AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #1 Skrevet 1. desember 2017 Hei! Jeg har lenge slitt utrolig med magen. Som jeg selv tror, tror jeg at jeg har en slags allergi, jeg bare vet ikke helt hva slags.. Jeg fikk påvist bjørkepollen allergi og husstøv allergi for noen år siden, og jeg har hørt at det kan bli kryssreaksjoner. Det er ikke alltid at jeg merker noe umiddelbart, men som regel føler jeg at magen blir ti tusen ganger tyngre.. og jeg blir sliten av å reise meg, eller å gjøre noe som helst. Jeg blir veldig irritabel, og magen blir så stor at det ser ut som om jeg er gravid i 6-7 måned.. og det gjør vondt, og er slitsomt. jeg har egentlig ikke tenkt noe over NÅR det skjer, eller hva slags matvarer det skjer på, men det skjer uansett hva jeg spiser, føler jeg.. spesielt om jeg spiser mye gjennom en dag, så jeg prøver å spise mindre for å slippe den tunge magen.. I en periode hvor jeg spiste mye salat/tunfisk osv, da var magen normal. En annen gang, da var jeg tom i magen, (og ikke tung. ) og spiste en hvete bolle til frokost. Med en gang sto virkelig magen rett ut, og føltes ut som om jeg hadde spist tusen ting. Det er veldig slitsomt.. og jeg har tatt prøver hos legen for allergi på hvete eller melk osv.. ingenting slo ut. Skjønner faktisk ikke det.. lurer på om det er noe galt. Jeg hadde det nemlig ikke sånn her før. Men kanskje jeg spiser for uregelmessig, og usunt? Trener ikke, eller er i noe fysisk aktivitet. Har gått sånn i 4 år.. og sliter med å spise sunt/usunt. Men magen skulle vel ikke vært sånn forde? Har blanding av diare og forstoppet/hard avføring. I tillegg sliter jeg med akutt diare osv.. Merker det bare i blant, og helt plutselig kan jeg ha driti på meg liksom.. det er så rart! I dag hadde jeg ingen forvarsel, og det bare kom. Spiste et grovt rundstykke til frokost i går, kanskje det er derfor? Men da ville jeg trodd det kom før dagen etterpå? Sitter med så mange spørsmålstegn jeg, er så usikker på hva dette kan være.. En gang da jeg var på do, så så jeg litt blod oppå avføringen, men det var ikke inne i. Jeg tror det er hemorider, for jeg har et lite sår på innsiden der, og har kjent til det lenge. Anonymkode: 480c8...b11
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #2 Skrevet 1. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har lenge slitt utrolig med magen. Som jeg selv tror, tror jeg at jeg har en slags allergi, jeg bare vet ikke helt hva slags.. Jeg fikk påvist bjørkepollen allergi og husstøv allergi for noen år siden, og jeg har hørt at det kan bli kryssreaksjoner. Det er ikke alltid at jeg merker noe umiddelbart, men som regel føler jeg at magen blir ti tusen ganger tyngre.. og jeg blir sliten av å reise meg, eller å gjøre noe som helst. Jeg blir veldig irritabel, og magen blir så stor at det ser ut som om jeg er gravid i 6-7 måned.. og det gjør vondt, og er slitsomt. jeg har egentlig ikke tenkt noe over NÅR det skjer, eller hva slags matvarer det skjer på, men det skjer uansett hva jeg spiser, føler jeg.. spesielt om jeg spiser mye gjennom en dag, så jeg prøver å spise mindre for å slippe den tunge magen.. I en periode hvor jeg spiste mye salat/tunfisk osv, da var magen normal. En annen gang, da var jeg tom i magen, (og ikke tung. ) og spiste en hvete bolle til frokost. Med en gang sto virkelig magen rett ut, og føltes ut som om jeg hadde spist tusen ting. Det er veldig slitsomt.. og jeg har tatt prøver hos legen for allergi på hvete eller melk osv.. ingenting slo ut. Skjønner faktisk ikke det.. lurer på om det er noe galt. Jeg hadde det nemlig ikke sånn her før. Men kanskje jeg spiser for uregelmessig, og usunt? Trener ikke, eller er i noe fysisk aktivitet. Har gått sånn i 4 år.. og sliter med å spise sunt/usunt. Men magen skulle vel ikke vært sånn forde? Har blanding av diare og forstoppet/hard avføring. I tillegg sliter jeg med akutt diare osv.. Merker det bare i blant, og helt plutselig kan jeg ha driti på meg liksom.. det er så rart! I dag hadde jeg ingen forvarsel, og det bare kom. Spiste et grovt rundstykke til frokost i går, kanskje det er derfor? Men da ville jeg trodd det kom før dagen etterpå? Sitter med så mange spørsmålstegn jeg, er så usikker på hva dette kan være.. En gang da jeg var på do, så så jeg litt blod oppå avføringen, men det var ikke inne i. Jeg tror det er hemorider, for jeg har et lite sår på innsiden der, og har kjent til det lenge. Anonymkode: 480c8...b11 hvis du har testet negativt på hveteallergi, så har du jo ikke hveteallergi. Men er du testet for cøliaki eller glutenintoleranse? for det er noe annet enn allergi, selv om hvete er skurken også der Anonymkode: acc00...106 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #3 Skrevet 1. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: hvis du har testet negativt på hveteallergi, så har du jo ikke hveteallergi. Men er du testet for cøliaki eller glutenintoleranse? for det er noe annet enn allergi, selv om hvete er skurken også der Anonymkode: acc00...106 Tror dem tok å testet alt samtidig.. jeg hadde ingenting :/ Anonymkode: 480c8...b11
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #4 Skrevet 1. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: hvis du har testet negativt på hveteallergi, så har du jo ikke hveteallergi. Men er du testet for cøliaki eller glutenintoleranse? for det er noe annet enn allergi, selv om hvete er skurken også der Anonymkode: acc00...106 Men det kan være feil da? Kanskje jeg har irritabel tarmsyndrom? Anonymkode: 480c8...b11
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #5 Skrevet 1. desember 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har lenge slitt utrolig med magen. Som jeg selv tror, tror jeg at jeg har en slags allergi, jeg bare vet ikke helt hva slags.. Jeg fikk påvist bjørkepollen allergi og husstøv allergi for noen år siden, og jeg har hørt at det kan bli kryssreaksjoner. Det er ikke alltid at jeg merker noe umiddelbart, men som regel føler jeg at magen blir ti tusen ganger tyngre.. og jeg blir sliten av å reise meg, eller å gjøre noe som helst. Jeg blir veldig irritabel, og magen blir så stor at det ser ut som om jeg er gravid i 6-7 måned.. og det gjør vondt, og er slitsomt. jeg har egentlig ikke tenkt noe over NÅR det skjer, eller hva slags matvarer det skjer på, men det skjer uansett hva jeg spiser, føler jeg.. spesielt om jeg spiser mye gjennom en dag, så jeg prøver å spise mindre for å slippe den tunge magen.. I en periode hvor jeg spiste mye salat/tunfisk osv, da var magen normal. En annen gang, da var jeg tom i magen, (og ikke tung. ) og spiste en hvete bolle til frokost. Med en gang sto virkelig magen rett ut, og føltes ut som om jeg hadde spist tusen ting. Det er veldig slitsomt.. og jeg har tatt prøver hos legen for allergi på hvete eller melk osv.. ingenting slo ut. Skjønner faktisk ikke det.. lurer på om det er noe galt. Jeg hadde det nemlig ikke sånn her før. Men kanskje jeg spiser for uregelmessig, og usunt? Trener ikke, eller er i noe fysisk aktivitet. Har gått sånn i 4 år.. og sliter med å spise sunt/usunt. Men magen skulle vel ikke vært sånn forde? Har blanding av diare og forstoppet/hard avføring. I tillegg sliter jeg med akutt diare osv.. Merker det bare i blant, og helt plutselig kan jeg ha driti på meg liksom.. det er så rart! I dag hadde jeg ingen forvarsel, og det bare kom. Spiste et grovt rundstykke til frokost i går, kanskje det er derfor? Men da ville jeg trodd det kom før dagen etterpå? Sitter med så mange spørsmålstegn jeg, er så usikker på hva dette kan være.. En gang da jeg var på do, så så jeg litt blod oppå avføringen, men det var ikke inne i. Jeg tror det er hemorider, for jeg har et lite sår på innsiden der, og har kjent til det lenge. Anonymkode: 480c8...b11 Får du en mage som ser ut som om du er 6-7 måneder gravid så må du jo komme deg til lege straks og bli undersøkt. Når så lite mat volder deg så mye problemer, så bør du jo gå tilbake til legen. Om du blør fra tarmen så må du jo også undersøkes innvendig i hele mage tarm systemet. Også med tanke på tarmendometriose. Kan dette være en spiseforstyrrelse du har? Anonymkode: f0946...d98
Gjest Priyanka Skrevet 1. desember 2017 #6 Skrevet 1. desember 2017 Nå er det ikke alt som slår ut på tester. Jeg slet med uren hud, løs mage etc., for noen år siden, og etter å ha fjernet både gluten og laktose fra kostholdet, har jeg strålende hud og god allmenntilstand. Du kan være intolerant uten at standard - testene til legen snapper det opp. Som min lege sa til meg ; blir du dårlig av deg, ikke spis det.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #7 Skrevet 1. desember 2017 Jeg har hveteallergi, påvist da jeg var barn, som kryssreaksjon fra pollenallergi (utviklet nesten alle kryssallergier og jeg hadde alle pollentyper). Fungerer omtrent som laktoseintoleranse, jeg kan spise bittelitt uten problemer, og kan spise grovbrød, grove knekkebrød etc. Men boller og finbakst kan jeg nesten ikke spise, jeg får kjempevondt i magen da, med kramper som gjør at jeg som voksen gråter. Hvis jeg spiser hamburger dropper jeg lokket, spiser jeg pizza dropper jeg skorpen. Sånne småting. Smertene er det som er plagsomt, om jeg blir oppblåst eller får diare gjør ingenting, men smertene setter meg ut av spill. Å bli oppblåst av finbakst er vel ganske vanlig, jeg vil heller tro du bare spiser usunt jeg. Anonymkode: 7efe1...137 1
MissPierce Skrevet 1. desember 2017 #8 Skrevet 1. desember 2017 Cøliaki vil ikke alltid slå ut på blodprøve. Må gastroskopi til for å få helt sikkert svar. Jeg slo ikke ut på blodprøve, men har cøliaki. Hadde total totteafroti når jeg fikk gastroskopi. Kjenner igjen den 6-7mnd "gravid" magen, at man blir helt tappet for energi og irritabel.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #9 Skrevet 1. desember 2017 Jeg aner ikke om det er det du sliter med, men jeg har etter flere tiår med utprøving funnet ut at jeg ikke tåler mais, bygg, rug, løk (gul-, rød- og hvitløk, purre, vårløk og gressløk) og asparges. Det høres ut som en tilfeldig samling matvarer, men de har faktisk et stoff til felles. Jeg er ikke frisk nå og leter fortsatt er hva det er jeg ikke tåler, men jeg er veldig mye bedre og fungerer noenlunde normalt når jeg holder meg unna disse tingene. Og nei, det slår ikke ut på noen allergitester. Verdt å teste ut, kanskje? Har du en allergi du ikke finner noe system i, er det mulig det er mais, for det finner du absolutt hvor som helst og i hva som helst på helt ulogiske steder. Anonymkode: d94e1...5e6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #10 Skrevet 1. desember 2017 Dersom du er testet ut for alt og intet funker så må legen henvise deg til en som kan hjelpe deg med kostholdet. Så enkelt. Du blir trolig introdusert for low foodmap og får en vei å gå. Som kommentar til «allergi»: det finnes genetisk manglende evne til å håndtere deler av mat (som cøliaki), det finnes allergi der imunforsvaret klikker på deler av mat (som viser på blodprøver) og det finnes intoleranse. En tilstand der kroppen uten å ha påviselige medisinske grunner likevel reagerer negativt på deler av mat. Legen din bør ha forklart deg at alle tre er likeverdige innen kategorien «trøbbel med magen». Ved reaksjon skal en matvare utelukkes i noen uker, reintroduseres og så ved reaksjon skal det gjentas til du er sikker på at det er denne matvaren som skaper trøbbel. Dette er, per 2017, den eneste sikre måten å teste matvarereaksjon. Dersom ikke legen din vet dette: bytt til en lege som kan noe om magehelse. Du skal dessuten utredes (avføringsprøve) for både det ene og det tredje. Anonymkode: def65...2c2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå