Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2005 #1 Skrevet 30. januar 2005 Har akkurat fått tilbud om sekretærstilling i det offentlige. I annonsen stod det at lønn kom til å ligge mellom lønnstrinn 26 og 31. Vi har ikke diskutert lønn, men siden jeg har vært arbeidsledig i et halvt år, er lønn underordnet det å faktisk få en jobb.. I min siste stilling (konsulent, offentlig adm.) hadde jeg lønnstrinn 31. Kan jeg da forvente samme lønnstrinn i ny jobb? Vil gjerne ikke gå ned i lønn, selvsagt! Er det vanlig å tilby samme lønn som før, når det er innen samme etat og samme lønnsrammer??
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2005 #2 Skrevet 30. januar 2005 Lønn i det offentlige tildeles etter ansiennitet og etter den stillingen som du tilbys. Tror det er lite rom for noe særlig forhandling utover det å forhandle seg til en høyere stilling.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 31. januar 2005 #3 Skrevet 31. januar 2005 Du forhandler lønn ved ansettelse, altså etter at du har mottatt tilbudet, men før du signerer kontrakten. Det er vanlig å se på ansiennitet, erfaring og hvilken lønn du har hatt i den jobben du slutter i. Siden du er arbeidsledig nå og dette er en lavere stilling enn den forrige du hadde, så spørs det om de går med på å gi deg det du hadde i din forrige jobb. Sannsynligvis skjønner de at det viktigste nå er for deg å få en jobb. Men fortell hva du hadde i din forrige jobb og si at du ikke ønsker å gå ned i lønn. Det verste som kan skje er at de gir deg litt mindre.
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #4 Skrevet 2. februar 2005 Tja, dersom det ikke er så viktig for deg hvilken lønn du får, altså om du tar jobben selv om du får lønnstrinn 26, så hadde jeg ikke tatt det opp i det hele tatt, jeg.
Amarone Skrevet 2. februar 2005 #5 Skrevet 2. februar 2005 Jeg har hørt at det er lurt å legge seg på midten, og heller spørre om reforhandling etter prøvetiden.
Gjest Litjmæ Skrevet 2. februar 2005 #6 Skrevet 2. februar 2005 Nå har ikke jeg noe erfaring fra offentlig sektor - det er mulig det er helt annerledes der, men min erfaring fra privat sektor tilsier at startlønna er utrolig viktig. Stå på for å få den lønna du fortjener med en gang, ellers blir det vanskelig å komme seg oppover. Ingen grunn til at du skal fire noe på kravene bare for at du har vært arbeidsledig. De har jo tilbudt deg jobben - så nå er ikke lønn underordnet lenger. Men det er MIN mening da.
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #7 Skrevet 2. februar 2005 Gå rett på, si at du vil ha lønnstrinn 31 og argumenter i forhold til utdanning og tidligere lønn i samme etat. Når man har fått jobben må man forhandle om lønn. Ikke vær beskjeden! Lykke til.
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #8 Skrevet 2. februar 2005 Jeg satte så høyt lønnskrav at de endret stillingstittel fra sekretær til administrasjonssekretær. Du sier selv at sekretærstillingen går til lønnstrinn 31. Som adm.sekr. har jeg nå ltr 35 (startet på 32). Om du mener deg berettiget til øvre del på lønnskalaen så lønner det seg altså å forhandle på stillingstittelen for å komme inn i en annen lønnsramme (eller hva det heter). Man rykker gjerne opp ett lønnstrinn i året, og om du allerede nå får høyeste lønnstrinn så har du ikke mer å rykke opp til senere.
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #9 Skrevet 2. februar 2005 Visste ikke at det var mulig å forhandle seg til lønn i det offentlige engang jeg. Har alltid fått høre at jeg har blitt plassert i det lønnstrinnet jeg har fått pga ansenitet. Trodde man gikk oppover denne lønnstigen sånn etterhvert...
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #10 Skrevet 2. februar 2005 Visste ikke at det var mulig å forhandle seg til lønn i det offentlige engang jeg. Har alltid fått høre at jeg har blitt plassert i det lønnstrinnet jeg har fått pga ansenitet. Trodde man gikk oppover denne lønnstigen sånn etterhvert... Man bør ikke henge seg for mye opp i merkelapper. Det er alltid mulig å forhandle, så lenge der er mennesker tilstede.
diddi Skrevet 4. februar 2005 #11 Skrevet 4. februar 2005 Og dette er viktig ved ansettelsen. For senere er det vanskelig å få del av potten i forbindelse med de lokale lønnsoppgjørene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå