AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #1 Skrevet 30. november 2017 Jeg skal snart ta en CT og jeg gruer meg veldig. Har vært i MR flere ganger og synes det er helt forferdelig. Støyen er så grusom og jeg skvetter i tid og utide. Lurer på om det er noen her som har tatt CT og vet hvordan støynivået er? Er det en gjennomgående lyd, eller er det pauser sånn som i MR? Og hvilken "type" lyd det er? Anonymkode: 71ef7...02d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Kjøp en propp til ørene. Da bråker det mindre Anonymkode: f7d54...3db
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 MR og CT er svært forskjellig. Du vil ikke merke noe særlig til støy av en CT maskin og bildene er tatt på sånn 30 sek. Kommer an på hva du skal ta, men maskinen gir deg f.eks beskjed "pust inn, hold pusten og slipp den ut igjen". Anonymkode: 47474...17c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #4 Skrevet 30. november 2017 Det er ingen støy under CT, og undersøkelsen tar mye mye kortere tid. Anonymkode: e97c3...834
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #5 Skrevet 30. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjøp en propp til ørene. Da bråker det mindre Anonymkode: f7d54...3db Man må høre beskjeden til CT maskinen og det er ikke noe støynivå som krever ørepropper i det hele tatt. Ikke noe mer lyd enn RTG. Anonymkode: 47474...17c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #6 Skrevet 30. november 2017 CT er røntgenstråler, som tar bilde av avskjæringer, og danner 3D bilde. Siden det er røntgen, så er det svært begrenset hvor mange bilder, og hvor lenge de blir tatt. Vanligvis varer en slik scan i noen sekunder, til kanskje et par min, alt avhengig av hvor mye som skal bli scannet. Ingen til lite støy (utenom motoren på sensor, som beveger seg i spiralform). Det er bare MRI som tar lang tid, da teknologien er helt annerledes. Anonymkode: 4698d...ed2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå