Thyra Skrevet 3. desember 2017 #21 Skrevet 3. desember 2017 På 1.12.2017 den 17.36, AnonymBruker skrev: Synliggjøre forskjeller på barn er jo heller ikke verdens undergang synes nå jeg! Vi blir sydd puter på i hue og r*va! Barn må lære at folk er forskjellig. Kan umulig være sundt at unger vokser opp med å tro at alle er like, og at man ikke kan skille seg ut. Hvis noen har lyst til å bruke mye penger på en kalender, så for all del! Hyggelig for dem at de har god råd. Men hvis barn reagerer negativt på at andre har eller får finere ting enn dem, så er det jo der problemet ligger. Anonymkode: 63925...abe Det er ikke rart at det føles sårt for små barn å se at andre får de tingene de selv skulle ønske de fikk. Barn er gjerne heller ikke særlig fintfølende, de kan fint skryte av de tingene de har uten tanke på kameraten som ikke har mulighet til å få det samme. Eller de kan finne på å si at "du kan ikke bli med på leken fordi du har ikke fin kjole/iPad/riktig Barbiedukke/spinner/sykkel osv. Forskjellene mellom barn er veldig synlige uansett. Pakkekalenderne er bare en liten brikke i det store bildet som kanskje får ufortjent nye tyn. Hvor dyre kalendergavene er må jo og ses i sammenheng med hvor dyre ting de får ellers. Og om kalendergavene er ting de ville ha fått uansett eller om de kommer i tillegg. Trenger ungen nytt ullundertøy/vintersko/boblejakke, kan de vel liksågodt få det i kalenderen? At det da blir en dyr kalender betyr ikke nødvendigvis at ungen er bortskjemt.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #22 Skrevet 3. desember 2017 Pakkekalender fungerte greit i barnehage/småskolralder, når et par hårspenner, en fin blyant, noen klistremerker var gode ting å få. Jeg droppet det senere, for det ble så dyrt. 20 kr dagen i 24 dager er 480 kroner, og for en ti-tolvåring er det vanskelig å finne 24 billige ting som er verdt å ha. Selv om det var noe godteri og noen "aktivitetslapper", følte jeg at det ble for mye penger brukt på unødvendig ræl som i praksis bare er søppel...det vil si en blyant til når man har ti fra før... Anonymkode: 50409...3fc 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #23 Skrevet 3. desember 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: For et ubetenksomt innlegg av siste AnonymBruker. Jeg er helt målløs over at det er mulig å lire av seg så mye pjatt og har så liten forståelse for hvor sårt det er for et barn å se på at venner får alt de peker på, reiser på dyre ferier flere ganger i året, bor i digre hus, går i merkeklær og alltid har det nyeste nye av mobiltelefon, datamaskin, sykkel, ski og mer til. Selvfølgelig må man som forelder lære barna å takle dette, men man er rimelig blåst om man tror at det bare er opp til egne foreldre så vil det aldri lenger føles vanskelig å ikke ha penger til noe av det alle andre tar for gitt. Du har muligens vokst opp i et fattig hjem, men det gav deg tydeligvis ikke empati og forståelse for hvordan dette føles for andre. Anonymkode: 5f0a3...847 Du kan godt kalle det pjatt, men jeg forteller om følelser jeg har hatt mange ganger. Jeg var et barn som faktisk levde i fattigdom, og derfor så jeg andre fikk mer, og kjente på følelsene svært mange ganger. Det er selvfølgelig ikke gøy, men det går over så lenge man har foreldre som tar tak i det. Du lærer å takle disse forskjellene etter hvert. Livet er ikke alltid gøy og du kan ikke skjerme barnet for alle vonde følelser. Det at andre har noe du ikke har kommer man til å oppleve mange ganger. Det som er viktig er hvordan du takler det, og møter de følelsene. Hvis du tror jeg mener at slike følelser ikke er vondt så har du misforstått. Du får mene jeg har lite empati, og forståelse. Men det går å være uenig med noen i en sak uten å stemple de med dårlig empati, og forståelse. Anonymkode: a7f68...43f 2
Gjest Trolletrine Skrevet 4. desember 2017 #24 Skrevet 4. desember 2017 Hos oss ble det motsatt i år. Datteren min ville ikke ha pakkekalender, men Paw Patrol kalender. Helt i orden for meg😅
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #25 Skrevet 4. desember 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan godt kalle det pjatt, men jeg forteller om følelser jeg har hatt mange ganger. Jeg var et barn som faktisk levde i fattigdom, og derfor så jeg andre fikk mer, og kjente på følelsene svært mange ganger. Det er selvfølgelig ikke gøy, men det går over så lenge man har foreldre som tar tak i det. Du lærer å takle disse forskjellene etter hvert. Livet er ikke alltid gøy og du kan ikke skjerme barnet for alle vonde følelser. Det at andre har noe du ikke har kommer man til å oppleve mange ganger. Det som er viktig er hvordan du takler det, og møter de følelsene. Hvis du tror jeg mener at slike følelser ikke er vondt så har du misforstått. Du får mene jeg har lite empati, og forståelse. Men det går å være uenig med noen i en sak uten å stemple de med dårlig empati, og forståelse. Anonymkode: a7f68...43f Dette er viktig! Mange barn som aldri lærer å takle dette, fordi foreldrene «løser» problemet ved å kjøpe det samme som «alle» andre får. Det blir bare en ond sirkel, man blir aldri fornøyd med noe fordi man alltid sammenligner med andre. Anonymkode: ec663...46e 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #26 Skrevet 4. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er viktig! Mange barn som aldri lærer å takle dette, fordi foreldrene «løser» problemet ved å kjøpe det samme som «alle» andre får. Det blir bare en ond sirkel, man blir aldri fornøyd med noe fordi man alltid sammenligner med andre. Anonymkode: ec663...46e Ja, det er akkurat det jeg prøver å få frem. Det er så sjeldent jeg kjenner på misunnelse nå, og jeg tror det fordi jeg måtte lære å takle dette som barn. Tror det er alt for mange foreldre som føler seg hjelpesløse når det kommer til kjøpepress blant barna. Men det viktigste man gjør er ikke å være sint på at andre bruker penger, men snakke med barna om det. Slik er det når barn ikke viser takknemlighet, eller barn av fattige familier føler misunnelse. Ja, det er vonde følelser, men syns det er unødvendig å måtte påpeke at vonde følelser er vonde følelser. Det viktigste er hvordan du møter, og takler de følelsene. Du har god bruk for å takle slike ting senere i livet, og ikke minst når du får barn så kan du vidrebring den kunnskapen til barna dine. Anonymkode: a7f68...43f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #27 Skrevet 4. desember 2017 Mange barn er utrolig bortskjemte og utakknemlige. Materielt sett har vi det altfor godt til å klage på at ting et urettferdig om man ikke får flere tusen kr i julegaver f.eks. Jeg var sånn selv som barn, alt var urettferdig ifølge meg. Utrolig ufyselig oppførsel, og jeg er glad jeg har vokst av meg tanken på at alt et urettferdig. At noen blir mobbet for å ikke ha samme telefon eller gå med merkeklær, eller fordi de ikke får like mye i pakkekalenderen, viser hvor sykt samfunnet vårt er blitt. Materialisme og velstand har tatt helt overhånd. Anonymkode: f1e03...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #28 Skrevet 4. desember 2017 Jeg er enig, ts. Skjønner ikke hvorfor det skal være så mange negative kommentarer rundt slike kalendere. Jeg skjønner at folk reagerer om ungene får digre, dyre gaver hver dag, men de færreste gir jo sånt i pakkekalenderen. Her i huset går det i en blanding av småting barna liker, ting de trenger og litt godteri (f.eks små legopakker delt opp over flere dager, skolesaker de trenger som blyant, visk, linjal osv, hårpynt, badeskum, litt sjokolade for å nevne noe) Anonymkode: 58bec...398
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #29 Skrevet 4. desember 2017 Folk får gjøre som de vil - men jeg håper folk har med seg miljøaspektet når de lager pakkekalendere. Jeg har inntrykk at det blir mye småræl som er spennende akkurat da og går i søpla like kvikt. Å ha 24 gaver med ting som barnet faktisk trenger eller bruker opp er noe annet Anonymkode: 42577...999
EMMA CUBER Skrevet 4. desember 2017 #30 Skrevet 4. desember 2017 Jo, ferdig kalendere er like bra. Men det er også koselig å pakke kalender til barn selv da. Man må gjøre hva de synes beste.
Minlillelykke Skrevet 4. desember 2017 #31 Skrevet 4. desember 2017 Jeg lagde i år, men dette er sist gang. Det er mye jobb og koster mye penger. Og eldste hadde ikke fått om han ikke var i en vanskelig storebror posisjon nå. Neste år blir det noe annet
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #32 Skrevet 4. desember 2017 Mine får så lenge det er såpass lettvint å få tak i poser og nummer i forskjellige farger, for jeg hater å pakke gaver. Julaften måtte jeg pakke i gavepapir, men ære være små poser. Skulle bare ønske det var like lett å kjøpe nyttig dill til gutter som jenter. Hårpynt er gjerne forbruksvare for barnehagejenter med langt hår, truser er supert til de som nylig slutter med bleie.. I fjor fikk alle solbriller lillejulaften fordi vi dro på ferie rett etter jul. Jeg forsøker å kjøpe nyttige ting, ting de samler på, og ellers forbruksvarer (som litt godteri). Men det er vanskeligere å tenke lure ting til gutter. Nerf-ammunisjon ble oppdelt i årets kalender. Anonymkode: b3c89...f2c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #33 Skrevet 4. desember 2017 Jeg blander meg ikke inn i andres pakkekalender, men jeg har tatt et valg om å ikke lage pakkekalender til mine to barn. Ikke fordi de er så innmari bortskjemte, de er veldig greie unger, men fordi det gir meg en bismak å lage kalender på toppen av alt det andre fine de har resten av året. Vi har jo alt vi trenger. Jeg prøver å lære barna mine å være miljøbevisste og kritiske til materialismen. Mindre fokus på ting, mer fokus på det å være sammen og ha fine opplevelser. Selv om man lager en relativt billig pakkekalender så er det jo fremdeles 24 ting som skal pakkes inn, og mye av det er som regel unødvendig. Vi har en jordklode som fylles opp av plast, avfall og dritt, og dét å lesse enda flere gjenstander og ting på små unger i verdens rikeste land hjelper jo ikke. Ungene bryr seg jo ikke om pakkekalendere isolert sett, det er vi voksne som konstruerer dette behovet for dem og hauser det opp. Jeg gir dem én fin og gjennomtenkt julegave, og så koser vi oss heller med julemusikk og pepperkakebaking i adventstiden. Håpet er at neste generasjon har et annet forhold til kjøp av ting enn hva min egen generasjon hadde. Da jeg vokste opp var det bare fokus på "mer, mer, mer", uten noen kritiske innvendinger til forbruk. Jeg vil heller formidle at glede ikke henger sammen med det å kjøpe eller få noe hele tiden. Anonymkode: cb307...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #34 Skrevet 4. desember 2017 Men for mange gaver har jo kun negativ effekt på barn. Mine får ikke mer enn 3 julegaver, av gide grunner. https://www.providr.com/give-kids-3-gifts/?utm_source=Shared&utm_medium=facebook&utm_campaign=providr Anonymkode: 06049...996
tirben Skrevet 4. desember 2017 #35 Skrevet 4. desember 2017 På 1.12.2017 den 17.44, AnonymBruker skrev: Nå tenker jo jeg at grunnen til at enkelte foreldre gir etter, er fordi barnet kanskje blir plaget fordi det ikke har noen pakkekalender, blir kalt fattig osv. Er mye vanskeligere å være standhaftig i en sånn situasjon, enn om barnet sutrer over det bare fordi det også vil ha pakkekalender. Anonymkode: 28aa4...768 Jeg tror ikke det er noe stort problem. Jobber på en barneskole og i klassen min har kanskje halvparten pakkekalender. Det er lite snakk om pakkene på skolen, men noen viser fram at de har fått feks et refleksarmbånd, eller hårstrikk.... Lite fokus på det på skolen. Men vi har pakkekalender i klassen som alle er med på, og det er veldig stas!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå