Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Nysgjerrig! Syns det er så spennende å høre med alle sammen!  :) 

Endret av Forever22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, min stemte ikke. Fikk termindato to uker etter den jeg trodde selv, vet ikke hvorfor. Baby kom naturlig ca. 2 uker før ''termin'' og var 3900 gram (jeg var sunn, tynn, frisk og fin) så deres termindato kan umulig stemme. 

Anonymkode: f10d4...6c0

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk termin 11 dager seinere enn jeg trodde. Babyen kom 3 dager før terminen, men med tegn på at hun hadde vørt i magen for lenge (masse flass, misfarget fostervann og stress)

Anonymkode: b8e48...0d0

Skrevet (endret)

så rart at de kan ta så feil! :o 

Endret av Forever22
Skrevet

Stemmer overhodet ikke. Hadde positiv test omtrent før jeg ble gravid i følge ultralydtermin. 

Anonymkode: 45efb...37c

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer overhodet ikke. Hadde positiv test omtrent før jeg ble gravid i følge ultralydtermin. 

hehe så rart! :P men hvordan er det mulig egentlig? når babyen i magen tilsier hvor mange uker man er på vei. kanskje de utvikler seg i forskjellig grad, hehe!

Endret av Forever22
Skrevet

Jeg har bestandig blitt flyttet, men født nære menstermin.

Eks fått menstermin 1 mai, flyttet til 10 mai på OUL og født 30 april. Tre ganger har det skjedd, flyttet 10, 7 og 9 dager i samme retning og født 2 dager pluss/minus opprinnelig menstermin hver gang. 

Kan jo være tilfeldig. Jeg vet ikke :)

Anonymkode: 9ba81...05b

Skrevet

Men de mener jo at flere barn kommer rundt ultralyd-termin enn den man enten regner ut fra siste menstruasjon eller faktisk befruktning. Og det handler om barnets utvikling rundt uke 18, som er tidspunktet hvor fostre er mest like hverandre i størrelse. 

I første graviditet ble utregnet termin og ul-termin den samme, og barnet kom også på denne datoen. Men det er vel sjelden alt stemmer sånn. Med andremann mistenkte jeg veldig tidlig eggløsning, og ble også satt en uke fram. Men han kom nesten to uker etter termindatoen. Han var stor, men ellers ingen typiske veldig overtidige tegn, og de lurte også på om jeg ikke burde vært satt fram, men det spilte jo ingen rolle når det var den veien. Denne gang ble jeg satt tre dager fram på oul, og det virker også logisk mtp at jeg mistenkte igjen litt tidlig eggløsning.

Skrevet
1 time siden, Forever22 skrev:

hehe så rart! :P men hvordan er det mulig egentlig? når babyen i magen tilsier hvor mange uker man er på vei. kanskje de utvikler seg i forskjellig grad, hehe!

Godt spørsmål da tidlig ultralyd er lik menstermin. Ingenting stemte lenger med symptomer, når jeg kjente bevegelse første gang, sameie eller noen ting og siden jeg kaster opp så mye så ble jeg jo litt bekymret for at lillemann ikke får i seg den næringen han trenger. Det jeg er mest redd for er å gå alt for lenge på overtid så gutten min dør. 

Skrevet

Befruktede egg kan gå i "dvale", og derav kan fosteret være langt mindre utviklet enn hva det skulle vært om egget hadde utviklet seg i normalt tempo. Dette kan gjøre at man får UL-termindato en del senere enn mens-termindato. 

Anonymkode: 5e2a3...7e0

Skrevet

Jeg synes det blir rart å si at termin ikke stemte fordi man føder flere dager fra termindato eller nærmere egen termin enn UL-termin. Alt mellom tre uker før og to uker etter termindato regnes som "innenfor termin". Noen babyer kommer tidlig og andre kommer sent uten at det betyr at terminen var feil. 

• Liker 2
Skrevet

Vil si min har stemt rimelig bra begge gangene. Hadde diff på tre dager med begge. Første hadde jeg mens termin 16.03, minste nå var 05.12. Ul termin var 19.03 og 8.12

Skrevet

Jeg fikk ul-termin en dato i mai, men fødte samme dag i april istedet. Da skulle barnet iflg ul-termin være født akkurat en kalendermåned for tidlig.

Barnelegen som undersøkte barnet et par dager etter fødselen, mente ul-datoen umulig kunne stemme. Greit nok at barnet var litt liten, men han skulle vært mye mindre om han virkelig var en hel måned prematur. Det var han "for stor" til å være, mente legen, og spurte hvor jeg hadde fåttt den gale ul-termindatoen fra... "Rett borti gangen her" svarte jeg. Var jo til ul-undersøkelse på samme avdeling noen måneder tidligere, så det var deres eget sykehus som da åpenbart hadde satt feil ul-dato.

Anonymkode: 8d17a...784

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Arkana skrev:

Jeg synes det blir rart å si at termin ikke stemte fordi man føder flere dager fra termindato eller nærmere egen termin enn UL-termin. Alt mellom tre uker før og to uker etter termindato regnes som "innenfor termin". Noen babyer kommer tidlig og andre kommer sent uten at det betyr at terminen var feil. 

Som jeg skrev: min baby hadde tydelige tegn på å ha lagt for lenge i magen, selv om hun kom 3 dager før termindatoen. Hun var altså mer enn 2 uker overtid. Det hadde de funnetut om vi hadde hatt overtidskontroll noen dager etter menstermin

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev: min baby hadde tydelige tegn på å ha lagt for lenge i magen, selv om hun kom 3 dager før termindatoen. Hun var altså mer enn 2 uker overtid. Det hadde de funnetut om vi hadde hatt overtidskontroll noen dager etter menstermin

Det vil alltid finnes unntak, men på generell basis er det altså ikke slik at den termindatoen babyen ble født nærmest er den mest riktige.

Skrevet

Stemte ikke i den forstand at mannen var bortreist i 3 uker så jeg måtte ja blitt gravid dagen før han reiste mens i fælfe UL termin bør jeg gravid 2 uker etter han hadde reist. 

Uansett så ble dette barnet og det første født på termindagen. Førstemann 4 kg og andremann 4,5 kg. 

Eneste kjipe konsekvensen var at jeg måtte jobbe 2 uker lenger enn mensterminen 🤣 

Anonymkode: 3a6ac...b98

Skrevet

Min stemte så og si perfekt. Fikk 30 juni som termin før ul og fikk 3 juli som dato etter ul. Han kom 3 juli 😊

Skrevet

Mine stemte veldig bra i alle tre graviditeter. Det er nå sånn at i alle tre gangene vet jeg nøyaktig dato for når vi hadde sex og jeg ble gravid. :fnise: Vet ikke om det er en tegn på at vi ikke har sex så veldig ofte eller hva..

Anonymkode: 70b14...a0d

Skrevet

Barn 1: Termin ble flyttet 3 uker senere enn den jeg regnet ut fra eggløsning/mens. Barnet ble født 8 dager før termin med tydelige tegn på å være på overtid. 

Barn 2: Termin ble flyttet ca 2 uke senere enn den jeg regnet ut. Vi hadde bare sex en gang i denne perioden, så han må jo ha blitt laget da. Født 12 dager før termin med mye flass, men ellers ikke noen veldige tegn på overtid. 

Begge gangene har jeg vært såpass sikker på datoer, at jeg ville ha krevd å bli satt igang rett etter termin. Hadde ikke vært snakk om overtid her! 

Anonymkode: a8284...e14

• Liker 1
Skrevet

Fikk første termin 7 mars, til ordinær UL fikk jeg 10 mars. 10 mars stemmer helt overens med når jeg trodde jeg ble gravid fra første stund.

Nå er jeg 26 fullgåtte uker og barnet er så stort som det skal være ved 26 uker. Så jeg tror det stemmer helt overens 😊

Anonymkode: d9592...a0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...