fitnessjenta Skrevet 23. desember 2017 #481 Del Skrevet 23. desember 2017 (endret) Folk her er så flinke til å analysere denne serien opp og ned at jeg blir svimmel. Tror nå at det har vært forskjellige mordere, og at alle unntatt Atle Antonsen blir drept, og da får han arven. Endret 23. desember 2017 av fitnessjenta Skrivefeil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bruker122345 Skrevet 23. desember 2017 #482 Del Skrevet 23. desember 2017 4 minutter siden, ANTONYM1 said: Hvilken episode var det Glenn Erik ble drept? Må ha gått glipp av den 😣 Episode 17. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #483 Del Skrevet 23. desember 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat hvor skuddet kom fra er vel et av de store stridsspørsmålene nå kvelden før kvelden. Kanskje vi kan ta en runde til på det og høre de forskjellige argumentene. Jeg var helt overbevist første gangen jeg så episoden om at det var en tredjeperson som skjøt, ettersom rykningen til Cris (for meg) forteller at skuddet kommer forfra. Men flere mener at skuddet kommer fra hofta til Cris, og at det var fordi en ustø Jack forsøkte å holde fast til ham og kom borti et ladd skytevåpen. Noen spørsmål: 1. Kunne prosjektilet gå fra hofta og ut brystet på den måten? Og da må i så fall Jack ha fått vendt skytevåpenet oppover? Og samsvarer det med rykningen til Cris? 2. Hvis det var en tredjeperson som skjøt, hvorfor skjøt han ikke også Jack? Jack var så klart ikke i særlig god form, men gamblet morderen på at han rett og slett var i ferd med å dø? 3. Jack og Cris har nisseluer på når de blir funnet. Slik morderen har gjort til nå. Men Jack og Cris har jo en ganske lang prat der på dødsleiet. Lot morderen dem bare holde på før hen gikk bort og kronet verket med luer? Jeg trodde dessuten først at det var to skudd, men det virker mest riktig at vi bare hører to skudd: det andre går i reprise for å vise reaksjonen til Svein og Nanna, slik at vi skal se at de skjønner hvor det kommer fra. Anonymkode: 67691...957 Chris var krumbøyd når han ble skutt (fordi han bøyde seg over Jack), så er mer sannsynlig at prosjektilet kom nedenifra enn forfra. Hadde skuddet kommet forfra ville det ikke truffet Chris i brystet, men heller i skulderen. Nisseluene kan Jack hatt på seg, han var aggressiv med Chris før han ble skutt, kanskje han trodde han kunne bli kvitt følelsene om man bare drepte Chris, men innså at han tok feil etter at Chris ble skutt. Mer sannsynlig enn at en tredje person skøyt Chris og lot Jack bare bli liggende. Antar at morderen hadde hatt mer enn 1 kule på seg, derfor mest sannsynlig at Jack også drepte Chris, og er morderen. Anonymkode: 1e20d...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #484 Del Skrevet 23. desember 2017 31 minutter siden, Nr85 skrev: Gudrun og Chris drepte nok ikkje, i alle fall ikkje i følgje forklaringa deira. Nissen kom og gjorde det mens dei stod i forsvarsposisjon inne på badet. Ser man i bakgrunnen er det en Nisse som knivstikker Glenn Erik mens Gudrun og Chris gjemmer seg bak veggen. Kniven tok Gudrun kun frem for å ha til forsvar mot morderen. Anonymkode: 1e20d...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #485 Del Skrevet 23. desember 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flott, var inne på tanken selv! Rapporter om du finner flere gode funn. Vil bli lest med interesse. Synes du allerede har funnet en bra sak der som vi ikke har tenkt på. Pussig så brått Jack endret oppfatning om Svein. Kanskje for selvsagt til å nevnes, men du har også dette pillesporet som ble lagt ut allerede i episode 1, som er et slags varsel om at det blir et viktig tema i fortsettelsen av serien. Her er et annet mulig spor fra episode 1. Jack investerte alle sparepengene til ham og Kona på selvvarmende smørkniver. Skal litt til å myrde noen med en smørkniv, men kan det ha vært våpenet hans da? For de fleste mordene er da skjedd med kniv? Riktignok ikke akkurat vanskelig å få tak i skarpe kniver ellers. Anonymkode: 67691...957 Morderen bruker en smørekniv som våpen, er rimelig sikker på at morderen er Jack nå. Anonymkode: 1e20d...da1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nr85 Skrevet 23. desember 2017 #486 Del Skrevet 23. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Chris var krumbøyd når han ble skutt (fordi han bøyde seg over Jack), så er mer sannsynlig at prosjektilet kom nedenifra enn forfra. Hadde skuddet kommet forfra ville det ikke truffet Chris i brystet, men heller i skulderen. Nisseluene kan Jack hatt på seg, han var aggressiv med Chris før han ble skutt, kanskje han trodde han kunne bli kvitt følelsene om man bare drepte Chris, men innså at han tok feil etter at Chris ble skutt. Mer sannsynlig enn at en tredje person skøyt Chris og lot Jack bare bli liggende. Antar at morderen hadde hatt mer enn 1 kule på seg, derfor mest sannsynlig at Jack også drepte Chris, og er morderen. Anonymkode: 1e20d...da1 Her er eit bilde frå då Cris blir skutt. Cris står oppreist når han blir skutt, ikkje nedbøygd. Jack er lent over han med hovudet bak brystet hans frå vår vinkel, og venstre arm i Cris si høgre hand. Kan ikkje fatte korleis Jack skulle få til å skyte Cris i brystet frå denne posisjonen. Og hvis det ikkje er Jack, må det vere ein annan mordar laus. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #487 Del Skrevet 23. desember 2017 Akkurat nå, Nr85 skrev: Her er eit bilde frå då Cris blir skutt. Cris står oppreist når han blir skutt, ikkje nedbøygd. Jack er lent over han med hovudet bak brystet hans frå vår vinkel, og venstre arm i Cris si høgre hand. Kan ikkje fatte korleis Jack skulle få til å skyte Cris i brystet frå denne posisjonen. Og hvis det ikkje er Jack, må det vere ein annan mordar laus. Å da husket jeg feil, trodde Chris var den som var fremoverbøyd, så feil kan man huske. Men takk for at du oppklarte det. Nå ble jeg veldig forvirret på hvem som kan ha drept Chris, og hvorfor på det tidspunktet. Anonymkode: 1e20d...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #488 Del Skrevet 23. desember 2017 39 minutter siden, melissacarin skrev: Jeg ser tilbake på episodene nå, med fokus på Jack som mistenkt. Episode 6 og drapet på Bjørn er litt interessant med tanke på Jack. Det er en lang sekvens uten tidsavbrudd som begynner med at Svein snakker om santofobien sin og som ender med at Bjørn blir funnet drept med ei kjevle (eller rulle kanskje) i brystet. 07.40. Jack følger Konrad, som tar kvelden, ut av stua. 07.55. Siste gangen vi ser Bjørn i live, sittende i sofaen. 08.22. Vi ser Jack komme stormende inn i stua, og ser etter Svein og Nanna som følger etter nisse-Rune. 10.02. Et skrik. Bjørn er funnet død et stykke unna i bygget, nær et toalett. Hvis vi antar at Bjørn på 07.56 reiste seg fra sofaen og gikk mot toalettet, som la oss si er 10 sekunder unna, så kan nok Jack (som fulgte Konrad ut) akkurat hatt tid til å ta livet av Bjørn ca 08.10 til 08.15 før han stormer inn i bildet 08.22. Men det er veldig knapt. Er det ikke også en del av gimmicken til denne morderen at han kler seg i nissedrakt ved hvert mord? Det kan Jack faktisk ikke ha klart denne gangen. Og hvis mordet skjedde nær toalettet og Jack sitt ærend var å følge Konrad, hvor fikk han kjevla fra helt der borte? Anonymkode: 67691...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #489 Del Skrevet 23. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Episode 6 og drapet på Bjørn er litt interessant med tanke på Jack. Det er en lang sekvens uten tidsavbrudd som begynner med at Svein snakker om santofobien sin og som ender med at Bjørn blir funnet drept med ei kjevle (eller rulle kanskje) i brystet. 07.40. Jack følger Konrad, som tar kvelden, ut av stua. 07.55. Siste gangen vi ser Bjørn i live, sittende i sofaen. 08.22. Vi ser Jack komme stormende inn i stua, og ser etter Svein og Nanna som følger etter nisse-Rune. 10.02. Et skrik. Bjørn er funnet død et stykke unna i bygget, nær et toalett. Hvis vi antar at Bjørn på 07.56 reiste seg fra sofaen og gikk mot toalettet, som la oss si er 10 sekunder unna, så kan nok Jack (som fulgte Konrad ut) akkurat hatt tid til å ta livet av Bjørn ca 08.10 til 08.15 før han stormer inn i bildet 08.22. Men det er veldig knapt. Er det ikke også en del av gimmicken til denne morderen at han kler seg i nissedrakt ved hvert mord? Det kan Jack faktisk ikke ha klart denne gangen. Og hvis mordet skjedde nær toalettet og Jack sitt ærend var å følge Konrad, hvor fikk han kjevla fra helt der borte? Anonymkode: 67691...957 Når Liv ser julenissen så er det fliser på veggen der julenissen står. Kan anta at morderen bytter på badet og har nisseklærene gjemt der. Han kan derfor ha rukket mordet, men det kan også ha vært et spontant mord fordi Bjørn hadde forstått noe. Problemet er som du sier kjevla, for den er liksom assosiert med Putti.... Hvis ikke morderen prøver å vende mistanken mot noen andre. Anonymkode: 1e20d...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bruker122345 Skrevet 23. desember 2017 #490 Del Skrevet 23. desember 2017 En ting jeg lurer på: Om Jack faket døden sin og så slapp ut Svein når han var innelåst (slik jeg tror noen har foreslått her), er det ikke da utrolig merkelig at Svein ikke nevner dette til Nanna ettersom de to tidligere hadde sett Jack "død" med nisselue på hodet? Og skulle man ikke da tro at Svein trodde Jack var den skyldige og at både Nanna og Toffen var uskyldige? Likevel ender det jo episoden med at han er av dem som skylder på de andre rundt treet. Og om Jack ikke slapp Svein fri, hvordan kom han seg ut? Enda en ting: Konrad sa til Nanna at "du er ikke mitt barn" eller noe slikt. Hva kan dette ha betydd? Det ble aldri gjort et mer poeng ut av den kommentaren, men samtidig er den veldig unvalig kommentar som jeg tror var sagt med en mening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #491 Del Skrevet 23. desember 2017 1 minutt siden, bruker122345 skrev: En ting jeg lurer på: Om Jack faket døden sin og så slapp ut Svein når han var innelåst (slik jeg tror noen har foreslått her), er det ikke da utrolig merkelig at Svein ikke nevner dette til Nanna ettersom de to tidligere hadde sett Jack "død" med nisselue på hodet? Og skulle man ikke da tro at Svein trodde Jack var den skyldige og at både Nanna og Toffen var uskyldige? Likevel ender det jo episoden med at han er av dem som skylder på de andre rundt treet. Og om Jack ikke slapp Svein fri, hvordan kom han seg ut? Enda en ting: Konrad sa til Nanna at "du er ikke mitt barn" eller noe slikt. Hva kan dette ha betydd? Det ble aldri gjort et mer poeng ut av den kommentaren, men samtidig er den veldig unvalig kommentar som jeg tror var sagt med en mening. Morderen kan ha hatt nissemaske og nissedrakt på når de slapp ut Svein, derfor kan han ha trodd at det var Nanna eller Toffen som låste han ut, så derfor tørr han ikke å si noe. Anonymkode: 1e20d...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #492 Del Skrevet 23. desember 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Morderen bruker en smørekniv som våpen, er rimelig sikker på at morderen er Jack nå. Dette må da være bingo! Der har vi da smørekniven, den angivelig selvvarmende, som ble nevnt i første episode? Jacks smørekniv. Plottet tykner nå rundt Jack. Anonymkode: 67691...957 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #493 Del Skrevet 23. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når Liv ser julenissen så er det fliser på veggen der julenissen står. Kan anta at morderen bytter på badet og har nisseklærene gjemt der. Han kan derfor ha rukket mordet, men det kan også ha vært et spontant mord fordi Bjørn hadde forstått noe. Problemet er som du sier kjevla, for den er liksom assosiert med Putti.... Hvis ikke morderen prøver å vende mistanken mot noen andre. Oi, godt observert med flisene på veggen der. Det er faktisk godt mulig badet ja, og at det er stedet hvor Jack holder til. Hm, hm. Finnes det flere badespor for denne mordernissen i andre episoder? Men hva gjør en kjevle på badet? La du forresten merke til det merkelige at Liv under en av dødsscenene plutselig hadde en geitebukk og en krans i hendene? Synes bare det er så veldig pussig, også hvordan hun fikk tak i dem, for sekundet i forveien har hun ingenting i hendene. Var det noe symbolikk der som produsentene kanskje etter hvert ville fjerne, men der et lite klipp viser glippen? Ikke at jeg forstår hva det betyr (bortsett fra kanskje krans=Krantz, selv om jeg egentlig ikke er blant de som tror at Krantz er morderen). Anonymkode: 67691...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #494 Del Skrevet 23. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, godt observert med flisene på veggen der. Det er faktisk godt mulig badet ja, og at det er stedet hvor Jack holder til. Hm, hm. Finnes det flere badespor for denne mordernissen i andre episoder? Men hva gjør en kjevle på badet? La du forresten merke til det merkelige at Liv under en av dødsscenene plutselig hadde en geitebukk og en krans i hendene? Synes bare det er så veldig pussig, også hvordan hun fikk tak i dem, for sekundet i forveien har hun ingenting i hendene. Var det noe symbolikk der som produsentene kanskje etter hvert ville fjerne, men der et lite klipp viser glippen? Ikke at jeg forstår hva det betyr (bortsett fra kanskje krans=Krantz, selv om jeg egentlig ikke er blant de som tror at Krantz er morderen). Anonymkode: 67691...957 Da må jeg se en gang til, godt observert, la ikke merke til det faktisk Anonymkode: 1e20d...