Pipaluk Skrevet 4. desember 2017 #1 Del Skrevet 4. desember 2017 Diskuterte det med en annen som sa at det var helt feil å legge til en T midt i ordet som håndtverker. Jeg har alltid sagt med en T men det er visst feil. Hva sier dere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #2 Del Skrevet 4. desember 2017 Det skrives ikke med T. Så nei det gjør jeg ikke. Anonymkode: 9c408...847 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #3 Del Skrevet 4. desember 2017 Jeg uttaler også håndverker med t. Anonymkode: 8f6a7...a45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #4 Del Skrevet 4. desember 2017 Sier det med t. Anonymkode: ea339...656 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 4. desember 2017 #5 Del Skrevet 4. desember 2017 Jeg uttaler med t. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #6 Del Skrevet 4. desember 2017 Sier det også med t. Tror det er det mest vanlige. Anonymkode: 75b4e...c5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FluffyJuggernaut Skrevet 4. desember 2017 #7 Del Skrevet 4. desember 2017 Uttaler det med t. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sera D Skrevet 4. desember 2017 #8 Del Skrevet 4. desember 2017 Uttaler også med t, men vet det skrives uten. Synes det er vanskelig/unaturlig å uttale uten t'en jeg da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #9 Del Skrevet 4. desember 2017 Jeg uttaler det uten t. Anonymkode: 498f1...021 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #10 Del Skrevet 4. desember 2017 Jada, jeg uttaler det med t. De aller fleste særlig på Østlandet gjør vel det. Talespråket er uansett ikke normert. Såvidt jeg vet skyldes t-lyden at ordet er mer eller mindre direkte hentet fra tysk (fra "Handwerk"), og der uttales hand med t-lyd. Ingen av variantene er feil uansett, man skal ha rimelig lite snøring på språk for å påstå det, så du kan trygt fortsette å ha med t-lyden. Dette er ikke et ord som plutselig har forandret uttale heller, man har uttalt det ulikt på ulike dialekter i hundrevis av år, i tillegg til at talespråket som sagt egentlig ikke er normert uansett. Men det skal selvfølgelig skrives uten t. Anonymkode: 7c7ba...c92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #11 Del Skrevet 4. desember 2017 Jeg uttaler det med t, har alltid gjort det. Og kommer ikke til å endre det. Anonymkode: 09e20...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horten Market Skrevet 4. desember 2017 #12 Del Skrevet 4. desember 2017 Høres merkelig ut å si "godt håndverk" uten t. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulSitron Skrevet 4. desember 2017 #13 Del Skrevet 4. desember 2017 Uttaler det med t ja. Det skrives kanskje håndverker, men det høres vest ut å si håndTverker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #14 Del Skrevet 4. desember 2017 Uttaler med t, ja. De fleste jeg har hørt gjør også det Anonymkode: c5c3f...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå