AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #1 Skrevet 27. november 2017 Hvis man gjerne vil bli psykolog, må man ikke ha gode karakterer da? Noen som vet? Anonymkode: 7c9eb...8a5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #2 Skrevet 27. november 2017 Jo det må du. Med unntak av UiT ligger snittet på godt over 5. Ved UiT må du derimot ha nesten bare A fra årsstudiet for å komme inn. Anonymkode: a0792...bdb
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 Du finner for øvrig de tidligere inntaksgrensene på samordna sine nettsider. Anonymkode: a0792...bdb
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #4 Skrevet 27. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo det må du. Med unntak av UiT ligger snittet på godt over 5. Ved UiT må du derimot ha nesten bare A fra årsstudiet for å komme inn. Anonymkode: a0792...bdb Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du finner for øvrig de tidligere inntaksgrensene på samordna sine nettsider. Anonymkode: a0792...bdb Oi, tenkte ikke på det. Er noen år siden jeg gikk i skolen. Det er min datter som absolutt vil dette, men hun er dessverre ikke særlig skoleflink og forstår ikke at det ikke er realistisk. Anonymkode: 7c9eb...8a5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #5 Skrevet 27. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Oi, tenkte ikke på det. Er noen år siden jeg gikk i skolen. Det er min datter som absolutt vil dette, men hun er dessverre ikke særlig skoleflink og forstår ikke at det ikke er realistisk. Anonymkode: 7c9eb...8a5 Hvor gammel er hun? Hvis hun utvikler seg til å bli flinkere og få bedre studieteknikker vil hun jo fortsatt ha en mulighet i Tromsø, men jeg vet ikke hvor lenge de vil holde på den ordningen, siden alle andre universiteter har gått bort fra den. Anonymkode: a0792...bdb
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #6 Skrevet 27. november 2017 Hvis hun ikke oppnår karakterkravet som er stilt er det bare å ta opp fag som privatist etter videregående, men da havner hun i ordinær kvote. Anonymkode: a1ef2...005
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #7 Skrevet 27. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Oi, tenkte ikke på det. Er noen år siden jeg gikk i skolen. Det er min datter som absolutt vil dette, men hun er dessverre ikke særlig skoleflink og forstår ikke at det ikke er realistisk. Anonymkode: 7c9eb...8a5 Da får du sette deg ned med henne, vise poengkravene for inntak og si tydelig at hun må jobbe godt på skolen dersom hun virkelig ønsker dette. Dersom hun allerede sliter med skolen fordrer det at hun må jobbe hardere. Det er viktig at du realitetsorienterer henne. Samtidig er det jo viktig at du ikke avfeier studiet ved at hun ikke er skoleflink. Bedre på skolen kan alle bli, men det avhenger jo av hvor mye tid og ressurser man er villig til å legge i det. Anonymkode: 5a5e1...47e 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #8 Skrevet 27. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er hun? Hvis hun utvikler seg til å bli flinkere og få bedre studieteknikker vil hun jo fortsatt ha en mulighet i Tromsø, men jeg vet ikke hvor lenge de vil holde på den ordningen, siden alle andre universiteter har gått bort fra den. Anonymkode: a0792...bdb Hun er 19, snart 20. Ferdig med VGS og har nå friår pga hun fikk mentalt sammenbrudd på eksamen... 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun ikke oppnår karakterkravet som er stilt er det bare å ta opp fag som privatist etter videregående, men da havner hun i ordinær kvote. Anonymkode: a1ef2...005 Hun har ikke gode nok karakterer fra VGS, snittet er 3,7 mener jeg om vi har regnet riktig. Hun har friår nå og er ikke interessert i å ta opp fag da hun er helt skråsikker på at dette ikke blir et problem. Jeg tror nok jeg må se nærmere på dette. