Gå til innhold

Lar du studenter øve seg på deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Generelt, men tenker mest på i helsesituasjon. Legestudenter og sykepleierstudenter mest. Og en annen ting, ble fortalt en gang at en student hadde "valgt" meg og skrev om meg i oppgaven sin. Hadde vært fint å blitt spurt. Jeg vet de ikke bruker navn, men allikevel. Sier du ja til slike ting??

Anonymkode: 05ff0...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så klart sier jeg ja til det. De er jo under kyndig veiledning. Om ingen sier ja, hvordan skal vi få leger/sykepleiere i fremtiden da?

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, studenter må få øve seg, så da stiller jeg meg til disposisjon. Skal føde om noen måneder, og har ingen betenkeligheter med å ha med studenter på også den prosessen. 

Anonymkode: 11699...117

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Generelt, men tenker mest på i helsesituasjon. Legestudenter og sykepleierstudenter mest. Og en annen ting, ble fortalt en gang at en student hadde "valgt" meg og skrev om meg i oppgaven sin. Hadde vært fint å blitt spurt. Jeg vet de ikke bruker navn, men allikevel. Sier du ja til slike ting??

Anonymkode: 05ff0...551

Nei. Jeg har nok plager og nok utfordringer som det er i møte med helsevesenet. Mine blodårer er for eksempel så oppstukket grunnet sykdom at ofte må anestesien tilkalles for å få tatt prøver eller lagt inn veneflon. Studentene får øve seg på andre. 

Anonymkode: af4f6...d56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarte ja i en veldig sårbar situasjon. Jeg burde ha sagt nei. Hadde tatt en abort og ting gikk feil og det ble full operasjon da de hadde klart å lage sår/hull på livmoren. Jeg var 18 år og det var mange som var tilstede under gynekologisk undersøkelse få dager etter inngrepet.

Anonymkode: 9fea5...45f

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du egentlig at du har noe valg når du ligger på operasjonsbordet og anestesilegen sier at han har med noen studenter?

Anonymkode: a23a1...d0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det. Hadde jeg hatt en eller annen helt spesiell medisinsk situasjon som tilsa at det ikke var lurt hadde jeg sagt nei, men det har jeg ikke, så da sier jeg ja uten å tenke mer over det.

Anonymkode: 8fc06...d95

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg er litt skeptisk til tannlegestudenter, men har ikke møtt den situasjonen ennå. Jeg har opplevd å møte studenter som observatører hos fastlegen min hver gang jeg har hatt timer i sommerferien gjennom årene. Jeg traff helsesøsterstudent sist jeg var i barsel, som fikk bli med på hjemmebesøk og ta styring på første kontroll med vaksinering, under oppsyn av vanlig helsesøster. 

Jeg hadde studenter ved fødslene mine, minst sykepleierstudent ene gangen og jordmorstudenter alle tre gangene. 

Har alltid opplevd respekt fra studentene, og blitt spurt om det er greit at den observerer, og jordmorstudenter har spurt om å få kjenne på magen min like etter at jordmor har kjent etter leiet.. Såklart sier jeg ja. Magen min er sikkert bedre å lære av å klå på enn en lærebok og jeg er himla glad for at jordmoren som er ansvarlig fikk ta på og undersøke andre pasienter når hun var student. 

Jeg tenker at studenten kan jeg møte som fullt utlært om et par år. De mangler bare erfaring og kunnskap og mine tilfeller kan være med å gi dem trygghet til den dagen jeg trenger at de er trygge og erfarne. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva det er. Jeg vet de må få øve, men det er ikke alt jeg ofrer kroppen min til. Vanlige prøver og klemming og observasjoner er ok, men ikke spinalpunksjoner eller koloskopier. 

Anonymkode: a4dd6...26e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Generelt, men tenker mest på i helsesituasjon. Legestudenter og sykepleierstudenter mest. Og en annen ting, ble fortalt en gang at en student hadde "valgt" meg og skrev om meg i oppgaven sin. Hadde vært fint å blitt spurt. Jeg vet de ikke bruker navn, men allikevel. Sier du ja til slike ting??