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #495 Del Skrevet 23. desember 2017 15 minutter siden, bruker122345 skrev: Enda en ting: Konrad sa til Nanna at "du er ikke mitt barn" eller noe slikt. Hva kan dette ha betydd? Det ble aldri gjort et mer poeng ut av den kommentaren, men samtidig er den veldig unvalig kommentar som jeg tror var sagt med en mening. Ja han sier visst faktisk dette, episode 16, 02.14. Skal jo sies at Konrad var veldig rørete på dette tidspunktet. Kalte Nanna for Tante Pose rett i forveien. Tror også Nanna bare avfeide ordet "du" som rør. Men på den annen side virker Konrad ganske skjerpet når disse ordene sies. Men peker han faktisk på Nanna, da? Kan det være at han peker på Ivar som står rett ved siden av Nanna, og at Ivar pleieren er den fornektede sønnen som mange mener finnes i bildet her (enten noen av Konrad eller Ivar vet eller visste om slektsforholdet)? Anonymkode: 67691...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #496 Del Skrevet 23. desember 2017 Hvor ble det egentlig av natten mellom 22. og 23. desember? Anonymkode: f96ec...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #497 Del Skrevet 23. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, godt observert med flisene på veggen der. Det er faktisk godt mulig badet ja, og at det er stedet hvor Jack holder til. Hm, hm. Finnes det flere badespor for denne mordernissen i andre episoder? Men hva gjør en kjevle på badet? La du forresten merke til det merkelige at Liv under en av dødsscenene plutselig hadde en geitebukk og en krans i hendene? Synes bare det er så veldig pussig, også hvordan hun fikk tak i dem, for sekundet i forveien har hun ingenting i hendene. Var det noe symbolikk der som produsentene kanskje etter hvert ville fjerne, men der et lite klipp viser glippen? Ikke at jeg forstår hva det betyr (bortsett fra kanskje krans=Krantz, selv om jeg egentlig ikke er blant de som tror at Krantz er morderen). Anonymkode: 67691...957 Ser ut som det ligger julepynt på gulvet? Kanskje hun plukker det opp for å forsvare seg? Krans kan jo opplagt symbolisere Kranz, men hva med bukken. Vil liksom ikke tro at det er tilfeldig, for alt er så gjennomtenkt med denne julekalenderen Anonymkode: 1e20d...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melissacarin Skrevet 23. desember 2017 #498 Del Skrevet 23. desember 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når Liv ser julenissen så er det fliser på veggen der julenissen står. Kan anta at morderen bytter på badet og har nisseklærene gjemt der. Han kan derfor ha rukket mordet, men det kan også ha vært et spontant mord fordi Bjørn hadde forstått noe. Problemet er som du sier kjevla, for den er liksom assosiert med Putti.... Hvis ikke morderen prøver å vende mistanken mot noen andre. Anonymkode: 1e20d...da1 Det er også fliser i bøttekottet der Tiril blir funnet død. Er ikke dette samme rom der Liv oppdager Julenissen/morderen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bruker122345 Skrevet 23. desember 2017 #499 Del Skrevet 23. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker said: Morderen kan ha hatt nissemaske og nissedrakt på når de slapp ut Svein, derfor kan han ha trodd at det var Nanna eller Toffen som låste han ut, så derfor tørr han ikke å si noe. Anonymkode: 1e20d...da1 Det er mulig, men jeg synes det virker veldig merkelig om Svein skal ha blitt sluttet løs av en julenissen for å så gå opp hvor han finner både Toffen og Nanna uten noen nisseklær, og likevel tro at det kan være en av de som er nissemorderen. Jeg synes også det virker merkelig at han ikke nevnte noe om det til Nanna etter han hadde "arrestert" Toffen og sannsynligvis ikke mistenkte Nanna noe mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #500 Del Skrevet 23. desember 2017 Timingen i episoden med drapet på Bjørn er tvilsom, men Jack kan ha fått det til. Men hva tenker dere om episoden med Babben som blir funnet død i pipa? Episode 8. Der ser vi jo Jack sitte i stua og spille stigespill da pipa plutselig tetter seg og det siver røyk inn i stua. Det meste tyder på at Jack hadde vært opptatt der nede en god stund med stigespillet da røyken velter inn = da Babben ble stappet oppi. Hvordan rimer dette? Denne har jeg problemer med å forklare dersom nå Jack er morderen. Anonymkode: 67691...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå