Gå til innhold

Avslag hos psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja hva faen da

Etter to år fikk jeg endelig mot til å bestille legetime for å bli henvist til psykolog. Sliter med angst og ekstremt dårlig selvtillit som begge ødelegger veldig for meg i hverdagen, og jeg kommer meg ikke ut av dette selv. Har også tegn til depresjon, og er veldig redd for å få det igjen. Så fikk legetime og selvsagt skulle jeg få bli henvist til psykolog, det var det liksom ingen tvil om.
Men så ble jeg så usikker, siden jeg føler ikke jeg har store nok problemer og sliter med tanken på at andre skal bruke tid og energi på å hjelpe meg. Idiotisk tankegang, but cant help it

Så jeg begynte derfor på antidepressiv, som jeg virkelig ikke likte. Ble bare likegyldig til alt, noe som absolutt ikke er likt meg. Riktignok godt å få pause fra alle følelsene, men fant ut at det ikke løser noen av problemene mine.

Så da skjønte jeg at nå må jeg faktisk få mot til å gå til psykolog, for ellers kommer jeg meg ingen vei. For jeg er drittleit alle problemene mine og vil virkelig jobbe med å bli kvitt de. 

Men så fikk jeg da altså svar av norsk helsevesen om at jeg var for frisk til å få time hos psykolog? Husker ikke det ordrett, og har det ikke tilgjengelig for øyeblikket, men håper noen kanskje vet hva jeg snakker om. Altså de rådet meg om jeg ville bli kvitt ''angstsymptomene'' som de så fint kalte det, så skulle jeg heller ta kontakt med det tilbudet kommunen har. 

Men det var jo legen som henviste meg? Om jeg ikke hadde hatt store nok problemer så hadde han vel heller rådet meg om det tilbudet kommunen har? Som jeg forsåvidt ikke vet så mye om, men er nok ikke like bra som en ''skikkelig'' psykolog, eller? 

Jeg har ikke peiling på hvordan dette fungerer, for jeg trodde hvem som helst kunne få time hos psykolog, ihvertfall bli satt opp på en venteliste? 

Så nå vet jeg egt ikke hva jeg skal gjøre, mistet helt lyst til å prøve å få hjelp mer når jeg fikk det svaret. Jeg sier ikke at norsk helsevesen gjorde feil i å gi meg avslag, jeg bare skjønner ikke hvorfor og hvordan det fungerer

Vet ikke helt hva jeg spør om snakket meg litt bort ser jeg, men lurer vel på om det er noen som vet hvordan dette fungerer, altså hvorfor man får avslag, og hva jeg nå bør gjøre videre? 

Setter stoooor pris på tips eller råd som kan gjøre meg litt klokere

Videoannonse
Annonse
Skrevet

DPS har antageligvis gjort en vurdering om at du ikke har rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten (her DPS). Det betyr ikke at problemene dine ikke er store nok for psykolog, men det betyr at de har gjort en vurdering om at de ikke kan/vil tilby deg psykolog.

Det du kan gjøre nå er å finne en oversikt over avtalespesialister (psykolog/psykiater) som har driftavtale med regionale helseforetak. Det betyr at du ikke trenger å betale mer enn opp til frikortgrensen. Fastlegen din kan henvise. 

En annen mulighet er å gå privat. Det koster en del, men du får time på dagen. 

• Liker 7
Skrevet

åhh ok, tusen takk for svar! 

Skrevet
15 minutter siden, bobleplast_ skrev:

DPS har antageligvis gjort en vurdering om at du ikke har rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten (her DPS). Det betyr ikke at problemene dine ikke er store nok for psykolog, men det betyr at de har gjort en vurdering om at de ikke kan/vil tilby deg psykolog.

Det du kan gjøre nå er å finne en oversikt over avtalespesialister (psykolog/psykiater) som har driftavtale med regionale helseforetak. Det betyr at du ikke trenger å betale mer enn opp til frikortgrensen. Fastlegen din kan henvise. 

En annen mulighet er å gå privat. Det koster en del, men du får time på dagen. 

Henger meg på. Vet du om det en generell henvisning for begge, eller særskilt henvisning rettet mot DPS eller avtalespesialister? 

De færreste har vel råd til å betale opp mot 1000kr timen privat særlig ofte eller lenge. 

Anonymkode: a6f21...41d

Skrevet
34 minutter siden, proteinpulver skrev:

Ja hva faen da

Etter to år fikk jeg endelig mot til å bestille legetime for å bli henvist til psykolog. Sliter med angst og ekstremt dårlig selvtillit som begge ødelegger veldig for meg i hverdagen, og jeg kommer meg ikke ut av dette selv. Har også tegn til depresjon, og er veldig redd for å få det igjen. Så fikk legetime og selvsagt skulle jeg få bli henvist til psykolog, det var det liksom ingen tvil om.
Men så ble jeg så usikker, siden jeg føler ikke jeg har store nok problemer og sliter med tanken på at andre skal bruke tid og energi på å hjelpe meg. Idiotisk tankegang, but cant help it

Så jeg begynte derfor på antidepressiv, som jeg virkelig ikke likte. Ble bare likegyldig til alt, noe som absolutt ikke er likt meg. Riktignok godt å få pause fra alle følelsene, men fant ut at det ikke løser noen av problemene mine.

Så da skjønte jeg at nå må jeg faktisk få mot til å gå til psykolog, for ellers kommer jeg meg ingen vei. For jeg er drittleit alle problemene mine og vil virkelig jobbe med å bli kvitt de. 

Men så fikk jeg da altså svar av norsk helsevesen om at jeg var for frisk til å få time hos psykolog? Husker ikke det ordrett, og har det ikke tilgjengelig for øyeblikket, men håper noen kanskje vet hva jeg snakker om. Altså de rådet meg om jeg ville bli kvitt ''angstsymptomene'' som de så fint kalte det, så skulle jeg heller ta kontakt med det tilbudet kommunen har. 

Men det var jo legen som henviste meg? Om jeg ikke hadde hatt store nok problemer så hadde han vel heller rådet meg om det tilbudet kommunen har? Som jeg forsåvidt ikke vet så mye om, men er nok ikke like bra som en ''skikkelig'' psykolog, eller? 

Jeg har ikke peiling på hvordan dette fungerer, for jeg trodde hvem som helst kunne få time hos psykolog, ihvertfall bli satt opp på en venteliste? 

Så nå vet jeg egt ikke hva jeg skal gjøre, mistet helt lyst til å prøve å få hjelp mer når jeg fikk det svaret. Jeg sier ikke at norsk helsevesen gjorde feil i å gi meg avslag, jeg bare skjønner ikke hvorfor og hvordan det fungerer

Vet ikke helt hva jeg spør om snakket meg litt bort ser jeg, men lurer vel på om det er noen som vet hvordan dette fungerer, altså hvorfor man får avslag, og hva jeg nå bør gjøre videre? 

Sånn er livet. Du er for frisk, eller har ikke forklart deg godt nok til legen og legen har ikke kunnet skrive en god nok henvisning. Eller du har fått en forklaring fordi akkurat den psykologen ikke har lyst til å jobbe med din problematikk. Mange muligheter. Du får snakke med fastlegen, igjen. 

Husk på at psykologer er knapphetsgode og ikke kan ta inn hva som helst. 

Anonymkode: dff01...803

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk også avslag av dps da jeg søkte om mer hjelp etter et års opphold. 

Men da sendte legen henvisning til en psykolog som kommer under frikort systemet og jeg fikk tilbud hos han.

Jeg søkte også hjelp i kommunen og fikk tildelt to timer i uken til å ha samtaler. Men de jobber litt mer om hverdagslige ting. Så vi går turer, snakker om hvordan ting fungerer i hverdagen.

Anonymkode: 0ff38...182

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk også avslag av dps da jeg søkte om mer hjelp etter et års opphold. 

Men da sendte legen henvisning til en psykolog som kommer under frikort systemet og jeg fikk tilbud hos han.

Jeg søkte også hjelp i kommunen og fikk tildelt to timer i uken til å ha samtaler. Men de jobber litt mer om hverdagslige ting. Så vi går turer, snakker om hvordan ting fungerer i hverdagen.

Anonymkode: 0ff38...182

Psykiatrien i Norge er en vits. Man velger bort pasienter man ikke gidder hjelpe og skylder på de pasientene som dropper ut fordi de ikke "vil bli friske". Psykologer hjelper bare de som har milde symptomer som klarer å bli friske, de som er sykest og sliter mest me då komme seg dit at de kan jobbe med sykdommen blir droppet. I mellomtiden øker andel psykisk syke i Norge, med en illusjon om at vi har et godt tilbud til de som sliter

Anonymkode: 688eb...a39

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan prøve å finne psykolog selv

http://avtalespesialister.helse-sorost.no/spesialister1.asp

Du kan også ringe Helfo og spørre hvem på denne listen har ledig eller kort vente tid:

Helfo: 815 70 030

Anonymkode: 15925...02a

.....Disse er avtalespesialister som tar frikort

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Dette skjedde med meg også. Ble henvist av fastlegen til DPS, og ble avvist to ganger. Fastlegen min skjønte ingenting, og sendte inn for tredje gang. Da kom jeg inn. Du må bare få fastlegen til å mase og purre. Ikke gi deg

Skrevet

DPS her jeg går er beregnet for de som har «korttidsbehov». Og, det finnes grupper som prioriteres, eksempelvis gravide(fordi man i nybakt foreldersituasjon er ekstra sårbar - og det har endel å si for tilknytning til barn). 

Anonymkode: d8bea...929

• Liker 1
Skrevet

:P FIkk ikke skrevet innlegget ferdig; poenget mitt skulle være at de som har behov for samtaler over tid må søke seg til ordinær psykolog, ikke DPS. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

.....Disse er avtalespesialister som tar frikort

Må man ikke ha henvisning fra lege for å bruke disse? Jeg har aldri vært hos en psykolog før, så kan ingenting.

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

:P FIkk ikke skrevet innlegget ferdig; poenget mitt skulle være at de som har behov for samtaler over tid må søke seg til ordinær psykolog, ikke DPS. 

Slik er det ikke her jeg bor. Jeg må ha et langtidstilbud og skal inn under DPS med både ambulant akutteam og VOP. I tillegg til brukerstyrt plass på en sengepost som er under DPS. 

Men jeg har ganske mange problemer da. 

Men i alle fall. Jeg fikk avslag forrige sommer etter første henvisning. En måned senere ble jeg henvist på nytt og da kom jeg inn under både ambulant akutteam og VOP. Så gå til legen og spør om ny henvisning. Det er dessverre slik at de må prioritere da det ikke er nok ressurser. Jeg er en "tung psykiatrisk pasient " som har vært mye inn og ut av sykehus osv. Likevel opplever jeg stadig vekk å falle mellom to stoler i dette systemet. For frisk til det ene tilbudet og for syk til det andre. 

Endret av Skadeskutt
Skrevet

Min erfaring:

Lege 1, eldre mann med innvandrerbakgrunn. Forteller om problemene mine, hvordan de hemmer meg totalt i hverdagen, konstant engstelse/tvangs-tanker/lett suicidale tanker etc. Forteller meg at han skal sende en henvisning men at jeg «sannsynligvis ikke blir tatt inn».

En måned senere, Lege 2, yngre kvinne med innvandrerbakgrunn, legger frem problemene på samme måte, blir innkalt til DPS etter tre uker, og får time hos samme lege ukentlig frem til psykologhjelp, «for å ha noen å prate med til jeg får kvalifisert hjelp»,

Moralen er: Det er utrolig stor forskjell på hvor mye en fastlege egentlig bryr seg om problemene dine, der en kan gå langt for å prøve hjelpe, kan en annen ha glemt deg helt samme øyeblikk som du går ut av døra. Og du kan jo tenke deg selv hvem som er best egnet til å skaffe deg videre hjelp ...

Anonymkode: 1305e...45a

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, proteinpulver skrev:

Ja hva faen da

Hei.

Fikk ikke psykolog her, de mente jeg var for "frisk", tok saken i egne hender, oppsøkte psykologer/hjelp på youtube, Leo Gura var fantastisk for meg, du kan jo se om det er noe for deg? ( søk opp navnet på youtube )

Klem.

Anonymkode: 3a8b7...1e9

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man ikke ha henvisning fra lege for å bruke disse? Jeg har aldri vært hos en psykolog før, så kan ingenting.

Avtalespesialister krever henvisning. Uten henvisning må man betale full pris dvs over 1000 kr per time.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring:

Lege 1, eldre mann med innvandrerbakgrunn. Forteller om problemene mine, hvordan de hemmer meg totalt i hverdagen, konstant engstelse/tvangs-tanker/lett suicidale tanker etc. Forteller meg at han skal sende en henvisning men at jeg «sannsynligvis ikke blir tatt inn».

En måned senere, Lege 2, yngre kvinne med innvandrerbakgrunn, legger frem problemene på samme måte, blir innkalt til DPS etter tre uker, og får time hos samme lege ukentlig frem til psykologhjelp, «for å ha noen å prate med til jeg får kvalifisert hjelp»,

Moralen er: Det er utrolig stor forskjell på hvor mye en fastlege egentlig bryr seg om problemene dine, der en kan gå langt for å prøve hjelpe, kan en annen ha glemt deg helt samme øyeblikk som du går ut av døra. Og du kan jo tenke deg selv hvem som er best egnet til å skaffe deg videre hjelp ...

Anonymkode: 1305e...45a

Hvor er relevansen i at de har innvandrerbakgrunn egentlig? :klo:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...