AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #1 Skrevet 5. desember 2017 Hei Jeg er en jente på 20 år med relativt mange tilfeller av kreft i familien. Ingenting er arvelig med unntak av en hudtype som er sart for føflekk- og hudkreft. Foreldrene mine er de eneste i familien over 50 som ikke har hatt kreft, men likevel er de hypokondre når det kommer til symptomer på kreft. Dette har gjort at hver gang jeg får nye føflekker eller at de klør/blør, at jeg går ned i vekt, er utmattet, har uregelmessige blødninger, problemer med å holde på mat, og annet som egentlig kan være noe helt uskyldig så friker jeg ut og drar til legen. Legene har aldri tatt tester for å se om jeg har celleforandringer eller annet som kan antyde kreft, men jeg synes at det er grusomt å gå rundt og være usikker på om jeg har et tilfelle av det. Misforstå meg rett, jeg tror egentlig ikke at jeg har kreft, men det hadde vært så utrolig flott å bli ordentlig testet for å få det ut av verden. Saken blir ikke bedre at en slektning var relativt ung når han fikk kreft, dro til legen, fikk det avkreftet, og senere hadde spredning til lungene og døde av dette. Er det noen måter jeg kan få avkreftet det på? Anonymkode: 1c3ae...d14
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #2 Skrevet 5. desember 2017 Når føflekker forandrer seg og/eller blør er det naturligvis viktig å gå til legen for, men uregelmessige menstruasjoner opplever nært sagt alle kvinner noen ganger i løpet av livet. Jeg har aldri hatt regelmessig menstruasjon og har ikke celleforandringer engang, så ja. Anonymkode: 5cfa1...b95
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #3 Skrevet 5. desember 2017 Jeg er/var også hypokonder og svaret er nei. Kreft er kompleks. Og noen krefttyper kan også plutselig oppstå for så å spre seg lynraskt iløpet av to uker. Det som er en trøst i det hele er at det er svært lite sannsynlig å få de mest dødelige krefttypene i ung alder. De krefttypene unge får har ofte gode prognoser, det er mer unntaksvis det skjærer seg helt. Anonymkode: 26faa...a8b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #4 Skrevet 5. desember 2017 For å filosofere litt: Hva er ordentlig testet? Når er det nok? Og tester man nok vil man før eller siden finne et avvik. Hva da? Hvor mye må det testes? Og all utredning har begrenset varighet. Hvor lenge før du vil testes igjen? Alt av utredning har en risiko for komplikasjoner. Hvor stor risiko er du villig til å ta? Alt dette er slik som må vurderes. Det finnes egentlig få klare svar, men den eneste fasiten er at et tidsubegrenset ubegrenset svar som utelukker alt finnes ikke. Anonymkode: 3ec25...24c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #5 Skrevet 5. desember 2017 Du vil merke forandringer i føflekkene. De klør og blør som regel om det er kreft. Helsepersonell i Norge er veldig dyktige på å avdekke slikt så om du oppsøker lege vil du få svar raskt fordi dette er noe som blir prioritert. Anonymkode: 28307...cad
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #6 Skrevet 5. desember 2017 Du kan jo be legen henvise deg til hudspesialist for å sjekke, så kan du jo avtale ny time hos hudlegen sånn at du sjekker 1 gang i året feks? Det finnes veldig mange ulike symptomer på kreft også. Jeg har litt hypokondertendenser selv for egen helse, har jeg vondt i lunger, hjertet, hode osv så tenker jeg på hjerneblødning, blodpropp, lungekreft, hjernesvulst, hjerteinfarkt and so on. Det er veldig kjedelig og ha de tankene og det tar på mye. Du kan jo feks ta regelmessig blodprøver hos legen? Jeg gjør det bare for og være sikker på at alt er okei. Har også bedt om hennvisning til MR og CT bare fordi jeg må vite at alt er okei. Håper du klarer og få tanken over på noe annet sånn at det ikke ødelegger deg. Anonymkode: 7b123...5a5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #7 Skrevet 5. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når føflekker forandrer seg og/eller blør er det naturligvis viktig å gå til legen for, men uregelmessige menstruasjoner opplever nært sagt alle kvinner noen ganger i løpet av livet. Jeg har aldri hatt regelmessig menstruasjon og har ikke celleforandringer engang, så ja. Anonymkode: 5cfa1...b95 Takk for svar Det er snakk om menstruasjon der jeg plutselig blør to ganger i måneden til blødninger som varer 1-2 måneder, i tillegg til ekstrem tørrhet og vanskeligheter for samleie pga smerter. Fikk begrunnet at dette var pga p-piller og stress, jeg fikk også tatt noen prøver for å se om jeg hadde en kjønnssykdom, men ikke videre undersøkelse ved siden av det. Situasjonen er bedre nå, men fremdeles smerter og jeg venter på en ny legetime etter nyttår. Ts Anonymkode: 1c3ae...d14
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #8 Skrevet 5. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er/var også hypokonder og svaret er nei. Kreft er kompleks. Og noen krefttyper kan også plutselig oppstå for så å spre seg lynraskt iløpet av to uker. Det som er en trøst i det hele er at det er svært lite sannsynlig å få de mest dødelige krefttypene i ung alder. De krefttypene unge får har ofte gode prognoser, det er mer unntaksvis det skjærer seg helt. Anonymkode: 26faa...a8b Det er selvfølgelig helt sant, men alt fra oldeforeldre, besteforeldre, granonkler og tanter, tanter og onkler, tremenninger, osv har hatt kreft. i alt minst 3/4 av familien og av disse har over halvparten dødd av komplikasjonene. I tillegg fikk jeg vite i år at en tidligere god venninne av meg (ikke beslektet) har fått kreft med spredning og har en svært dårlig prognose. Ved siden av dette har jeg også to gode venninner der den ene fikk brystkreft da hun var 18 (fullstendig klar over at det er sjeldent, men jeg har selv måtte oppsøke en mammograf pga cyster i det ene brystet) og den andre venninnen har hatt en godartet tumor i hodet. Jeg føler at kreft er overalt rundt meg Ts Anonymkode: 1c3ae...d14
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #9 Skrevet 5. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å filosofere litt: Hva er ordentlig testet? Når er det nok? Og tester man nok vil man før eller siden finne et avvik. Hva da? Hvor mye må det testes? Og all utredning har begrenset varighet. Hvor lenge før du vil testes igjen? Alt av utredning har en risiko for komplikasjoner. Hvor stor risiko er du villig til å ta? Alt dette er slik som må vurderes. Det finnes egentlig få klare svar, men den eneste fasiten er at et tidsubegrenset ubegrenset svar som utelukker alt finnes ikke. Anonymkode: 3ec25...24c Jeg har egentlig ingen planer om å testes igjen, jeg vil bare få det ut av verden om jeg har noe. Synes det er helt grusomt å gå rundt med symptomer som er har blitt oppvokst til å tro kan være kreft og attpåtil ha familiemedlemmer og venner som ender opp med nye diagnoser, dårlige prognoser, eller operasjoner nærmest årlig. Eneste jeg vil vite er om jeg har en type kreft med spredning. Ts Anonymkode: 1c3ae...d14
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #10 Skrevet 5. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil merke forandringer i føflekkene. De klør og blør som regel om det er kreft. Helsepersonell i Norge er veldig dyktige på å avdekke slikt så om du oppsøker lege vil du få svar raskt fordi dette er noe som blir prioritert. Anonymkode: 28307...cad Jeg har hatt nye føflekker som popper opp, blør, klør, over 2 cm, sår som ikke gror, mørke/svarte føflekker, eller føflekker som rett og slett forsvinner i flere år. Jeg er rødhåret og med sart hud, med andre ord så er jeg klar over at hudtypen min er spesielt prominent for hudkreft eller føflekkreft. Likevel har leger bare så vidt sett på dem, forklart at det er normalt når man er ung (hallo?), og sagt at jeg bør tenke å fjerne de store føflekkene om 10-20 år. Ingen videre undersøkelser på om det kan være noe. Ts Anonymkode: 1c3ae...d14
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #11 Skrevet 5. desember 2017 Regner med du har spurt legen? Test, ct/mr blodprøver... er mindre kostbart det enn at du ender opp full av helseangst og er til legen/legevakt hver gang du merker at kroppen er annerledes. Forresten det med blødninger er veldig vanlig, kommer ann på prevansjonstype, ernæringsstatus ol. Anonymkode: b9a7b...ba5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #12 Skrevet 5. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo be legen henvise deg til hudspesialist for å sjekke, så kan du jo avtale ny time hos hudlegen sånn at du sjekker 1 gang i året feks? Det finnes veldig mange ulike symptomer på kreft også. Jeg har litt hypokondertendenser selv for egen helse, har jeg vondt i lunger, hjertet, hode osv så tenker jeg på hjerneblødning, blodpropp, lungekreft, hjernesvulst, hjerteinfarkt and so on. Det er veldig kjedelig og ha de tankene og det tar på mye. Du kan jo feks ta regelmessig blodprøver hos legen? Jeg gjør det bare for og være sikker på at alt er okei. Har også bedt om hennvisning til MR og CT bare fordi jeg må vite at alt er okei. Håper du klarer og få tanken over på noe annet sånn at det ikke ødelegger deg. Anonymkode: 7b123...5a5 Hjerneblødning, blodpropp, osv, engster jeg meg egentlig ikke over. Er bare kreft siden det har blitt såpass "normalt" rundt meg. Jeg har bedt legen om å ta blodprøver, men h*n sier at roten til alt jeg erfarer mest sannsynligvis ligger i kostholdet og sjekker for mangler. Hele legetimen tar max 15 min, og slik har det vært med alle legene jeg har hatt de siste 3 årene. Føler rett og slett at jeg ikke blir tatt seriøst og at alt kan forklares bort meg at jeg er ung, stress og kosthold (har ingen mangler forresten). Jeg har nevnt MR før, men fått avslag uten videre forklaring. Hudlege/spesialist kan jeg jo vurdere Tusen takk Anonymkode: 1c3ae...d14
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #13 Skrevet 5. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med du har spurt legen? Test, ct/mr blodprøver... er mindre kostbart det enn at du ender opp full av helseangst og er til legen/legevakt hver gang du merker at kroppen er annerledes. Forresten det med blødninger er veldig vanlig, kommer ann på prevansjonstype, ernæringsstatus ol. Anonymkode: b9a7b...ba5 Jepp, jeg tar blodprøver, men legen nekter å sjekke for noe mer enn mangler i kostholdet (og om jeg har høy/lav forbrenning). MR har blitt avvist uten noen spesiell begrunnelse. Ts Anonymkode: 1c3ae...d14
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #14 Skrevet 5. desember 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg er en jente på 20 år med relativt mange tilfeller av kreft i familien. Ingenting er arvelig med unntak av en hudtype som er sart for føflekk- og hudkreft. Foreldrene mine er de eneste i familien over 50 som ikke har hatt kreft, men likevel er de hypokondre når det kommer til symptomer på kreft. Dette har gjort at hver gang jeg får nye føflekker eller at de klør/blør, at jeg går ned i vekt, er utmattet, har uregelmessige blødninger, problemer med å holde på mat, og annet som egentlig kan være noe helt uskyldig så friker jeg ut og drar til legen. Legene har aldri tatt tester for å se om jeg har celleforandringer eller annet som kan antyde kreft, men jeg synes at det er grusomt å gå rundt og være usikker på om jeg har et tilfelle av det. Misforstå meg rett, jeg tror egentlig ikke at jeg har kreft, men det hadde vært så utrolig flott å bli ordentlig testet for å få det ut av verden. Saken blir ikke bedre at en slektning var relativt ung når han fikk kreft, dro til legen, fikk det avkreftet, og senere hadde spredning til lungene og døde av dette. Er det noen måter jeg kan få avkreftet det på? Anonymkode: 1c3ae...d14 Hva mener du med ordentlig testet? Og hva mener du legen ikke gjør som du ikke er fornøyd med? Undersøkelse av føflekker gjøres visuelt i kombinasjon med spesielt forstørrelsesglass. Endringer i føflekker sees ved at de får en annen form, en annen farge m.m. Når der er endringer som med det blotte øyet sees mistenkelig ut, fjerner enten lege selv føflekken eller han henviser til spesialist. Vi kan ikke fjerne alle føflekkene vi har for sikkerhetsskyld, det blir neppe pent for kroppen og er heller ikke kapasitet på patologisk for å undersøke alle føflekker. I tillegg kommer det nye føflekker hele tiden. Gjør som Ingvald Wilhelmsen, innse at livet er et risikoprosjekt der det eneste sikre er at vi skal dø av det en dag. I mellomtiden handler det om å leve og å ha et mest mulig innholdsrikt liv. Det får du neppe om du skal bli helt sjokkskadet ved hver føflekk du får. Anonymkode: 10b72...1cf 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #15 Skrevet 5. desember 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er selvfølgelig helt sant, men alt fra oldeforeldre, besteforeldre, granonkler og tanter, tanter og onkler, tremenninger, osv har hatt kreft. i alt minst 3/4 av familien og av disse har over halvparten dødd av komplikasjonene. I tillegg fikk jeg vite i år at en tidligere god venninne av meg (ikke beslektet) har fått kreft med spredning og har en svært dårlig prognose. Ved siden av dette har jeg også to gode venninner der den ene fikk brystkreft da hun var 18 (fullstendig klar over at det er sjeldent, men jeg har selv måtte oppsøke en mammograf pga cyster i det ene brystet) og den andre venninnen har hatt en godartet tumor i hodet. Jeg føler at kreft er overalt rundt meg Ts Anonymkode: 1c3ae...d14 Skjønner angsten din. Har også mistet mange i nær familie, av ulike årsaker. Det hjelper ikke akkurat. Jeg anbefaler å jobbe med angsten din, målrettet. Det hjelper på sikt. Og så må du gå på legelisten.no og Finn en lege med gode tilbakemeldinger. Alfa og omega! Ikke kast bort tiden på leger som ikke tar problemstillingene dine seriøst! kan gi et eksempel; hadde sånn lege som bortforklarte alt av plager med at jeg var hypokonder/angst/stress. Det endte opp med at signaler om at underliggende sykdom ikke ble utredet og jeg endte opp på akutten med komplikasjoner. Det gikk bra (ikke kreft), men kunne vært unngått hvis legen hadde lyttet! Anonymkode: 26faa...a8b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #16 Skrevet 5. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp, jeg tar blodprøver, men legen nekter å sjekke for noe mer enn mangler i kostholdet (og om jeg har høy/lav forbrenning). MR har blitt avvist uten noen spesiell begrunnelse. Ts Anonymkode: 1c3ae...d14 Men hvorfor skal du ha MR? Du må jo ha en spesiell begrunnelse for å bli stilt i kø med mange alvorlige syke for en MR som koster tusenvis av kroner. Be om henvisning til gynekolog, og der ber du om celleprøve i slengen. Eller så kan legen ta celleprøve. Det er jo gjort på et blunk. Man begynner ikke en kreftutredning med MR, i tilfelle begynner det med ultralyd av gyn og celleprøve, og ved mistanke om noe, så tar de spesielle blodprøver. Men alt dette koster jo penger, og man skal ikke overundersøke uten grunn. Anonymkode: 056a9...fac 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå