Gå til innhold

Får ikke sove

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke sovet i natt. Jeg er trøtt og merker at jeg begynner å bli sliten fysisk, men hjernen min er fortsatt på som om jeg bare hadde vært våken i noen timer. Jeg vet at det ikke gjøre noe å være lenge våken en gang i blant, men jeg merker at jeg begynner å bli veldig frustrert nå. Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre for å få sove. Jeg la meg ca kl 01, lå våken til ca kl 03, da sto jeg opp igjen og leste bok, og det har jeg gjort til nå. Men nå orker jeg snart ikke mer! Jeg trener å sove, og jeg trenger en pause fra å være våken. Jeg drikker ikke kaffe, brus, eller noe som kan ha gjort at jeg ikke får sove. Jeg bor i nord og jeg hadde planlagt å stå opp og være ute et par timer fra klokken 10, når det er litt lyst ute, men jeg vet ikke om jeg skal prøve å sove nå, eller vente til etter det. Jeg har ikke så mye erfaring med mørketid, så det er nok det som plutselig gjør det, men det er så frustrerende. 

Anonymkode: 7d300...8bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Skrevet

Bor selv i nord. Vanskelig å justere seg i mørketida pga lite dagslys.

Har du mye stress for tiden eller en annen underliggende grunn til at du ikke får sove? Har du hatt det slik lenge? 

Skrevet
44 minutter siden, Elán skrev:

Bor selv i nord. Vanskelig å justere seg i mørketida pga lite dagslys.

Har du mye stress for tiden eller en annen underliggende grunn til at du ikke får sove? Har du hatt det slik lenge? 

Jeg har stresset en del med eksamen, men nå er det over, så jeg trodde det skulle bli bedre, men det har bare blitt vanskligere å sove. Det gjør jo sånn sett ingenting, siden jeg ikke lenger må opp tidlig på skolen, men det er likevel veldig frustrerende! 

Ja, la meg klokken 08, og sovnet vel etter en liten stund, og sov til klokken 13. Så jeg har sovet litt, men nå har jeg jo sikkert bare ødelagt enda mer for meg selv.. 

Skrevet

Er det ingen som har noen tips, hvis det skulle skje i natt også? 

Skrevet

Døgne.

Anonymkode: 1c5d6...df5

Skrevet

Døgne hjelper ingenting. Det kan forverre situasjonen. For i natt har jeg ikke tips, men det skal være noe som heter God Natt te. Kan kanskje være verdt et forsøk. Om det pågår over lang tid, ta deg en tur til legen. Kanskje melatonin kan hjelpe. Unngå mobil i sengen, unngå skjermtitting de siste 2 timer før leggetid. Prøv å roe hjernen før du sover. Les en bok, skriv ned tanker. Skriv ned gjøremål dersom du har mye som skal gjøres. Det er ikke mye gode tips, men kanskje det hjelper.

Skrevet
13 minutter siden, Elán skrev:

Døgne hjelper ingenting. Det kan forverre situasjonen. For i natt har jeg ikke tips, men det skal være noe som heter God Natt te. Kan kanskje være verdt et forsøk. Om det pågår over lang tid, ta deg en tur til legen. Kanskje melatonin kan hjelpe. Unngå mobil i sengen, unngå skjermtitting de siste 2 timer før leggetid. Prøv å roe hjernen før du sover. Les en bok, skriv ned tanker. Skriv ned gjøremål dersom du har mye som skal gjøres. Det er ikke mye gode tips, men kanskje det hjelper.

Takk for tips. Jeg har kamillete, som er uten koffein, kanskje den kan hjelpe. 

Jeg vet at døgning fungerer nok ikke, siden det ikke er selve døgnrytma mi som er feil, men heller det at kroppen ikke klarer at det er så mye mørkt, tror jeg. 

Gjest gjestvest
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har stresset en del med eksamen, men nå er det over, så jeg trodde det skulle bli bedre, men det har bare blitt vanskligere å sove. Det gjør jo sånn sett ingenting, siden jeg ikke lenger må opp tidlig på skolen, men det er likevel veldig frustrerende! 

Ja, la meg klokken 08, og sovnet vel etter en liten stund, og sov til klokken 13. Så jeg har sovet litt, men nå har jeg jo sikkert bare ødelagt enda mer for meg selv.. 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen som har noen tips, hvis det skulle skje i natt også? 

Du virker svært stresset, TS: Du snakker om å ha ødelagt for deg selv, videre har du en redsel for å ikke få sove.

Det kan late til at du ødelegger for deg selv, men på en annen måte: Du stresser.
Det mest grunnleggende for å falle i søvn er: Ro.
Forsøk å stresse ned, og ikke bekymre deg for om du muligens ikke får sove. Det er tanker og bekymringer som holder en våken. Et glass melk før leggetid vil være behjelpelig med å roe ned. 
Du er svært sliten og har hatt søvnmangel. Ingenting bør i teorien stå i veien for at du skal få sove. Dersom du ikke skulle få sove er min anbefaling at du står opp, skrur på tv-en i mørket, ser den aller kjedeligste tv-programmet du finner til du innen kort tid begynner å gjespe.

Endret av gjestvest
skrivefeil
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Jeg har kamillete, som er uten koffein, kanskje den kan hjelpe. 

Jeg vet at døgning fungerer nok ikke, siden det ikke er selve døgnrytma mi som er feil, men heller det at kroppen ikke klarer at det er så mye mørkt, tror jeg. 

Det finnes noe som heter lysterapilampe. Det fåes kjøpt på Elkjøp, Clas Ohlson og lignende. Kan være hjelp gjennom mørketida. Sjekk det ut :)

Skrevet
38 minutter siden, Elán skrev:

Det finnes noe som heter lysterapilampe. Det fåes kjøpt på Elkjøp, Clas Ohlson og lignende. Kan være hjelp gjennom mørketida. Sjekk det ut :)

Har tenkt å kjøpe meg det når jeg får stipend den 15. :)

55 minutter siden, gjestvest skrev:

Du virker svært stresset, TS: Du snakker om å ha ødelagt for deg selv, videre har du en redsel for å ikke få sove.

Det kan late til at du ødelegger for deg selv, men på en annen måte: Du stresser.
Det mest grunnleggende for å falle i søvn er: Ro.
Forsøk å stresse ned, og ikke bekymre deg for om du muligens ikke får sove. Det er tanker og bekymringer som holder en våken. Et glass melk før leggetid vil være behjelpelig med å roe ned. 
Du er svært sliten og har hatt søvnmangel. Ingenting bør i teorien stå i veien for at du skal få sove. Dersom du ikke skulle få sove er min anbefaling at du står opp, skrur på tv-en i mørket, ser den aller kjedeligste tv-programmet du finner til du innen kort tid begynner å gjespe.

Jeg vet.. Jeg er vel generelt ganske stresset, i tillegg har jeg litt angst, og i perioder så bekymrer jeg meg over omtrent absolutt alt. Jeg er redd for at jeg strøk på eksamen, for at jeg ikke skal klare å fortsette på studiet, for at de vennene jeg har her egentlig ikke liker meg, for at flyet hjemover skal styrte, for at noen i familien min skal dø, osv. Jeg klarer vanligvis å overse alle disse bekymringene nok til at det ikke påvirker meg alt for mye, men dette er første gang jeg bor hjemmefra, jeg har ikke vært hjemme siden juli, og jeg merker at jeg begynner å savne familien min, og jeg tror nok bare generelt det er litt mye på en gang. 

Jeg vet av erfaring at det å ligge å ikke få sove er det verste, fordi da bare gruer jeg meg til å legge meg, og da får jeg ikke sove, også blir det en ond sirkel. Derfor må jeg prøve å "ta tilbake" senga som et godt sted. 

Skrevet

Prøv og pust med magen. Hva er det verste som skjer om du går glipp av litt søvn? Du får sove igjen, men du må styre tankekjøret ditt. Det er det som ødelegger for deg nå. Er litt tid igjen så et det ferie og familietid. 

Hvorfor ta sorgene på forskudd? Im su strøk på eksamen er set ingenting du kan gjøre med det nå. Og er det en reell grunn for at du tror det?

Du må velge å stole på at de rundt deg vil deg vel. Du må tro det beste om deg og sist men ikke minst så må du ønske deg selv vel.

Det som ikke går bra går over. Dette går fint, vi klarer alle en dårlig natt. 

Anonymkode: fc468...27f

Skrevet

Dra til fastlegen, kanskje får du snakket ut litt. Legen er ikke psykolog, men min erfaring er at det uansett er en person som kan høre på det du sliter med. Trener du? Kanskje du skal gå deg en tur hvis du stresser.

Anonymkode: e7f69...ddd

Skrevet

Selvhypnose, eller en form for, virker for meg. 

Jeg finner en god stilling når jeg er varm og god under dyna. Og holder den. Ikke røre en finger, da må man starte på nytt. Når man ligger helt rolig og bare puster... Begynn med tærne. Tenk på dem. Forsøk, uten å røre dem, å kjenne stoffet rundt, kjenne på temperturen og stillingen deres. Og tenk at de sovner. Anklene. Leggene. Knærne. Lårene. Rompa. Magen. Armene, gjerne en arm om gangen. Og bare oust rolig og "legg" en kroppsdel om gangen. Vær veldig fokusert på å kjenne stoff, temperatur og stilling på alt. 

Jeg sovner ofte halveis. Tenk et par minutter på hver del. 

Dette hjelper meg fordi hodet mitt ofte kverner på bekymringer og overdriver alt når det blir mørkt... 

Anonymkode: f9ad1...bc1

Gjest gjestvest
Skrevet (endret)
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt å kjøpe meg det når jeg får stipend den 15. :)

Jeg vet.. Jeg er vel generelt ganske stresset, i tillegg har jeg litt angst, og i perioder så bekymrer jeg meg over omtrent absolutt alt. Jeg er redd for at jeg strøk på eksamen, for at jeg ikke skal klare å fortsette på studiet, for at de vennene jeg har her egentlig ikke liker meg, for at flyet hjemover skal styrte, for at noen i familien min skal dø, osv. Jeg klarer vanligvis å overse alle disse bekymringene nok til at det ikke påvirker meg alt for mye, men dette er første gang jeg bor hjemmefra, jeg har ikke vært hjemme siden juli, og jeg merker at jeg begynner å savne familien min, og jeg tror nok bare generelt det er litt mye på en gang. 

Jeg vet av erfaring at det å ligge å ikke få sove er det verste, fordi da bare gruer jeg meg til å legge meg, og da får jeg ikke sove, også blir det en ond sirkel. Derfor må jeg prøve å "ta tilbake" senga som et godt sted. 

Har du vurdert å snakke med noen vedrørende din angst? Du forteller at du klarer å overse disse bekymringene nok til at de ikke påvirker deg. Bekymringer rundt egen og nærmeste families død må være av stor belastning.

Det er ikke hensiktsmessig å ligge i sengen dersom en ikke får sove. Derfor mitt forslag om å reise seg opp og gjøre noe annet. 

Det er ikke mange som har selvinnsikt. Dette har du. Du vet om årsak, og hva som evt kan hjelpe. Finn måter å savne din familie mindre på. Hva med besøk, kontakt gjennom Skype etc.

Endret av gjestvest
la til
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvhypnose, eller en form for, virker for meg. 

Jeg finner en god stilling når jeg er varm og god under dyna. Og holder den. Ikke røre en finger, da må man starte på nytt. Når man ligger helt rolig og bare puster... Begynn med tærne. Tenk på dem. Forsøk, uten å røre dem, å kjenne stoffet rundt, kjenne på temperturen og stillingen deres. Og tenk at de sovner. Anklene. Leggene. Knærne. Lårene. Rompa. Magen. Armene, gjerne en arm om gangen. Og bare oust rolig og "legg" en kroppsdel om gangen. Vær veldig fokusert på å kjenne stoff, temperatur og stilling på alt. 

Jeg sovner ofte halveis. Tenk et par minutter på hver del. 

Dette hjelper meg fordi hodet mitt ofte kverner på bekymringer og overdriver alt når det blir mørkt... 

Takk! Det skal jeg prøve! Problemet er ofte at jeg ikke finner noen god stilling, men jeg skal prøve å finne en grei, også teste ut det der :)

15 minutter siden, gjestvest skrev:

Har du vurdert å snakke med noen vedrørende din angst? Du forteller at du klarer å overse disse bekymringene nok til at de ikke påvirker deg. Bekymringer rundt egen og nærmeste families død må være av stor belastning.

Det er ikke hensiktsmessig å ligge i sengen dersom en ikke får sove. Derfor mitt forslag om å reise seg opp og gjøre noe annet. 

Det er ikke mange som har selvinnsikt. Dette har du. Du vet om årsak, og hva som evt kan hjelpe. Finn måter å savne din familie mindre på. Hva med besøk, kontakt gjennom Skype etc.

Jeg snakker ofte med de på telefonen, men jeg tror at det at jeg snart skal hjem på en måte gjør at jeg savner de mer, fordi jeg gleder meg sånn og da tar jeg også inn over meg alle de følelsene, istedenfor å holde de på avstand som jeg vanligvis gjør. 

Skrevet

Går det bedre TS? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...