Catzy Skrevet 29. januar 2005 #1 Skrevet 29. januar 2005 Jeg er heldig som har både reiseglad mor og samboer. Så i februar skal jeg både til Barcelona og Paris. Langhelg i Paris, uke i Barcelona. Hva bør jeg få med meg? Drar til Paris med mor og lillesøster, Barcelona med bare samboer. Catzy
Annie Skrevet 30. januar 2005 #2 Skrevet 30. januar 2005 I Barcelona er det veldig mye kriminalitet så pass på sakene deres. Ellers ville jeg IKKE anbefale å leie bil i den byen. Den er håpløs å kjøre i! Det er sikkert en flott by, men jeg fikk skrekken da noen stakk hull i dekket på bilen min da vi ventet på grønt lys, for så å skulle rane oss når vi oppdaget det!
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2005 #3 Skrevet 30. januar 2005 I Paris ville jeg ha konsentrert meg om å nyte byen! Bare rusle rundt og kost meg. Eiffeltårnet og Triumfbuen er fascinerende det, men kanskje ikke det jeg ville ha konsentrert meg mest om. Ile St Louis er en hyggelig øy med mange koselige smågater. Jeg trives godt i Montmartre og Sacre Coeur også. Gode muligheter for shopping også!
Gjest Embla s Skrevet 30. januar 2005 #4 Skrevet 30. januar 2005 Barcelona er en utrolig by!! Jeg hadde en kjempefin info-bok (Gyldendals resieguide?) der de ulike bydelene er beskrevet. Der er det også lagt inn forslag til gå-ruter. Mitt beste tips er å gå, gå, gå! (vi tok en bydel hver dag, og det fungerte veldig bra!) Arkitekturen i Barcelona er så fantastisk; selv om jeg hadde sett bilder, ble jeg slått til bakken av det jeg så. (Sagrada Familia, Gaugins bygårder, etc). Barcelona!
Catzy Skrevet 30. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2005 Barcelona er mest spennende. Fikk en guidebook til jul av sambo, og der er det også beskrevet noen ruter man kan gå. Jeg tror kanskje det er en grei start, da. På onsdagen blir det forresten fotballmuseet og å prøve å få tak i billetter til FC Barcelona - Chelsea. (Derfor vi drar akkurat da.) Catzy
Gjest Zim-zum Skrevet 30. januar 2005 #6 Skrevet 30. januar 2005 Hvis du vil gå i Barcelona, anbefaler jeg en byvandring. Den bestiller du på Plaza Catalunya, som ligger øverst på La Rambla (paradegaten). Der er det et info-senter (med en stor "I" på et skilt), og du går ned en trapp så du kommer under gatenivå. Der kan det velges mellom den gotiske delen, muséene og sikkert flere. I Paris bør du få med deg en kveld på et cabaret, enten Moulin Rouge (med Can Can) eller Lido. Sistnevnte er nyere, og sies å ha et bedre show. Da kan du velge med eller uten middag, alt etter lommeboka. Hotellet ordner med billetter.
Olifant Skrevet 31. januar 2005 #7 Skrevet 31. januar 2005 Jeg anbefaler Gatalangs guidebok til begge byene! Veldig mye info på liten plass og med små utbrettbare kart for forskjellige bydeler!
SuperNova Skrevet 1. februar 2005 #8 Skrevet 1. februar 2005 Arkitekturen i Barcelona er utrolig flott! Legg merke til detaljene, som brostein og gatelykter... Besøk Casa Batllo og/eller La Pedrera - bygårder skapt av Gaudí - de er fantastiske kunstverk. Du vil ikke bli skuffet. Jeg har også vært på Nou Camp og sett fotball, og det er jo en av verdens største fotballstadioner, så det er litt av en opplevelse. Hvis det er Barca mot Chelsea blir det sikkert ekstra livlig. Viktigst: Spis masse god mat og drikk mengder god rødvin!!
diddi Skrevet 4. februar 2005 #9 Skrevet 4. februar 2005 Jeg anbefaler en båttur i Paris og en busstur i Barelona. Da får du sett mye uten å slite deg helt ut.
Ingeborg Skrevet 6. februar 2005 #10 Skrevet 6. februar 2005 I Paris - få med deg Musee d'Orsay hvis du er kunstinteressert. Likte det mye bedre enn trengselen i Louvre (men så er jeg svak for impresjonistene, da). Barcelona: Sagrada Familia-katedralen og Parc Guel er fantastiske. Kos deg!
Ciara Skrevet 6. februar 2005 #11 Skrevet 6. februar 2005 Jeg ELSKER Paris! Barcelona er også supert, men Paris tar liksom kaka for meg. Det er en grunn til at de mest kjente stedene i Paris er så populære... Jeg ville tatt en vandring på Montmartre- Sacre Coeur, Place du Tertre etc. Eiffel-tårnet må sees. Notre-Dame. Louvre - men her er det ofte laaange køer, så kjøp et sånt pass sånn at du kan gå forbi køen, ellers er det ikke sikkert du orker å vente så lenge. Båttur på Seinen er veldig fint. Vandre rundt i Latinerkvarteret. Sainte-Chappelle. Place des Vosges. Champs-Elysées om kvelden - gatelysene og en opplyst Triumfbue gjør stemningen helt spesiell. Det er også veldig fint å gå fra les Tuileries og oppover til du kommer over i Champs-Elysées. La Defense er ganske stilig. Du får ha en super tur!
hegelille Skrevet 9. februar 2005 #12 Skrevet 9. februar 2005 Når du e i Barcelona så må du få me dæ Park Güell, nydelig e alt æ har å si om det! Og æ va der i 4 måneda og dæm æ va lamme og æ opplevde ikke å bli frastjælt no, eller forsøkt frastjælt no.. E du fotball interessert, få me dæ Camp Nou! Livet på La Rambla! Gå en tur langs stranda, by området Barceloneta, dela av promonaden der e belat me skifer fra ALTA. Gå innom Temple bar på c/ Ferhan og hils fra mæ!! Der e så mye som e verd å se i Barcelona, du treng mer enn en uke..!! Kos dæ..
Catzy Skrevet 9. februar 2005 Forfatter #13 Skrevet 9. februar 2005 Vi skal prøve å få billetter til kampen mellom Chelsea og FC Barcelona. Og se fotballmuseet. Takk for mange gode innspill. Nå er det bare 8 dager til jeg er i Paris. Catzy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå