Gå til innhold

Flytte med katt til USA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå er det sånn at vi skal flytte neste år til USA og skal selvfølgelig ha med min katt.
Hvordan er det med å flytte med et dyr? Skal min stakkars baby være i et bagasjerum i så mange timer? 

Noen som har tatt fly over lengre strekning med dyr? Hvordan går det til?

Anonymkode: f7619...12f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må nok d

Anonymkode: 964a0...e95

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må nok d

Anonymkode: 964a0...e95

Å du uttaler deg om ting du ikke har peiling på ja 

http://www.osloairports.com/2015/03/pa-tur-med-kjledyret.html?m=1

ts dette kommer an på både selskap og andre faktorer. hør med hvert enkelt selskap du skal reise med, det er det tryggeste. 

Anonymkode: 0b0b8...4dd

• Liker 1
Skrevet

Ja, katten må naturligvis sendes som cargo. Det er for øvrig et kjæledyr, ikke en baby.

Denne siden er informativ ift å flytte med kjæledyr til USA:  http://www.isrid.com/flytte-med-kjaeledyr/

Anonymkode: 41da6...3be

• Liker 5
Skrevet

Ville da helst unngått å ta med katta til USA, blir unødvendig ekstra papirarbeid. Har du ikke familie eller venner som kan adoptere katten? 

Jeg har selv planer om å flytte til USA en gang men kommer aldri til å utsette katten min for 10+ timer med fly og så må du jo selvfølgelig huske ekstra reise fra flyplassen til bilen og så til huset dere skal bo i. Når dere så har åpnet buret til katten så må den venne seg til helt nye omgivelser som blir en ekstra påkjenning for katten som har vært under 10+ timer med fly.

Katten vil jo nødvendigvis måtte sitte som ab skriver over som cargo, og om du virkelig skal ha med dyret så må du jo sørge for gode myke pledd med mat.

Skrevet

Skal du tilbake til Norge senere? For når du tar med dyr inn i landet må de gjerne være isolert i flere måneder på en egen kennel. Dvs katten din blir nødt å leve på et mindre sted uten deg i flere måneder. Mulig du kan besøke den, men orker du og har du tid til det hver dag? Og hvordan tror du det livet hadde vært for katten?

Mulig de har samme type karanteneregler inn i USA, regner med de har det. Tror egentlig det at katten må være alene på ukjent sted uten deg er verre enn selve flygingen. Det hadde jeg aldri orket å gjøre med mine katter, tror det hadde vært grusomt for dem

Anonymkode: 46558...6fa

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skal du tilbake til Norge senere? For når du tar med dyr inn i landet må de gjerne være isolert i flere måneder på en egen kennel. Dvs katten din blir nødt å leve på et mindre sted uten deg i flere måneder. Mulig du kan besøke den, men orker du og har du tid til det hver dag? Og hvordan tror du det livet hadde vært for katten?

Mulig de har samme type karanteneregler inn i USA, regner med de har det. Tror egentlig det at katten må være alene på ukjent sted uten deg er verre enn selve flygingen. Det hadde jeg aldri orket å gjøre med mine katter, tror det hadde vært grusomt for dem

Feil. Enkelt og greit,  null karantene i Norge eller USA.

Anonymkode: e6b3c...873

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil. Enkelt og greit,  null karantene i Norge eller USA.

Er ikke det som står her:

Hund og katt fra land innenfor EU/EFTA kan tillates innført uten karantene etter søknad til Statens dyrehelsetilsyn, forutsatt at det etter vaksinasjon mot rabies er oppnådd tilfredsstillende antistoffnivå. For hund og katt fra tredjeland  (land utenfor EU/EFTA) der det forekommer rabies, kreves 4 måneders isolasjon i en spesiell, offentlig godkjent karantene, deretter 2 måneders «hjemmekarantene».

https://snl.no/karantenebestemmelser_for_dyr

Skrevet

Katt og liten hund kan vel ofte være i kabinen? Hør med flyselskapet

Anonymkode: 7b76c...512

Skrevet

Jeg vet om ei som flyttet til USA med katten sin og hun hadde den i kattebur med seg der hun satt. Ingen karantene verken i USA eller Norge før og etterpå 

Anonymkode: 5fae2...6ab

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hund og katt fra land innenfor EU/EFTA kan tillates innført uten karantene etter søknad til Statens dyrehelsetilsyn, forutsatt at det etter vaksinasjon mot rabies er oppnådd tilfredsstillende antistoffnivå. For hund og katt fra tredjeland  (land utenfor EU/EFTA) der det forekommer rabies, kreves 4 måneders isolasjon i en spesiell, offentlig godkjent karantene, deretter 2 måneders «hjemmekarantene».

Det er  jo feil det du skriver! Det er ved RABIES det er karantene og altså ytterst sjeldent.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Før i tiden var det karantene,  det ble endret for noen år tilbake.

Skrevet

Til AB ...6fa, du har antageligvis bare funnet en utdatert side. Ikke verre enn det:).

Sett bort i fra fæl lang flytur for katten 😑, er det enklere å flytte til USA enn omvendt med et dyr.

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nei ikke kennel i Norge eller USA. Var i Norge tidligere .

Men ALT av vaksinasjoner og papirer må være 100 % i orden.

Skrevet

Så mye misinformasjon folk kommer med her da...
Flyttet til USA med katt selv, og eneste du trenger er at den er oppdatert på vaksiner, at den har pass og er chippet. Jeg fikk ta med katten min INN på flyet ( du må selvfølgelig finne ut hvilke selskap lar deg gjøre dette), men du må bestille god tid på forhånd. Når du kommer til USA så går du inn på at du har noe å fortolle, lar de gå gjennom papirene, stempler passet ditt og det er det. Når du skal hjem igjen er det det samme, bare at du må si ifra på forhånd til flyplassen du lander på i Norge så de har noen kyndige til å gå gjennom papirene dine når du kommer hjem (ellers risikerer du å bli sittende til noen som er kyndig dukker opp, som fort kan ta noen timer).

Det er overhodet ikke noe vanskelig.

Anonymkode: 6888a...96f

• Liker 3
Skrevet

Takk for hjelpen! Fikk ikke svart noen da jeg ikke fant min egen tråd!

Men som jeg leser så sies det ene og det andre. Noen nevner at man evt kan fly med dyr i kabinen, får jeg sjekke med flyselskapet. Kan forhøre med veterinæren også med vaksinasjoner osv. Evt ringe å høre med ambassaden..

Takk for hjelpen

Skrevet

Små hunder og katter får ofte være med inn i kabinen ja. En venninne skal ut å fly med katten sin om bare noen uker og hun får ha den med inn. 

Et spørsmål litt på siden til dere som har flydd med dyr. Spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Hva om dyret må på do i løpet av turen? En tur til USA tar jo sine timer + at dyret må sitte i buret en stund både før og etter flyturen. Hva gjør man?

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Sirah said:

Små hunder og katter får ofte være med inn i kabinen ja. En venninne skal ut å fly med katten sin om bare noen uker og hun får ha den med inn. 

Et spørsmål litt på siden til dere som har flydd med dyr. Spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Hva om dyret må på do i løpet av turen? En tur til USA tar jo sine timer + at dyret må sitte i buret en stund både før og etter flyturen. Hva gjør man?

Jeg brukte tisselaken på bunnen av bagen jeg hadde katten i. Hadde med hundeposer itilfellet hun gikk nr 2, så jeg kunne ta det med på do å kaste det uten å stinke ut hele flyet.

Ts, vet du hvordan katten din er i bag over lengre tid? Vi begynte tidlig å trene henne til å være i bagen en stund, ved å sette henne i bagen, så ta en kjøretur, bare så hun ble vandt med det. Ikke risiker å vente til dagen du drar før du tester....

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte tisselaken på bunnen av bagen jeg hadde katten i. Hadde med hundeposer itilfellet hun gikk nr 2, så jeg kunne ta det med på do å kaste det uten å stinke ut hele flyet.

Ts, vet du hvordan katten din er i bag over lengre tid? Vi begynte tidlig å trene henne til å være i bagen en stund, ved å sette henne i bagen, så ta en kjøretur, bare så hun ble vandt med det. Ikke risiker å vente til dagen du drar før du tester....

Ja, begynte tidlig med dette å er ofte med på bil turer, og han ligger og sover.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurt med hundeposer :) Men vil ikke tisselaken også stinke? kattetiss lukter jo død :P Ser for meg at katten potensielt stikker av om man åpner døren til buret og løs katt på flyplass er vel ikke å forestrekke 😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...