Gå til innhold

Dusje etter å ha sydd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg opererte på for to dager siden og har nå 10 sting i halsområdet. Hittil har jeg dusjet kroppen fra skuldrene og ned, men kjenner det er på tide å få vasket håret igjen.

Fikk beskjed etter operasjonen om at bandasjen skulle være på frem til stingene skal fjernes, altså om 8 dager. Altså kan ikke bandasjen bli våt på noen som helst måte. Har vært på apoteket og kjøpt en slik vanntett film som jeg kan ha over, men siden det er på halsen er det nesten umulig å få det tett, er ikke akkurat et flatt område. I tillegg må filmen da være på frem til jeg fjerner stingene, for den setter seg jo fast i bandasjen når jeg fester den.

Noen gode råd? Kan jeg bare ha på dusjfilmen i en uke og satse på at den er tett nok? Har ikke utstyr tilgjengelig for å skifte bandasje dersom den blir våt nå, og er heller ikke særlig gira på det siden kirurgen sa den skulle være på en uke. Redd det ikke blir sterilt nok dersom jeg må bytte selv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke ha dusjfilmen på i åtte dager utenpå bandasjen det blir for tett. Du må enten dra til en frisør og få vasket håret ditt, eller få noen til å hjelpe deg hjemme. Er det skjoldkjertelen du har operert fremme på halsen? Hvor langt oppe i forhold til halsgropenner dette? 

Anonymkode: 4421e...f49

• Liker 1
Skrevet

Du kan vaske håret hos en frisør i mellomtiden, kanskje.

Skrevet

Vask håret i vasken eller en balje. Dette er kjent teknologi fra gamle dager, og du klarer det helt fint selv.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke bare vaske håret stående bøyd framover/ opp ned? Lett hvis du har badekar, litt mer stress i en dusj, men fullt mulig.  

Anonymkode: 6bf74...c8d

• Liker 1
Skrevet

Vask håret i vasken, få hjelp om mulig 😊

Skrevet

Få hjelp til å vaske håret i vasken eller ikke vask det. Du overlever uten hårvask i 10 dager

Anonymkode: 7c9ec...f59

Skrevet

Dere som sier vask håret i vasken, i moderne boliger så er krana så nære til vasken at det er ikke sjangse til å få hodet under krana. Nå vet ikke jeg hvorda det er hos ts med tanke på dette og vi vet heller ikke hvor mye hun klarer å bøye seg fremover for å få vasket håret. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier vask håret i vasken, i moderne boliger så er krana så nære til vasken at det er ikke sjangse til å få hodet under krana. Nå vet ikke jeg hvorda det er hos ts med tanke på dette og vi vet heller ikke hvor mye hun klarer å bøye seg fremover for å få vasket håret. 

Men alle, selv i 2017, har en plastbalje, ei plastbøtte eller en tett plastboks. Det er ikke fysisk vrient å vaske håret i noen av dem. Om Ts bøyer seg fremover eller bakover? :vetikke: se, det velger man helt selv. 

Mine besteforeldre hadde heller ikke vask stor nok til å vaske håret i. Så en brukte balje. Har funka i tusenvis av år. 

Anonymkode: ff083...d24

Skrevet

Vask håret i en balje, eller stå bøyd over dusjen. Du MÅ absolutt ikke putte hele kroppen i dusjen for å få vasket håret. Det er ikke spesielt vanskelig å ta en sånn kjapp vask av håret heller.

Anonymkode: d192a...cbe

Skrevet

Det enkleste er å gå til nærmeste frisør og få vasket håret, koster ikke mangekronene og er definitivt verdt det fremfor knoting hjemme. Dusjfilm over bandasjen i 8 dager blir for tett for såret.  

Anonymkode: ad0db...cf6

Skrevet

Bøy hodet på den måten at stingene vender mot taket og bruk dusjhodet med hånden. Du kan ta på plastfilmen i tillegg, så er du nok sikker.

Anonymkode: ee970...911

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det enkleste er å gå til nærmeste frisør

Anonymkode: ad0db...cf6

Det er det i alle fall ikke!

Skrevet

Jeg har kunnet dusje 3 dager etter operasjonen fordi da har såret lukket seg sier de, men ville absolutt hørt med legen først.

Skrevet

Jeg har hatt god erfaring med såkalt dusjbandasje. Selve filmen som limer er så tynn at den følger hver valke og rynke. Har selv hatt operasjon på halsen og det gikk bra å dusje med den dusjbandasjen.

Anonymkode: 79eaa...fb6

Skrevet

Bøy hodet over vasken eller badekaret eller inn i dusjen som de andre sier her. Få hjelp hvis du trenger det til skyling. Eller hell selv over med en mugge el.

Skrevet

Dere som svarer TS at noen kan hjelpe henne, har ikke tanken slått dere at hun bor alene? Det er faktisk mye enklere å gå til en frisør enn å styre med hårvask hjemme, så lenge det er om å gjøre at bandasjen ikke skal bli våt.

Skrevet
11 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er det i alle fall ikke!

Hva er grunnen til at du mener det?

Skrevet
50 minutter siden, Arabella said:

Hva er grunnen til at du mener det?

Grunnen er at det er mye mindre pes å ta seg en tur på sitt eget bad og vaske håret enn å ta turen til en frisør. Muligens med unntak av om du har en frisør som nærmeste nabo i oppgangen der du bor.

Det er i alle fall min ærlige og oppriktige mening.

Skrevet

Oi, her var det mange svar! Hadde selvsagt dusjet håret opp ned dersom det var mulig, men nå er stingene så og si helt opp til hårfestet på et sted hvor jeg ikke ser. Bor alene og er student i annen by, så kan ikke bare ringe mamma for å få hjelp heller :) Å ikke vaske håret de neste 8 dagene er ganske uaktuelt, har deltidsjobb hvor jeg jobber med mat og den lukta nekter jeg å ha i håret i over en uke.

Dusjfilmen jeg har kjøpt skal være pustende, og det står på pakken at den kan være på i opptil en uke. Er det mulig å dusje, la bandasjen bli våt, og så ta av og legge på ny når alt er tørt? Eller må bandasjen på død og liv ligge på helt til stingene tas?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...