Gå til innhold

Hvordan overlever aleneforeldre..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjertesukk fra mor til to små, tette, hvorav en er syk og far er på langhelg bortreist. Jeg er lei av spying, gråt, søvnløse netter, byssing, og føler meg helt rar i hodet. 

Dere som er alene om ansvaret i det daglige, fy faen dere er rå. 

Anonymkode: 66687...354

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk, det er du og.:smilyblomst: 

• Liker 2
Skrevet

Tenker ofte det samme! Mannen min jobber i Nordsjøen. Når han kommer hjem etter 2 uker er jeg skutt, men da får jeg til gjengjeld hvile ut. Har så enorm respekt for de som er alene på heltid! 

Anonymkode: 24086...aa1

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjertesukk fra mor til to små, tette, hvorav en er syk og far er på langhelg bortreist. Jeg er lei av spying, gråt, søvnløse netter, byssing, og føler meg helt rar i hodet. 

Vi vet 🙂

Anonymkode: 4c9c5...a89

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenkte aldri over den delen før jeg fikk barn selv. Før jeg fikk barn selv så tenkte jeg at det eneste tøffe med å være aleneforelder var logistikk og økonomi.. 

Etter at jeg selv fikk barn, og spesielt etter nr to kom så tett, så er jeg vanvittig imponert over de som får det til alene. Jeg har jo erfart at man klarer det man må, og at alt går. Men det er så mentalt slitsomt. Kveld etter kveld, miste all alenetid fordi en er syk eller sovner urolig eller sovner sent. Ledige sekunder må brukes på husarbeid, og du ler nervøst når noen sender deg en messenger med "Oj dæven, ser du Farmen nå? Hoho, så bra!" fordi du har glemt at TVen kan vise annet enn tegnefilm. 

Aleneforeldre, dere fortjener betalt ferietur på årlig basis. 

Trekk meg gjerne på skatten for det. Også kan jeg passe barn for dere mens dere får sove ut en dag, for herregud for en styrke man må ha. 

Jeg ønsker alle aleneforeldre en god jul, godt nyttår og et fantastisk støttende nettverk!

Hilsen TS som er glad hun får avløsning i kveld. 

• Liker 13
Skrevet

Vi overlever ikke.. vi bare eksisterer. 

Null alenetid, alltid mangel på søvn, så utslitt at man er kvalm, ingen hjelp om natten eller i hverdagen. 

Det er beintøft og jeg personlig har tenkt at jeg ikke klarer dette og at barna burde bodd hos en annen familie. 

Anonymkode: 9069e...61b

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Null alenetid, alltid mangel på søvn, så utslitt at man er kvalm, ingen hjelp om natten eller i hverdagen. 

Det er beintøft og jeg personlig har tenkt at jeg ikke klarer dette og at barna burde bodd hos en annen familie. 

:klem:

• Liker 1
Skrevet

Klem til deg, TS, og til alle som er i en utmattende situasjon. Uansett om man er to eller én, har godt eller dårlig nettverk, mange eller få barn.

Jeg startet foreldrekarrieren litt omvendt, fikk barn alene først og flyttet etterhvert sammen med mannen min. Da hadde jeg vært alene med tre små i ni år mens han bodde i utlandet. Hvordan det gikk? Nei, jeg aner ikke. Når jeg tenker tilbake på det nå er det ganske utrolig at det funket i det hele tatt. Dårlig råd, masse stress, fikk av og til hjelp når besteforeldre hadde barna på overnatting men ellers var det barn og studier 24/7/365. No mercy, om du er trøtt eller syk eller lei deg, og det er ganske overraskende hvor mye man klarer når man ikke har alternativer.

"Fordelen" for mannen min, hvis jeg skal bruke litt svart humor (noe jeg tror aleneforeldre ofte blir flinke til) er at overgangen fra å være én på heltid til å bli to opplevdes som det reneste paradis. At vi objektivt sett har mer på timeplanen enn mange andre tenkte jeg aldri over, siden alt hadde vært så mye verre før. Så noe godt kom det da ut av det.

Foreldre er helter. Slitne foreldre i tøffe situasjoner som gjør så godt de kan er enda større helter. Som Eva Joly sa (på husken, ikke direkte sitat) da noen nevnte at det var så imponerende at hun hadde studert juss på fransk: "Imponerende? Jeg hadde storfamilie, hushjelp og all verdens tid til studier. Jeg blir mer imponert av en alenemor som pendler til en dårlig betalt jobb fra drabantbyen og klarer å få det til å gå rundt".

Anonymkode: e0171...516

• Liker 5
Skrevet

Veldig godt å høre, for det er virkelig ikke lett å være alene.