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da får du sette deg ned med henne, vise poengkravene for inntak og si tydelig at hun må jobbe godt på skolen dersom hun virkelig ønsker dette. Dersom hun allerede sliter med skolen fordrer det at hun må jobbe hardere. Det er viktig at du realitetsorienterer henne. Samtidig er det jo viktig at du ikke avfeier studiet ved at hun ikke er skoleflink. Bedre på skolen kan alle bli, men det avhenger jo av hvor mye tid og ressurser man er villig til å legge i det. Anonymkode: 5a5e1...47e Ja, jeg skal se om jeg finner frem på det og skrive ut. Hun er allerede ferdig med VGS og har snitt på 3,7. Jeg trodde hun var mer realistisk, men mulig noe av dette kan ha sin bakgrunn i at far er veldig støttende og sier hun er så utrolig flink og kan alt hun vil og slikt, men hver gang hun skal ha en prøve er det hyling og skriking og høylytt grining i flere uker i forveien. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor hun har fått for seg dette her. Jeg er selv vernepleier og har prøvd å si at det kanskje kan være noe istedet, men da slår hun seg HELT vrang og pappa kommer henne til unnsetning. Anonymkode: 7c9eb...8a5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #9 Skrevet 27. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun er 19, snart 20. Ferdig med VGS og har nå friår pga hun fikk mentalt sammenbrudd på eksamen... Hun har ikke gode nok karakterer fra VGS, snittet er 3,7 mener jeg om vi har regnet riktig. Hun har friår nå og er ikke interessert i å ta opp fag da hun er helt skråsikker på at dette ikke blir et problem. Jeg tror nok jeg må se nærmere på dette. Ja, jeg skal se om jeg finner frem på det og skrive ut. Hun er allerede ferdig med VGS og har snitt på 3,7. Jeg trodde hun var mer realistisk, men mulig noe av dette kan ha sin bakgrunn i at far er veldig støttende og sier hun er så utrolig flink og kan alt hun vil og slikt, men hver gang hun skal ha en prøve er det hyling og skriking og høylytt grining i flere uker i forveien. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor hun har fått for seg dette her. Jeg er selv vernepleier og har prøvd å si at det kanskje kan være noe istedet, men da slår hun seg HELT vrang og pappa kommer henne til unnsetning. Anonymkode: 7c9eb...8a5 Hvis hun seriøst mener at det ikke er et problem trenger hun en skikkelig virkelighetsoppdatering. Med en slik innstilling er hun jo helt fjern fra hva som faktisk er situasjonen. Du må bare vise henne inntakskravene, eller så får hun søke og se at hun ikke kommer inn. Anonymkode: a0792...bdb 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #10 Skrevet 27. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun er 19, snart 20. Ferdig med VGS og har nå friår pga hun fikk mentalt sammenbrudd på eksamen... Hun har ikke gode nok karakterer fra VGS, snittet er 3,7 mener jeg om vi har regnet riktig. Hun har friår nå og er ikke interessert i å ta opp fag da hun er helt skråsikker på at dette ikke blir et problem. Jeg tror nok jeg må se nærmere på dette. Ja, jeg skal se om jeg finner frem på det og skrive ut. Hun er allerede ferdig med VGS og har snitt på 3,7. Jeg trodde hun var mer realistisk, men mulig noe av dette kan ha sin bakgrunn i at far er veldig støttende og sier hun er så utrolig flink og kan alt hun vil og slikt, men hver gang hun skal ha en prøve er det hyling og skriking og høylytt grining i flere uker i forveien. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor hun har fått for seg dette her. Jeg er selv vernepleier og har prøvd å si at det kanskje kan være noe istedet, men da slår hun seg HELT vrang og pappa kommer henne til unnsetning. Anonymkode: 7c9eb...8a5 Uff da. Dette hørtes ikke særlig greit ut. Ikke så lett å være forelder i denne situasjonen, særlig når den andre forelderen har en helt annen tilnærming. Men en realitetsorientering trenger hun virkelig, og å være en "kjip forelder" som informerer og veileder kommer hun til å sette pris på senere. Har far kjennskap til karaktersnittet hennes og det som kreves for å komme inn? Hvorfor jobber han ikke på samme lag som deg? Anonymkode: 5a5e1...47e
Ulven Skrevet 27. november 2017 #11 Skrevet 27. november 2017 (endret) Kan det ligge noe psykisk bak? En type virkelighetsfornekting? Med den informasjonsmengden som tilflyter elever ved videregående skoler idag, både fra rådgivere og via messer ol, er det veldig rart om hun ikke har fått med seg at karakterkravene for å komme inn på psykologi profesjon i Norge er mye høyere enn det snittet hun har nå. Siden hun har friår, havner hun vel også i ordinær kvote, og da er snittet enda hakket høyere. Med et snitt på 3.7 er det også lite trolig at hun blitt tatt inn som student ved utenlandske universiteter. Jeg ville ha utforsket emnet sammen med henne for om mulig å finne ut hva som ligger bak en slik fornekting. Endret 27. november 2017 av Ulven
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #12 Skrevet 27. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun seriøst mener at det ikke er et problem trenger hun en skikkelig virkelighetsoppdatering. Med en slik innstilling er hun jo helt fjern fra hva som faktisk er situasjonen. Du må bare vise henne inntakskravene, eller så får hun søke og se at hun ikke kommer inn. Anonymkode: a0792...bdb Jeg vet det, jeg har sagt til henne i alle år at skal hun bli psykolog må hun bare ha 6'ere og at da bør hun være fryktelig motivert ettersom det er er HARDT studie. Jeg ble litt overrumplet over at hun faktisk mente alvor med dette etter VGS tross karakterene hennes (jeg trodde hun skjønte selv at dette ikke gikk, hun er gjerne litt naiv/umoden for alderen, men jeg er da oppegående og syns jeg har gjort mitt beste for å være en god mor hele hennes liv - men hun er veldig ulik meg, så jeg sliter tidvis med å forstå henne). Jeg skal skrive ut, roter rundt på samordna nå og leter. Er nok bare å vente seg hysteriske byger i morgen, ja. I kjent stil må hun vel sykmeldes fra deltidsjobben på klesbutikk pga mentalt sammenbrudd, slik det er hver gang man prøver å si et fornuftig ord til henne. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff da. Dette hørtes ikke særlig greit ut. Ikke så lett å være forelder i denne situasjonen, særlig når den andre forelderen har en helt annen tilnærming. Men en realitetsorientering trenger hun virkelig, og å være en "kjip forelder" som informerer og veileder kommer hun til å sette pris på senere. Har far kjennskap til karaktersnittet hennes og det som kreves for å komme inn? Hvorfor jobber han ikke på samme lag som deg? Anonymkode: 5a5e1...47e Nei, jeg syns det er vanskelig. Det er flott å ha drømmer, og det har jeg alltid sagt til henne, men når det gjelder utdannelse, fremtid og for øvrig en del andre ting må man også være realistisk. Jeg har sagt til henne helt siden hun begynte å snakke om dette at skal hun bli psykolog må hun belage seg på å sette til side alt annet og jobbe beinhardt for å få 6'ere hvis det virkelig er det hun ønsker. Likevel har hun brukt store deler av VGS på å feste, ligge rundt, ha venninner på browniesbaking, dra på jenteturer hit og dit og sove hele dagen istedenfor å gå på skolen. Hun har mye fravær da hun sliter med magen (legen mener det kan være psykisk og vi sendte henne til psykolog, men der ville hun ikke gå). Ja, far vet hva som kreves og jeg har prøvd å ta dette med han uendelig antall ganger. Han er helt annerledes mot sønnene våre. Han sier slike ting som at "det er viktig at hun har drømmer", "hun skal ikke gi opp denne drømmen, hun er bare 19 år!!", "jeg tror hun hadde blitt en kjempegod psykolog" (er faktisk litt uenig, hun er verdens flotteste datter, men noen god psykolog tror jeg dessverre ikke hun ligger an til å bli om hun fortsetter slik som idag), "det ordner seg for snille jenter" og slikt. Håpløst. Anonymkode: 7c9eb...8a5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #13 Skrevet 27. november 2017 2 minutter siden, Ulven skrev: Kan det ligge noe psykisk bak? En type virkelighetsfornekting? Med den informasjonsmengden som tilflyter elever ved videregående skoler idag, både fra rådgivere og via messer ol, er det veldig rart om hun ikke har fått med seg at karakterkravene for å komme inn på psykologi profesjon i Norge er mye høyere enn det snittet hun har nå. Siden hun har friår, havner hun vel også i ordinær kvote, og da er snittet enda hakket høyere. Med et snitt på 3.7 er det også lite trolig at hun blitt tatt inn som student ved utenlandske universiteter. Jeg ville ha utforsket emnet sammen med henne for å se hva som ligger bak en slik fornekting. Man havner ikke i ordinær kvote før man fyller 22. Det er til og med det året man fyller 21. Men det har jo lite å si når hun har det snittet hun har. Anonymkode: a0792...bdb
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #14 Skrevet 27. november 2017 2 minutter siden, Ulven skrev: Kan det ligge noe psykisk bak? En type virkelighetsfornekting? Med den informasjonsmengden som tilflyter elever ved videregående skoler idag, både fra rådgivere og via messer ol, er det veldig rart om hun ikke har fått med seg at karakterkravene for å komme inn på psykologi profesjon i Norge er mye høyere enn det snittet hun har nå. Siden hun har friår, havner hun vel også i ordinær kvote, og da er snittet enda hakket høyere. Med et snitt på 3.7 er det også lite trolig at hun blitt tatt inn som student ved utenlandske universiteter. Jeg ville ha utforsket emnet sammen med henne for å se hva som ligger bak en slik fornekting. Hun har som nevnt i innlegget over slitt mye med magen (hun mener selv hun er glutenintolerant tross at legen sier noe annet). Legen mener dette kan være psykisk betinget og vi har sendt henne til psykolog, hvor hun nektet å gå. Vi har snakket en del om det, men hun slår seg vrang, tar til tårene, drar ut for å feste eller setter seg på do i timesvis hver gang vi prøver å snakke om akkurat dette med utdannelse. Hun sier selv til både meg, far, brødre og venninner at hun forteller oss alt, og hun kommer ofte med venninner som har ulike problemer for å snakke med meg om det også, så jeg tror ikke det er noe vi ikke vet. Anonymkode: 7c9eb...8a5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #15 Skrevet 27. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det, jeg har sagt til henne i alle år at skal hun bli psykolog må hun bare ha 6'ere og at da bør hun være fryktelig motivert ettersom det er er HARDT studie. Jeg ble litt overrumplet over at hun faktisk mente alvor med dette etter VGS tross karakterene hennes (jeg trodde hun skjønte selv at dette ikke gikk, hun er gjerne litt naiv/umoden for alderen, men jeg er da oppegående og syns jeg har gjort mitt beste for å være en god mor hele hennes liv - men hun er veldig ulik meg, så jeg sliter tidvis med å forstå henne). Jeg skal skrive ut, roter rundt på samordna nå og leter. Er nok bare å vente seg hysteriske byger i morgen, ja. I kjent stil må hun vel sykmeldes fra deltidsjobben på klesbutikk pga mentalt sammenbrudd, slik det er hver gang man prøver å si et fornuftig ord til henne. Nei, jeg syns det er vanskelig. Det er flott å ha drømmer, og det har jeg alltid sagt til henne, men når det gjelder utdannelse, fremtid og for øvrig en del andre ting må man også være realistisk. Jeg har sagt til henne helt siden hun begynte å snakke om dette at skal hun bli psykolog må hun belage seg på å sette til side alt annet og jobbe beinhardt for å få 6'ere hvis det virkelig er det hun ønsker. Likevel har hun brukt store deler av VGS på å feste, ligge rundt, ha venninner på browniesbaking, dra på jenteturer hit og dit og sove hele dagen istedenfor å gå på skolen. Hun har mye fravær da hun sliter med magen (legen mener det kan være psykisk og vi sendte henne til psykolog, men der ville hun ikke gå). Ja, far vet hva som kreves og jeg har prøvd å ta dette med han uendelig antall ganger. Han er helt annerledes mot sønnene våre. Han sier slike ting som at "det er viktig at hun har drømmer", "hun skal ikke gi opp denne drømmen, hun er bare 19 år!!", "jeg tror hun hadde blitt en kjempegod psykolog" (er faktisk litt uenig, hun er verdens flotteste datter, men noen god psykolog tror jeg dessverre ikke hun ligger an til å bli om hun fortsetter slik som idag), "det ordner seg for snille jenter" og slikt. Håpløst. Anonymkode: 7c9eb...8a5 Jeg vil forresten virkelig anbefale at dere prøver å få henne til å gå til psykolog. Det høres virkelig ikke ut som om hun har det bra, og hun trenger nok hjelp. Anonymkode: a0792...bdb 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #16 Skrevet 27. november 2017 3 minutter siden, Ulven skrev: Kan det ligge noe psykisk bak? En type virkelighetsfornekting? Med den informasjonsmengden som tilflyter elever ved videregående skoler idag, både fra rådgivere og via messer ol, er det veldig rart om hun ikke har fått med seg at karakterkravene for å komme inn på psykologi profesjon i Norge er mye høyere enn det snittet hun har nå. Siden hun har friår, havner hun vel også i ordinær kvote, og da er snittet enda hakket høyere. Med et snitt på 3.7 er det også lite trolig at hun blitt tatt inn som student ved utenlandske universiteter. Jeg ville ha utforsket emnet sammen med henne for å se hva som ligger bak en slik fornekting. Man skal ikke overvurdere alle personer i denne alderen. Jeg vet om noen som faktisk trodde at man fikk 60 poeng man kunne legge til poengsummen sin etter ett år på høgskole/universitet. I tillegg er den informasjonen man får gjennom skolen svært varierende. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man havner ikke i ordinær kvote før man fyller 22. Det er til og med det året man fyller 21. Men det har jo lite å si når hun har det snittet hun har. Anonymkode: a0792...bdb Og dette er jo også et eksempel på at ikke alle har helt kontroll. Ordinær kvote konkurrerer man i uansett. Det er førstegangskvoten som er forbeholdt enkelte søkere. Anonymkode: 5a5e1...47e
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #17 Skrevet 27. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke overvurdere alle personer i denne alderen. Jeg vet om noen som faktisk trodde at man fikk 60 poeng man kunne legge til poengsummen sin etter ett år på høgskole/universitet. I tillegg er den informasjonen man får gjennom skolen svært varierende. Og dette er jo også et eksempel på at ikke alle har helt kontroll. Ordinær kvote konkurrerer man i uansett. Det er førstegangskvoten som er forbeholdt enkelte søkere. Anonymkode: 5a5e1...47e Jeg ser at jeg formulerte meg feil. Jeg mente ikke at man ikke havner i ordinær kvote før man fyller 22, men at man da ikke lenger er i førstegangskvote. Det har uansett ikke noe å si da det nesten alltid vil være førstegangskvoten man vinner mest på, med mindre man har tatt opp veldig mange fag på noen få år. Anonymkode: a0792...bdb
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #18 Skrevet 27. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at jeg formulerte meg feil. Jeg mente ikke at man ikke havner i ordinær kvote før man fyller 22, men at man da ikke lenger er i førstegangskvote. Det har uansett ikke noe å si da det nesten alltid vil være førstegangskvoten man vinner mest på, med mindre man har tatt opp veldig mange fag på noen få år. Anonymkode: a0792...bdb Nei, det trenger det ikke å være. Det er flere studier der det ikke er store forskjeller på førstegangskvote og ordinær kvote. Et år etter som man har brukt på folkehøgskole eller førstegangstjeneste gir da fire ekstra poeng som kan gjøre at man stiller bedre. Anonymkode: 5a5e1...47e
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #19 Skrevet 27. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil forresten virkelig anbefale at dere prøver å få henne til å gå til psykolog. Det høres virkelig ikke ut som om hun har det bra, og hun trenger nok hjelp. Anonymkode: a0792...bdb Som nevnt tidligere i tråden har vi sendt henne til psykolog hvor hun nektet å gå. Det er ikke så mye vi får gjort da hun er over 18 år og vi kan derfor ikke tvinge henne. Tror heller ikke at det er noe galt, hun har alltid vært stri å ha med å gjøre og hun snakker som nevnt med oss om ting som foregår. Anonymkode: 7c9eb...8a5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #20 Skrevet 27. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det trenger det ikke å være. Det er flere studier der det ikke er store forskjeller på førstegangskvote og ordinær kvote. Et år etter som man har brukt på folkehøgskole eller førstegangstjeneste gir da fire ekstra poeng som kan gjøre at man stiller bedre. Anonymkode: 5a5e1...47e Men på de studiene det ikke er så store forskjeller så vil jo de fleste i utgangspunktet ha et godt nok snitt til å komme inn på førstegangs. Anonymkode: a0792...bdb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå