Gå til innhold

vodka utgått på dato?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Zzyzx skrev:

Jepp. Vi har whisky for et sted mellom 100-150 000 her, og noe av det lagres på loftet nettopp pga altfor varierende temperatur i stua.

Uten sammenligning med vodka, for all del. Det er forskjell på en flaske vodka til 300 kroner og en flaske whisky til 15 000.

Tusen takk for svært god informasjon om lagring :blomst:

Anonymkode: 15c17...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svært god informasjon om lagring :blomst:

Anonymkode: 15c17...425

For å utdype litt. Det er virkelig ingen krise om en vanlig flaske whisky blir stående i varierende temperatur over flere år. Det er små forskjeller, men det er visst nok til at folk som faktisk bruker 15 000 på en flaske kan (om enn imaginært) kjenne forskjell etter mange år. I all hovedsak ikke noe å ta veldig hensyn til, noe av vårt oppbevares også på loftet av plasshensyn. Noe av det som står i stua er planlagt åpnet om rundt 15 år, så helt kritisk er det ikke. Og det er ikke en standard Glenfiddich fra polet, for å si det sånn.

Endret av Zzyzx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drukket 10 år gammal vodka, smaka og funka helt fint.

Anonymkode: 5eb6e...494

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zzyzx skrev:

For å utdype litt. Det er virkelig ingen krise om en vanlig flaske whisky blir stående i varierende temperatur over flere år. Det er små forskjeller, men det er visst nok til at folk som faktisk bruker 15 000 på en flaske kan (om enn imaginært) kjenne forskjell etter mange år. I all hovedsak ikke noe å ta veldig hensyn til, noe av vårt oppbevares også på loftet av plasshensyn. Noe av det som står i stua er planlagt åpnet om rundt 15 år, så helt kritisk er det ikke. Og det er ikke en standard Glenfiddich fra polet, for å si det sånn.

Tusen takk :blomst:Det er betryggende å vite at det går bra med varierende temperatur i noen år.  Jeg har ikke så kostbare whiskyer, men jeg skal ha de stående i noen få år før jeg gir de bort i gave.

Anonymkode: 15c17...425

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 10.27, AnonymBruker skrev:

Det er en vesentlig forskjell på både styrke og innhold i 96 % sprit brukt til konservering av dyrearter og annet organisk materiale og sprit til drikking kjøpt til nettopp det formålet. 

Anonymkode: 5d313...b1c

Selvfølgelig, men så var det ikke meningen å være så vitenskapelig korrekt heller. :)

Sprit er desinfiserende i seg selv og at det skal godt gjøres at den blir "dårlig". Om spriten varer i nøyaktig 20 år, 200 år, 2000 år eller 20000 år, eller et sted i mellom blir egentlig uvesentlig. Den vil holde seg i "overskuelig fremtid" uansett og det vil være mer enn nok tid til å drikke den opp. Etter all sannsynlighet varer den frem til alle vi ligger under torvet så lenge flasken holder tett og den ikke dunster bort.

Anonymkode: 3539e...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, stan said:

Neivel. Da stoler jeg mer på deg enn de to kjemikerne i heimen, som mener noe annet .:frkk:

Du kan stole på meg. Jeg vet at det skjer veldig mange kjemiske prosesser i brennevin uansett om det lagres på glass eller noe annet. For vodka er dette nettpe forskjeller man smaker etter de første to, tre årene, men det er slett ikke slik at det ikke foregår noe. For mere komplekse brennevinstyper som whisk, cognac, mørk rom etc. kan det skje store endringer, og her er det først og fremst lagringstemperatur som spiller inn, slik nien viste til for noen innlegg siden.

Bare fordi sprit er desinfiserende, og dermed joldbart, vil ikke det si at det ikke foregår kjemiske prosesser. Den du siterer tar helt enkelt feil, og har ikke forstått hvordan sprit ment for konsumpsjon lages, og hva disse består av.

Anonymkode: 09cf3...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Jerry Lee skrev:

Selvsagt endres ikke uåpnet vodka på glass over 3 år.  :fnise:

Og, igjen..brennevin modnes og forandres ikke på glass uansett om du skriver mer "vitenskapelig" og med finere ord enn meg.

Klart at det kan skje? Om det var slik ville jo heller ikke parfyme utviklet seg på flaske. Det gjør den og det er jo stort sett alkohol.

Anonymkode: 0cdbd...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan stole på meg. Jeg vet at det skjer veldig mange kjemiske prosesser i brennevin uansett om det lagres på glass eller noe annet. For vodka er dette nettpe forskjeller man smaker etter de første to, tre årene, men det er slett ikke slik at det ikke foregår noe. For mere komplekse brennevinstyper som whisk, cognac, mørk rom etc. kan det skje store endringer, og her er det først og fremst lagringstemperatur som spiller inn, slik nien viste til for noen innlegg siden.

Bare fordi sprit er desinfiserende, og dermed joldbart, vil ikke det si at det ikke foregår kjemiske prosesser. Den du siterer tar helt enkelt feil, og har ikke forstått hvordan sprit ment for konsumpsjon lages, og hva disse består av.

Anonymkode: 09cf3...e74

 Ja, jeg vet du har rett. 

Men noen nytter det ikke å diskutere med. 

Bransjen selv påstår at straks brennevinet kommer på flaske stopper all modning og aldring. Samtidig mener de at etter de første 30 årene skjer det ikke nevneverdig aldring. 

Kjemisk er det ingen grunn til at prosessene brått skal stoppe bare fordi brennevinet tappes på flaske. Men at det går svært sakte stemmer nok, og at det neppe er merkbare endringer. Men det er forskjell på null og litt. Så er det mulig at reaksjonene når likevekt til sist. 

Dessuten vet vi jo at øl og vin modnes på flaske, så gassflasker er ikke magiske i sin evne til å stoppe modningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...