Jeg har vært alene med 2 stk i 10 år nå, og hatt barnefri ca 6 helger i året. Det har og gått 6 mnd uten noe barnefri. Da barnefar ønsker å leve livets glade dager. Selv om det var han som både ønsket å gifte seg, og maste om å få barn. Ene barnet har og flere diagnoser, så det har vært ekstra tøft. Jeg har heller ikke noe familie, så jeg er helt alene om alt. Men man får jo til det man må. Tror det jeg er mest lei meg for, er hvor ensom jeg er. For det og få venner, eller en kjæreste da man nesten ikke har barnefri. Det er ikke lett. 

Anonymkode: bd26a...9db

• Liker 2
Skrevet

En ting til. 

Alle som er i forhold sier at de aaaaldri hadde klart seg alene. Greia er at må man så må man, da har man ikke noe annet valg. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om ikke du ikke har noe avlastning fra far, så må du ikke være redd for å be om hjelp. Min familie var avlastningshjem for en familie som trengte det. Barna ble kjent med nye mennesker og vi fant på koselige ting med dem, mens mor (og i dette tilfelle, også far) fikk en helg på hente seg inn. Det var ordnet igjennom kommunen.

Anonymkode: 1bdbe...9a8

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om ikke du ikke har noe avlastning fra far, så må du ikke være redd for å be om hjelp. Min familie var avlastningshjem for en familie som trengte det. Barna ble kjent med nye mennesker og vi fant på koselige ting med dem, mens mor (og i dette tilfelle, også far) fikk en helg på hente seg inn. Det var ordnet igjennom kommunen.

Foreldre som får seg hjelp når de innser at de trenger det, er gode foreldre. 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Minlillesky skrev:

Foreldre som får seg hjelp når de innser at de trenger det, er gode foreldre. 

Helt enig. 

• Liker 1
Gjest Freia90
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør den beste jobben i verden for dine barn og er den beste mammaen de kunne hatt. Det er beintøft til tider, det er det. Alle har sine dager. All ære til deg for at du er utslitt når dagen er over. Det viser at du gir alt for å gi barna et godt liv.

Skulle sagt at det er viktig å finne rom til seh selv for å ta vare på deg selv. Men jeg vet selv hvot umulig det er å få til. Å ligge som et slakt og se på lekene flyte, det er lov. Sett deg ned og løft beina når de har lagt seg. Livets små pauser er viktig.

Stor klem ❤

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

En ting til. 

Alle som er i forhold sier at de aaaaldri hadde klart seg alene. Greia er at må man så må man, da har man ikke noe annet valg. 

Men det er jo slett ikke alle som klarer å ta seg godt av barna sine (alene eller sammen med partner) selv om de må. De fleste som sier at de ikke hadde klart det alene tar nok feil, men det kan være det stemmer for noen.

Anonymkode: e27ba...e9e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke så lett å få denne hjelpen. Jeg søkte og fikk avslag. Og vet om flere som får avslag, selv om de er alene med barn med flere diagnoser.

Anonymkode: bd26a...9db

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk 😚

Løsningen er elles uanstendige mengder kaffe, kullsvart humor, lave forventninger og en stor porsjon selvironi 😉

Anonymkode: ad4e5...721

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke jeg heller. Jeg føler meg helt utmattet etter bare et par dager uten barnefar, spesielt siden det er mye styr på natta for tiden og lite søvn. Nei, jeg fatter det ikke, men dere er superflinke. 

Anonymkode: 3c60d...d3f

• Liker 1
Skrevet
På ‎03‎.‎12‎.‎2017 den 13.02, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte aldri over den delen før jeg fikk barn selv. Før jeg fikk barn selv så tenkte jeg at det eneste tøffe med å være aleneforelder var logistikk og økonomi.. 

Etter at jeg selv fikk barn, og spesielt etter nr to kom så tett, så er jeg vanvittig imponert over de som får det til alene. Jeg har jo erfart at man klarer det man må, og at alt går. Men det er så mentalt slitsomt. Kveld etter kveld, miste all alenetid fordi en er syk eller sovner urolig eller sovner sent. Ledige sekunder må brukes på husarbeid, og du ler nervøst når noen sender deg en messenger med "Oj dæven, ser du Farmen nå? Hoho, så bra!" fordi du har glemt at TVen kan vise annet enn tegnefilm. 

Aleneforeldre, dere fortjener betalt ferietur på årlig basis. 

Trekk meg gjerne på skatten for det. Også kan jeg passe barn for dere mens dere får sove ut en dag, for herregud for en styrke man må ha. 

Jeg ønsker alle aleneforeldre en god jul, godt nyttår og et fantastisk støttende nettverk!

Hilsen TS som er glad hun får avløsning i kveld. 

:hjerte:

Som aleneforelder i mange år helt fra barnet var ett år og med 100% jobb, så kan jeg legge til "kronisk trøtt" og "kun være innendørs etter kl 19.00 i nesten ti år". 

Anonymkode: 4c9c5...a89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...