Gå til innhold

Bevare visne blomster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bukett med visne roser jeg gjerne vil ta vare på. Derfor lurte jeg på om noen vet hvordan jeg kan bevare dem, uten at de "brekker"/"knuser" når man kommer borti dem eller mister dem på gulvet? Har tenkt litt på å laminere dem, men det går vel ikke når de alt er visne?

Har også vært inne på tanken om å bruke klarlakk. Er det noen som har erfaring med det?

setter STOR pris på all hjelp!:lillesky2:

Anonymkode: f0145...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ingenting du kan gjøre for å hindre at de går i stykker om de mistes i gulvet, er jeg redd. Så skjøre er tørkede blomster. Noen lag med klarlakk eller hårspray vil beskytte dem noe, litt stivere vil de jo bli da. Men beskyttelse mot slag og fall er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Million skrev:

Det er nok ingenting du kan gjøre for å hindre at de går i stykker om de mistes i gulvet, er jeg redd. Så skjøre er tørkede blomster. Noen lag med klarlakk eller hårspray vil beskytte dem noe, litt stivere vil de jo bli da. Men beskyttelse mot slag og fall er det ikke.

Takk for svar! Vet du noe om hvor mye klarlakk/hårspray jeg må bruke? Og kan de bli ødelagt om jeg bruker for mye?

 

går det eventuelt an å sølvbelegge dem? Eller noe lignende?

Anonymkode: f0145...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Vet du noe om hvor mye klarlakk/hårspray jeg må bruke? Og kan de bli ødelagt om jeg bruker for mye?

 

går det eventuelt an å sølvbelegge dem? Eller noe lignende?

Anonymkode: f0145...67d

Sølv er dyrt, så det må være blomster med en sabla høy affeksjonsverdi i så fall!? Hvor henvender man seg for å forsølve noe? Her kanskje? En god, gammeldags gullsmed kanskje, ikke av de med bare butikk på et kjøpesenter, men en med verksted. Men både sølvet og arbeidet vil koste mye, hvis man da i det hele tatt kan forsølve noe så skjørt og biologisk nedbrytbart som blomster?

Ang. hvor mye lakk du må bruke, vet jeg ikke. Jeg ville tatt et lag om gangen, og latt det tørke og herde minst en uke før jeg vurderte neste lag. Så ser du an. Begynner det å bli klumpete og rart, stopper du jo bare.

Har sett at enkelte setter opp brudebuketten sin i en glassklokke. De finnes i mange størrelser, linkene er bare et par eksempler.

Glassklokken beskytter mot støv og beskytter mot at man kommer borti blomstene så de knuser eller brekker. Et stykke oasis i en pen skål f.eks., og så stikke blomstene nedi der så de står opp i en pen, tett bukett inni glassklokken. Men da må de jo kappes i en lengde så de passer inni glassklokken. Google ordene "glassklokke blomster" og se hva du får av inspirasjon.

PS!

Leste på et forum fra 2011 om en som forsølvet en babysmokk. Det kostet 500, den gangen for den lille.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2017 den 19.55, Million skrev:

Sølv er dyrt, så det må være blomster med en sabla høy affeksjonsverdi i så fall!? Hvor henvender man seg for å forsølve noe? Her kanskje? En god, gammeldags gullsmed kanskje, ikke av de med bare butikk på et kjøpesenter, men en med verksted. Men både sølvet og arbeidet vil koste mye, hvis man da i det hele tatt kan forsølve noe så skjørt og biologisk nedbrytbart som blomster?

Ang. hvor mye lakk du må bruke, vet jeg ikke. Jeg ville tatt et lag om gangen, og latt det tørke og herde minst en uke før jeg vurderte neste lag. Så ser du an. Begynner det å bli klumpete og rart, stopper du jo bare.

Har sett at enkelte setter opp brudebuketten sin i en glassklokke. De finnes i mange størrelser, linkene er bare et par eksempler.

Glassklokken beskytter mot støv og beskytter mot at man kommer borti blomstene så de knuser eller brekker. Et stykke oasis i en pen skål f.eks., og så stikke blomstene nedi der så de står opp i en pen, tett bukett inni glassklokken. Men da må de jo kappes i en lengde så de passer inni glassklokken. Google ordene "glassklokke blomster" og se hva du får av inspirasjon.

PS!

Leste på et forum fra 2011 om en som forsølvet en babysmokk. Det kostet 500, den gangen for den lille.

Tusen takk for svar! Jeg skal se på det, men blir de ikke mer ødelagte/brytes ned om de ligger i en glasskrukke? 

 

De har en utrolig stor affeksjonsverdi for meg, så jeg gjør alt for å bevare dem slik de er nå (selv om de har rukket å bli visne)

TS

Anonymkode: f0145...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bind et fint bånd rundt vær stilk og heng rosene opp et sted. Jeg har noen tørka blomster som henger litt her og der pga fine minner. 

Anonymkode: 52a12...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt roseblader i et glass i ca. 10 år. Jeg tørket de helt før jeg la de oppi. De står relativt mørkt, men har likevel mistet en god del farge igjennom årene. Er stadig et fint minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/6/2017 at 10:11 PM, Rumle said:

Jeg har hatt roseblader i et glass i ca. 10 år. Jeg tørket de helt før jeg la de oppi. De står relativt mørkt, men har likevel mistet en god del farge igjennom årene. Er stadig et fint minne.

Et tips for å hindre at de mister mye farge er å UV-beskytte glasset. Det finnes vel sprayer for det, og også UV-film. UV-strålene tar alt - er derfor f.eks. det etter noen år blir fargeforskjell mellom på stuegulvet (den delen av gulvet som har teppe og den delen som ikke har teppe). 

Anonymkode: ce183...5d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...