Gå til innhold

Må legge seg kl. 21.00.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvsagt synes jeg synd på damen. Det er ikke sånn man skal leve som syk i Norge idag. Men nå er det dessverre sånn at alt styres av penger, og pengene strekker ikke til sånn at syke/pleietrengende idag kan få all den hjelpen de mener at de må ha, å denne damen her får nok mye mer hjelp enn det er vanlig å få. 

Denne damen her vil vel helst ha BPA - brukerstyrt personlig assistanse 24/7, men så mye hjelp er det vel ingen hjemmeboende som får? For alt vi vet så kan hun ha takket nei til hjelp av f.eks hjemmesykepleien da disse ikke er BPA, og hun risikerer som alle andre brukere av tjenesten og måtte forholde seg til mange flere i tillegg til at hjemmesykepleien har lange lister over besøk - noe som kan medføre forsinkelser. Hjemmesykepleien har heller ikke mulighet til å være selskapsdamer. 

Hun sier også at hun ikke vil bo på sykehjem, men hvilke andre alternativer har hun når hun ikke lenger klarer å ta vare på seg selv? Norge har dessverre ikke mange boliger/ institusjoner tilpasset ulike diagnoser og aldersgrupper i hvert eneste kommune eller fylke.  

Det er selvsagt synd på denne damen og alle andre som er for syke til å klare seg selv, men når situasjonen nå er sånn, så må de faktisk ta imot den hjelpen som kan tilbys - selv om det betyr at de må flytte inn på sykehjemmet. Det heter vel heller ikke sykehjem idag, men helsehus, helseheim osv. Dette favner så mye mer enn bare gamle og syke, men hele befolkningen.  

http://www.tv2.no/nyheter/9517082/

Anonymkode: dea54...6ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, hun kunne fått hjemmesykepleie i steden for, da kunne også noen kommet og snudd henne om natten. Hun kunne også flyttet i omsorgsbolig tilknyttet sykehjem som har økt mulighet for tilsyn, eller hun kunne flyttet på sykehjem, som slett ikke er så nitrist og jævlig som alle skal ha det til. Noen steder er kjipe ja, men hun burde tørre å undersøke. Vet om flere sykehjem der beboerne har eget bad, egen altan, tekjøkken og stor stue/soverom. Da kan hun leve der inne som hun pleier, men få hjelp og tilsyn flere ganger for dagen. Og det med at hun ikke kan dra ut, hvorfor kan ikke venner og familie kommer til henne? De fleste av mine venner har ikke rullestoltilpasset hus, så havner jeg i rullestol kan jeg uansett ikke besøke dem i dere hjem, de må komme hit. At hun syns det er kjipt er en ting, men hvor mange folk skal man egentlig betale for at hun ikke vil benytte seg av andre muligheter samfunnet tilbyr? Hvis hun har progredierende ms er det bare snakk om tid før hun er for dårlig til å bo alene uansett. 

Anonymkode: 95a6f...323

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hun kunne fått hjemmesykepleie i steden for, da kunne også noen kommet og snudd henne om natten. Hun kunne også flyttet i omsorgsbolig tilknyttet sykehjem som har økt mulighet for tilsyn, eller hun kunne flyttet på sykehjem, som slett ikke er så nitrist og jævlig som alle skal ha det til. Noen steder er kjipe ja, men hun burde tørre å undersøke. Vet om flere sykehjem der beboerne har eget bad, egen altan, tekjøkken og stor stue/soverom. Da kan hun leve der inne som hun pleier, men få hjelp og tilsyn flere ganger for dagen. Og det med at hun ikke kan dra ut, hvorfor kan ikke venner og familie kommer til henne? De fleste av mine venner har ikke rullestoltilpasset hus, så havner jeg i rullestol kan jeg uansett ikke besøke dem i dere hjem, de må komme hit. At hun syns det er kjipt er en ting, men hvor mange folk skal man egentlig betale for at hun ikke vil benytte seg av andre muligheter samfunnet tilbyr? Hvis hun har progredierende ms er det bare snakk om tid før hun er for dårlig til å bo alene uansett. 

Anonymkode: 95a6f...323

Enig. Å jeg tror kanskje hun og datteren forventer at staten skal dekke mer enn hva som er vanlig. 

Anonymkode: dea54...6ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...