Gå til innhold

Jul i Blodfjell

missmcbeal

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja han sier visst faktisk dette, episode 16, 02.14. Skal jo sies at Konrad var veldig rørete på dette tidspunktet. Kalte Nanna for Tante Pose rett i forveien. Tror også Nanna bare avfeide ordet "du" som rør. Men på den annen side virker Konrad ganske skjerpet når disse ordene sies. Men peker han faktisk på Nanna, da? Kan det være at han peker på Ivar som står rett ved siden av Nanna, og at Ivar pleieren er den fornektede sønnen som mange mener finnes i bildet her (enten noen av Konrad eller Ivar vet eller visste om slektsforholdet)?

Anonymkode: 67691...957

Jeg observerte det som at han pekte på alle etter tur, og sa at du er ikke mitt barn. 

Når han aggressivt pekte mot Nanna, sa han ikke da «jeg har ingen barn», ikke «du er ikke mitt barn». Mener så bestemt at han sa «jeg har ikke noe barn». Slik jeg tolket det, men kan huske feil som sagt.

Anonymkode: 1e20d...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, bruker122345 skrev:

Det er mulig, men jeg synes det virker veldig merkelig om Svein skal ha blitt sluttet løs av en julenissen for å så gå opp hvor han finner både Toffen og Nanna uten noen nisseklær, og likevel tro at det kan være en av de som er nissemorderen. Jeg synes også det virker merkelig at han ikke nevnte noe om det til Nanna etter han hadde "arrestert" Toffen og sannsynligvis ikke mistenkte Nanna noe mer.

Sant, men hva om han faktisk kom seg løs, hva om det er en hemmelig gang ut. Bare en tanke. Vi kan ikke utelukke noen muligheter her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han peker først på Nanna og sier at hun liker er hans barn. 

Så spør Nanna hvem barnet er. Da svarer han sint flere ganger at han ikke har noe barn.

7A7B87B5-59B6-472A-80EE-364F7BE2E953.png

64C9664A-468C-4211-9208-09703E8791FD.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når han aggressivt pekte mot Nanna, sa han ikke da «jeg har ingen barn», ikke «du er ikke mitt barn». Mener så bestemt at han sa «jeg har ikke noe barn». Slik jeg tolket det, men kan huske feil som sagt.

Diksjonen hans er jo ikke helt god på dette tidspunktet, men nokså sikker på at det er et "du" vi hører på 2.13 ut i filmen, og en finger rettet et sted ut i rommet. Bildet går så på den uaffekterte Nanna, som antagelig bare avfeier påstanden som rør, men det kan jo ha vært rettet mot Ivar? Eller for all del, kan ha vært mot Nanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja han sier visst faktisk dette, episode 16, 02.14. Skal jo sies at Konrad var veldig rørete på dette tidspunktet. Kalte Nanna for Tante Pose rett i forveien. Tror også Nanna bare avfeide ordet "du" som rør. Men på den annen side virker Konrad ganske skjerpet når disse ordene sies. Men peker han faktisk på Nanna, da? Kan det være at han peker på Ivar som står rett ved siden av Nanna, og at Ivar pleieren er den fornektede sønnen som mange mener finnes i bildet her (enten noen av Konrad eller Ivar vet eller visste om slektsforholdet)?

Helt ærlig så aner jeg ikke.Jeg tok det som gitt at det var ment til Nanna da Nanna og Svein avhørte han på tidspunktet, men det kan godt være det egentlig var rettet mot Ivar isteden. Det kunne isåfall forklart hvorfor Ivar ble plutselig veldig ivrig på å få avsluttet samtalen etter det. Jeg husker jeg reagerte litt på hvor brått han ønsket å avbryte samtalen da.

Men jeg tror det kan ha vært ment bokstavelig ettersom det med safen viste seg å være korrekt og bokstavelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Timingen i episoden med drapet på Bjørn er tvilsom, men Jack kan ha fått det til.

