Gå til innhold

Bipolar - mulige yrker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen bipolare der ute som har tips til mulig yrkesvalg? Jeg har bipolar2 lidelse/rapid cycling og har en kontorjobb. De siste par årene har sykdommen forverret seg og periodenen svinger veldig raskt. Ofte fra dag til dag og konsentrasjonsvansker har jeg nå konstant. Jeg får ikke unna arbeidet og det blir hengende igjen et tonn av oppgaver jeg alltid har dårlig samvittighet for. Når jeg er hypoman er jeg sosial men jeg er også veldig ofte deprimert og klarer ikke menneskelig kontakt. Jobber med HR så mye møter og mennesker i tillegg til papirarbeidet. Jeg er superstresset og det gjør alt verre. Legen min mener at jeg gjør alt riktig for å håndtere sykdommen og at det ikke er annet å gjøre enn å finne en annen jobb. Problemet er at det svinger sånn! Én dag kan jeg være superenergisk og klar for både fysisk arbeid og jobb med mennesker, neste dag føler jeg meg tung som bly i kroppen og orker ikke prate med noen. Kontorjobben, som fungerte greit nok en stund, fungerer dårlig da jeg ikke har noe konsentrasjon. Men hva?? 

Har også problemer med vanlige oppgaver som å planlegge og gjennomføre innkjøp eller å rydde hjemme. Ellers fungerer jeg ganske fint på privaten, og siden sykdommen svinger så raskt har jeg veldig ofte dager hvor jeg fint kan kose meg, gå tur, se film og gjøre husarbeid når samboeren min hjelper meg litt igang med organiseringen. Jeg har aldri vært fullt manisk eller psykotisk og jeg blir ikke hissig eller vanskelig å håndtere. Jeg føler altså at jeg er for frisk til å ikke jobbe men aner ikke hva jeg skal kunne jobbe med. 

Skulle gjerne høre fra andre med denne lidelsen. Har noen av dere funnet et yrke det er mulig å fungere i? 

Veldig takknemlig for svar! 

Anonymkode: 3eb90...3a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme. Sliter med å være i jobb, har endret retning og utdannelse mange ganger, men ender opp med at det bare blir tull. I gang med nytt utdanningsløp nå (bibliotek). Synes det er veldig dårlig hjelp å få både fra DPS og NAV når det kommer til dette. Får bare beskjed om at jeg må finne noe selv som jeg føler at jeg mestrer, ingen veiledning. Skulle tro det var til samfunnets beste at jeg fikk en jobb jeg mestret og muligheten til å bidra.

Jeg tror at noe prosjektbasert hadde vært fint for meg, spesielt om det ikke innebar for mye kontakt med andre. Bare ha en fast deadline å forholde seg til fremfor mange mindre ting som må gjøres til spesifikke tider. Da kan man jobbe mer i gode perioder og mindre i dårlige perioder. Men ikke så mange sånne type jobber å få.

Anonymkode: 1e960...787

Skrevet

Blir du medisinert Ts? Hvis ikke er det første steg. Jeg ble et helt annet menneske etter at jeg startet på lamictal. Ikke er det bivirkninger heller. 

Du trenger en jobb hvor det er rutiner. En person som er bipolar trenger gjerne forutsigbarhet i hverdagen. Mange reagerer negativt hvis man plutselig får mer jobb, havner bakpå eller føler at man ikke takler arbeidsmengden. 

Anonymkode: ab44d...d1f

Skrevet

Det du skriver her er bare tull. Medisinering når man er bipolar er viktig, men at Lamictal ikke har bivirkninger er jo helt feil. Ikke alle den hjelper på heller. Jeg er medisinert, men fungerer langt fra en normal person for det.

Og jeg er helt uenig at en rutinejobb er det beste for en bipolar. Mulig det er det for noen, men for mange av oss vil det være bedre med en jobb hvor man kan hente seg inn i gode perioder, og ta det mer rolig i dårlige perioder. Jeg har vært i rutinejobb og hver gang jeg har blitt dårlig blir jeg sykmeldt. Studentlivet klarer jeg veldig bra, spesielt når det ikke er mye obligatorisk sånn at jeg kan ta ting i mitt eget tempo

http://www.uib.no/aktuelt/36907/velutdannet-men-uf%C3%B8retrygdet

• Liker 1
Skrevet

Du kan vel jobbe i de yrkene du ønsker, sålenge du er utdannet til det

Anonymkode: bb0ac...0a7

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lærer :)

Anonymkode: 3b083...b43

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her er bare tull. Medisinering når man er bipolar er viktig, men at Lamictal ikke har bivirkninger er jo helt feil. Ikke alle den hjelper på heller. Jeg er medisinert, men fungerer langt fra en normal person for det.

Og jeg er helt uenig at en rutinejobb er det beste for en bipolar. Mulig det er det for noen, men for mange av oss vil det være bedre med en jobb hvor man kan hente seg inn i gode perioder, og ta det mer rolig i dårlige perioder. Jeg har vært i rutinejobb og hver gang jeg har blitt dårlig blir jeg sykmeldt. Studentlivet klarer jeg veldig bra, spesielt når det ikke er mye obligatorisk sånn at jeg kan ta ting i mitt eget tempo

http://www.uib.no/aktuelt/36907/velutdannet-men-uf%C3%B8retrygdet

Omg Sorry Mac. 

Lamictal er det som gir aller minst kraftige bivirkninger. de færreste får plager av dem. Sånn, fornøyd? 

Anonymkode: ab44d...d1f

Skrevet

Jeg gjorde hobbyen min om til jobb og startet mitt eget firma. Da kunne jeg jobbe mye i perioder og trekke meg litt tilbake når det var vanskelig. Anbefaler i så fall AS, slik at du får sykepenger. Og en god regnskapsfører!

Anonymkode: f4268...2f3

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen bipolare der ute som har tips til mulig yrkesvalg? Jeg har bipolar2 lidelse/rapid cycling og har en kontorjobb. De siste par årene har sykdommen forverret seg og periodenen svinger veldig raskt. Ofte fra dag til dag og konsentrasjonsvansker har jeg nå konstant. Jeg får ikke unna arbeidet og det blir hengende igjen et tonn av oppgaver jeg alltid har dårlig samvittighet for. Når jeg er hypoman er jeg sosial men jeg er også veldig ofte deprimert og klarer ikke menneskelig kontakt. Jobber med HR så mye møter og mennesker i tillegg til papirarbeidet. Jeg er superstresset og det gjør alt verre. Legen min mener at jeg gjør alt riktig for å håndtere sykdommen og at det ikke er annet å gjøre enn å finne en annen jobb. Problemet er at det svinger sånn! Én dag kan jeg være superenergisk og klar for både fysisk arbeid og jobb med mennesker, neste dag føler jeg meg tung som bly i kroppen og orker ikke prate med noen. Kontorjobben, som fungerte greit nok en stund, fungerer dårlig da jeg ikke har noe konsentrasjon. Men hva?? 

Har også problemer med vanlige oppgaver som å planlegge og gjennomføre innkjøp eller å rydde hjemme. Ellers fungerer jeg ganske fint på privaten, og siden sykdommen svinger så raskt har jeg veldig ofte dager hvor jeg fint kan kose meg, gå tur, se film og gjøre husarbeid når samboeren min hjelper meg litt igang med organiseringen. Jeg har aldri vært fullt manisk eller psykotisk og jeg blir ikke hissig eller vanskelig å håndtere. Jeg føler altså at jeg er for frisk til å ikke jobbe men aner ikke hva jeg skal kunne jobbe med. 

Skulle gjerne høre fra andre med denne lidelsen. Har noen av dere funnet et yrke det er mulig å fungere i? 

Veldig takknemlig for svar! 

Anonymkode: 3eb90...3a9

*Følger denne. Har ingen gode tips nå, men dette var som å lese om meg selv! Har det helt likt, og en lignende kontorjobb.

Anonymkode: 32bc9...428

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har bipolar 1 og trivdes veldig godt i bruktbutikk og med renhold. Morene min var bipolar og røntgenlege.

Jeg trivdes ikke å jobbe i botiltak, ble for mye press

Skrevet

Unngå arbeid/situasjoner som stresser deg. Om jobb med mennesker krever for mye av deg bør du minimalisere det. Lær deg sykdommen din og deg. Hva stresser deg? Hvor mye, og når svinger du? Er det noe som utløser det oftere enn andre ting? Er du heldig ser du et mønster. Før gjerne loggbok. Det høres kanskje tullete ut, men da blir du mer bevisst og reflekterer mer over situasjonene og deg selv.

Anonymkode: 70cc3...957

Skrevet

Jeg er BP2 og jobber som regnskapskonsulent. Bruker Lamictal, Wellbutrin og innsovningstabletter. Har en ryddig arbeidsgiver som tilrettelegger for meg, og jeg får sitte i fred på kontoret mitt når sjefen min ser at jeg sliter. Og da bruker jeg flittig av oppspart overtid også. Skal ikke legge skjul på at det er tunge dager hvor jeg krabber på jobb. Sliter også med å holde leiligheten i orden til tider, men det ordner seg alltid når jeg plutselig har en oppe-periode. Har en hund som heldigvis drar meg ut døren, men har også SOS-avtaler som gjør at den får ekstra omsorg når jeg ikke har energien til det. 

Hadde en kjempesmell for noen år siden hvor jeg jobbet 20%, og gikk over på AAP. Var på vei til å bli uføretrygdet, men holdt på å gå konkurs så jeg måtte bare tvinge meg i gang igjen. Gikk ned noen steg på karrierestigen og har nå en jobb jeg nesten kunne gjort i blinde. Jeg har ikke et perfekt liv, men jeg har leiligheten min, bil og råd til å reise. Helgene og ettermiddagene jeg må lade opp i sengen er en pris jeg må betale. 

Anonymkode: 171eb...316

Skrevet

Selvstendig næringsdrivende, jeg. Det funker veldig bra. Jeg er min egen sjef, og kan jobbe mer intensivt i perioder. Men man må være disiplinert og organisert, da, om man ikke skal ta seg vann over hodet. 

Anonymkode: c97be...039

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...