Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal til Cuba til vinteren, og hadde tenkt å ha meg en uke i Florda gjerne, før jeg reiser videre til Cuba. Jeg trodde det hadde åpnet seg mer for reise fra USA til Cuba nå. Virker jo som at mange amerikanere nå reiser på ferie til Cuba, og det går  mange direktefly osv. Men etter litt undersøking ser det ut til at man ikke kan reise direkte fra USA (altså uten å mellomlande et annet sted først) dersom man ikke oppfyller visse krav for reisen, og individuell turist går ikke inn under de kravene. Det blir ganske tungvint og dyrt å mellomlande et annet sted, da nesten alle flyene jeg ser går enten direkte eller via Atlanta eller Miami.

Har noen her reist nylig til Cuba, via USA?

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Du kan reise direkte dersom du faller under en av 12 lovlige reiselisenskategorier (generell lisens). Hvem som faller under hvilken kategori er opp til en selv, fordi bevisførselen skjer i form av å presentere en egenerklæring på flyplassen. Det lønner seg nok å ha planlagt detaljene litt slik at du uten tvil faller inn under en kategori. De mest nyttige kategoriene for privatpersoner er kategori 1 og evt. 8. 1 omfatter rett og slett å støtte lokalbefolkningen. Reiser du i denne kategorien som enkeltperson er du underlagt krav om ikke å bo på hoteller og spise på restauranter som regimet eller det offentlige eier, men kun å benytte privateide tjenester. Du må også ha en slags innholdsrik reiseplan, du kan ikke bare slenge deg ned ved bassenget på et all-inclusive-hotell. Kategori 8 omfatter humanitære prosjekter, så du kan lete opp evt. organisasjoner eller prosjekter som du kan melde deg som frivillig for under deler av turen, eller melde deg på formell eller uformell kurs eller skolering. Det er visstnok ikke en omfattende metode for å ettergå påstanden om at du reiser på generell lisens, men det anbefales ikke å tøye grensene for langt. Prøv heller å sy sammen en tur som er sånn ca. i nok samsvar med kravene. Skriv et brev på engelsk som du tar med deg og fremlegger på flyplassen ved behov. Brevet bør stadfeste at du reiser på generell lisens, henvise til spesifikk kategori og redegjøre kort for begrunnelsen.

Skrevet

Hmm, det virker veldig tungvint.. Jeg styrer ikke selv hvor jeg overnatter, ettersom jeg reiser på organisert tur den første delen av tiden. Jeg har heller ikke tid til å være med på frivillig arbeid, ettersom turen ikke er så veldig lang (og mesteparten av den er organisert). Det var jo dumt at det skal være så vanskelig, men tror gjerne beste er bare å reise t/r til Cuba, og heller ta meg noen dager alene på stranden på slutten, fremfor å møte de i Florida.

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
1 hour ago, aglaea said:

Hmm, det virker veldig tungvint.. Jeg styrer ikke selv hvor jeg overnatter, ettersom jeg reiser på organisert tur den første delen av tiden. Jeg har heller ikke tid til å være med på frivillig arbeid, ettersom turen ikke er så veldig lang (og mesteparten av den er organisert). Det var jo dumt at det skal være så vanskelig, men tror gjerne beste er bare å reise t/r til Cuba, og heller ta meg noen dager alene på stranden på slutten, fremfor å møte de i Florida.

Da hadde jeg forhørt meg med de som har organisert turen om hvorvidt turen er planlagt slik at den faller inn under generell reiselisens kategori 1 (eller andre kategorier, vis relevant). Det slår meg at det er urimelig å organisere en tur fra USA til Cuba uten at opplegget er i samsvar med generell lisens.

Endret av Overrasket
Skrevet

Turen er ikke organisert fra USA, det var bare jeg som ville innom USA før turen starter på Cuba. Turen starter og slutter i Havana. Det er heller ikke et amerikansk selskap, det er med Intrepid travels. Men jeg har sendt mail til de for å høre. Men det hele virker til å bli for mye stress for bare noen dager i Florida, hvor jeg har vært før..

Men takk for god hjelp!

Skrevet
3 timer siden, aglaea skrev:

Turen er ikke organisert fra USA, det var bare jeg som ville innom USA før turen starter på Cuba. Turen starter og slutter i Havana. Det er heller ikke et amerikansk selskap, det er med Intrepid travels. Men jeg har sendt mail til de for å høre. Men det hele virker til å bli for mye stress for bare noen dager i Florida, hvor jeg har vært før..

Men takk for god hjelp!

Ville ikke det enkleste være å fly via et land som har flyforbindelse både med USA og Cuba. Vil regne med at ganske mange land i regionen har det.

Skrevet

Men hvis du vil ha noen ekstra dager på stranda, kan du ikke reise ned til Cuba litt før? At du reiser fra Norge til Cuba? Er jo mange fine plasser på Cuba! Så har dekk en berømt fin Strand i Havanna også- eller tett utenfor er det vel? Husker ikke helt hva den heter nå.. 

Eller så er det jo mange fine øyer i nærheten av Cuba- som kanskje har direktefly, eller båt, til Cuba? 

Skrevet

Ta med tannkoster, tannkremer, såper og ball til barna :)

de mangler "småting"

Anonymkode: a0518...55c

Skrevet
8 hours ago, Strawberrygirl said:

Men hvis du vil ha noen ekstra dager på stranda, kan du ikke reise ned til Cuba litt før? At du reiser fra Norge til Cuba? Er jo mange fine plasser på Cuba! Så har dekk en berømt fin Strand i Havanna også- eller tett utenfor er det vel? Husker ikke helt hva den heter nå.. 

Eller så er det jo mange fine øyer i nærheten av Cuba- som kanskje har direktefly, eller båt, til Cuba? 

Nei, grunnen til at jeg ville innom Florida var fordi jeg skulle besøke noen som var der samtidig. Så spørsmålet var om jeg skulle ha noen dager med de før turen, eller være på strand alene på Cuba etter turen. Så nå blir det det siste. Skal nok klare å finne en fin strand å bare slappe av på et par dager:)

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ta med tannkoster, tannkremer, såper og ball til barna :)

de mangler "småting"

Anonymkode: a0518...55c

God idé!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...