Gå til innhold

HPV vaksine? Har du? skal du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vurderer å ta HPV vaksinen. Er dessverre født 1 år for sent til å få det gratis. Men vurderer å ta den. 
Har du tatt den eller skal du? Hvis ikke; Hvorfor ikke? 

For dere som har tatt den.
Blir den satt i overarmen? eller "albuen" slik som blodprøver?

Anonymkode: 49f90...1ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der tror jeg virkelig ikke har noe med vaksinen å gjøre.

Ts, ja jeg har tatt den. Tok de da jeg gikk på barneskolen/starten av ungdomsskolen. Da vi fikk tilbudet måtte vi ta 3 stk over tid og det var i overarmen.

Skrevet

Jeg tok den for ca 10 år siden når jeg var 18 år og bodde i England. Der fikk alle tilbud om den, gratis. Så de var tidligere ute enn Norge. 

Anonymkode: 02e10...c35

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åherregud. Ha deg ut av tråden antivakser. 

TS: Ja, jeg tok den over 3 doser som man skal. Tok vel den siste i mars eller mai eller noe sånt. Når man får en vaksine får man den intramuskulært eller subcutant, så man får den aldri der du tar blodprøver. Når du tar blodprøve stikker man en nål inn i blodåren din, og en vaksine skal ikke inn i blodåren din, men i vevet. Man kan få en vaksine flere steder som i hofte, lår og overarm. Det vanligste på voksne mennesker er i overarmen. Det er gjort på 2 sekund. 

Anonymkode: 2876f...301

Skrevet

Har tatt den, måtte betale for den selv, men syns det er verdt pengene. Er jo en investering i egen helse, og det er noe jeg prioriterer.

Anonymkode: 52434...906

Skrevet

Jeg tok den for ca 10 år siden. Betalte selv, men har livmorhalskreft i familien så det var det verdt. Gynekologen min sier at den også virker forebyggende (jeg var allerede seksuelt aktiv da jeg tok den).

Anonymkode: f2bf3...a96

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åherregud. Ha deg ut av tråden antivakser. 

TS: Ja, jeg tok den over 3 doser som man skal. Tok vel den siste i mars eller mai eller noe sånt. Når man får en vaksine får man den intramuskulært eller subcutant, så man får den aldri der du tar blodprøver. Når du tar blodprøve stikker man en nål inn i blodåren din, og en vaksine skal ikke inn i blodåren din, men i vevet. Man kan få en vaksine flere steder som i hofte, lår og overarm. Det vanligste på voksne mennesker er i overarmen. Det er gjort på 2 sekund. 

Anonymkode: 2876f...301

Jeg har tatt b12 på rumpa :fnise: Det er ikke så ille som det høres ut som. Svir litt om det blir stukket feil. En god sykepleier (?) setter den slik at den ikke merkes i det hele tatt. 
Blir det samme i overarmen? Lite smerte, litt svie om den settes litt "feil". Har tatt en del blodprøver i mitt liv. Og det er forskjell på hvem som tar det. Fra null smerte eller ubehag til litt stikking og svie. 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tatt den, måtte betale for den selv, men syns det er verdt pengene. Er jo en investering i egen helse, og det er noe jeg prioriterer.

Anonymkode: 52434...906

Skal betale for den selv også. 
Det jeg tenker også, at det er god investering. Vet at den garanterer ikke at du aldri får livmorhalskreft. Men den reduserer sjansen for forstadiet og kjønnsvorter. Har fulgt litt med på nett ang bivirkninger. Og det har ikke blitt meldt noe drastiske tall, med tanke på massevaksinering etter at den ble gratis for noen. 

ts

Anonymkode: 49f90...1ac

Skrevet

Jeg har planer om å ta den etter endt svangerskap. Husk at den kun beskytter mot HPV 16 og 18, jenter. Det fins flere typer HPV som ikke er vaksine mot. Sjekk dere regelmessig ved celleprøve :)

Anonymkode: 58948...c38

Skrevet

Jeg har ikke tatt den. Jeg er litt skeptisk til helt nye vaksiner - vi vet liksom ingenting om langtidsbivirkninger. Hva påvirker den, på lang sikt? Påvirker den hormonbalansen? Reproduksjonsevnen? Jeg er IKKE vaksinemotstander altså - har tatt alle barnevaksinene og påfyll av dem - men jeg er en bitte liten smule skeptisk til helt nye vaksiner. Vil helst ha den i bruk noen år før jeg tar den :P I tillegg har jeg ingen risikofaktorer for noen typer kreft, ingen i familien har hatt det og jeg tar celleprøver jevnlig. Har en venninne hvor både moren og bestemoren har hatt livmorhalskreft, og hun har tatt den - noe som er helt forståelig og jeg er helt enig i at det er riktig. Men jeg føler ikke noe sterk trang til å ta den helt ennå. 

Anonymkode: cb64a...27a

Skrevet

Du kan vel ikke være født for sent til å få den gratis? I følge FHI sine nettsider får alle kvinner som er født i 1991 eller senere vaksinen gratis.

Uansett, vaksinen settes i overarmen. Det er veldig fort gjort, og for min del var det heller ikke særlig vondt. Jeg var litt om i armen et par dager etterpå.

Anonymkode: 6791c...bed

Skrevet

Jeg begynte på den, altså tok de to første. Ble så sinnsvakt dårlig så legen sa jeg ikke kunne ta nr 3.

Anonymkode: 23b4e...459

Skrevet

Ja, jeg har tatt den nå nylig. Merket ingen bivirkninger annet enn litt hodepine og vondt i armen noen dager etterpå. Tenker at den kreften den beskytter mot, dreper såpass mange kvinner i Norge hvert år at det er greit å få det gjort.

Skrevet

Har tatt, mest fordi jeg fikk tilbud om gratisvaksine pga alder. Ingen komplikasjoner eller ubehag ifht stikking osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...