A4-livet Skrevet 24. september 2020 #81 Del Skrevet 24. september 2020 Synes det er ganske mange som får baby året eldste begynner på skolen, veldig koselig at dere skal få en liten en til ❤️ Hva synes storebrødrene om å få en lillesøster da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leopanter Skrevet 28. september 2020 Forfatter #82 Del Skrevet 28. september 2020 På 24.9.2020 den 11.09, A4-livet skrev: Synes det er ganske mange som får baby året eldste begynner på skolen, veldig koselig at dere skal få en liten en til ❤️ Hva synes storebrødrene om å få en lillesøster da? Hehe, ja, det var som sagt ikke plana, men når det først ble sånn er det helt greit 😅 Guttene gleder seg vilt, særlig han eldste. De prater om baby hele tida, stryker og koser på magen. De passer godt på meg og spør om jeg og lillesøster har det bra. Jeg tror det er ekstra stas at det blir ei jente Kjenner i alle fall på det selv, veldig fint å få bli jentemamma også. Ei lita jente som jeg tror vil bli ganske bortskjemt, både av brødrene og pappa'n Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leopanter Skrevet 1. juni 2021 Forfatter #83 Del Skrevet 1. juni 2021 Nydelige lillesøster er straks fem måneder, og livet med tre unger har virkelig slått oss i fleisen 😅 Eller, livet med to unger og en baby, rettere sagt. For jeg har klokkertro på at det blir bedre. Det MÅ bli bedre 😅 Nå går dagene i å starte morgenen altfor tidlig (rekorden er klokka tre, men det vanlige er i fem-seks-draget), puppe, vogge, underholde, bære (og bære og bære og bære...), trøste, gråte (både henne og meg, mest henne), og å prøve å komme ajour med husarbeidet. Husarbeidet får jeg faen ikke til, i skrivende stund har jeg seks stamper med rene klær jeg skulle brettet, rotete kjøkkenbenk, størknet yoghurt på spisebordet og leker strødd rundt huset i et salig kaos. Dagene fram til lillesøster er lagt, sånn i sju-halv åtte-tida, går med til å være fulltidsmamma. Baby er et klistremerke. Hun er nydelig søt, tjukk og lett til å få til å smile og le, hun er forgudet av brødrene sine (ikke et snev av sjalusi i sikte!) og hun er min største fan. Men, jeg får meg ikke fra. Hun sliter meg ut og spiser meg opp. Det er vanskelig å finne mulighet til å gå på do eller ordne mat til meg selv på dagene, liksom. Når pappaen og storebrødrene kommer hjem i firetida er det middag og lekser og oppfølging av de store, gjerne mens én av oss bærer baby. Jeg slites mellom å skulle bruke de få små timene etter ungene er i seng til å forsøke å holde ting litt i sjakk i huset, jobbe ute i hagen, ferdigstille prosjekter (som å rydde lagringsloftet eller bøte klær) eller å slappe av sammen med mannen. Det ender som regel med enten hagearbeid med podcast på øret eller sofatjeneste, begge med resultatet av at jeg legger meg altfor seint (ikke at det spiller noen rolle hva jeg velger, jeg får dårlig samvittighet uansett). Jeg savner et ryddig hus, jeg savner en hage vi kan bruke, jeg savner energi og jeg savner alenetid, både med og uten mannen. Og så skulle jeg ønske mannen hadde hatt mer energi til å hjelpe til etter at guttene er lagt, for han velger sofatjeneste 10 av 10 ganger... Såeh, ja. Livet er overveldende for tida. Jeg er stolt og uendelig glad i de tre små monstrene mine, men fy faen, så sliten jeg er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skeeter Skrevet 2. juni 2021 #84 Del Skrevet 2. juni 2021 Åååh Kan dere få noe hjelp / avlastning / hushjelp, noe? ❤️ This too shall pass - det vil bli bedre. Men det er fryktelig slitsomt når det står på sånn som nå! Hvordan blir fordeling av permisjon fremover? Snart sommerferie - håper dere finner litt mer balanse da! Kan du snakke med mannen noe om det? Type "Kan vi ta en halvtime med rydding før vi kollapser for kvelden"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leopanter Skrevet 2. juni 2021 Forfatter #85 Del Skrevet 2. juni 2021 Skeeter skrev (12 timer siden): Åååh Kan dere få noe hjelp / avlastning / hushjelp, noe? ❤️ This too shall pass - det vil bli bedre. Men det er fryktelig slitsomt når det står på sånn som nå! Hvordan blir fordeling av permisjon fremover? Snart sommerferie - håper dere finner litt mer balanse da! Kan du snakke med mannen noe om det? Type "Kan vi ta en halvtime med rydding før vi kollapser for kvelden"? Nei, det er litt vanskelig å få hjelp, egentlig... Har ikke så mange å spille på. Vi har stor familie og noen venner, men alle lever jo liksom sitt liv. Jeg håper kanskje at det blir litt avlastning i sommer, da, i ferien. Vi har vurdert å skaffe vaskehjelp, men det er egentlig ikke vaskinga som er det store problemet. Det er ryddinga, og den vil jeg gjøre selv 😅 Du har rett, dette er bare en periode. Den går over, men fyyy, så totaaalt utmattende den er!🤯 Ja, den permisjonen... Den har vi jobba mye med for å få slik vi vil. Kunne sagt mye om den talentløse fordelinga på mamma- og pappakvota (hva med å droppe å ha så forbanna mange uker øremerket spesielt til mor og far og heller øke fellesperioden og la familien få bestemme hva som passer for seg, istedenfor å øremerke tre og en halv føkkings måned til den forelderen som ikke produserer melk, f.eks.?). Anywhooo, det ender med gradert uttak i høst. Fram til da er jeg hjemme i 100 %. Jeg starter å jobbe i 30 % i august, er hjemme i 40 %, og så skal jeg studere litt. Tilbake for fullt i januar, når baby er ett år. Det blir en liten periode ulønnet perm i desember, men vi får det til å gå rundt. Ser fram mot sommerferien, ja! Tror og håper de tre ukene mannen skal ha ferie blir litt lettere. Jeg har tatt den praten med fyren fleeere ganger, men han har usedvanlig dårlig minne når det gjelder ting han ikke har lyst til å gjøre, virker det som 😅 Men jeg sa det nå i dag igjen, så nå er i alle fall kjøkkenbenken rydda og rein, yoghurten på spisebordet og gulvet og veggen er vaska vekk (akkurat det er ikke takket være mannen🙃), og ugressjungelen i hagen er klippet ned. Dagen i dag var ganske drit, forresten. Morra for baby klokka 4 (heldigvis sto mannen opp med henne), og så har det vært kun noen få tjueminutters dupper på henne gjennom hele dagen. Jeg/vi får ekstra oppfølging hos helsesøster på grunn av at jeg har hatt alvorlig fødselsdepresjon tidligere, og i dag hadde vi time. Jeg drista meg til å trille, siden jeg tenkte at ungen sikkert ville sove da, men neida. Tjue minutter maks. Hun skreik hele veien hjem. Folk kom ut på verandaene sine for å se hva som sto på, liksom 🙃🙃🙃 Men du, jeg kjenner ikke igjen nicket ditt! Er du en gammel kjenning i ny drakt, eller bare en veldig snill fremmed? 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skeeter Skrevet 3. juni 2021 #86 Del Skrevet 3. juni 2021 Den ryddinga, den er hovedproblemet her også Har ikke tall på hvor mange ryddevideoer og alt jeg ser på hver dag! Litt jobb og studier høres bra ut, da får du litt avveksling i hvert fall, og litt deg-tid! Ååh, sånne dager. Man føler seg så jækla vellykket når det blir sånn! Gammel kjenning, sender deg melding - var HELT sikker på at jeg hadde gitt meg til kjenne, sorry! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leopanter Skrevet 3. juni 2021 Forfatter #87 Del Skrevet 3. juni 2021 Skeeter skrev (6 timer siden): Den ryddinga, den er hovedproblemet her også Har ikke tall på hvor mange ryddevideoer og alt jeg ser på hver dag! Litt jobb og studier høres bra ut, da får du litt avveksling i hvert fall, og litt deg-tid! Ååh, sånne dager. Man føler seg så jækla vellykket når det blir sånn! Gammel kjenning, sender deg melding - var HELT sikker på at jeg hadde gitt meg til kjenne, sorry! Haha, ja, jeg har gått gjennom min runde med Marie Kondo, Synnøve rydder opp og whatnot jeg også 😅 Og så har jeg egentlig et pågående prosjekt med å sortere, selge og få orden sånn generelt, men jeg har da ikke tiiid I dag er vi ikke så mislykket, men det er fordi vi er hjemme og lar prinsessen sove. Heh, det vil si, hun får pupp sånn cirka annenhver time, sover tjue minutter, ligger ti-tjue minutter på babymatta, begynner å bli sutrete, blir underholdt, sutrer skikkelig, får pupp, rinse and repeat 💁🏼♀️ Kunne gjerne tenkt meg å dra innom jobb, savner dem veldig, men jeg bare orker ikke. Har tre stamper med rene klær igjen nå. Det kan godt hende du har gitt deg til kjenne! Jeg bare husker ingenting. Skylder på den ammetåka som har vart siden 2014 🤷🏼♀️😅 Fint å se deg her igjen! Som gamle dager 😄 Åh, nå er de tjue minuttene med fred over ❤🙃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leopanter Skrevet 4. juni 2021 Forfatter #88 Del Skrevet 4. juni 2021 Jeg klaget litt på mannens tiltaksløshet for tida et par poster over her. Jeg har helt ærlig vært mye oppgitt, sur, gretten og skuffa over dette. Har følt at jeg har vært den eneste som har bidratt med noe her hjemme i det siste (utover de daglige gjøremålene med barna). WELL, gjett hvem som er verdens verste kone, da? Fyren er jo dårlig, og har nok vært det en god stund. I går fikk han påvist lavt stoffskifte, og ble satt på medisin umiddelbart. Så, nå er det bare å håpe at man finner riktig dose og at mannen blir seg selv igjen snart. Og så håper vi inderlig at de andre blodprøvene han tok i går ikke viser noen ting annet🙏 Ih, dårlig samvittighet. Og enda kjente jeg fortsatt at jeg ble irritert da han ikke hjalp meg med å rydde nå i kveld. Herrefred Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skeeter Skrevet 5. juni 2021 #89 Del Skrevet 5. juni 2021 Leopanter skrev (18 timer siden): Jeg klaget litt på mannens tiltaksløshet for tida et par poster over her. Jeg har helt ærlig vært mye oppgitt, sur, gretten og skuffa over dette. Har følt at jeg har vært den eneste som har bidratt med noe her hjemme i det siste (utover de daglige gjøremålene med barna). WELL, gjett hvem som er verdens verste kone, da? Fyren er jo dårlig, og har nok vært det en god stund. I går fikk han påvist lavt stoffskifte, og ble satt på medisin umiddelbart. Så, nå er det bare å håpe at man finner riktig dose og at mannen blir seg selv igjen snart. Og så håper vi inderlig at de andre blodprøvene han tok i går ikke viser noen ting annet🙏 Ih, dårlig samvittighet. Og enda kjente jeg fortsatt at jeg ble irritert da han ikke hjalp meg med å rydde nå i kveld. Herrefred Men så bra at dere fikk svar! Svar er bedre enn ingen svar. Håper det ikke er noe mer! Men ta det fra ei som kjenner godt til problemstillingen. Selv om partner har verdens beste grunner til ikke å klare/orke, så er det helt naturlig å bli oppgitt/frustrert, og mye bedre å få det ut via en eller annen ventil enn å la det ligge og gjære innvendig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leopanter Skrevet 4. juli 2021 Forfatter #90 Del Skrevet 4. juli 2021 I dag har vært en fin dag. Harmonisk. Jeg fikk sove til halv ni (sett bort fra 3-4 ammeturer i natt), jeg slapp å bære baby hele dagen og baby droppa stemmetesting i dag. Jeg fikk fri til å gjøre husarbeid i fred med lydbok på øret (Tvillingene-trilogien av Agota Kristof), og jeg har hatt energi til å være en ok mamma. Jeg trengte det. I går var derimot ikke en sånn dag. Jeg tror jeg må skaffe meg hjelp om det blir flere sånne dager. Nå har jeg vært gjennom tre graviditeter. Jeg har gjennomført tre fødsler. Jeg har fått tre nydelige, sunne og friske babyer. ...Og nå ser det ut til at det blir fødselsdepresjon for tredje gang også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skeeter Skrevet 5. juli 2021 #91 Del Skrevet 5. juli 2021 Søk hjelp, jo fortere jo bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leopanter Skrevet 6. juli 2021 Forfatter #92 Del Skrevet 6. juli 2021 Skeeter skrev (9 timer siden): Søk hjelp, jo fortere jo bedre Skal til helsesøster med baby neste uke, tror jeg tar det opp da Akkurat nå har jeg ikke overskudd til å oppsøke hjelp helt selv, finne ord og tid og mot. Men jeg tar det opp ved første gitte anledning I går var en dårlig dag igjen, men jeg fikk litt hjelp med avlastning, og jeg kom meg greit til kvelds. I dag er jeg bedre. Langt fra uthvilt (hva er det? ), men bedre. Kun én mating i natt Morgen kvart over fem, men det var pappa'n sitt problem Tror tilværelsen blir bedre når mannen tar ferie om et par uker. Og etter det skal vi dele på permisjonen, så da blir det ikke babyliv hveeeer dag. Gleder meg til å begynne å jobbe og å studere litt igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå