Gå til innhold

Pakkekalender, HVA SÅ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år har det vært utrolig mye negativt mas om disse pakkekalenderne! Kjenner jeg blir litt irritert på alle som skal mene noe om dette. Det er vel opp til hver enkelt om man vil pakke inn gaver til ungene sine? Selv elsker jeg dette rituale, betyr at nå kommer den beste tiden av året:) Men ferdig kalendere er like bra det! 

Lager man pakkekalender, er man ikke smart og oppegående. Kjøper man ferdig kalender, er man for lite kreativ.. Haha.. Det er litt morsomt også da! 

Hey ho! God jul alle sammen! :D 

Anonymkode: 63925...abe

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

elsker å lage pakkekalender, og ungen blir så gla, gleder seg i uker før 1 desember og teller ned til tellinga kan starte;) kjempe koselig, er en koselig førjulsaktivitet for mor også. jeg finner småting hele året rundt, så det er ikke no stress bare kos. Hvis man liker det, hva er det som er galt med det da? 

Anonymkode: 04f77...a10

• Liker 5
Skrevet

Det er nok ikke pakkekalender i seg selv som er problemet, men at dette har blitt nok en ting som synliggjøre forskjeller hos barn. Det er ikke lenger nok med pakkekalender med en liten sjokolade, en Legofigur eller et par sokker i hver luke, mange bruker hundrevis og tusenvis av kroner på hvert barns kalender, alle gavene sirlig pakket inn i pent gavepapir og så gjerne tatt bilde av og lagt ut på sosiale medier så alle kan se hvor "flink" man er og hvor mye penger man bruker. Poenget er ikke lenger en hyggelig nedtelling til jul men massiv pengebruk, forbruksfest og show off. 

• Liker 31
Skrevet

Jeg er hemningsløst dritalei av å høre syting fra gavekalenderforeldre om hvor mye jobb det er å finne på, pakke inn og gjøre kalenderne ferdig. Altså herregud, kjøp nå en da! Jeg har aldri hatt gavekalender i hele mitt liv, men var strålende fornøyd med sjokoladekalender til 10 kr på rema..

Anonymkode: 75c67...c3e

• Liker 8
Skrevet

Har første barnet på vei så ingen krig her ennå, men har ordnet 12 pakker til hverandre som kjærester. Må si jeg syns det er vanvittig koselig å gå å kjøpe sånne pakker. Blir jo like forventningsfull til den andre sin reaksjon som til å få egne. 

Vi tenker som så at jo mer vi legger i en gavekalender, så blir det litt mindre under treet. Vi skal ikke ha bortskjemte barn. 

Folk får gjøre det som passer en selv tenker nå jeg.

Anonymkode: 097b6...e25

• Liker 3
Skrevet
På 12/1/2017 den 16.04, Arkana skrev:

Det er nok ikke pakkekalender i seg selv som er problemet, men at dette har blitt nok en ting som synliggjøre forskjeller hos barn. Det er ikke lenger nok med pakkekalender med en liten sjokolade, en Legofigur eller et par sokker i hver luke, mange bruker hundrevis og tusenvis av kroner på hvert barns kalender, alle gavene sirlig pakket inn i pent gavepapir og så gjerne tatt bilde av og lagt ut på sosiale medier så alle kan se hvor "flink" man er og hvor mye penger man bruker. Poenget er ikke lenger en hyggelig nedtelling til jul men massiv pengebruk, forbruksfest og show off. 

Synliggjøre forskjeller på barn er jo heller ikke verdens undergang synes nå jeg! Vi blir sydd puter på i hue og r*va! Barn må lære at folk er forskjellig. Kan umulig være sundt at unger vokser opp med å tro at alle er like, og at man ikke kan skille seg ut. Hvis noen har lyst til å bruke mye penger på en kalender, så for all del! Hyggelig for dem at de har god råd. Men hvis barn reagerer negativt på at andre har eller får finere ting enn dem, så er det jo der problemet ligger. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synliggjøre forskjeller på barn er jo heller ikke verdens undergang synes nå jeg! Vi blir sydd puter på i hue og r*va! Barn må lære at folk er forskjellig. Kan umulig være sundt at unger vokser opp med å tro at alle er like, og at man ikke kan skille seg ut. Hvis noen har lyst til å bruke mye penger på en kalender, så for all del! Hyggelig for dem at de har god råd. Men hvis barn reagerer negativt på at andre har eller får finere ting enn dem, så er det jo der problemet ligger. 

Nå tenker jo jeg at grunnen til at enkelte foreldre gir etter, er fordi barnet kanskje blir plaget fordi det ikke har noen pakkekalender, blir kalt fattig osv. Er mye vanskeligere å være standhaftig i en sånn situasjon, enn om barnet sutrer over det bare fordi det også vil ha pakkekalender.

Anonymkode: 28aa4...768

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Jeg er helt enig med TS. Det er så mye mas om forskjeller, og om kjøpepress. Foreldre må stå imot kjøpepress, og lære barna sine å sette pris på det man har. Det er faktisk en stor oppgave foreldre må gidde å ta tak i. Det er forskjeller i samfunnet, men det betyr ikke at man kan sette pris på mindre. Det er faktisk en svært viktig egenskap, og spesielt når man lever i et land med så mye velferd som Norge. 

Jeg vokste opp med pakkekalender, og det var ikke dyrt. Jeg hadde en mor som var kreativ, og viste oss at selv om vi hadde lite penger kunne vi også kose oss. Joda, jeg kunne kjenne på at noen hadde mer, og dro på dyrere ferieturer. Men jeg tok ikke skade av det fordi jeg hadde det fint med det jeg hadde. 

Er du redd for at det blir mye sukker eller kjøpepress i desember ta tak i det selv. 

Anonymkode: a7f68...43f

• Liker 4
Skrevet

Vi gjør ikke unger noen tjeneste ved å skjemme de bort iallefall. Når de får så mye hele tiden blir en mindre takknemlig, tror jeg. 

Å være takknemlig er en egenskap en får god bruk for i livet.

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns det er litt tragisk hvis det blir sånn at det er stusselig å ikke få pakkekalender med masse dyre gaver, snakk om å lage en generasjon med bortskjemte unger.. I fjor hadde barna lego-kalender, det fungerte utmerket. I år hadde jeg lyst til å lage pakkekalender, så da ble det det. Men har ingen fancy ting i den, mest småting fra søstrene grene. Det skal jo være en nedtelling, ikke 24 julegaver før jul. 

Anonymkode: ec663...46e

Skrevet

Det er vel som noen sier lenger opp, ikke pakke kalenderen i seg selv som er problemet, men at gavene hos mange er blitt så store. Mange "rettferdiggjør" det med at det er kjøpt på salg, men så er det vel en del som mener at barna blir veldig bortskjemt av store gaver 24 dager etter hverandre. Dem tenker ikke på at mamma fant alt på salg, men dem begynner ofte å forvente like store ting hvert år!

Jeg synes også det er hyggelig med pakkekalender, spesielt fordi det er mye tradisjon i å henge opp den samme kalenderen hvert år! Så i år kjøpte jeg en ferdig kalender, åpnet den, og pakket inn alle tingene på nytt. Vips, en billig, morsom og hyggelig pakkekalender. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vokst opp med gavekalender. Men det var ikke dyrt og fancy, en legobit, en bit melkerull el. Satte stor pris på det og da jeg fant mannen min, lagde jeg en til ham også. Det var fortsatt ikke store greier, bare ting vi trenger nå for tiden, telys, tilogfra-lapper etc. Og ja, med forventning at han skulle gidde å gi til meg også. Det kunne jeg bare drite i, så i en alder av godt voksen, leverte jeg kalenderen min til mamma...
Guttungen har gavekalender, men ikke fått fylt den enda. I dag nødkjøpte jeg en sjokokalender som får være luke 1 og 2.

Skrevet

Jeg har ikke sett noe til dette presset og de dyre gavene i virkeligheten, kun på nettet. Kanskje vi er heldige med hvor vi bor. Jeg fulgte førsteklassingen min på SFO i dag, og kalendere var det store samtaleemnet da vi kom. Ei jente viste gledesstrålende frem en bitteliten figur, en gutt fortalte at han hadde fått en liten del av et lego-sett, og min gutt var overlykkelig over å ha fått en godteribit før frokost!

Ingen hadde fått store ting, men ingen ga uttrykk for at det de selv eller andre hadde fått ikke var bra nok. De var bare svært fornøyde med å ha en kalender og å endelig ha begynt å telle ned til jul. :)

Anonymkode: 5695c...d35

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sett noe til dette presset og de dyre gavene i virkeligheten, kun på nettet. Kanskje vi er heldige med hvor vi bor. Jeg fulgte førsteklassingen min på SFO i dag, og kalendere var det store samtaleemnet da vi kom. Ei jente viste gledesstrålende frem en bitteliten figur, en gutt fortalte at han hadde fått en liten del av et lego-sett, og min gutt var overlykkelig over å ha fått en godteribit før frokost!

Ingen hadde fått store ting, men ingen ga uttrykk for at det de selv eller andre hadde fått ikke var bra nok. De var bare svært fornøyde med å ha en kalender og å endelig ha begynt å telle ned til jul. :)

Anonymkode: 5695c...d35

Ditto. Det eneste stedet jeg ser kalendere problematiseres opp og i mente, er i diskusjoner mellom voksne. Barn jeg har møtt gjennom 20 år som foreldre har stort sett vært såre fornøyd med sin egen kalender, samme hvilken type den er.

Anonymkode: e546c...d8a

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nok fikset pakkekalender til barnet mitt jeg også hvis jeg bare hadde orket. Jeg syns det er bare pes og mas med pakkekalender og jeg er alltid for sent ute til at alle pakkene er ferdig før 1.desember og da er litt av hensikten borte.

Så. Etter noen år med mislykkede forsøk på å lage pakkekalender så gikk jeg bort fra det. I år kjøpte jeg Flaxkalender til meg og ungen og det funker veldig bra. 

Anonymkode: 08a7f...382

• Liker 2
Skrevet

Her er det pakkekalender fordi jeg har lyst. Ikke no dyre fancy ting, men en liten ting hver dag som jeg vet frøkna liker. Her er det ikke så mye utenom så jeg har ingen dårlig samvittighet for dette. Vi er en svært liten familie så mange gaver til jul av familien får hun ikke. Ikke har jeg råd til dyre reiser etc heller. Så jeg har kommet frem til at en pakkekalender kan jeg ha råd til, og det unner jeg henne siden hun ikke får mange pakker til jul, eller mye annet ellers i året. Vet at alt ikke handler om pakker her i verden, men dette har jeg kommet frem til i vår situasjon blir koselig for henne. Kan nevne at vi er flinke til å gjøre hyggelige ting sammen også selvfølglig.

Anonymkode: 1d17e...c86

• Liker 1
Skrevet

Jeg er venner som lager pakkekalendere der hver gave koster godt over 100-lappen og synes det er totalt idiotisk. Hva skjedde med hårstrikker, sprettballer, deler av legopakker og lapper med løfte om pepperkakebaking?

Jeg hørte derimot en familie jeg kjenner som ga barna 10 eller 20 kroner hver i tillegg til en liten gave og hadde en sparebøsse der de puttet på disse pengene. Etter jul lot de barna være med og bestemme hva pengene skulle gå til (fjernadoptering, frelsesarmeen osv. Så gjorde de dette sammen. Det synes jeg var en god ide.

• Liker 2
Skrevet
På 1.12.2017 den 17.36, AnonymBruker skrev:

Enig.

Skrevet

Hvis barna ikke viser takknemlighet, og syns det er urettferdig om noen har noe annet enn dem selv så er det foreldrene sin oppgave å ta tak i dette. Det å føle på urettferdighet, og være misunnelig på noen andre er ikke noe nymotens greier. Det har vel var i all tid. Bare gå å lese litt i bibelen så dukker det til stadighet opp. Det som er viktig her er ikke hvor dyre pakkene er, eller om det er sjokoladekalender osv. Det som er viktig er hvordan barna reagerer på dette. Får barnet ditt en koselig liten oppmerksomhet hver morgen i desember, og barnet bare sutrer, og klarer ikke glede seg over det. Ja, da må du som foreldre ta tak i det. Ikke gå ut i bygda å klage over at sønnen din har det helt grusomt fordi nabogutten får dobbelt så dyre gaver som din sønn.

Det som bekymrer meg er ikke de som kjøper dyre gaver til barna. For jeg tror nemlig ikke det er så mange. Hvert fall meg selv, og de jeg kjenner gjør ikke det. Det jeg tenker er problematisk er at foreldre ikke skjønner at de kan gjøre en forskjell. At hvis barnet sliter med kjøpepress, misunnelse osv så sitter de der å klager på andre foreldre. I stede for å veilede barna, være kreative, og jobbe seg igjennom det klager man selv på at det er andre foreldre som er problemet. Jeg klarer ikke helt se det. Jeg vokste opp i et fattig hjem, og jeg er fylt med takknemlighet.

Anonymkode: a7f68...43f

• Liker 3
Skrevet

For et ubetenksomt innlegg av siste AnonymBruker. Jeg er helt målløs over at det er mulig å lire av seg så mye pjatt og har så liten forståelse for hvor sårt det er for et barn å se på at venner får alt de peker på, reiser på dyre ferier flere ganger i året, bor i digre hus, går i merkeklær og alltid har det nyeste nye av mobiltelefon, datamaskin, sykkel, ski og mer til. Selvfølgelig må man som forelder lære barna å takle dette, men man er rimelig blåst om man tror at det bare er opp til egne foreldre så vil det aldri lenger føles vanskelig å ikke ha penger til noe av det alle andre tar for gitt. Du har muligens vokst opp i et fattig hjem, men det gav deg tydeligvis ikke empati og forståelse for hvordan dette føles for andre. 

Anonymkode: 5f0a3...847

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...