Gå til innhold

Lar du studenter øve seg på deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Daryl Dixon skrev:

Jeg har vært utgangspunkt for skriftlig oppgave og blitt informert om det underveis. Har og fått lese en av de. Ellers pleier jeg å si ja til studenter. De har litt bedre tid og får tiden til å gå litt fortere hvis man er innlagt. Tåler at de feiler litt og kløner, har ikke mye mer annet å gjøre da. Var med noen studenter når jeg hadde hjemmesykepleie og det var og helt greit, da merket jeg ikke forskjellen egentlig. Har sagt nei noen ganger, jeg er ikke så glad hvis det er med studenter når jeg er på poliklinikken for oppfølgning. Da vil jeg ha det fort overstått og synes det er kleint. Kommer litt an på dagsformen.

Poliklinikk er jo veldig easy peasy da. Om noen observerer tar det ikke lenger tid.

Anonymkode: d6545...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å si at noen kan observere må man kunne tåle??

Man må strengt tatt ingenting. Og heller ikke unnskylde eller forklare hvorfor, det kan folk få ha privat. 

Jeg er blant dem som hittil alltid har sagt ja, men jeg forstår at folk er forskjellige, har forskjellige intimsoner, kan ta ting det er vanskelig å spørre om til flere det er i rommet, hva som helst. Jeg skuler ikke på de som ikke ønsker. 

Jeg skuler litt i retning de som sprer om seg om unødvendig ting som at leger kommer togende inn med en hel klasse for å titte opp i underlivet ditt eller på andre måter overdriver eller slutshamer (det skjedde i en tråd her inne i vår) de som sier ja til studenter. I en lignende tråd kom det frem krypende ABer som slengte ut at dersom du liker å bli beglodd så er det opp til deg, som seksualiserte det og så ned på alle som sa ja til å la studenter øve. 

De folka kan gå og koke hodet sitt i nærmeste mikroovn. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

at noen kan observere må man kunne tåle? ?

Anonymkode: d654 5...9e9

Jeg tenkte mest på sprøytestikk, sying av sår og slike ting, men jeg ser ikke bort ifra at noen kan synes observasjon er problematisk også.

Så lenge det ikke er mangel på villige, er det greit å få velge, tenker jeg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poliklinikk er jo veldig easy peasy da. Om noen observerer tar det ikke lenger tid.

Du vet jo ikke hva jeg gjør på poliklinikken.. Jeg vil heller at studentene har en oppgave å gjøre enn å bare stå å se på. Om det er mye folk i rommet gjør ikke noe så lenge ikke alle står som et publikum når man må undersøkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De opererte deg ikke bare for å øve vet du.

Det finnes kun en kirurg i landet for den operasjonen, som fint klarer å ta den alene. Når da en person til få gå løs med skalpell for å lære seg denne uten å informere meg på forhånd er det ikke greit. Særlig ikke med tanke på at det ser ut som noen har slått seg løs med machete. Vedkommende ble aldri godkjent for å utføre slike operasjoner. 

Men du hadde vel syntes det var greit å våkne opp til slikt sikkert. :) 

Anonymkode: df9d5...16b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Som kroniker er nei nå lei av at studenter skal teste kunnskapene sine på meg. Men spør de om å observere under operasjon får de ja.

Anonymkode: 708c8...be0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har det aldri blitt informert om på skolen i allefall? 

Anonymkode: 1fe2c...770

Ved universitetet jeg studerte ved, var dette informert og nedfelt i læreplanen for faget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleierstudent setter jeg stor pris på de som stiller seg til disposisjon for at jeg skal ha et bedre utgangspunkt når jeg er ferdig med studiet. Jeg respekterer også de som av ulike årsaker velger å si nei til meg. 

Alle situasjoner er ulike, men jeg tenker som så at det er bedre (når jeg er pasient) at student uavhengig av nivå får øve på meg, framfor at det skal oppstå usikkerhet i akutte situasjoner. Alle de flinke leger/sykepleiere etc som nevnes i ulike historier i denne tråden har en gang vært student, å takke de som har stilt kroppen til disposisjon for å øke kunnskapen til disse😊

Anonymkode: 53df3...bd5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er absolutt positiv til at studenter får best mulig praksis. De må gjerne øve seg på meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medisinstudent ved OUS, og jeg vil bare si hvor takknemlige vi blir når pasienter sier ja! 

Av erfaring sier 95% av pasientene ja (de har egentlig ikke lovmessig å si nei når de er pasienter på Universitetssykehus, men vi tar alltid hensyn til de som sier nei).

Mesteparten av det jeg har lært er gjennom å ha møtt pasienter med de aktuelle sykdommene og ikke bare i lese om dem bøker. Da får vi ikke bare lære det som er fakta, men klarer også å se pasienten med sykdommen som et menneske, noe vi IKKE får lært ved å lese i bøker. Det er så utrolig variasjon i hvordan de ulike sykdommene arter seg hos de ulike og ikke minst hvordan pasienten selv opplever den. Viktig å ha pasientsentrert perspektiv.

Vil bare si tusen takk til alle som er villige til å stille opp, det er definitivt det som lager gode leger i fremtiden, ikke leger som aldri har hatt pasientkontakt i studiet sitt. :)

Anonymkode: 69949...bd8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sykepleierstudent setter jeg stor pris på de som stiller seg til disposisjon for at jeg skal ha et bedre utgangspunkt når jeg er ferdig med studiet. Jeg respekterer også de som av ulike årsaker velger å si nei til meg. 

Alle situasjoner er ulike, men jeg tenker som så at det er bedre (når jeg er pasient) at student uavhengig av nivå får øve på meg, framfor at det skal oppstå usikkerhet i akutte situasjoner. Alle de flinke leger/sykepleiere etc som nevnes i ulike historier i denne tråden har en gang vært student, å takke de som har stilt kroppen til disposisjon for å øke kunnskapen til disse😊

Anonymkode: 53df3...bd5

Her viser du jo at du ikke helt har forståelsen for at noen sier nei, det blir et slags press...

Jeg kan si ja til observasjon om det ikke er noe veldig personlig, men mer å ta opp en hudkrem hos fastlegen. Føler meg ikke trygg på studenter til å gjøre andre ting. Har også sprøyteskrekk så der kan i alle fall ikke studenter gjøre noe på meg. Har latt en student sjekke en føflekk.

Anonymkode: f7034...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir man innlagt på et universitetssykehus, er det nesten alltid fullt av studenter der. Men som student har jeg opplevd at folk ikke har ønsket å være prøvekanin, og det må vi respektere. Men jeg har også lurt litt på om mange sier ja fordi det kan være vanskelig å svare nei foran en ivrig student. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Minitroll skrev:

Blir man innlagt på et universitetssykehus, er det nesten alltid fullt av studenter der. Men som student har jeg opplevd at folk ikke har ønsket å være prøvekanin, og det må vi respektere. Men jeg har også lurt litt på om mange sier ja fordi det kan være vanskelig å svare nei foran en ivrig student. 

Selvfølgelig er det vanskelig å si nei. Noen av oss har såpass sjeldne sykdommer at vi antakelig blir eneste mulighet til å møte et slikt tilfelle som student. Men mange går da lei av å alltid måtte være et studieobjekt i tillegg. 

Anonymkode: df9d5...16b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spørs det hva man mener med student da, for sykepleiere som tar videreutdanning til spesialsykepleiere (jordmor, anestei, operasjon, intensiv) er jo allerede autorisert helsepersonell med erfaring, så det blir ikke helt blank student på samme måte som en andreårs student i grunnutdanning. Jeg jobber selv i helsevesenet og hadde sagt ja til spesialstudenter, studenter i sykepleie, fysioterapi, ergoterapi og bioingeiør, derimot hadde jeg ikke sagt ja til medisinerstudenter. Jeg sa ja til det en gang for mange år siden, og da var det kun samtale om en sykdom. Likevel opplevde jeg at de nærmest lo av meg som pasient, latterliggjorde sykdommen min, snakket nedsettende til og om meg uten at jeg var ment å høre det og fremstod i det hele tatt veldig useriøst. Endte opp med at spesialisten som fulgte opp meg og dem skjelte dem ut forran meg, og jeg fikk notat i journalen om at jeg skulle slippe å ha med studenter for fremtiden.

Har også opplevd medisinerstudenter sin oppførsel i pasientsituasjoner på jobb, og syns den ofte er ekstremt ufin. Ikke presenterer de seg, ikke spør det om det er greit at de er med, kommer 4-5-6- stykker i slengen og har ingen forståelse for at det er for mange til å stå å glo mens noen kle av seg eller forteller om intime problemer, har null respekt for bluferdighet, hopper på for å kjenne/lytte/ta på uten å spørre pasienten, og ikke minst blander seg i behandling slik at det kan utgjøre en fare for pasienten, som å endre på oksygentilførsel eller hastighet på intravenøse infusjoner. Vil de ha erfaring får de lære seg basis folkeskikk og pasientkommunikasjon. Og så syns jeg faktisk det er viktig at pasienter som ber om at ikke studenter er med på gu/skopi/en eller annen undersøkelse eller ønsker noen som kan det til å legge iv kanyle eller kateter blir respektert på det. 

Anonymkode: 4c3a8...983

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid sagt ja til nå. Kan tenke meg jeg sier nei om undersøkelsen er veldig vond i utgangspunktet og jeg vil den skal vare minst mulig tid. Har derimot ikke noe mot at studenten ser på, men hadde ikke likt en gruppe med studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på de fleste områder :) stikk, sprøyter, veneflon osv er helt ok. «Studenter» får operere på meg i narkose, men ikke ved lokalvedøvelse (da er jeg for nervøs :P). Jordmorstudent fikk ikke undersøke meg under fødsel, fordi jeg syns undersøkelsen var sinnsykt vond og ville gjøre det minst mulig, raskest mulig og så skånsomt som mulig.  

Så - jeg sier stort sett ja :) da jeg selv var student så jeg pasienten litt an. Jeg «øvde» meg ikke på pasienter som var veldig redde og nervøse. Jeg «øvde» ikke på kateterisering på han som skulle få det for første gang og gruet seg, jeg «øvde» heller på han som hadde hatt det i ett år og bare skulle bytte - hvis du forstår :) 

Anonymkode: f9543...1ad

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit, og vil nok stort sett si ja. Har sagt ja alle ganger så langt. Kan se for meg at jeg likevel hadde sagt nei hvis det var en student jeg kjente og en intim situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå spørs det hva man mener med student da, for sykepleiere som tar videreutdanning til spesialsykepleiere (jordmor, anestei, operasjon, intensiv) er jo allerede autorisert helsepersonell med erfaring, så det blir ikke helt blank student på samme måte som en andreårs student i grunnutdanning. Jeg jobber selv i helsevesenet og hadde sagt ja til spesialstudenter, studenter i sykepleie, fysioterapi, ergoterapi og bioingeiør, derimot hadde jeg ikke sagt ja til medisinerstudenter. Jeg sa ja til det en gang for mange år siden, og da var det kun samtale om en sykdom. Likevel opplevde jeg at de nærmest lo av meg som pasient, latterliggjorde sykdommen min, snakket nedsettende til og om meg uten at jeg var ment å høre det og fremstod i det hele tatt veldig useriøst. Endte opp med at spesialisten som fulgte opp meg og dem skjelte dem ut forran meg, og jeg fikk notat i journalen om at jeg skulle slippe å ha med studenter for fremtiden.

Har også opplevd medisinerstudenter sin oppførsel i pasientsituasjoner på jobb, og syns den ofte er ekstremt ufin. Ikke presenterer de seg, ikke spør det om det er greit at de er med, kommer 4-5-6- stykker i slengen og har ingen forståelse for at det er for mange til å stå å glo mens noen kle av seg eller forteller om intime problemer, har null respekt for bluferdighet, hopper på for å kjenne/lytte/ta på uten å spørre pasienten, og ikke minst blander seg i behandling slik at det kan utgjøre en fare for pasienten, som å endre på oksygentilførsel eller hastighet på intravenøse infusjoner. Vil de ha erfaring får de lære seg basis folkeskikk og pasientkommunikasjon. Og så syns jeg faktisk det er viktig at pasienter som ber om at ikke studenter er med på gu/skopi/en eller annen undersøkelse eller ønsker noen som kan det til å legge iv kanyle eller kateter blir respektert på det. 

Anonymkode: 4c3a8...983

Leit å høre at du fikk en dårlig opplevelse. Håper de studentene fikk tenkt seg om til neste gang de skulle møte pasient.

Må bare legge til at når slike grupper kommer inn er det OBLIGATORISK å være med på det, ellers får vi ikke godkjent semesteret. Og ikke alle er slike, min gruppe er alltid høflige og spør alltid pasienten hver gang vi skal berøre han/henne.

Anonymkode: 69949...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...