Gå til innhold

Lar du studenter øve seg på deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja :) 

Nå er jeg ikke veldig mye hos lege osv, men hadde student under fødselen med nr 1, og ho som tok ul med nr 2 holdt på med videreutdanning og ville ha oss med i en oppgave. På barsel var det flere studenter bege gangene jeg lå der :) 

Anonymkode: e5480...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjeldent vært i sånne situasjoner. Men sist jeg fikk spinalpunksjon var det en student som gjorde det. Ikke noe problem. Lærer og 3 andre studenter var med. Regner med de har øvd nok av ganger før de får prøve seg på personer. Og en gang må de faktisk prøve seg på personer da. Så hvorfor ikke meg.

Anonymkode: fd1dc...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leit å høre at du fikk en dårlig opplevelse. Håper de studentene fikk tenkt seg om til neste gang de skulle møte pasient.

Må bare legge til at når slike grupper kommer inn er det OBLIGATORISK å være med på det, ellers får vi ikke godkjent semesteret. Og ikke alle er slike, min gruppe er alltid høflige og spør alltid pasienten hver gang vi skal berøre han/henne.

Anonymkode: 69949...bd8

Nei, dere kan faktisk dele dere opp. Har opplevd leger som har satt ned foten og gitt beskjed om at mer enn to om gangen ikke er aktuelt, alle 6 trenger ikke å toge bak EN lege. Og det faktum at ingen av dere klarer å ta dette opp med fakultetet for å endre praksis understreker jo nettopp det jeg skrev, dere driter egentlig i pasienten så lenge det gagner dere selv. Dere evner ikke å se hvordan det oppleves for den det faktisk gjelder. 

Anonymkode: 4c3a8...983

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid ja til studenter. Hvordan skal de ellers kunne lære? Pluss at da får man ekstra god oppfølging, så jeg ser på det som en vinn vinn situasjon

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dere kan faktisk dele dere opp. Har opplevd leger som har satt ned foten og gitt beskjed om at mer enn to om gangen ikke er aktuelt, alle 6 trenger ikke å toge bak EN lege. Og det faktum at ingen av dere klarer å ta dette opp med fakultetet for å endre praksis understreker jo nettopp det jeg skrev, dere driter egentlig i pasienten så lenge det gagner dere selv. Dere evner ikke å se hvordan det oppleves for den det faktisk gjelder. 

Dette er ikke praksis ved vår skole. Her har vi en lærer (legen) som finner alle pasienter i forveien, og som også får tillatelse før vi kommer inn sammen. Om ikke pasienten har fått vite det på forveien, er det legens feil, ikke medisinstudentene. Vi kan ikke dele oss, om ikke veilederen vår sier noe annet, vi har veldig lite makt der. 

Vi har også midlertidig lite makt når vi klager på undervisningsmetoden, det er ikke bare å klage - og vips, så får vi det vi vil ha.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her viser du jo at du ikke helt har forståelsen for at noen sier nei, det blir et slags press...

Jeg kan si ja til observasjon om det ikke er noe veldig personlig, men mer å ta opp en hudkrem hos fastlegen. Føler meg ikke trygg på studenter til å gjøre andre ting. Har også sprøyteskrekk så der kan i alle fall ikke studenter gjøre noe på meg. Har latt en student sjekke en føflekk.

Anonymkode: f7034...a0a

På hvilken bakgrunn mener du at jeg ikke helt har forståelse for at noen sier nei? 

At jeg personlig som pasient velger å si ja har da ingenting med at jeg ikke har forståelse for at andre velger å si nei. At DU føler press ut fra at det jeg skriver, går på DINE følelser og meninger. 

Anonymkode: 53df3...bd5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av erfaring sier 95% av pasientene ja (de har egentlig ikke lovmessig å si nei når de er pasienter på Universitetssykehus, men vi tar alltid hensyn til de som sier nei).

Kan du vise meg lovhjemmelen som sier dette? Det du i praksis sier her er at dere kan nekte meg behandling om jeg ikke vil ha pasienter tilstede og det tviler jeg sterkt på at er tilfellet. Denne artikkelen fra Den norske legeforeningens tidsskrift virker å si det motsatte:

" Rådet for legeetikk mener at alle former for medvirkning ved undervisning i medisinske fag må bygge på fullt informert samtykke. Dette må gjelde enten vedkommende er en frisk person eller en pasient, uansett hvilken type undervisning det er snakk om, uansett hvilket organsystem det er snakk om og enten pasienten er bevisst eller ubevisst. "

Jeg har ingenting imot at studenter øver på meg så lenge jeg føler det er trygt. Har nektet studenter i noen situasjoner, men det har da vært innenfor mitt eget fagfelt. Miljøet er lite i Norge og det var sensitive tema så det føltes best å ha færrest mulig jeg potensielt kan bli kolleger med til å være med i akkurat den situasjonen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er medisinstudent ved OUS, og jeg vil bare si hvor takknemlige vi blir når pasienter sier ja! 

Av erfaring sier 95% av pasientene ja (de har egentlig ikke lovmessig å si nei når de er pasienter på Universitetssykehus, men vi tar alltid hensyn til de som sier nei).

Mesteparten av det jeg har lært er gjennom å ha møtt pasienter med de aktuelle sykdommene og ikke bare i lese om dem bøker. Da får vi ikke bare lære det som er fakta, men klarer også å se pasienten med sykdommen som et menneske, noe vi IKKE får lært ved å lese i bøker. Det er så utrolig variasjon i hvordan de ulike sykdommene arter seg hos de ulike og ikke minst hvordan pasienten selv opplever den. Viktig å ha pasientsentrert perspektiv.

Vil bare si tusen takk til alle som er villige til å stille opp, det er definitivt det som lager gode leger i fremtiden, ikke leger som aldri har hatt pasientkontakt i studiet sitt. :)

Her har du nok en gang misforstått grovt, pasienter er ikke pålagt å si ja til å være undervisningsmateriell for medisinerstudenter (eller andre studenter for den del). Vis den lovhjemmelen som sier at de er nødt å si ja. Pasientens rett til medvirkning av hvordan helsehjelpen utføres står sterkt, og i den sammenheng kan man selvfølgelig nekte å ha med studenter. Du virker ikke å være klar over hvordan helsetilbudet til landets innbyggere er organisert, men det er faktisk ikke sånn at folk kan velge om de vil komme på et universitetssykehus eller et lokalsykehus, det bestemmes ut fra bosted og behandlingsbehov. Det finnes ingen lov som sier at dersom du velger universitetssykehus har du automatisk akseptert å være prøvedukke for medisinerstudenter i samme slengen. Makan til arrogant holdning. Du har i alle fall til gangs vist hvorfor jeg aldri kommer til å si ja til medisinerstudenter igjen, du glir rett inn i gruppen av folk som tror det er din rett som fremtidig gud å utnytte folk som det passer for å få utdanningen din. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ingen problemer med. De gangene jeg har møtt legestudenter har de vært ydmyk og respektfull ovenfor meg som pasient. Da kan de fint få være med på gynekologiske undersøkelser om det skulle være interessant :ac:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Jeg ville sagt ja til det meste. 

Det eneste jeg ville sagt nei til ville vært f.eks å gi en student ansvaret under en fødsel eller lignende oppfølging av noen av mine barn. Nå er det vel ikke sannsynlig at en student ville fått noe spesielt ansvar da, men sånn hypotetisk er det det eneste jeg ville konkret sagt nei til. Ellers kan hvem som helst fått observert meg :fnise:

Anonymkode: 709ec...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg gjør rett i å nekte å bli forsøkskanin i framtiden, om legestudenter allerede på studiet får en arrogant holdning om at de kan gjøre hva de vil med hjemmel i lov. :) 

Anonymkode: df9d5...16b

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Phd-stipendiat her. Forskningsetisk er det ikke greit. Sjekk retningslinjene for eksempel på nettsidene til de nasjonale forskningskomiteene. Det er problematisk for hele UH sektoren at slike ting ikke gjøres på en skikkelig måte. Jeg er ikke stipendiat innenfor helsefag, men vet at reglene er desto strengere der. Hvem som skal lese spiller ingen trille - vi bedriver forskningsbasert utdanning og følger ergo de etisk reglene for sektoren. 

Anonymkode: 162a7...e67

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har du nok en gang misforstått grovt, pasienter er ikke pålagt å si ja til å være undervisningsmateriell for medisinerstudenter (eller andre studenter for den del). Vis den lovhjemmelen som sier at de er nødt å si ja. Pasientens rett til medvirkning av hvordan helsehjelpen utføres står sterkt, og i den sammenheng kan man selvfølgelig nekte å ha med studenter. Du virker ikke å være klar over hvordan helsetilbudet til landets innbyggere er organisert, men det er faktisk ikke sånn at folk kan velge om de vil komme på et universitetssykehus eller et lokalsykehus, det bestemmes ut fra bosted og behandlingsbehov. Det finnes ingen lov som sier at dersom du velger universitetssykehus har du automatisk akseptert å være prøvedukke for medisinerstudenter i samme slengen. Makan til arrogant holdning. Du har i alle fall til gangs vist hvorfor jeg aldri kommer til å si ja til medisinerstudenter igjen, du glir rett inn i gruppen av folk som tror det er din rett som fremtidig gud å utnytte folk som det passer for å få utdanningen din. 

Jøss, litt bitter?:fnise: Tenk at du tolket personens holdning ut i fra den ene setningen, hun/han sa jo at de tar hensyn, er det ikke det viktigste?! Fremtidig gud haha, jeg sier bare ja takk til leger som kan behandle meg i fremtiden, du kan jo godt prøve å leve uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, litt bitter?:fnise: Tenk at du tolket personens holdning ut i fra den ene setningen, hun/han sa jo at de tar hensyn, er det ikke det viktigste?! Fremtidig gud haha, jeg sier bare ja takk til leger som kan behandle meg i fremtiden, du kan jo godt prøve å leve uten.

Personens holdning? Det er jo din holdning, det er deg jeg siterte. Du har kanskje ikke lært deg det, men på kg får alle anonyme brukere en kode under innlegget som er det samme for hvert innlegg de skriver i tråden. Litt pinlig at du later som du er en tredjeperson for å støtte deg selv, syns du ikke? 

Du tar ikke hensyn ved å spørre noen om å få ta på dem, når du ikke har presentert deg og spurt om det er greit at du er tilstede i det hele tatt. Folkeskikk, kjære medisinerstudent som utgir deg for å være en annen, viser du nok en gang at du ikke besitter. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2017 den 15.44, Zoey skrev:

Jeg skuler litt i retning de som sprer om seg om unødvendig ting som at leger kommer togende inn med en hel klasse for å titte opp i underlivet ditt eller på andre måter overdriver eller slutshamer (det skjedde i en tråd her inne i vår) de som sier ja til studenter. 

De folka kan gå og koke hodet sitt i nærmeste mikroovn. 

Jeg antar det er meg du ber koke hodet mitt i nærmeste mikroovn, siden jeg var den som delte historien om alle studentene som uten varsel ble hentet inn under en GU for å se på underlivet mitt. 

Jeg håper virkelig ikke du jobber med mennesker. 

(Og du, søk opp en definisjon på slutshaming. Å ikke risikere å utsette seg selv for slik behandling for andre gang er IKKE å slutshame de som sier ja til å ha studenter tilstede.)

Anonymkode: d1076...baa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar det er meg du ber koke hodet mitt i nærmeste mikroovn, siden jeg var den som delte historien om alle studentene som uten varsel ble hentet inn under en GU for å se på underlivet mitt. 

Jeg håper virkelig ikke du jobber med mennesker. 

(Og du, søk opp en definisjon på slutshaming. Å ikke risikere å utsette seg selv for slik behandling for andre gang er IKKE å slutshame de som sier ja til å ha studenter tilstede.)

At flere kommer for å se er ikke slutshaming fra den tråden, men krisemaksinering som bidrar til unødig frykt. Det var endel andre "du liker vel at de ser på glufsa" kommentarer jeg refererte til mtp slutshaming fra den tråden. 

Å krisemaksinere er sjelden fruktbart heller.  

Endret av Zoey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Zoey skrev:

At flere kommer for å se er ikke slutshaming fra den tråden, men krisemaksinering som bidrar til unødig frykt. Det var endel andre "du liker vel at de ser på glufsa" kommentarer jeg refererte til mtp slutshaming fra den tråden. 

Å krisemaksinere er sjelden fruktbart heller.  

Det er ikke krisemaksimering. Det er en reell opplevelse som på ingen måte føltes bra og som ærlig talt også var svært etisk tvilsom fra legens side.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null problem med å si ja til å bli observert eller behandlet av studenter innen helsesektoren. Ikke blitt spurt enda, eller meldte meg frivillig til UL av 3 jordmødre under videreutdanning etter å ha hatt oUL på vanlig vis. 

Jeg tenker at dersom det verste skulle skje (noe ødelegges permanent eller jeg dør) så kunne det skjedd med en erfaren lege/sykepleier også. Jeg har en tro på at de ikke blir bedt om å utføre noe de ikke føler seg kompetente nok på. 

Anonymkode: 4355b...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de får øve seg på meg. Medisinstudenter, sykepleiestudenter, lærlinger i helsefag, tannlegestudenter - bring ‘em in! 

Anonymkode: a74a3...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2017 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Generelt, men tenker mest på i helsesituasjon. Legestudenter og sykepleierstudenter mest. Og en annen ting, ble fortalt en gang at en student hadde "valgt" meg og skrev om meg i oppgaven sin. Hadde vært fint å blitt spurt. Jeg vet de ikke bruker navn, men allikevel. Sier du ja til slike ting??

Anonymkode: 05ff0...551

Klart jeg sier ja! Hvordan skal de bli dyktige til sitt arbeid om de ikke får prøve seg?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...