Gå til innhold

Kan psykiateren min se at jeg har lest i e-journal?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg holder til helse nord og har tilgang til å lese elektronisk journal fra dps. Jeg har veldig lyst å lese i journalen men er redd for at psykiateren min skal få varsel om at jeg har åpnet ett dokument han har forfattet. Er det noen som vet om behandlere på dps får varsler eller på noen måte kan se at pasienten har åpnet og lest et dokument i egen elektronisk journal?

Anonymkode: e58a0...0fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg kan være sikker, så tror jeg nok ikke de kan lese det.

Anonymkode: 71428...5c9

Gjest Sugemerke
Skrevet

Det er din rett, så hvorfor bekymrer det deg?

Skrevet
41 minutter siden, Sugemerke skrev:

Det er din rett, så hvorfor bekymrer det deg?

Fordi jeg synes det vil være kleint dersom hun vet at jeg har lest.. Klarer ikke helt å forklare hvorfor, bare føler det hadde vært veldig ødeleggende for oss (ikke fordi hun vet at jeg leser, men fordi jeg vet at hun vet).

Skrevet

Tror ikke det, da min behandler har spurt meg om jeg leser i journalen. Samtidig så virker hun overrasket over at jeg svarte ja. 

Anonymkode: ae1a9...46f

Skrevet

Det ser man ja, hvem og når som har vert inne å lest. 

Anonymkode: 3413b...cd2

Skrevet

Bra at vi kan sjekke og se om noen uvedkommende har vært inne og lest. 

Anonymkode: 11bc6...f28

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan lese hvem som har åpnet hva av min journal, men meg selv står ikke. Det er loggført hvem som har åpnet og når.

Tror ikke det loggføres på samme måte når det er din egen journal.

Anonymkode: b7012...b7b

Skrevet

Alle som åpner dokumentene blir loggført, regner med det inkluderer deg selv også. Så ja, om de ser etter hvem som har åpnet dokumentet ser de navnet ditt. Jeg blåser i om de kan se det, leser alt alikevel. Har dårligere erfaringer med at den forrige behandleren skrev mange "faktafeil" om meg. Vet ikke hvordan han fikk det til, men han skrev for eks at jeg hadde 3 søsken når jeg har 2, at jeg hadde vært deprimert siden jeg var 19, mens jeg egentlig hadde vært det som barn. Osv. 

Anonymkode: 68588...aa5

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle som åpner dokumentene blir loggført, regner med det inkluderer deg selv også. Så ja, om de ser etter hvem som har åpnet dokumentet ser de navnet ditt. Jeg blåser i om de kan se det, leser alt alikevel. Har dårligere erfaringer med at den forrige behandleren skrev mange "faktafeil" om meg. Vet ikke hvordan han fikk det til, men han skrev for eks at jeg hadde 3 søsken når jeg har 2, at jeg hadde vært deprimert siden jeg var 19, mens jeg egentlig hadde vært det som barn. Osv. 

Anonymkode: 68588...aa5

Men grunnen til at helsepersonells åpning av dokumentene er jo for å avdekke om de ikke har handlet etter "need to know"-prinsippet. Ser liksom ikke hvorfor de skal loggføre meg og mine handlinger da det er min egen journal.. men ser jo at det står oppført sist jeg var innlogget i høyre hjørne på hovedsiden, så antar vel at de ser når jeg har åpnet dokumenter også da😕

Har lest 2 epikriser og ser at det er noen faktafeil i begge.. men jeg kan kanskje ikke forvente at alt er riktig når de kun skriver fra egen hukommelse eller fra et par stikkord på et ark. Pleier du å si ifra når du oppdager feil?

Skrevet

Jeg leser journalen min innimellom. Leste hver dag i den tiden jeg var innlagt fordi jeg ville se hvilken oppfatning alle de nye menneskene hadde av meg. 

Behandleren min har spurt en gang om jeg lesser og jeg sa ja. Det ble ikke mer spørsmål rundt det da vi egentlig snakket om noe annet. Det var liksom bare et sidespørsmål på emnet.  

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal føle det som feil eller hemmelig. Jeg hadde aldri komt på å fortelle det selv, fordi jeg ikke gjør noe galt. De vet jo at vi har muligheten. 

Har ikke funnet faktafeil da. Og behandleren min skriver ikke lange avhandlinger etter timene, men kortere notis om hva vi pratet om og hva vi jobber videre med, samt humør(relevant for diagnosen). 

Anonymkode: 4a95e...f81

Skrevet

Tråden er ryddet for signering som helsepersonell.

Blod, mod

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ser man ja, hvem og når som har vert inne å lest. 

Anonymkode: 3413b...cd2

Nei. De kan ikke se at en har lest sin egen journal, men man kan se hvem av helsepersonell som har vært ikke og lest. 

Skrevet

Beklager at jeg er helt grønn, men hvor finner jeg e-journalen min? 

Anonymkode: 61184...da2

Skrevet
27 minutter siden, Skadeskutt skrev:

Nei. De kan ikke se at en har lest sin egen journal, men man kan se hvem av helsepersonell som har vært ikke og lest. 

Er du helt sikker?

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg er helt grønn, men hvor finner jeg e-journalen min? 

Anonymkode: 61184...da2

helsenorge.no, men tror det kun er pasienter i nord og vest foreløpig som har tilgang til egne journaler.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

helsenorge.no, men tror det kun er pasienter i nord og vest foreløpig som har tilgang til egne journaler.

Er det bestemt når resten av landet får samme mulighet?

Anonymkode: 0d58b...3fb

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt sikker?

Ja. I tilgangsloggen er det kun helsepersonell som har lest som oppføres. Jeg har logget flere hundre ganger inn i journalen (har over 1000 dokumenter der :P ) og det logges ikke. Jeg kan se når jeg sist logget inn i en egen privat logg som de igjen hverken har tilgang til eller interesse av å lese. 

Det er en grunn til at vi har fått tilgang til journalen. Det er nettopp fordi vi kan lese den. :)

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bestemt når resten av landet får samme mulighet?

Anonymkode: 0d58b...3fb

Dette lurer jeg også på. 

Anonymkode: 228db...36e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...