Anonymkode: 05ff0...551

Hvordan fikk du vite at en student hadde valgt å skrive om deg? Tror ikke det er normalt å informere om. 

Anonymkode: 1fe2c...770

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei :) Tannlegestudenter når jeg skal på sjekk går helt fint, men gynekolog da jeg var 20 og ingen hadde sett underlivet mitt før, nei 

Anonymkode: 934af...84b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt sett, ja. Har bare positiv erfaring med det. 

Endret av annebanane
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fikk du vite at en student hadde valgt å skrive om deg? Tror ikke det er normalt å informere om. 

Anonymkode: 1fe2c...770

Ikke? Ble bare sagt i forbifarten. Er det ikke normalt å spørre?

Anonymkode: 05ff0...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et kronisk "problem". Har slitt siden fødsel, 4 operasjoner så langt + flere små, husker ikke hvor mange. Ved to av de så ble det brukt en sjelden metode. Hver gang jeg møter en ny spesialist så kommer det studenter. Legene ringer studentene og ber de om å komme for å se. For de har ikke sett noe lignende i skolebøkene. Synes det er ekkelt å ha en haug med fremmede se på kroppen min. Og ikke minst diskutere den. Men forstår at det er fint for dem å lære om noe nytt. 

En annen ting de alltid diskuterer og stiller spørsmål om. Er en undersøkelse som er vanlig for de med denne sykdommen. Men ingen kan ta denne undersøkelsen uten smertestillende. Jeg har gjort det siden jeg var 6 år. Voksnemenn trenger beroligende og smertestillende. Jeg bruker absolutt ingenting. Startet med at jeg hadde en ekstrem sprøyteskrekk som barn. Og et ekstremt behov for kontroll pga angsten. Smertestillende og beroligende gir meg angst, fordi jeg har ikke kontroll over kroppen min. Nå er jeg bare vandt til det. Så de får øve seg på undersøkelsen også stiller de spørsmål ang smertestillende og slikt. 

Nå er jeg ganske så herdet når det kommer til denne sykdommen. Dersom jeg skal til lege for å sjekke en annen kroppsdel. Da sliter jeg litt. Har sosial angst. Men denne sykdommen går helt fint. Siden jeg har slitt siden fødsel og har gjort alle kontroller, undersøkelser, behandlingsmetoder tusen ganger før. Så når det kommer til denne sykdommen sier jeg alltid ja. 

Anonymkode: 8b450...431

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke? Ble bare sagt i forbifarten. Er det ikke normalt å spørre?

Anonymkode: 05ff0...551

Nei jeg tror ikke det. Oppgaven blir helt anonymisert og leveres jo kun til lærer. Tror bare det er normalt dersom man for eksempel skriver masteroppgave og intervjuer pasienter. Da må man ha samtykke. 

Jeg studerer sykepleie og i praksis på sykehus osv måtte vi skrive logg om en pasientsituasjon hver uke. Spurte eller informerte aldri den aktuelle pasienten om dette. 

Anonymkode: 1fe2c...770

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Jeg har vært utgangspunkt for skriftlig oppgave og blitt informert om det underveis. Har og fått lese en av de. Ellers pleier jeg å si ja til studenter. De har litt bedre tid og får tiden til å gå litt fortere hvis man er innlagt. Tåler at de feiler litt og kløner, har ikke mye mer annet å gjøre da. Var med noen studenter når jeg hadde hjemmesykepleie og det var og helt greit, da merket jeg ikke forskjellen egentlig. Har sagt nei noen ganger, jeg er ikke så glad hvis det er med studenter når jeg er på poliklinikken for oppfølgning. Da vil jeg ha det fort overstått og synes det er kleint. Kommer litt an på dagsformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke! De er jo veldig ofte både ivrige og hyggelige. Under operasjon er jeg jo uansett bevisstløs.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal føde i mai og tenker å si meg villig til å med student. Det er min første fødsel og jeg vil gjerne ha mest mulig info underveis. Har forstått at med en student til stede vil det naturlig bli mer forklaring underveis. Har også hørt at studenter kan være en god støtte siden de kun skal forholde seg til deg, mens jordmor kan være til og fra. 

Anonymkode: f9f00...d9f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...