Gå til innhold

Sobril på fly

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått resept av legen på sobril da jeg har flyskrekk. Står navnet mitt og sånn på pakka, men har ingen fysisk resept. Går dette bra i håndbagasjen? 

Anonymkode: f944a...321

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan stikke innom et apotek og få bekreftelse på at du har med deg sobril. Er et eget skjema de fyller ut. Husk å ta med passet ditt pga de skriver passnummeret på skjemaet.

Anonymkode: 12e4b...375

• Liker 1
Skrevet

Du burde hatt med deg et dokument (husker ikke hva dokumentet heter). Ikke ta med flere tabletter enn du har behov for på turen.

Anonymkode: afc47...385

Skrevet

Skriv ut resepten som du har liggende på Helsenorge.no

Skrevet

Hvis du reiser innenlands har dette ingen betydning. Skal du reise utenlands, må du kunne vise at preparatet er forskrevet til deg. Noen land krever såkalt Schengen-attest, og en del land utenfor europa har særregler. Dette kan du spørre om på apoteket.

Anonymkode: f86b6...c4a

• Liker 1
Skrevet

Skal man ikke igjennom sikkerhetskontrollen mange timer før avreise så kan man jo bare svelge den før sikkerhetskontrollen.

Anonymkode: ba55b...5cd

Skrevet

Syns de på apoteket kunne sagt dette når det står på etiketten fra legen: mot flyskrekk. Men gikk bra å ha den i veska, de sjekka ikke 

Skrevet

Om du skal utenlands og har med deg flere tabletter, regner med at du skal ha tabletter til flyreisen hjem også. Så kan det være veldig lurt å be apoteket fylle ut en Schengenattest, så blir det ingen ubehagelige spørsmål. Det koster ingenting å få en slik attest. Har fått en selv. Bare husk å ta med deg passet. 

Anonymkode: 7fcc4...5ba

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fått resept av legen på sobril da jeg har flyskrekk. Står navnet mitt og sånn på pakka, men har ingen fysisk resept. Går dette bra i håndbagasjen? 

Les her: https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise  Sobril kommer inn under denne typen legemidler: Medisiner med virkestoffer som er oppført på narkotikalisten

Følgelig må du ha schengen attest. 

Og et annet tips, har du brukt dette legemiddelet tidligere? De fleste som ikke bruker sobril fast vil bli temmelig utslått av bare en pille. Er det en kort flytur, så kan du få problemer når du skal av flyet igjen. 

Anonymkode: 86a9d...876

Skrevet

Jeg har hatt med meg forskjellig medisiner og smertestillende på tur. Har hatt de i pakken med apotekets etikett der navnet mitt står på. Har aldri lest om at man trenger noe ekstra dokumentasjon ut over dette, og det har heller aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 1518f...86a

Skrevet

Har hatt dette med til syden i flere år, og ingen som har brydd seg. Står mot flyskrekk på etiketten, samt navnet mitt. Ingen jeg kjenner har med noe skriv etc. utenom.

Anonymkode: 153b7...c88

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Skal man ikke igjennom sikkerhetskontrollen mange timer før avreise så kan man jo bare svelge den før sikkerhetskontrollen.

Anonymkode: ba55b...5cd

Dette har ikke noe med sikkerhetskontrollen å gjøre. Det er tollerne som eventuelt blir et problem, da slike tabletter er ulovlige å innføre i de aller fleste land, dersom det ikke er en medisinsk forskrivning.

Anonymkode: f86b6...c4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...