Gå til innhold

Hvordan sparer dere til barna?


Glød

Anbefalte innlegg

Ser mange sparer i fond. Jeg trodde det var litt gambling? Hvis det skjer noe uforutsett med aksjemarkedet, så taper man alle pengene sine? Er det så sikkert og trygt nå at det er liten/ingen risiko?

Jeg har en sparekonto i banken til hvert barn, men det er bare småpenger der. Ingen av besteforeldrene sparer til barna, eller gir pengegaver. Det er nøkterne folk. :) Vi prioriterer nedbetaling av huslån og studielån for meg og mannen. Om 5-6 år blir vi ferdige med barnehage- og SFO-utgifter, studielån er så godt som nedbetalt da, og huslånet vil ha minket mye. Da kan vi tenke på sparing til fremtiden.

Anonymkode: cc163...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Fond. Sparer 1000,- pr mnd pr barn. Har valgt indeksfond i KLP. Dette er langsiktig sparing som barna ikke vet om. Fondene står i våre navn, så teknisk sett er pengene våre helt til vi bestemmer oss for å gi dem til barna. Regner med å ta ut penger til konfirmasjon, førerkort, studier i utlandet, depositum til studenthybel osv.
  • Sparekonto. Står i våre navn. Satte inn pengegavene som barna fikk i dåpen, men har ikke satt inn noe der etterpå. Kanskje hvis barna får større pengegaver senere, i konfirmasjon e.l.
  • Brukskonto. Står i barnas navn. Brukes til å tømme sparebøssene deres, og de følger med på hvor mye som står der. Etter hvert blir det denne kontoen de selv kan bruke penger fra og spare til noe de ønsker seg osv.

Til deg som spurte hva fond er. Fond er en "pakke" med aksjer/verdipapirer. Så i stedet for at du kjøper aksjer i ett spesifikt firma (det er veldig risikabelt), så kjøper du andeler i en pakke med diverse aksjer og verdipapirer. Da blir risikoen spredt utover. Hvis én aksje går dårlig, er det alltids en annen aksje i fondet som går bra slik at det blir utjevnet. Verdien på fondene går likevel litt opp og ned, og det kommer jo an på hvilken profil fondet har. Når du kjøper fondsandeler for en fast sum hver mnd. vil det altså variere hvor mange andeler du får for den summen, fordi verdien av andelene svinger. Det er forvaltere som til en hver tid bestemmer hvilke aksjer/verdipapirer som skal være med, hvilke som skal inn og hvilke som må ut av fondet. Du betaler et gebyr (x antall prosent) til disse forvalterne for at de skal gjøre jobben. Prisen/gebyret på fondet kan være verdt å ta med i vurderingen når du skal velge fond, i tillegg til risiko og hvilket marked du vil investere i. Noen fond investerer i spesifikke regioner (f.eks. kun norske firmaer) og noen konsentrerer seg om spesifikke bransjer (f.eks. farmasi).

Dere andre får rette meg hvis jeg har utelatt noe :)

https://www.dn.no/nyheter/2017/02/01/1351/Finans/dette-ma-du-vite-om-a-spare-i-aksjefond

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser mange sparer i fond. Jeg trodde det var litt gambling? Hvis det skjer noe uforutsett med aksjemarkedet, så taper man alle pengene sine? Er det så sikkert og trygt nå at det er liten/ingen risiko?

Jeg har en sparekonto i banken til hvert barn, men det er bare småpenger der. Ingen av besteforeldrene sparer til barna, eller gir pengegaver. Det er nøkterne folk. :) Vi prioriterer nedbetaling av huslån og studielån for meg og mannen. Om 5-6 år blir vi ferdige med barnehage- og SFO-utgifter, studielån er så godt som nedbetalt da, og huslånet vil ha minket mye. Da kan vi tenke på sparing til fremtiden.

Anonymkode: cc163...fd6

Det er jo ulike typer fond. Aksjefond, altså fond med 100% aksjer, har ganske høy usikkerhet, altså større grad av "gambling". Det er derfor det ikke anbefales å investere i slike fond med mindre man har lang sparehorisont. Man må tåle at verdien av fondet går opp og ned, men om man sparer lenge, vil det i snitt gå mer opp enn ned, og man vil som regel ha høy avkastning etter 20-25 års tid. 

Så er det andre typer fond som er en blanding av aksjer og vanlige bankrenter. Jo høyere aksjeandel, jo høyere usikkerhet (mer gambling), men også høyere avkastning (og man bør ha lengre sparehorisont). 

Vanlige bankinskudd er jo også forsåvidt gambling, siden du risikerer at renten er lavere enn inflasjonen, så du taper penger på å ha dem i banken framfor å investere dem i noe annet som ikke påvirkes av inflasjonen. 

Anonymkode: bb6eb...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser mange sparer i fond. Jeg trodde det var litt gambling? Hvis det skjer noe uforutsett med aksjemarkedet, så taper man alle pengene sine? Er det så sikkert og trygt nå at det er liten/ingen risiko?

Jeg har en sparekonto i banken til hvert barn, men det er bare småpenger der. Ingen av besteforeldrene sparer til barna, eller gir pengegaver. Det er nøkterne folk. :) Vi prioriterer nedbetaling av huslån og studielån for meg og mannen. Om 5-6 år blir vi ferdige med barnehage- og SFO-utgifter, studielån er så godt som nedbetalt da, og huslånet vil ha minket mye. Da kan vi tenke på sparing til fremtiden.

Anonymkode: cc163...fd6

Å spare i aksjefond krever jo at man har en viss tro på at verden generelt vil utvikle seg positivt fremover. Det fine med aksjefond fremfor en og en enkeltaskje (hvilket er omtrent ren gambling med mindre man har skikkelig peil og sinnsvakt mye tid til å følge med!) er jo at det er en samling av aksjer, så selv om noe går ned så går noe også opp, Og generelt forventer jeg at verden som sådan vil gå i riktig retning i årene fremover. Men noe risiko er det alltid. Så, man skal jo aldri spare penger man ikke kan tape i aksjemarkedet. vår økonomi går ikke til grunne om vi taper pengene. Det blir surt, og dumt og leit, men ingen katastrofe. I tillegg bør man ha langsiktig tankegang og være fleksibel på når pengene tas ut igjen. Selv om vi jo ser for oss å gi pengene videre i gave typ rundt boligkjøpstider om kanskje 20 år, så betyr ikke det at ikke vi kan vente 5-10 år dersom det da virker mer fornuftig mhp markedssituasjonen.

Å tape ALLE pengene er lite sannsynlig synes jeg. Man følger jo med og kan gjøre tiltak dersom man frykter at det kan inntreffe og man ikke har tro på at markedet vil ta seg opp igjen. Men jo, det er risiko, det er det som gir bedre avkastning enn i banken. men risiko styrer man litt selv ut i fra produktene man velger. Gode globale indeksfond har såpass god spredning at risikoen ikke er veldig høy. Men da får man jo ikke superavkastning heller. Men trolig endel bedre enn i banken, i alle fall i disse tider.

Igjen, viktigst av alt, man skal ikke investere penger man ikke tåler tap på i aller verste fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Vi har en sparekonto der vi sparer 1000 kr i mnd pluss alt av gaver etc. Den er sperret og skal ikke røres før han er voksen og skal kjøpe leilighet. 

I tillegg har han en «brukskonto» som går til klær etc. Skoleturer og sånt når han blir eldre.

Han er bare 2 år enda, men har spart fra han ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en sparekonto til datteren vår hvor vi og besteforeldre setter inn penger av og til.

Hun har også en boligsparekonto hvor familie har satt inn penger til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, MissStiles skrev:

Hun har også en boligsparekonto hvor familie har satt inn penger til henne.

Bare nysgjerrig; det er ikke BSU, nei?

Anonymkode: f8e18...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2017 den 8.25, AnonymBruker skrev:

De har hver sin sparekonto, hvor vi setter inn gaver de får fra oss og familie.

I tillegg har vi en konto hvor vi sparer til konfirmasjoner, sertifikater, bryllup. Med tette barn blir dette store utgifter over kort tid!

Til dere som gjør som oss, har barnas kontoer i eget navn, må jeg bare minne om hvor viktig det er å skrive en ektepakt/ testamente på de kontoene. Lag noe som bekrefter at disse pengene tilhører barna, sånn at de ikke inngår i et felleseie i et eventuelt oppgjør.

Anonymkode: ecfde...2d9

 

1 time siden, GT-R skrev:

Wow, dere som sparer over 1000 kr hver mnd til barna deres, hvor mye har disse barna på konto nå egentlig? 

Vesla er 21 mnd, har 21600 kr i aksjefond, hvorav 2600 kr er avkastning. Vil jo balle på seg greit de neste 16 årene antagelig :) 

Men, vi sparer i hennes navn slik at ikke hun sitter med formue som må forvaltes av Fylkesmannen en dag, eller gir begrensninger den dagen det er aktuelt med studielån f.eks. Vi har bare øremerket en aksjesparekonto med hennes navn, men vi (jeg tilfeldigvis) eier kontoen. Og ref sitat øverst her, så ser jeg ikke noe problem med at pengene da vil inngå i felleseie ved evt skilsmisse. Faktisk så BØR de inngå i felleseie, iom at vi sparer de opp sammen selv om kontoen juridisk sett er min. Like mye mannens penger som brukes til sapringen siden vi har helt felles økonomi. Et evt samlivsbrudd er uansett så himla dyrt mtp kostander i forbindelse med nyetablering, at det da faktisk ikke lenger er gitt at det økonomisk smarteste er å spare pengene til barna på den måten. Kanskje bør pengene da heller brukes til å sikre at begge parter har en ok økonomisk situasjon etter samlivsbrudd, så kan man gjenoppta sparingen enkeltvis i stedet. Heller det enn å sitte i økonomiske vanskeligheter i mange år, det er ikke bra for barna det heller. Sikre familieøkonomien først, deretter kan man spare slik at barna evt kan få noe en dag. Økonomisk sett helt klart best å holde sammen ;) For sånn jeg ser det tilhører ikke pengene barna før den dagen vi gir de videre, de tilhører fortsatt oss slik at vi kan ta de mest fornuftige avgjørelsene om hvordan de skal brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, våren14 skrev:

 

Vesla er 21 mnd, har 21600 kr i aksjefond, hvorav 2600 kr er avkastning. Vil jo balle på seg greit de neste 16 årene antagelig :) 

Men, vi sparer i hennes navn slik at ikke hun sitter med formue som må forvaltes av Fylkesmannen en dag, eller gir begrensninger den dagen det er aktuelt med studielån f.eks. Vi har bare øremerket en aksjesparekonto med hennes navn, men vi (jeg tilfeldigvis) eier kontoen. Og ref sitat øverst her, så ser jeg ikke noe problem med at pengene da vil inngå i felleseie ved evt skilsmisse. Faktisk så BØR de inngå i felleseie, iom at vi sparer de opp sammen selv om kontoen juridisk sett er min. Like mye mannens penger som brukes til sapringen siden vi har helt felles økonomi. Et evt samlivsbrudd er uansett så himla dyrt mtp kostander i forbindelse med nyetablering, at det da faktisk ikke lenger er gitt at det økonomisk smarteste er å spare pengene til barna på den måten. Kanskje bør pengene da heller brukes til å sikre at begge parter har en ok økonomisk situasjon etter samlivsbrudd, så kan man gjenoppta sparingen enkeltvis i stedet. Heller det enn å sitte i økonomiske vanskeligheter i mange år, det er ikke bra for barna det heller. Sikre familieøkonomien først, deretter kan man spare slik at barna evt kan få noe en dag. Økonomisk sett helt klart best å holde sammen ;) For sånn jeg ser det tilhører ikke pengene barna før den dagen vi gir de videre, de tilhører fortsatt oss slik at vi kan ta de mest fornuftige avgjørelsene om hvordan de skal brukes. 

Kunne ønske mine foreldre hadde en konto på lur til meg den dagen jeg skal kjøpe hus, men det skjer nok ikke. Har fått penger av min mormor og morfar oppigjennom (de er ikke rike), så har vært flink til å sette pengene på sparekonto selv sammenlignet med andre som alltid brukte opp hver krone de fikk. Hadde 260k på konto når jeg var 20, mens samtlige av mine venninner var raka blakke. Det er viktig å lære unger å være flink til å spare. 

Selv så overfører jeg og barnefaren 100kr hver til guttungen på 4 år hver mnd. Han har 30k på konto nå og det synes jeg er mye til en 4 åring å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ørnefaren

Vi sparer ikke spesifikt til hver av barna, men har såpass god økonomi at den dagen de trenger huslån så kan vi hjelpe de med en ganske grei sum. 

Samt økonomi til å ta en del utgifter jeg ser andre sparer til som konfirmasjon, lappen etc. 

Vet besteforeldre på begge sider sparer til dem. 

Endret av Ørnefaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...