Gå til innhold

Blir barn varig slanke av diett og trening?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så en dokumentar om fedme hos barn i Usa. Jeg er ikke i tvil om at årsaken til fedmen hos de aller fleste  skyldes sosial arv og livsstil. Flere av barna ble servert pizza og chips på skolen flere ganger i uka, og hadde et like dårlig kosthold hjemme. De hadde foreldre som var selv overvektige. Flere klarte ikke å sette grenser for barna.

En av tenåringene veide over 115 kilo. I tillegg til at hun spiste sunt ( forhåpentligvis snakket hun sant), så svømte hun fire ganger i uka og gikk lange turer. Til tross for det gikk hun ikke ned i vekt. Hun var fortsatt like stor. 

Kan intensiv trening bare gjøre vondt verre for mange overvektige? Vil ikke det bare føre til mer sultfølelse og gjøre at de spiser mer? 

Og er det en myte at kiloene kommer tilbake igjen etter slankekuren, hvis man slutter å trene men fortsetter å spise sunt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste tynne barn mister gradvis mer selvkontroll når de kommer i 20-årene og kan spise det de vil, samt kjøre overalt. Har skjedd med de fleste i slekten min, mange av de var spinkle som barn og tenåringer. Jeg er en av de få som ikke har blitt feit fordi jeg er bevisst på hva jeg spiser og trener innimellom

Anonymkode: a373b...632

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Pipaluk said:

Så en dokumentar om fedme hos barn i Usa. Jeg er ikke i tvil om at årsaken til fedmen hos de aller fleste  skyldes sosial arv og livsstil. Flere av barna ble servert pizza og chips på skolen flere ganger i uka, og hadde et like dårlig kosthold hjemme. De hadde foreldre som var selv overvektige. Flere klarte ikke å sette grenser for barna.

En av tenåringene veide over 115 kilo. I tillegg til at hun spiste sunt ( forhåpentligvis snakket hun sant), så svømte hun fire ganger i uka og gikk lange turer. Til tross for det gikk hun ikke ned i vekt. Hun var fortsatt like stor. 

Kan intensiv trening bare gjøre vondt verre for mange overvektige? Vil ikke det bare føre til mer sultfølelse og gjøre at de spiser mer? 

Og er det en myte at kiloene kommer tilbake igjen etter slankekuren, hvis man slutter å trene men fortsetter å spise sunt?

Mulig hun tror hun spiser sunt fordi hun vokser opp rundt mennesker som er like store. Da har hun ikke noen som viser henne hva sunt er. Sunt er jo ikke bare å spise mindre, eller spise like mye men slenge på noen maiskorn.

Anonymkode: c424a...018

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiste sunt og la allikevel på meg, normalvektig når jeg var 10 men så kom puberteten og når jeg var 12 så var jeg 80 kg og når jeg var 23 var jeg 95. 

Så fikk en lege mistanke om at jeg hadde PCOS. Ble henvist til gynekolog, fikk det bekrefte og vandret ut med en resept på Diane (p-pille). 6 måneder senere så hadde jeg med samme kosthold og det eneste som var endret var at jeg brukte Diane, gått ned til 68 kg. Slik gikk jeg i et par år før jeg fant ut at jeg ville ha barn. Så jeg sluttet på p-pillen, fortsatte å være normalvektig i de 9 månedene det tok meg å bli gravid. Var normalvektig helt fram til jeg var 7 måneder på vei, og igjen kostholdet var sunt og som vanlig. Da gikk jeg plutselig opp 20 kg. Så fikk jeg barnet mitt og startet med amming fortsatte i denne perioden å gå opp i vekt. Nå over 5 år etter jeg fikk barn så er jeg 110 kg. Spiser fortsatt sunt, trener og er stort sett i bevegelse hele dagen. Eneste forskjell fra dagen i dag til dagen da jeg hadde gått ned i vekt er at jeg ikke bruker p-piller da risikoen for blodpropp er for stor til at det er verdt det. Vil heller være feit og i livet enn tynn og dau. Lever fint med å være tjukk, spiser sunt og er godt trent på tross av mine kilo. :) 

Anonymkode: ecdb4...941

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig hun tror hun spiser sunt fordi hun vokser opp rundt mennesker som er like store. Da har hun ikke noen som viser henne hva sunt er. Sunt er jo ikke bare å spise mindre, eller spise like mye men slenge på noen maiskorn.

Men hvis hun driver med triatlon fire ganger i uka så er det vel sannsynlig at hun til tross for feil mat vil gå ned i vekt?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste tynne barn mister gradvis mer selvkontroll når de kommer i 20-årene og kan spise det de vil, samt kjøre overalt. Har skjedd med de fleste i slekten min, mange av de var spinkle som barn og tenåringer. Jeg er en av de få som ikke har blitt feit fordi jeg er bevisst på hva jeg spiser og trener innimellom

Anonymkode: a373b...632

Jeg har venner som er overvektige og har vært det hele barndommen. Der har det vært obligatorisk dessert til middagen og en stor fryser med hurtigmat som de kunne forsyne seg av når de ønsket det. Familien har heller ikke lagt vekk på idrett eller annen mosjon som er nødvendig når en har et slikt kosthold.

Det er klart at overgangen blir stor når de er vant til å ha så mange fristelser rundt seg. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste sunt og la allikevel på meg, normalvektig når jeg var 10 men så kom puberteten og når jeg var 12 så var jeg 80 kg og når jeg var 23 var jeg 95. 

Så fikk en lege mistanke om at jeg hadde PCOS. Ble henvist til gynekolog, fikk det bekrefte og vandret ut med en resept på Diane (p-pille). 6 måneder senere så hadde jeg med samme kosthold og det eneste som var endret var at jeg brukte Diane, gått ned til 68 kg. Slik gikk jeg i et par år før jeg fant ut at jeg ville ha barn. Så jeg sluttet på p-pillen, fortsatte å være normalvektig i de 9 månedene det tok meg å bli gravid. Var normalvektig helt fram til jeg var 7 måneder på vei, og igjen kostholdet var sunt og som vanlig. Da gikk jeg plutselig opp 20 kg. Så fikk jeg barnet mitt og startet med amming fortsatte i denne perioden å gå opp i vekt. Nå over 5 år etter jeg fikk barn så er jeg 110 kg. Spiser fortsatt sunt, trener og er stort sett i bevegelse hele dagen. Eneste forskjell fra dagen i dag til dagen da jeg hadde gått ned i vekt er at jeg ikke bruker p-piller da risikoen for blodpropp er for stor til at det er verdt det. Vil heller være feit og i livet enn tynn og dau. Lever fint med å være tjukk, spiser sunt og er godt trent på tross av mine kilo. :) 

Anonymkode: ecdb4...941

Jeg var også tynn/normalvektig frem til puberteten kom. Når puberteten kom la jeg på meg mye, på kort tid. Fikk påvist pcos i voksen alder. Jeg har ikke opplevd denne svingningen med ppiller og slikt. Jeg vet at jeg la på meg kanskje 3-4 kg ved ppiller. Jeg fortsetter å bruke dem fordi jeg er forferdelige menssmerter. Det er dog dritvanskelig å gå ned i vekt. Legger på meg veldig fort også.

Anonymkode: 63273...894

Skrevet

Kiloene kommer selvsagt tilbake etter en slankekur hvis man begynner å spise flere kalorier enn man forbrenner. Ingen er varig slanke hvis de dytter i seg junk 24/7.  Det er ikke annerledes for barn det. 

Skrevet
2 minutter siden, Mystix skrev:

Kiloene kommer selvsagt tilbake etter en slankekur hvis man begynner å spise flere kalorier enn man forbrenner. Ingen er varig slanke hvis de dytter i seg junk 24/7.  Det er ikke annerledes for barn det. 

Hvordan vet du at man spiser junk om man legger på seg? Litt fordomsfull kanksje.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bli like tykk av sunn mat som av usunn mat.  Valnøtter er sunt men utrolig kaloririkt, samme med f.eks grovbrød. Olivenolje inneholder 100 kalorier pr ss.  Hvis en heller over oljedressing på en salat er den ikke lengre slankende.  Man går ikke ned i vekt bare fordi man spiser sunnere, det er kalorier inn som er avgjørende. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at man spiser junk om man legger på seg? Litt fordomsfull kanksje.

Det var et eksempel, har ikke påstått av alle overvektige spiser junk men ALLE jeg kjenner som er overvektige spiser mye sukker og junk. 

Skrevet

Å tro at ikke de fleste overvektige soiser mer mengder av mat,både sunt og usunt er naivt. 

Det er også slik at overvektige skiller ut andre stoffer og hormoner, som blant annet gjør at de mister metthetsfølelsen. 

De aller fleste overvektige i dag er stort sett en kombinasjon av mye mat og lite trening. Det kan ligge flere psykologiske grunner bak dette selvfølgelig. Arv og miljø spiller også en rolle.

Anonymkode: 1b15d...db3

Skrevet
3 minutter siden, Mystix skrev:

Det var et eksempel, har ikke påstått av alle overvektige spiser junk men ALLE jeg kjenner som er overvektige spiser mye sukker og junk. 

Men dette er jo ganske fordomsfullt da... Du insinuerer jo at de fleste overvektige spiser mye sukker og junk med denne setningen...

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å tro at ikke de fleste overvektige soiser mer mengder av mat,både sunt og usunt er naivt. 

Det er også slik at overvektige skiller ut andre stoffer og hormoner, som blant annet gjør at de mister metthetsfølelsen. 

De aller fleste overvektige i dag er stort sett en kombinasjon av mye mat og lite trening. Det kan ligge flere psykologiske grunner bak dette selvfølgelig. Arv og miljø spiller også en rolle.

Anonymkode: 1b15d...db3

For å gå ned i vekt må jeg spise mindre enn 1500 kcal daglig...

Skrevet

Men dette er jo ganske fordomsfullt da... Du insinuerer jo at de fleste overvektige spiser mye sukker og junk med denne setningen...

Jeg insinuerer ingenting. Vennligst les skikkelig. 

Skrevet
Akkurat nå, Mystix skrev:

Jeg insinuerer ingenting. Vennligst les skikkelig. 

Jeg har gjort det ja.

Skrevet

Jeg har gjort det ja.

Da er det besynderlig at du fremdeles stempler meg som fordomsfull. 

Skrevet

Det eneste som skaper varig endring er VARIG endring, bokstavelig talt. Hvis roten til problemet med overvekt er dårlige valg som tas når det angår kosthold og mosjon, så må disse vanene endres på slik at barnet lærer å ta gode valg både nå og i fremtiden. Å gå ned i vekt over en periode, men fortsette med samme vaner fører jo til at vektøkningen kommer på nytt og på nytt. 

Barn skal ikke slankes, men barn kan veiledes og rådgives slik at de får kunnskap om god og sunn mat og mosjon. Dessverre ligger problemet ofte hos foreldrene. Foreldrene er ansvarlig overfor barnet både når det gjelder og tilby sunn og god mat, og når det gjelder å få barnet i aktivitet. Om foreldrene ligger strak ut på sofaen hele ettermiddagen med hånda i potetgullposen, skaper det ikke gode forbilder for barna som selvfølgelig ønsker å gjøre det samme. Jeg har sett foreldre kreve at barna skal spise opp grønnsakene sine, mens foreldrene selv skyver det unna tallerkenen og hevder at de "ikke trenger å spise grønnsaker, fordi de er voksne", og det er klart at det blir helt feil, på alle nivå.

Barn mangler den viljestyrken voksne her, og voksne må kunne sette begrensninger når det gjelder barnet. Et barn kan fort spise 3-4 porsjoner middag uten å stoppe, fordi barnet kanskje ikke kjenner metthetsfølelsen eller bare syns det smaker godt... Har sett flere barn som regelrett må stoppes etter 2 porsjoner, fordi de spiser til de omtrent sprekker. Det er også vanskelig å være forelder og sette grenser for barna hele tiden. Men å gi etter i butikken når barnet hyler og griner etter sjokolade og hveteboller og brus, det er foreldrenes jobb. Det lærer ikke barna bare om gode valg i forbindelse med mat og kosthold, men det er også grensesetting som lærer barnet å VENTE, at barnet ikke kan få alt fordi det griner og hyler og hoier.

Skrevet
6 minutter siden, Mystix skrev:

Da er det besynderlig at du fremdeles stempler meg som fordomsfull. 

Men da kan du kanskje forklare meg hvorfor du følte at du måtte skrive at ALLE de overvektige du kjenner spiser mye sukker og junk? Lagt frem på den måten du skrev?

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Blod, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...