Gå til innhold

Rygging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det være så vanskelig å rygge?? Tips tas i mot. Det gjelder helst rygging inn og ut på parkeringplass.

Anonymkode: 4e1b1...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ryggekamera

Anonymkode: cebab...67e

Men hva med den dagen ryggekameraet ikke virker?

Anonymkode: 4e1b1...33d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggekamera er og blir oppskrytt! De fleste bilene som har det, har det plassert slik at det ikke er beskytta mot skitt, da er hele vitsen borte med å ha det. Vet det finnes noen merker med en eller flere modeller hvor emblemet vipper ut, men det er nok en dyr løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvis det er vanskelig å rygge, må du øve mer. Masse hvis det er vanskelig å rygge, må du øve mer. Masse mer! Bruk speilene. Og så er alltid lurt å rygge inn for å parkere, da har du full oversikt når du skal ut av plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det være så vanskelig å rygge?? Tips tas i mot. Det gjelder helst rygging inn og ut på parkeringplass.

Anonymkode: 4e1b1...33d

Hva er vanskelig?

Mange mangler en strategi. De starter alt for nært plassen de skal inn i.

En annen vanlig feil er å se ut vinduene alt for mye, man må bruke sidespeilene for å plassere seg (bruk først det speilet på den siden du rygger mot, og så det andre for å se linjen på andre siden, se fram for å bli rett).

Hvis du sliter med å styre farten må du øve på å krypekjøre. Øv på å rygge opp en slak bakke med jevn fart, bruk kun clutchen. Stopp, start og juster fart med kun clutch. Ikke øv på dette for lenge, da brenner du clutchen.

Ryggesensorer kan gjøre deg bedre til å rygge, fordi det hjelper deg med å bedømme avstand. En bil med god svingradius kan også hjelpe.

Men hvis du sliter med å parkere, hvorfor tar du ikke bare noen kjøretimer? Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen vil være stresset hver gang de kjører isteden for å betale litt for å lære det skikkelig? Mye billigere med noen kjøretimer enn å bulke bilen. 

Finn en god lærer (spør rundt) og forklar hva du er ute etter. Forklar problemet og bruk litt tid på å få det bra.

Eventuelt øv på egenhånd. Finn et parkeringshus med lite trafikk og parker over alt. Men se en video eller les en guide først. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tdm900 skrev:

Ryggekamera er og blir oppskrytt! De fleste bilene som har det, har det plassert slik at det ikke er beskytta mot skitt, da er hele vitsen borte med å ha det. Vet det finnes noen merker med en eller flere modeller hvor emblemet vipper ut, men det er nok en dyr løsning.

Hva mener du? Har aldri opplevd at ryggekameraene på bilen min er oppskrytt 🙊. De virker hele tiden alle sammen. 

Anonymkode: 5624b...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Har aldri opplevd at ryggekameraene på bilen min er oppskrytt 🙊. De virker hele tiden alle sammen. 

Anonymkode: 5624b...000

Ryggekamera er et hjelpemiddel. Å stirre inn i skjermen er livsfarlig og ikke noe enklere enn å rygge skikkelig.

Ryggekamera er kun nyttig for å koble til henger eller hvis man slurver med å sjekke hva som er bak bilen før man begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Har aldri opplevd at ryggekameraene på bilen min er oppskrytt 🙊. De virker hele tiden alle sammen. 

Anonymkode: 5624b...000

Les innlegget mitt en gang til! Jeg sier ikke at de ikke virker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha noe med hva slags bil man har også. Jeg sleit aldri med rygging før jeg fikk min nåværende bil. Rett og slett fordi speilene på den juger på avstanden, det ser ut som jeg har mye større avstand i speilene enn jeg faktisk har. Også er bakrutene sotede, noe som gjør det enda vanskeligere å se ut bakruta i mørket.

Har selvsagt øvet masse, men er fortsatt ikke komfortabel med å rygge med den bilen, selv etter 5 år. Gjør det jo selvsagt, men må stadig ut for å sjekke at jeg står riktig.. 

Anonymkode: 6a978...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening.

Jeg lener meg alltid godt bak, slik at jeg kan se alle retninger, noe som gir meg betraktelig bedre kontroll enn ved å bruke speil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ryggekamera

Anonymkode: cebab...67e

Ryggekamera og parkeringssensorer er en gimmick føler jeg. Har det på begge bilene mine men bruker de veldig sjeldent.

Speil, åpne døra og se bakover, samt mye erfaring er nøkkelen til suksess :)

En ting som kan hjelpe er å se for seg bilen "ovenifra" så man skjønner hvor bilen vil begeve seg når man svinger etc.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en bulkebil, fortrinnsvis en Volvo 240 som er bygd for å dunke bort i ting. Prøv å parkere mellom søppelkasse eller andre markører helt til du får det til. Det kan være gøy!

(En liten bieffekt vil være at du merker hvor hinsides elendig moderne biler er med tanke på sikt både bakover og til sidene. Vinduer er oppskryt, synes produsentene, som selger deg nye støtfangere, små bokser med lakk, og mer for å bøte på deres uheldige design)

Anonymkode: ac878...096

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For min del kommer min evne til å rygge an på bilen jeg kjører. Min egen bil, som er liten og med god sving, kan jeg rygge som bare rakkeren. 

Men hvis jeg skal gjøre det med bilen til samboer som er større og som har mindre sving så sliter jeg å må bruke ekstra lang tid, da ser jeg heller etter et litt lettere sted å parkere 😅

Anonymkode: 6c392...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det øvelse som gjelder - øvelse gjør mester :)

Lær deg å rygge etter speil, vit hvordan du skal gjøre det enklest mulig for deg selv. Hva slags rygging er det? Er det 90 grader, i parkeringshus, lukeparkering? 

Om du skal rygge deg rett inn i en luke, gjør det enklest mulig for deg. Se for deg at du kjører forbi den luken du skal ha og litt av den neste (tror jeg det er). Det er dette som er viktig, sving radius og når svinge. (Dette kan trafikklærere, hør gjerne med de). Så når du legger over når du skal, skal bilen gå på rett sted og du må bare vite når rette opp og hvor mye. Når du har bilen rett, hold rattet i ro og kjør bare bakover til det er nok. Hva er nok? Ha referansepunkt i bilen og der du skal. Feks hvitstripe i bakken, eller lignende. Bekk speilene nedover (ikke endre sete), slik at du ser feks hjulbuen, da ser du gjerne dekkene og bakken slik at du har to referansepunkter. 

Øv som sagt, det er det som skal til! Lykke til!

Anonymkode: eea39...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, om du har plass til å kjøre først 90 grader "opp" og rette opp bilen, for så å rygge bakover uten å behøve å bevege rattet, er det det enkleste du kan gjøre for deg selv. 

Anonymkode: eea39...035

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygging er ikke vanskelig. Jeg slet innmari med rygging da jeg tok kjøretimer, brukte altfor mye tid og penger på rygging. Etter hvert (masse øving) var det ikke lenger et problem, ble veldig god på å rygge. Å rygge er nesten det jeg liker best med å kjøre. :P Rygger alltid inn, så jeg slipper å rygge ut. 

Den første trafikklæreren jeg hadde, lærte meg en ryggeteknikk som slett ikke funket for meg. Prøvde å gjøre det på den andre måten, men da rettet han på meg og sa jeg ikke trengte å gjøre det så vanskelig. Byttet trafikklærer og fikk gjøre det på min måte, da løsnet alt seg. :)

Anonymkode: b8812...aba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...