Odda Skrevet 27. november 2017 #1 Skrevet 27. november 2017 Hei medmennesker! Det siste året har jeg hatt et plagsomt problem. Jeg startet med å bli trøtt på ettermiddagen når jeg kom hjem fra skolen. Er og var så ille at jeg ABSOLUTT ikke klarer å holde meg våken, så jeg sover fra 20 minutter til to timer så på kvelden når jeg skal legge meg får jeg ikke sove. Dette kan virke typisk og en ond sirkel, men de dagene jeg klarer å holde meg våken så får jeg uansett aldri sove på kvelden. Jeg har D-virksomme mangel og det er det jeg har testa for alt, men vitaminene hjelper ikke uansett. Jeg kan gå gjennom dagen min hvis det kan være til hjelp. står opp 06:30 drar på skolen 07:40 kommer hjem fra skolen 14:00 spiser sover 17:00 middag trening/lekser 22:40 legger meg noen som har lignende erfaringer Evt tips?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #2 Skrevet 27. november 2017 Trikset er å bare ikke legge seg på sofaen. Anonymkode: 42a25...a34
Odda Skrevet 27. november 2017 Forfatter #3 Skrevet 27. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Trikset er å bare ikke legge seg på sofaen. Anonymkode: 42a25...a34 Vanskelig når man ikke klarer å være våken i det hele tatt:(
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #4 Skrevet 27. november 2017 3 minutter siden, Odda skrev: Vanskelig når man ikke klarer å være våken i det hele tatt:( Snorker du? Anonymkode: 42a25...a34
Odda Skrevet 27. november 2017 Forfatter #5 Skrevet 27. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snorker du? Anonymkode: 42a25...a34 Nei men snakker i søvne hvis det har noen betydning
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #6 Skrevet 27. november 2017 Har D-vitaminnivået ditt kommet seg opp? Sover du nok? Anonymkode: 5c685...ca4
Aloe_Vera Skrevet 27. november 2017 #7 Skrevet 27. november 2017 Du kan jo prøve å gå deg en tur med en gang du føler at søvnen er på vei, eventuelt ta med deg en varm kopp kaffe (uten melk) eller en kopp sort te med på turen. Det hjelper meg på kveldene ihvertfall. Jeg blir også ekstremt trøtt ved 16.00-tiden, og for å unngå å sovne pleier det å funke med en lang tur og litt te. Kroppen venner seg til å ikke sove på ettermiddagen etterhvert, og da vil du sovne godt igjen når natten kommer.
Odda Skrevet 27. november 2017 Forfatter #8 Skrevet 27. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har D-vitaminnivået ditt kommet seg opp? Sover du nok? Anonymkode: 5c685...ca4 Nei fortsatt altfor lavt
Odda Skrevet 27. november 2017 Forfatter #9 Skrevet 27. november 2017 4 minutter siden, Aloe_Vera skrev: Du kan jo prøve å gå deg en tur med en gang du føler at søvnen er på vei, eventuelt ta med deg en varm kopp kaffe (uten melk) eller en kopp sort te med på turen. Det hjelper meg på kveldene ihvertfall. Jeg blir også ekstremt trøtt ved 16.00-tiden, og for å unngå å sovne pleier det å funke med en lang tur og litt te. Kroppen venner seg til å ikke sove på ettermiddagen etterhvert, og da vil du sovne godt igjen når natten kommer. Skal prøve å gå en tur i morgen!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #10 Skrevet 27. november 2017 Dette er helt normalt hvis du står opp så tidlig og er en ungdom i skolealder. Mange forskere mener at ungdom ikke er laget for å stå opp så tidlig. Jeg sliter med det samme selv, og jeg er langt oppi 20-årene. Alle mine mer voksne kollegaer liker å stå opp tidlig og står typisk opp kl.8 når de har fri. Jeg skjønner ikke hvordan de orker. Anonymkode: fdf33...bbb
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #11 Skrevet 27. november 2017 28 minutter siden, Odda skrev: Hei medmennesker! Det siste året har jeg hatt et plagsomt problem. Jeg startet med å bli trøtt på ettermiddagen når jeg kom hjem fra skolen. Er og var så ille at jeg ABSOLUTT ikke klarer å holde meg våken, så jeg sover fra 20 minutter til to timer så på kvelden når jeg skal legge meg får jeg ikke sove. Dette kan virke typisk og en ond sirkel, men de dagene jeg klarer å holde meg våken så får jeg uansett aldri sove på kvelden. Jeg har D-virksomme mangel og det er det jeg har testa for alt, men vitaminene hjelper ikke uansett. Jeg kan gå gjennom dagen min hvis det kan være til hjelp. står opp 06:30 drar på skolen 07:40 kommer hjem fra skolen 14:00 spiser sover 17:00 middag trening/lekser 22:40 legger meg noen som har lignende erfaringer Evt tips? D virksom mangel? D vitamin mangel? Det gjør deg trøtt. Få i deg D vitaminer slik legen har anbefalt. Det vil hjelpe før du får mer og andre plager enn bare trøtthet. Anonymkode: 3972f...459
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #12 Skrevet 27. november 2017 Jeg slet med søvn i mange, mange år. Sov i 4-5 timer etter skolen, hver dag. + at jeg la meg tidlig og sov på skolen. Dro ofte hjem for å sove. Jeg sov så mye at det høres ut som en løgn. Kunne fint sove 20 timer i helgene, uten å få mer energi. Hos meg så vinglet det veldig. I en periode så sov jeg noe ekstremt. I andre sov jeg nesten ingenting. Maks 2 timer fordelt på flere dager. Jeg ble lei og dro til lege. Etter å ha prøvd alle tips og råd, flere helsekost produkter osv. Ingenting funket. Mitt problem var flere. Lavt D vitamin. Lavt b12 og folat. Lavt stoffskifte og lavt jern. Etter et år med kosthold, vitamintilskudd, b12 sprøyte og rett og slett la alt funke. Så kan jeg nå sove 8 timer og føler meg våken hele dagen. Har ikke sovet på dagen på over et år nå. Jeg hadde tatt flere blodprøver tidligere. fikk bare beskjed om at d-vitamin var lavt og det var det. Alt annet ble oversett og legen tok ikke prøver av noe annet. For jeg hadde sagt "sjekk alt" og hun sjekket det hun følte for; d vitamin og ingenting annet. Jeg ba spesifikt om stoffskifte og fikk påvist lavt stoffskifte. Det var etter å ha mast til meg den helvetes blodprøven. Ja, jeg skiftet fastlege etter det. For jeg ble ikke hørt. Gå til legen og be om å ta en grundig sjekk. Du må også ha gode segevaner. Ingen mobil i sengen. Ikke ligg i sengen på dagtid. Skal du ta deg en lur så gjør du det på sofaen. Sengen skal brukes om natta, ikke på dagen. Anonymkode: 7d37d...a6c 1
Odda Skrevet 27. november 2017 Forfatter #13 Skrevet 27. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: D virksom mangel? D vitamin mangel? Det gjør deg trøtt. Få i deg D vitaminer slik legen har anbefalt. Det vil hjelpe før du får mer og andre plager enn bare trøtthet. Anonymkode: 3972f...459 Tatt de samme tablettene hver dag i et år.
Odda Skrevet 27. november 2017 Forfatter #14 Skrevet 27. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg slet med søvn i mange, mange år. Sov i 4-5 timer etter skolen, hver dag. + at jeg la meg tidlig og sov på skolen. Dro ofte hjem for å sove. Jeg sov så mye at det høres ut som en løgn. Kunne fint sove 20 timer i helgene, uten å få mer energi. Hos meg så vinglet det veldig. I en periode så sov jeg noe ekstremt. I andre sov jeg nesten ingenting. Maks 2 timer fordelt på flere dager. Jeg ble lei og dro til lege. Etter å ha prøvd alle tips og råd, flere helsekost produkter osv. Ingenting funket. Mitt problem var flere. Lavt D vitamin. Lavt b12 og folat. Lavt stoffskifte og lavt jern. Etter et år med kosthold, vitamintilskudd, b12 sprøyte og rett og slett la alt funke. Så kan jeg nå sove 8 timer og føler meg våken hele dagen. Har ikke sovet på dagen på over et år nå. Jeg hadde tatt flere blodprøver tidligere. fikk bare beskjed om at d-vitamin var lavt og det var det. Alt annet ble oversett og legen tok ikke prøver av noe annet. For jeg hadde sagt "sjekk alt" og hun sjekket det hun følte for; d vitamin og ingenting annet. Jeg ba spesifikt om stoffskifte og fikk påvist lavt stoffskifte. Det var etter å ha mast til meg den helvetes blodprøven. Ja, jeg skiftet fastlege etter det. For jeg ble ikke hørt. Gå til legen og be om å ta en grundig sjekk. Du må også ha gode segevaner. Ingen mobil i sengen. Ikke ligg i sengen på dagtid. Skal du ta deg en lur så gjør du det på sofaen. Sengen skal brukes om natta, ikke på dagen. Anonymkode: 7d37d...a6c Oj. ja får skjerpe meg litt med mobilen ahhah
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #15 Skrevet 27. november 2017 6 minutter siden, Odda skrev: Tatt de samme tablettene hver dag i et år. Da ville jeg snakket med legen din om du trenger en annen dose. Du må jo få nivået opp, jeg ble kjempetrøtt av mangel. Anonymkode: 5c685...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #16 Skrevet 27. november 2017 Vitamin D kan du også få i sprøyteform om det er fryktelig lavt. Spise fet fisk og drikke ekstra lettmelk med tilsatt vitamin D kan hjelpe. Prøv å kanskje gå tur på dagen når det er dagslys ute. Gjør noe annet når du kjenner du blir trøtt. Gå tur etter middag eller lignende. Anonymkode: 756be...6c5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #17 Skrevet 27. november 2017 Spiser du frokost og lunsj? Spis gjevnlig, og sunne, næringsrike måltider. Prøv å få inn et mellommåltid eller to. Anonymkode: a604d...997
Odda Skrevet 27. november 2017 Forfatter #18 Skrevet 27. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spiser du frokost og lunsj? Spis gjevnlig, og sunne, næringsrike måltider. Prøv å få inn et mellommåltid eller to. Anonymkode: a604d...997 nei er ikke sulten
exictence Skrevet 27. november 2017 #19 Skrevet 27. november 2017 Er ikke lurt å trene så sent før man legger seg. Prøv å roe helt ned de siste 1 - 2 timene før du legger deg. Heller ikke data eller fjernsyn de siste to timene, da det virker forstyrrende på nattesøvnen.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #20 Skrevet 27. november 2017 1 time siden, Odda skrev: nei er ikke sulten Der mistenker jeg at vi har svaret Anonymkode: 42a25...a34 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå