Gå til innhold

Dere som kom inn med Reaøkompetanse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er over 25, har en 3årig yrkesutdannelse innen helse, og har jobbet i helsevesenet i 3 år... Nå ønsker jeg mer utdannelse, på høyskolenivå - innen det feltet jeg har jobbet med i 3 år. 

Vil det være mulig å komme inn med realkompetanse-vurdering? Og du som kom inn på ønsker studie med det - hva tok de med i vurderingen?

😊

Anonymkode: 9775c...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kommet inn med realkompetanse på høyskole. De kikket på om erfaringen og tidligere utdannelse var litt relevant. Tror du kan ha gode sjanser men noen skoler er veldig strenge og tar bare inn noen få i hvert kull med realkompetansevurdering mens andre tar inn mange. Tror nok også Universiteter er mye strengere på kravene. Et tips er å søke flere steder på denne måten og spesielt på små høyskoler som trenger elever. Alle høyskoler og universiteter får nemlig penger av staten for hver student de tar inn. ;) 

Du må skrive et godt motivasjonsbrev hvor du begrunner hvorfor du ønsker å ta utdannelsen og hvorfor du tror du greier å fullføre den. Tror nesten dette er det viktigste.

Det er en mye mer usikker måte å søke på men du har uansett ikke tapt noe på å forsøke. 

Anonymkode: e2ff5...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer med en som har jobbet i helsevesenet i ca. 8 år. Vedkommende kom inn på høgskolen min selvom om hun ikke hadde generell studiekompetanse,  ved å skrive et motivasjonsbrev :) Så det går an å studere noe helsefaglig så lenge du har erfaring, MEN du må dokumentere minst 5 års erfaring/og eller skole som er relatert til det du skal studere...

 

Anonymkode: 860e2...22b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer med en som har jobbet i helsevesenet i ca. 8 år. Vedkommende kom inn på høgskolen min selvom om hun ikke hadde generell studiekompetanse,  ved å skrive et motivasjonsbrev :) Så det går an å studere noe helsefaglig så lenge du har erfaring, MEN du må dokumentere minst 5 års erfaring/og eller skole som er relatert til det du skal studere...

 

Anonymkode: 860e2...22b

Nåja.. har TS barn så går dette også på omsorgskompetanse.. Dessuten kan veldig mye bli ansett som relevant erfaring så lenge man har jobbet med mennesker i en eller annen form. 

Anonymkode: e2ff5...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville for øvrig ringt opptakskontoret på skolen du vil gå for å høre detaljert hvordan de vurderer realkompetansesøkerne slik at du kan skreddersy søknaden. Det kan være du får noen nyttige tips der. Still mange spørsmål så du ikke går glipp av noe informasjon. 

Anonymkode: e2ff5...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom inn på vernepleie med 8 års arbeidserfaring i bolig. Måtte legge mye jobb i motivasjonsbrev, og få gode attester fra leder og fagansvarlig på jobben. Søkte også da jeg hadde ca 5 års arbeidserfaring, da var jeg 27 år, og kom ikke inn. Jeg har forresten også 3 års yrkesfaglig utdannelse innen helse.

Anonymkode: 64288...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For 4 år siden, søkte jeg med realkompetanse på - sosialt arbeid og barnevernspedagog. Hadde den gang 10 års erfaring og jeg skrev et godt motivasjonsbrev. Hadde ikke sjans til å komme inn. Dette var på HIOA.

Kan tenke meg det er lettere å komme inn på sykelpleie og vernepleiestudie ol. :) 

Anonymkode: 6b58c...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 4 år siden, søkte jeg med realkompetanse på - sosialt arbeid og barnevernspedagog. Hadde den gang 10 års erfaring og jeg skrev et godt motivasjonsbrev. Hadde ikke sjans til å komme inn. Dette var på HIOA.

Kan tenke meg det er lettere å komme inn på sykelpleie og vernepleiestudie ol. :) 

Anonymkode: 6b58c...c90

Det er nok ikke noe forskjell på dem. Det er inntakskontoret som setter kravene og disse er nok svært like for de forskjellige  sosialfaglige utdanningene. 

Anonymkode: e2ff5...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok sykepleien med en del som var hjelpepleiere og kom inn på realikompetanse, alle hadde nærmere 20 års erfaring. Det tas nesten ikke inn søkere på realkompetanse, så vil du virkelig inn bør du heller satse på 23/5 eller gens. 

Anonymkode: 4ba46...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nåja.. har TS barn så går dette også på omsorgskompetanse.. Dessuten kan veldig mye bli ansett som relevant erfaring så lenge man har jobbet med mennesker i en eller annen form. 

Anonymkode: e2ff5...8ec

Vil det ha noe å si at jeg har et barn på 10 år?

ts

Anonymkode: 9775c...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nok ikke noe forskjell på dem. Det er inntakskontoret som setter kravene og disse er nok svært like for de forskjellige  sosialfaglige utdanningene. 

Anonymkode: e2ff5...8ec

Jo, det vil være natulig å tro. Har vel litt med hvor mange som søker og hvor mange plasser de har for disse type studenter. De forskjellige studiene har fastsatte kvoter på hvor mange de tar inn på realkompetanse. Disse kvotene varierer fra studie til studie og år for år.

Men det har kommet andre regler siden sist jeg søkte. Nå kan man gå Y-veien om man har helsefaglig fagutdanning i bunn. 

Anonymkode: 6b58c...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Vil det ha noe å si at jeg har et barn på 10 år?

ts

Anonymkode: 9775c...18b

Ja, i enkelte utdanninger, som f.eks sykepleie betyr dette 1-2 års erfaring :) 

Anonymkode: 46e9c...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom inn på sykepleie med realkompetanse for to år siden. Har 3-årig helsefaglig utdanning fra videregående og har jobbet på sykehus over 5 år.

Anonymkode: 8c37e...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...