Gå til innhold

Hvordan legger dere opp reiser?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har reist mye, og er vant til å reise enten charter, eller mer backpacker-aktig, der man tar sted, tid og transport litt mer på sparket.

Min mann liker IKKE å ta ting på sparket. Reiseruten og hotell bør være klart på forhånd. Det er ikke aktuelt å sjekke hotell ettersom vi kommer dit, vi må vite hvor vi skal. Greit nok.

Jeg lurer på hvordan dere andre organiserer slike turer, til steder som det ikke går charterturer til.

Er så mye å sette seg inn i, mht transport, hoteller osv. Også skal vi jo helst ikke ha de dyreste alternativene. Synes det hele er litt komplisert så langt unna (skal til Bordeaux).

Skal kjøpe en Lonely Planetbok snart, og der står det vel en del. Men jeg er så redd for å begynne å bestille togbilletter i Frankrike på forhånd, i tilfelle de er mye billigere der nede, bestille hoteller i et område vi ikke synes er sentralt nok/trygt/interessant osv.

Har reist i Østerrike før, og da bestile jeg togbilletter da jeg kom til stasjonen etter å ha ankommet med fly samme dag. Burde vel gå like lett i France?

Hvordan gjør dere andre det på slike turer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reiser ikke uspesifisert, og bor ikke på vandrerhjem e.l. jeg vil ha eget bad. Reisen er planlagt samt overnatting, ellers (hvis det er et ukjent sted) leser jeg litt om severdigheter o.l. som vi kan besøke. Vi prøver å ha det litt halvåpent, enkelte ting bestemmer vi på forhånd men gir rom for å finne på noe annet, shopping eller hva det måtte være. Alt av transport bestiller jeg på forhånd, har ikke opplevd at det har blitt dyrere enn å bestille der og da, tvert i mot.

Skrevet

Har reist mest charter, men har vært på biltur i Europa en sommer. Vi bestilte på forhånd i Barcelona, da vi skulle dit ei helg, og ikke ville bruke masse tid på å finne hotell når vi var der. Ellers fant vi overnatinger underveis. Jeg liker å ha det i orden på forhånd, men vanskelig å vite hvor langt vi ville kjøre på en dag, og om vi kom til en plass der vi ville være lengre enn planlagt på forhånd. Bare litt kjipt når du er trøtt og sliten og ikke finner ledig overnatting. Vanskelig å holde humøret oppe da.

Togbilletter ville jeg ikke stresset med på forhånd.

Skrevet

Vi reiser etter "mottoet": det finnes alltid et overnattingssted og alltid et fremkomstmiddel...og vi har hatt mange flotte reiseopplevelser.

Når det gjelder reise mellom Bordeaux og Paris tror jeg du vil få hjelp på linken nedenfor. Sert ut å være en tre timerstur med 16 avganger i døgnet...så hvor man kjøper billett vil jeg tro blir hipp som happ.

http://www.lonelyplanet.com/destinations/e...ordeaux/get.htm

:)

Gjest Zim-zum
Skrevet

Jeg liker å ha selve reisen til/fra hotellet og selve hotellet klarlagt før jeg forlater Norge hvis det gjelder et sted hvor jeg er ukjent. Men jeg har også stått på en utenlandsk flyplass uten annet enn navnet på overnattingsstedet, og det har gått greit. Det kommer også litt an på om man kan språket osv., altså hvor trygg man føler seg når man står der i et ukjent land. Når vi reiser 2 stk. sammen hjelper man jo hverandre også.

Hvis du reiser uten forhåndsbestilte billetter til/fra et småsted bør du å mest mulig info på flyplassen og hotellet. Det lønner seg, for lokale info-sentre har jeg dårlig erfaring med. Dårlige språkkunskaper, uvilje og de er som regel stengt.

Når det gjelder billige hoteller, har vi bestilt hotell på forhånd, og byttet når vi kom fram dersom vi har sett et som vi har likt bedre. Det har blitt billigere enn om vi bestilte det direkte fra Norge.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror jeg hadde blitt en smule klaustrofobisk av ha bestilt både reise og overnatting på forhånd (annet enn på charter, da).

Reising handler jo om frihet og bevegelse.. Mmm.. :)

Skrevet

For noen handler ferie om å kunne slappe av. Og om man må lete etter et sted å bohender det at man blir stressa, særlig når man skal bo i en småby og ikke i nærheten av nærmeste flyplass og man ikke har bil. Og stress leder lett til krangling (snakker av erfaring her :wink: )

Derfor.

Forøvrig enig med deg.

Skrevet

Jeg synes ofte det er greit å ha booket hotell til den dagen jeg kommer, for å vite hvor jeg skal dra fra flyplassen. Etter det tar jeg ting på sparket, men skal jeg videre til et sted jeg vet det kan være vanskelig å finne billig overnatting, ringer jeg gjerne dagen før eller samme morgen og bestiller. Finner alltids et sted å bo, har man telefon og Lonely Planet kan man ordne det på forhånd. Trenger ikke nødvendigvis ordne det fra Norge for å vite hvor man skal. Er enig i at det kan være stressende å gå rundt i storbyer med tung ryggsekk i 40 graders varme og lete etter overnatting, men en fastspikret reiserute der jeg vet hvor jeg skal bo hver natt i tre uker er mye mer stressende.

Unntak er det jo, til steder med svært begrensede overnattingsmuligheter liker jeg å bestille på forhånd, du kommer ikke til Svalbard om vinteren uten å ha ordnet overnatting, f.eks.

Til en del land i tidligere Sovjetunionen må man ha forhåndsbetalt hotell for å få visum, da blir jo ikke valgfriheten så stor.

Skrevet
Jeg tror jeg hadde blitt en smule klaustrofobisk av ha bestilt både reise og overnatting på forhånd (annet enn på charter, da).

Nettopp. Og frihet og bevegelse får jeg av å vite at reiser og overnatting er i orden og jeg kan bruke all min energi på å ha det gøy.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg planlegger forskjellig ut fra hva slags tur jeg skal på, og hvor + når jeg skal.

Skal jeg på en interrail/backpacker/opplevelses/reise rundttur blir det litt spontant. Liker å ha enkelte stoppunkter underveis, som for eksempel bestille en strekning med toget eller en hotellnatt for å passe på at det blir noenlunde fremdrift. Men jeg har ofte lest en del om stedet og lagt en ca. plan over hva jeg har lyst til å se/oppleve.

På langhelger liker jeg at alt er i boks. Det er kjedelig å bruke tiden på å finne hotell når man bare har et par dager et sted.

Hvis jeg skal et sted i den verste ferietiden liker jeg også å ha bestilt en del på forhånd. (For eksempel skal jeg til en safaripark i sommer, men det er ALLEREDE utsolgt for overnattingsteder. :-? )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...