Gjest Gjesta Skrevet 30. januar 2005 #1 Skrevet 30. januar 2005 Er det noen her som vet noe som helst om laktoseintoleranse, og hvordan det arter seg? Jeg har lest litt på nett, men personlige erfaringer er selvsagt mer verdifulle.
Cand alt Skrevet 30. januar 2005 #2 Skrevet 30. januar 2005 Jeg har det. Det utarter seg slik at jeg får vondt i magen når jeg tar produkter med laktose. Bruker laktosredusert melk. Men jeg vet at det utarter seg ulikt fra person til person.
Gjest Gjesta Skrevet 30. januar 2005 #3 Skrevet 30. januar 2005 Jeg har hatt mistanker en stund, men vil teste et par ukers tid med å kutte melkeprodukter. Men selv mitt elskede Havreknäcke inneholder skummetmelkpulver.... Er det slik at hvis jeg ikke ser noe melk i innholdsdeklarasjonen, er det OK? Hva med leverpostei i de gule boksene? Eller bør jeg først og fremst konse på å kutte rene MELKEPRODUKTER, og så se om det hjelper, før jeg begynner å se på detaljene? I hvertfall blir jeg kvalm og oppblåst og får av og til diare av melk, fløte, mat som pannekaker, lasagne, grøt, vafler, cottage cheese....Men ikke av syrnet melk; biola går kjempebra.
Cand alt Skrevet 30. januar 2005 #4 Skrevet 30. januar 2005 Dette er svært individuelt. Jeg anbefaler deg å gå å få sjekket det på et sykehus. Jeg fikk noe jeg drakk, så målte de meg hver time. Jeg fikk skyhøye verdier. Litt kjedelig at du må teste ut dette på egen hånd, særlig med tanke på hvor vondt man får i magen. Jeg kan f.eks spise litt oss, og litt lett yoghurt, men ren melk får jeg vondt av. Litt fløte kan jeg også innta, f.eks i fløtegratinerte poteter. Hvorvidt det er laktose i knekkebrød, det vet jeg ikke.
Gjest Gjesta Skrevet 30. januar 2005 #5 Skrevet 30. januar 2005 Takk for svar. Jeg tenkte at jeg skulle teste selv, og hvis det viste seg at mistanken ble bekreftet, skal jeg gå til legen.
Cand alt Skrevet 30. januar 2005 #6 Skrevet 30. januar 2005 Takk for svar. Jeg tenkte at jeg skulle teste selv, og hvis det viste seg at mistanken ble bekreftet, skal jeg gå til legen. Ok. Lykke til
stefi Skrevet 30. januar 2005 #7 Skrevet 30. januar 2005 Etter et år med myyyyye vondt i magen å plager.fikk jeg stilt diagnosen.Ble temelig overasket for jeg trodde ikke man fikk det i voksen alder,men joda tydeligvis :-? Det sies at man skal kunne takle 2 dl. melk om dagen. Men jeg oppdaget ganske fort at det er melk i myyye av den ferdig kjøpte maten. Så jeg har lært meg at for å kunne spise flere typer mat uten å bli dårlig så er det bedre om jeg ikke drikker melk. Det laktose frie smøret smaker forferdelig synes jeg,men har oppdaget at det er suverent å bake med.(å jeg er glad i kaker) Synes heller ikke så mye om den laktose frie melken,men den er grei til matlaging den å. Tror hver å en må kjenne på kroppen selv hvor mye de tåler. Men jeg vil anbefale deg å få det sjekket av legen. Bedre å gjøre det så fort som mulig en å gå å tyne deg selv vel I verste fall gjør du det bare verre ved å vente. Jeg fikk feks. betennelse i hofter og korsrygg fordi jeg hadde gått og stramet magen så mye pga smerter. Symptomene dine høres forøvrig veldig like mine dessverre. Skal du sjekke litt selv bør du prøve å unngå ALL melk ei ukes tid.For så og innføre melken igjen i de normale mengder du bruker ei ukes tid.Skriv gjerne notater. Lykke til,håper du finner ut av det :-)
KalloRilla Skrevet 31. januar 2005 #8 Skrevet 31. januar 2005 Er dette kun mageknip/luft smerter som kommer eller er det og mye syre? Enten i form av halsebrand eller sure oppstøt? Begynte på diabetes medisin i høst og er blitt veldig plaget med blant annet halsbrand etter at jeg har drukket et par glass melk eller spist mat med mye melk/fløte i. Kan dette ha en sammenheng? Melk skal jo dempe halsbrand, har og en del sterke magesmerter. Halsbrand skal ikke være en bivirkning av medisinen jeg tar.
Cand alt Skrevet 31. januar 2005 #9 Skrevet 31. januar 2005 Er dette kun mageknip/luft smerter som kommer eller er det og mye syre? Enten i form av halsebrand eller sure oppstøt? Begynte på diabetes medisin i høst og er blitt veldig plaget med blant annet halsbrand etter at jeg har drukket et par glass melk eller spist mat med mye melk/fløte i. Kan dette ha en sammenheng? Melk skal jo dempe halsbrand, har og en del sterke magesmerter. Halsbrand skal ikke være en bivirkning av medisinen jeg tar. Har ikke hatt halsbrann som birvirkning.
Gjest Gjesta Skrevet 31. januar 2005 #10 Skrevet 31. januar 2005 Ifølge det jeg har lest, er symptomene mageknip, diare og oppblåst mage, ikke halsbrann e.l.
Gjest Gjesta Skrevet 31. januar 2005 #11 Skrevet 31. januar 2005 Jeg tittet på laktoseredusert skummet melk i butikken, men ble skeptisk da det stod at den smakte søtt? Jeg er nemlig ikke noe særlig glad i søtt... Tidligere trodde jeg det var brød som var kilden til kvalmen og oppblåstheten min, men gåten var at det var kjøpebrød...Hjemmebakt brød bruker jeg jo ikke å ha melk i, så det ser ut som enda en brikke har falt på plass.
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2005 #12 Skrevet 31. januar 2005 Det kan nok være lurt å fjerne nesten all melk fra kostholdet ditt en stund for så å innføre litt og litt så du ser hva du tåler. Jeg har lenge hatt mistanke om laktoseintoleranse (ikke allergi) pga. mye vodt i magen, luftsmerter etc. Jeg kutta ut så mye melk jeg klarte i noen uker, men nå spiser jeg det meste unntatt ting med mye melk i, f.eks. kakao, supper med melk, ost, pannekaker, bløtkake (snufs) etc. Jeg merker at jeg reagerer sterkere på melk i perioder jeg er syk, sliten etc. Dersom du vil prøve melkeerstatninger, så finnes det også ulike typer soyamelk og rismelk. Jeg synes rismelk er klart best, men den er også i søteste laget søt.
aline Skrevet 31. januar 2005 #13 Skrevet 31. januar 2005 jeg har ikke fått diagnosen stilt, men fant det ut ved å prøve å kutte ut mesteparten av melkeproduktene, det hadde enorm effekt. glemte meg en periode og taklet det sånn nogenlunde, kjøpte fløteiskrem for kos, og ble kjempedårlig etter bare noen skjeer. ost kan mange spise selv om man har intoleranse sies det, det gjelder ihvertfall for meg, reagerer overhode ikke på ost, men andre melke og fløteprodukter må jeg være ekstremt forsiktig med om jeg ikke vil ende opp med mageknip, kvalme, mage som leker vaskemaskin og problemer med å sove den natten pga urolig mage og kvalme.... til og med lys (melke)sjokolade sliter jeg med!!! rismelk har jeg brukt som erstatning i f.eks frokostblanding etc, det fungerer helt fint. synes den smaker lite, litt som skummetmelk. ellers får du kjøpt erstatninger for både melk, fløte og rømme, gå innom en helsekost så ser du at de har mye. Maxi har også godt utvalg. du får til og med rismelk tilsatt kalsium!!
Felixa Skrevet 31. januar 2005 #14 Skrevet 31. januar 2005 Jeg fikk laktoseintoleranse i voksen alder. Jeg får veldige magesmerter og diarè. I begynnelsen før jeg sluttet med melk, kom smertene og diarèen etter 15-30 min, hvis jeg får i meg melk nå kan det gå mange timer, så det har hjulpet meg å fjerne melken en stund (ca et år). Jeg bruker bare laktosefrie produkter, det finnes også noen tabletter på apoteket, Kerutab, som spalter laktosen i tarmen sånn at du kan spise litt melk. De funker veldig bra på meg.
Gjest gjest1 Skrevet 31. januar 2005 #15 Skrevet 31. januar 2005 Laktoseintoleranse er ikke spesielt vanskelig å stille diagnose på, så ville tatt en tur til legen.
Cand alt Skrevet 31. januar 2005 #16 Skrevet 31. januar 2005 Jeg tittet på laktoseredusert skummet melk i butikken, men ble skeptisk da det stod at den smakte søtt? Jeg er nemlig ikke noe særlig glad i søtt... . Jepp, den er søt så jeg klarer ikke å drikke den. Men jeg bruker den i havregrynsgrøten jeg spiser hver morgen. Det er godt fordi jeg slipper å tilsette noe søtt (joda noen så rosiner.) Laktoseintoleranse er ikke spesielt vanskelig å stille diagnose på' date=' så ville tatt en tur til legen.[/quote'] Utprøvingen skjer på sykehuset. Det er et spesielt appart som skal måle loktosen i magen din.
Gjest Anonym Skrevet 2. oktober 2012 #17 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg selv har nå fått konstantert laktoseintoleranse, og jeg trengte ikke da den prøven på sykehuset. Måtte bare skaffe meg 50 gr. med laktosepulver. Da tok jeg en prøve også drakk jeg laktoseblanding på 10 minutter, ventet så i 45 min før jeg tok en ny prøve. Denne prøven ble utført på legesenteret. Har lenge også godt på laktosefrikost da dette ikke er farlig for noen å gå på. Dette har hjulpet meg veldig da et ikke var noen allergi der. Siden jeg ble bedre av dette skulle jeg bare fortsette med det.
Gjest inox Skrevet 2. oktober 2012 #18 Skrevet 2. oktober 2012 Er dette kun mageknip/luft smerter som kommer eller er det og mye syre? Enten i form av halsebrand eller sure oppstøt? Begynte på diabetes medisin i høst og er blitt veldig plaget med blant annet halsbrand etter at jeg har drukket et par glass melk eller spist mat med mye melk/fløte i. Kan dette ha en sammenheng? Melk skal jo dempe halsbrand, har og en del sterke magesmerter. Halsbrand skal ikke være en bivirkning av medisinen jeg tar. Det er kanskje ikke nødvendigvis laktoseintoleranse, siden det er først i tarmen manglende spalting av laktose gir problemer ved laktoseintoleranse. Er likevel ikke uvanlig at folk får halsbrann av melk faktisk. Har et par kamerater som har det slik, men vet ikke om de har fått noen diagnose. Halsbrann og tidvis sterke magesmerter høres det ut som noe du burde ta opp med legen din, især siden du har begynt på ny medisin.
Gjest inox Skrevet 2. oktober 2012 #19 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg selv har nå fått konstantert laktoseintoleranse, og jeg trengte ikke da den prøven på sykehuset. Måtte bare skaffe meg 50 gr. med laktosepulver. Da tok jeg en prøve også drakk jeg laktoseblanding på 10 minutter, ventet så i 45 min før jeg tok en ny prøve. Denne prøven ble utført på legesenteret. Har lenge også godt på laktosefrikost da dette ikke er farlig for noen å gå på. Dette har hjulpet meg veldig da et ikke var noen allergi der. Siden jeg ble bedre av dette skulle jeg bare fortsette med det. Interessant, og så lettvint framfor å vente på sykehustime. Jeg ble som andre her i tråden nevner testa på sykehuset med utåndingsprøve, første gang jeg hører om at de utfører denne testen på legekontor Du sier 'tok en prøve' - hva slags prøve var det?
Gjest Helene Skrevet 2. oktober 2012 #20 Skrevet 2. oktober 2012 Myse,mysepulver,melkeprotein som står i innholet bør du også holde deg unna! Gulost er laget på en slik måte at du tåler det. Det kan være vanskelig å påvise laktoseintoleranse faktisk, vet om flere som ikke har fått positivt på noen av prøvene, men forsatt har det. Om du har et helt 100% laktosefritt kosthold i to uker å alle plagene forsvinner-har du sannsynligvis laktoseintoleranse. Det går helt fint utrn legeærklering på det, er ikke i mange tilfeller du må "bevis" at du har det. Nå til dags går det kjempefint å leve med laktoseintoleranse. Det fins biola,melk,yogurth,rømme,fløte,smør,margarin-ja alt! Det finnes også dråper du kan tilsette maten eller tabletter du svelger sammen med maten som gjør at du feks kan spise et sjokoladekakestykke eller to disse er litt dyre, men fynker i fint å bruke en gang i blandt. Reseptfritt og koster 400-500 kr for hundre stykk. Heter kerutabs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå