AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #1 Skrevet 4. desember 2017 Hei! Lurer på hvor lenge man kan gå på paracet i strekk? Samboeren min har fått skikkelig tannverk, og paracet ser ut til å fjerne det verste av det. Tannlegen vil bli ringt i morgen tidlig, men regner med det kan gå både en og to uker før han får time der. Kan man gå på paracet så lenge? Han har diabetes type 1, hvis det har noe å si. Anonymkode: 71611...570
bobleplast_ Skrevet 4. desember 2017 #2 Skrevet 4. desember 2017 Paracet i 1-2 uker utgjør tvilsomt noe skade på leveren. Bare ikke overdriv forbruket, så går det nok fint. Ring legen dersom dere er usikre.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #3 Skrevet 4. desember 2017 Ang. diabetesen veit jeg ikke. Men generelt er det ikke anbefalt å ta Paracet så lenge. Siden han har diabetes bør dere ringe fastlegen, i morgen i tillegg til tannlegen. Anonymkode: c90dd...be6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #4 Skrevet 4. desember 2017 Hvis han har skikkelig tannverk så får han nok time ganske raskt.Med mindre dere bor en plass det bare er en tannlege,så kan dere alltids ringe andre tannleger også.Tror han skal slippe å gå så lenge på paracet. Anonymkode: 50e32...9bc 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #5 Skrevet 4. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ang. diabetesen veit jeg ikke. Men generelt er det ikke anbefalt å ta Paracet så lenge. Siden han har diabetes bør dere ringe fastlegen, i morgen i tillegg til tannlegen. Anonymkode: c90dd...be6 Hvorfor får da gravide beskjed om å ta Paracet fra start til slutt. Anonymkode: fcf58...706
Duff Skrevet 4. desember 2017 #6 Skrevet 4. desember 2017 Pinex virker bedre mot tannverk enn Paracet. Jeg kan lite om dia men Jeg vil tro tannlegen finner en time raskt når det er verk. Ellers er corisodyl bedøvende, fukt en bomullsdott og legg den over tanna.
emilie123 Skrevet 4. desember 2017 #7 Skrevet 4. desember 2017 Har selv diabetes og bruker insulin, har aldri hørt om restriksjoner ved bruk av Paracet pga diabetes. Er han i tvil så ringer han fastlegen å forhører seg. Nå går det også an å høre med de på apoteket ang hvilken insulin han bruker og om denne går sammen med Paracet.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #8 Skrevet 4. desember 2017 Tusen takk for mange svar! Vi skal som sagt ringe tannlegen så fort de åpner i morgen tidlig. Håper han kan få time i løpet av de neste par dagene, men hvis vi ikke får det, ringer vi legen også. Regner med det går fint å gå på paracet i en dag eller tre, selv om det selvagt er ubehagelig for ham å ikke få rettet det opp med en gang. Anonymkode: 71611...570
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #9 Skrevet 4. desember 2017 3 timer siden, Duff skrev: Pinex virker bedre mot tannverk enn Paracet. Jeg kan lite om dia men Jeg vil tro tannlegen finner en time raskt når det er verk. Ellers er corisodyl bedøvende, fukt en bomullsdott og legg den over tanna. Pinex og Paracet er det samme (samme virkestoffet). Anonymkode: 2341f...c35 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #10 Skrevet 4. desember 2017 Noen tåler mye men andre får leversvikt. Anonymkode: f3722...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #11 Skrevet 4. desember 2017 Jeg har rapportert hele tråden, her var det utrolig mye svada. Ts, mannen din blir ikke syk av å ta Paracet som foreskrevet, det har ingenting å si at han har diabetes. Men hvis han har tannverk bør han jo få time på dagen for å fikse opp i problemene så det ikke fører til infeksjon, for det kan påvirke diabetesen. Anonymkode: c8d7a...27d
T-Rex Skrevet 4. desember 2017 #12 Skrevet 4. desember 2017 Hvis det hadde vært en tidsbegrensning for bruk av paracetamol, hadde dette stått i pakningsvedlegget.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #13 Skrevet 4. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Lurer på hvor lenge man kan gå på paracet i strekk? Samboeren min har fått skikkelig tannverk, og paracet ser ut til å fjerne det verste av det. Tannlegen vil bli ringt i morgen tidlig, men regner med det kan gå både en og to uker før han får time der. Kan man gå på paracet så lenge? Han har diabetes type 1, hvis det har noe å si. Anonymkode: 71611...570 Han må få seg en akuttime hos tannlegen. Med både Diabetes og massiv tannverk så er ikke paracet eller andre smertestillende noe han skal knaske på i dager og uker. Anonymkode: 5c4a4...71b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #14 Skrevet 4. desember 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har rapportert hele tråden, her var det utrolig mye svada. Ts, mannen din blir ikke syk av å ta Paracet som foreskrevet, det har ingenting å si at han har diabetes. Men hvis han har tannverk bør han jo få time på dagen for å fikse opp i problemene så det ikke fører til infeksjon, for det kan påvirke diabetesen. Anonymkode: c8d7a...27d Det er ikke en forskrivning, men en pasientvurdering. Diabetes kan absolutt spille en rolle, og vi vet ikke hvor god kontroll pasienten har, eller hvilke eventuelle følgetilstander den har medført. Paracetamol er på sikt assosiert med økt risiko for både lever-, nyre- og hjertesykdom, og diabetes inneholder mange risikofaktorer når det kommer til dette. Derfor kan du ikke si at diabetes ikke spiller noen rolle. 52 minutter siden, T-Rex said: Hvis det hadde vært en tidsbegrensning for bruk av paracetamol, hadde dette stått i pakningsvedlegget. Ikke nødvendigvis. Her kan du se en studie der deltagerne viste ALAT-verdier over referanseverdiene etter så lite som 14 dagers behandling med maks døgndose. 31-44% av deltagerne hadde klinisk signifikant transaminaseøkning, mens ingen i placebogruppen viste lignende tendenser. Under visse omstendigheter kan diabetes forverre denne risikoen. Merk at alle deltagerne i studien var ved normal helse. Det er flere som har reprodusert disse resultatene. I USA, der paracetamolforbruket er betydelig høyere enn her, er det mange leger som har advokert for at paracet (Tylenol, Acetaminophene) ikke lenger skal selges uten resept. Studien kan du lese her: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/211014 se også her: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1517/14740338.6.4.341 De fleste vil tolerere kort tids bruk godt, men ikke alle. Har man annen underliggennde sykdom, kan risikoen øke. Jeg dynes dere burde være forsiktige med å være så skråsikre. Dette skal vurderes av lege. Anonymkode: 46d8d...87b
Duff Skrevet 4. desember 2017 #15 Skrevet 4. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Pinex og Paracet er det samme (samme virkestoffet). Anonymkode: 2341f...c35 Ja det vet jeg men det er ikke bare virkestoffet som bestemmer hvor bra det virker.
Antoinette Skrevet 4. desember 2017 #16 Skrevet 4. desember 2017 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Tannlegen vil bli ringt i morgen tidlig, men regner med det kan gå både en og to uker før han får time der. Anonymkode: 71611...570 Hva slags tannlegekontor er dette? Ved akutte smerter blir folk tatt inn raskt - ofte på dagen fordi de prioriteres. Og nei det er ikke bra å gå på Paracet så lenge, diabetes eller ikke. Endret 4. desember 2017 av Antoinette
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #17 Skrevet 4. desember 2017 Det er bedre at du ringer tannlegen og spør. Endel tannleger har akuttimer Anonymkode: da74d...7bc
Amantheia Skrevet 4. desember 2017 #18 Skrevet 4. desember 2017 (endret) Vi fant en privat tannlege, og han fikk komme inn der i dag. Han måtte ha rotfylling, men er ferdig nå, så nå slipper han i alle fall å ha vondt. Den tannlegen vi ringte til først (der jeg har gått for å fikse opp det siste året), ville ikke ta inn nye pasienter før etter nyttår, akutt eller ei. Bra for oss at vi ikke bor *så* lite at det bare er én tannlege i området! Nå skal han få startet opp en behandlingsplan for å fikse eventuelle andre hull, så satser på at dette blir bra til slutt! Tusen takk for all hjelp her inne. Legen slapp vi å ringe denne gangen, men skal definitivt ha det i bakhodet om vi skulle havne i en lignende situasjon. Edit; Jaja, det var den anonyme personen xD Endret 4. desember 2017 av Amantheia
Blod Skrevet 4. desember 2017 #19 Skrevet 4. desember 2017 Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen Blod, mod
Fremhevede innlegg