Gå til innhold

Hvordan overlever aleneforeldre..?

Fremhevede innlegg

Skrevet
På ‎03‎.‎12‎.‎2017 den 15.17, AnonymBruker skrev:

Klem til deg, TS, og til alle som er i en utmattende situasjon. Uansett om man er to eller én, har godt eller dårlig nettverk, mange eller få barn.

Jeg startet foreldrekarrieren litt omvendt, fikk barn alene først og flyttet etterhvert sammen med mannen min. Da hadde jeg vært alene med tre små i ni år mens han bodde i utlandet. Hvordan det gikk? Nei, jeg aner ikke. Når jeg tenker tilbake på det nå er det ganske utrolig at det funket i det hele tatt. Dårlig råd, masse stress, fikk av og til hjelp når besteforeldre hadde barna på overnatting men ellers var det barn og studier 24/7/365. No mercy, om du er trøtt eller syk eller lei deg, og det er ganske overraskende hvor mye man klarer når man ikke har alternativer.

"Fordelen" for mannen min, hvis jeg skal bruke litt svart humor (noe jeg tror aleneforeldre ofte blir flinke til) er at overgangen fra å være én på heltid til å bli to opplevdes som det reneste paradis. At vi objektivt sett har mer på timeplanen enn mange andre tenkte jeg aldri over, siden alt hadde vært så mye verre før. Så noe godt kom det da ut av det.

Foreldre er helter. Slitne foreldre i tøffe situasjoner som gjør så godt de kan er enda større helter. Som Eva Joly sa (på husken, ikke direkte sitat) da noen nevnte at det var så imponerende at hun hadde studert juss på fransk: "Imponerende? Jeg hadde storfamilie, hushjelp og all verdens tid til studier. Jeg blir mer imponert av en alenemor som pendler til en dårlig betalt jobb fra drabantbyen og klarer å få det til å gå rundt".

Anonymkode: e0171...516

Så enig!

Anonymkode: 4c9c5...a89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner noen alenemødre som har mer tid og hjelp enn jeg og andre familier har. Mye fri. Ut i helgene. Osv. Mens her er det aldri fri. Og en mann som jobber hele tiden.  Men ja mange flinke alenemødre som ikke får noe hjelp eller pass. Kjempe flinke. Er tungt når man står alene med sykdom selv og syke barn og ingen hjelp. Dag etter dag. 

Anonymkode: 79779...610

Skrevet

Lettere med 2 enn med 1 hvertfall

Anonymkode: 64370...542

Skrevet

Blir selv "provosert" når andre sier at de er så imponert av at man klarer så mye alene (selv om det er godt ment). Det blir litt å si at alle aleneforeldre er like, og blir på en måte stigmatiserende. Det finnes like mange forskjellige typer aleneforeldre som par. Er aleneforelder selv men har stort nettverk av familie og venner, og har det lettere enn mange par jeg kjenner som ikke har nettverk rundt seg og må styre masse med å fikse/leie barnevakt. Jeg får barnevakt når jeg vil, og er ofte med venner med og uten barn. Det er ikke sånn at livet alltid er ekstra vanskelig kun fordi man er alene med barn. Liker ikke når andre tenker at aleneforeldre har det verre, går utfra at man har det vanskelig, og syns synd på en. Vi er like forskjellige som alle andre. 

Anonymkode: 02def...030

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...