Men hva tenker dere om episoden med Babben som blir funnet død i pipa? Episode 8. Der ser vi jo Jack sitte i stua og spille stigespill da pipa plutselig tetter seg og det siver røyk inn i stua. Det meste tyder på at Jack hadde vært opptatt der nede en god stund med stigespillet da røyken velter inn = da Babben ble stappet oppi. Hvordan rimer dette? Denne har jeg problemer med å forklare dersom nå Jack er morderen.

Jeg tror ikke Babben ble direkte drept, det ser mer ut som hun har frøset ihjel. Morderen puttet Babben oppi i pipen, og så lenge Babben prøvde å kjempe se løs så fungerte pipa, den ble ikke fullstendig blokket før Babben frøs ihjel.

Når røyken sivet it foreslår en av de andre å åpne spjellet, men da er Jack ganske rask på å konkludere med at det ikke er spjellet men et kråkereir i pipa. Hvordan kunne Jack være så sikker på at noe satt fast i pipa? 

Veldig far fetch, men har bare en veldig sterk følelse på Jack. Er så mye som ikke stemmer med den karakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som det ligger julepynt på gulvet? Kanskje hun plukker det opp for å forsvare seg?

Krans kan jo opplagt symbolisere Kranz, men hva med bukken. Vil liksom ikke tro at det er tilfeldig, for alt er så gjennomtenkt med denne julekalenderen

Ja definitivt, tingene kan ha ligget strødd. Bare virker som et pussig innfall å bestemme at Liv en stakket stund skulle ha hendene fulle av julepynt der. De er borte i neste øyeblikk. Fikk meg til å tenke at det kanskje mest sannsynlig er en glipp fra to forskjellige ideer om hvordan scenen skulle være, og at kransen opprinnelig skulle være et budskap om hvem som er morderen. Eller kanskje det bare er tilfeldigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke Babben ble direkte drept, det ser mer ut som hun har frøset ihjel. Morderen puttet Babben oppi i pipen, og så lenge Babben prøvde å kjempe se løs så fungerte pipa, den ble ikke fullstendig blokket før Babben frøs ihjel.

Når røyken sivet it foreslår en av de andre å åpne spjellet, men da er Jack ganske rask på å konkludere med at det ikke er spjellet men et kråkereir i pipa. Hvordan kunne Jack være så sikker på at noe satt fast i pipa? 

Veldig far fetch, men har bare en veldig sterk følelse på Jack. Er så mye som ikke stemmer med den karakteren.

Må tilstå at jeg er en av de aller sterkeste tilhengerne av Jack-teorien, og nå ser jeg gjennom gamle episoder med nye øyne for å se om det finnes noe som kan utelukke Jack.

Jeg tror forklaringen din med Babbens dødsårsak kan fungere. Kanskje seg hun litt sammen i det hun ga opp kampen og blokkerte pipa. Det var jo en særs gammel og svak dame dette, så det vil kanskje ha vært nok å bare putte henne oppi pipa, uten at hun kunne komme seg opp. Merket meg også Jacks raske kommentar. Ok, han ser jo litt overrasket ut når han kommer opp på taket, men la gå, han måtte kanskje spille litt for Toffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva tenker dere om episoden med Babben som blir funnet død i pipa? Episode 8. Der ser vi jo Jack sitte i stua og spille stigespill da pipa plutselig tetter seg og det siver røyk inn i stua. Det meste tyder på at Jack hadde vært opptatt der nede en god stund med stigespillet da røyken velter inn = da Babben ble stappet oppi. Hvordan rimer dette? Denne har jeg problemer med å forklare dersom nå Jack er morderen.

Hmm.. Det var vel bare Babben og Rune som satt i stuen mens Rune øvde seg på vitsene sine. Noen har kledd seg ut som julenisse, lukket spjeldet og ventet på at noen kom på loftet for å fikse på det?

Senere, når flere spiller Ludo, sier Jack at det ikke er spjeldet, men en kråke i pipa - før han går opp på loftet med Toffen.
Umulig å vite hvor mye senere det er.

Jeg har dog hengt meg opp i hvordan Jack kom seg ned derfra igjen. Toffen flytter stigen bort og går ned til de andre, mens Jack fremdeles befinner seg oppå taket med Babben som er død i pipa. Hvordan Jack kom seg ned derfra har jeg ikke fått ut av hodet siden jeg så denne episoden. Har de bare hoppet over denne detaljen?

babben.JPG

kråke i pipa.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MPF skrev:

For the record: Det er Konrad. Absolutt 100% ubetvilelig. I morgen blir det vist. God natt, og god jul. :)

Konrad var til stede når morderen ringte, så tviler på at det er han.

5 minutter siden, melissacarin skrev:

Hmm.. Det var vel bare Babben og Rune som satt i stuen mens Rune øvde seg på vitsene sine. Noen har kledd seg ut som julenisse, lukket spjeldet og ventet på at noen kom på loftet for å fikse på det?

Senere, når flere spiller Ludo, sier Jack at det ikke er spjeldet, men en kråke i pipa - før han går opp på loftet med Toffen.

Jeg har dog hengt meg opp i hvordan Jack kom seg ned derfra igjen. Toffen flytter stigen bort og går ned til de andre, mens Jack fremdeles befinner seg oppå taket med Babben som er død i pipa. Hvordan Jack kom seg ned derfra har jeg ikke fått ut av hodet siden jeg så denne episoden. Har de bare hoppet over denne detaljen?

babben.JPG

kråke i pipa.JPG

Sant. Hvordan kom Jack seg ned? Var han oppe på taket hele natten? Hvor lenge? Kunne han overlevd kulden med Chris? Når han overlevde taket? 

Det med taket og Jack er en gåte ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, melissacarin skrev:

Det var vel bare Babben og Rune som satt i stuen mens Rune øvde seg på vitsene sine. Noen har kledd seg ut som julenisse, lukket spjeldet og ventet på at noen kom på loftet for å fikse på det?

Ja det første er plausibelt. Det lukkede spjeldet er lokkematen til drapsnissen her. 

Og slik jeg så det for meg må Jack ha åpnet spjeldet igjen da han fikk drept Babben. Dermed ble det levelig i stua igjen og folk slo seg ned for å spille stigespill. Ikke helt lett å si hvor lenge etter eller hvor langt de var kommet da plutselig røyken begynte å sive inn igjen. Jeg reagerte på dette dersom Jack plasserte Babben i pipa da han var der oppe for en god stund tilbake, og røyken begynte å sive inn først en stund etter, men det er vel som en annen sier her, nemlig at Babben seg sammen da hun frosset ihjel og at pipa dermed ble blokkert. Så det virker greit, i alle fall ikke fullstendig utroverdig.

Jeg må innrømme jeg ikke tenkte så mye på hvordan Jack kom seg ned igjen. Kona etterlyste ham vel der nede eller noen spør Toffen hvor det ble av Jack. Toffen er kanskje ingen grei fyr, men ville vel sagt fra til slutt om hva som skjedde med Jack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Babben bare ble stengt på taket og prøvde å komme seg inn igjen via pipa?

Anonymkode: f96ec...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det første er plausibelt. Det lukkede spjeldet er lokkematen til drapsnissen her. 

Og slik jeg så det for meg må Jack ha åpnet spjeldet igjen da han fikk drept Babben. Dermed ble det levelig i stua igjen og folk slo seg ned for å spille stigespill. Ikke helt lett å si hvor lenge etter eller hvor langt de var kommet da plutselig røyken begynte å sive inn igjen. Jeg reagerte på dette dersom Jack plasserte Babben i pipa da han var der oppe for en god stund tilbake, og røyken begynte å sive inn først en stund etter, men det er vel som en annen sier her, nemlig at Babben seg sammen da hun frosset ihjel og at pipa dermed ble blokkert. Så det virker greit, i alle fall ikke fullstendig utroverdig.

Jeg må innrømme jeg ikke tenkte så mye på hvordan Jack kom seg ned igjen. Kona etterlyste ham vel der nede eller noen spør Toffen hvor det ble av Jack. Toffen er kanskje ingen grei fyr, men ville vel sagt fra til slutt om hva som skjedde med Jack.

Babben ble puttet i pipa med en gang hun kom opp. Tror ikke Nissen ventet med å drepe Babben, for det hadde tatt for mye oppmerksomhet. 

Babben ble nok puttet i pipa samtidig som nissen åpnet spjellet. Spørsmålet er hvor lenge Babben kunneoverleve pipa før den ble bom tett igjen. Om det er en stund så kan det godt være at Jack er nissen, selv om han spiller stigespill. Det jeg synes er mer mystisk er hvordan, og når kom jack seg ned fra taket?

Har en teori om at Toffen har mistanke til Jack, og at han derfor fjernet stigen. Og at det var Toffen som prøvde å drepe Jack i skogen, men traff Chris i steden. 

Hadde Toffen vært morderen hadde han drept Svein i dag, for da er det kun Nanna og en skrøpelig mann som burde vært lett match for Toffen.

Hadde Toffen derimot vært sikker på at Svein var morderen så hadde han ikke latt svein slippe unna med kun et slag i hodet i dagens episode.

Har derfor en følelse av Toffen kanskje mistenker Jack av en grunn som vi ikke har fått se enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje Babben bare ble stengt på taket og prøvde å komme seg inn igjen via pipa?

Anonymkode: f96ec...c94

Det var ikke en dum ide :) Det forklarer hvorfor Jack så så overrasket ut (dersom han er nissen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En rimelig og troverdig forklaring. Jeg må si jeg begynner å få mordet på Babben til å rime ganske bra med Jacks atferd nå. Men tenker dere ikke også at det med at Jack ble etterlatt på taken bare var en kortvarig hevn fra Toffen pga krangelen om nedover- og oppoverstiger der nede? Synes det er ganske lett å forestille seg at Toffen innrømmet sin lille ugjerning så snart han kom ned eller noen spurte etter hvor det ble av Jack, som han gikk opp sammen med, og at det ikke ligger noe mer i det.

Noe helt annet, fra episode 9. Svein har tydeligvis byttet nummer på rommet sitt fra 206 til 209. Nanna stusser over det til mystisk bakgrunnsmusikk, men vi får aldri noen god forklaring på hvorfor fra Sveins munn, bare en teori fra Toffen. Er det Toffens versjon som er riktig eller er det noe uavklart her som vi aldri fikk svar på? Med forbehold om at jeg kan ha glemt at svaret kom i en senere episode.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rimelig og troverdig forklaring. Jeg må si jeg begynner å få mordet på Babben til å rime ganske bra med Jacks atferd nå. Men tenker dere ikke også at det med at Jack ble etterlatt på taken bare var en kortvarig hevn fra Toffen pga krangelen om nedover- og oppoverstiger der nede? Synes det er ganske lett å forestille seg at Toffen innrømmet sin lille ugjerning så snart han kom ned eller noen spurte etter hvor det ble av Jack, som han gikk opp sammen med, og at det ikke ligger noe mer i det.

Noe helt annet, fra episode 9. Svein har tydeligvis byttet nummer på rommet sitt fra 206 til 209. Nanna stusser over det til mystisk bakgrunnsmusikk, men vi får aldri noen god forklaring på hvorfor fra Sveins munn, bare en teori fra Toffen. Er det Toffens versjon som er riktig eller er det noe uavklart her som vi aldri fikk svar på? Med forbehold om at jeg kan ha glemt at svaret kom i en senere episode.

Akkurat dette med romnummeret har jeg fundert på også! Vi får vel bare Toffens påstand om hvorfor Svein kan ha gjort det. Svein rekker aldri si noe før Lykke kommer inn på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hollie skrev:

Døde vaktmesteren? Kanskje han samarbeider med Konrad om drapene? 

Vaktmesteren fikk rimelig kort spilletid i serien. Han ble drept kort tid etter at han tipset om hvilket rom morderen ringte fra, og lå død i gangen da Nanna og Svein gikk ut derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. teorien om at det er Jack som er morderen. Det kan jo være grunnen til at han plutselig ble så engasjert i etterforskninga? Kanskje følte han at sporet ble ledet mot han, men steppet inn som etterforsker for å lede sporet fra ham? Husker ikke helt hvorfor han tok over som etterforsker for Svein.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...