Glød Skrevet 27. november 2017 #1 Del Skrevet 27. november 2017 Sparekonto? Fond? Annet? Og hvorfor valgte dere den løsningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #2 Del Skrevet 27. november 2017 Vi har en sparekonto til hver av dem hvor besteforeldre og andre setter inn penger til jul og bursdag. Disse pengene er øremerket leilighet, studier eller noe annet som er godkjent av oss. Så har vi en sparekonto hvor vi setter inn 500,- hver måned per barn som vi har sagt at skal brukes til konfirmasjon o.l. Alt som står igjen, som antageligvis blir mye, får de når de en gang skal kjøpe leilighet. Vi setter også inn 500,- hver måned per barn i fond. Disse pengene er også øremerket og skal ikke brukes på tull. Vi synes det var lurt å ha pengene litt forskjellige steder, samtidig som vi har en konto som vi synes det er greit å ta av når det er behov for det. Igjen hemmelighet at barn er dyrt. Anonymkode: 5a3b8...d30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #3 Del Skrevet 27. november 2017 Sparer 1000,- hver måned på en lukket konto. I tillegg sparer besteforeldre en sum hver måned på samme konto. Anonymkode: 09ddc...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #4 Del Skrevet 27. november 2017 Før sparte vi barnetrygd til dem begge. Nå har vi så god økonomi, at den sparkingen til barna glemmes litt (forstå det den som kan). Vi tenker at de heller kan få penger om de trenger det til bolig og slik når det blir aktuelt. Vet besteforeldre på begge sider sparer tip barna hver mnd. Anonymkode: 7ef18...7d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 27. november 2017 #5 Del Skrevet 27. november 2017 6 timer siden, Glød skrev: Sparekonto? Fond? Annet? Og hvorfor valgte dere den løsningen? Jeg og barnets pappa, har en felles sparekonto til datteren vår. Ingen kan ta ut penger derfra uten begges underskrift og besøk i banken sammen. Veldig greit! Jeg har i tillegg egen sparekonto til henne. Med tanke på fremtidige skoleturer, konfirmasjon osv. Og litt penger som spares som hun kan få når hun blir 25+ De skal brukes fornuftig, så derfor venter jeg til litt opp i 20 årene, eller til jeg føler hun er klar for det. Bestemor hennes, min mamma. Sparer til alle barnebarna sine. De har hver sin sparebøsse, som hun putter penger på hver måned. Min jente går på skolen, og får 200 kr pr mnd. Det andre barnebarnet, går i barnehagen og får 100 kr, og minstejenta får 50 kr pr mnd i sparebøssene sine Når det andre barnebarnet begynner på skolen, får hun og 200 kr pr mnd. Og minstejenta får 100 kr når hun begynner på barnehagen Akkurat nå står det litt stille med sparing fra min side til jenta mi. Har ikke økonomi til det nå Men slenger inn en tier her og en tier der, og det blir jo penger ut av det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #6 Del Skrevet 27. november 2017 Vi har sparekonto til begge barna der bursdagspenger og slikt blir satt inn. Pga økonomi får vi ikke spart så mye ekstra, men jeg er trumfmedlem, og alle penger som er på den kontoen skal gå til å betale konfirmasjon har jeg tenkt. Anonymkode: 1292b...82b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #7 Del Skrevet 27. november 2017 De har hver sin sparekonto, hvor vi setter inn gaver de får fra oss og familie. I tillegg har vi en konto hvor vi sparer til konfirmasjoner, sertifikater, bryllup. Med tette barn blir dette store utgifter over kort tid! Til dere som gjør som oss, har barnas kontoer i eget navn, må jeg bare minne om hvor viktig det er å skrive en ektepakt/ testamente på de kontoene. Lag noe som bekrefter at disse pengene tilhører barna, sånn at de ikke inngår i et felleseie i et eventuelt oppgjør. Anonymkode: ecfde...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #8 Del Skrevet 27. november 2017 Barna har hver sin sparekonto hvor de kan spare bursdagspenger, lommepenger, osv. I tillegg har vi fond til hver av dem, hvor vi setter inn barnetrygen. Dette vet ikke ungene om, ettersom vi ikke vil de skal føle at "hey, trenger ikke spare for mamma og pappa sparer for oss, så da kan vi bruke pengene våre på fjas". Så det blir en overraskelse til dem når de kjøper seg bolig. Anonymkode: bb6eb...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 27. november 2017 #9 Del Skrevet 27. november 2017 Jeg renoverer hus, som sparing til barn. Er nå på mitt tredje, og forhåpentligvis siste, oppussing prosjekt. Lagt ned mye arbeid i å øke min kapital i bolig, og det har jeg klart. Forsto ganske tidlig at jeg aldri ville klare å spare opp mye til barna, men har interesse for oppussing og interiør, og det er mye penger å "tjene" på å legge ned innsats i bolig. Nå har jeg bolig av slik verdi, og så lite lån, at jeg kan ta høyere lån når de trenger kapital. Frem til det har jeg lite lån, og lave boutgifter, så nå sparer jeg også litt på sparekonto. Ikke enkleste måten å spare på, for tar mye tid og innsats, men det var dette jeg kunne. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 27. november 2017 #10 Del Skrevet 27. november 2017 Vi sparer ikke til barna. De har hver sin bankkonto hvor pengegaver settes inn. Framfor å sylte ned penger hver måned mener vi det er smartere å betale raskere ned på huslånet og dermed styrke familiens økonomi som helhet slik at når barna er voksne og skal kjøpe bolig kan vi hjelpe dem da. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #11 Del Skrevet 27. november 2017 3 minutter siden, Arkana skrev: Vi sparer ikke til barna. De har hver sin bankkonto hvor pengegaver settes inn. Framfor å sylte ned penger hver måned mener vi det er smartere å betale raskere ned på huslånet og dermed styrke familiens økonomi som helhet slik at når barna er voksne og skal kjøpe bolig kan vi hjelpe dem da. Bare sånn som et sidespor: lånerenten er så lav i dag at det faktisk svarer seg å ha boliglån og heller sette sparepenger i fond. Anonymkode: bb6eb...4fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 27. november 2017 #12 Del Skrevet 27. november 2017 Aksjefond, 1000 kr pr mnd. Hvorfor? Langsiktig sparehorisont, typ 18 år eller mer, trolig det som gir best gevinst. Samtidig betaler vi ned masse på boliglånet så boligen er nedbetalt før de blir myndige, og tilsammen har vi gode muligheter for å hjelpe f.eks med bolig når dagen kommer. Men dette blir penger barna ikke vet om, og de står i vårt navn inntil vi en dag velger å gi de bort til barna. Selv får de sparebøsse og kontanter, og bankkonto når de blir større. Viktig å skjønne hva penger er, spesielt at det er en begrenset ressurs som må jobbes for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #13 Del Skrevet 27. november 2017 Sparer faktisk ikke til barna spesielt. Ikke har de noensinne mottatt noen pengegaver fra andre heller. De har hver sin sparebøsse, den er det vel noen hundre kroner på nå. Men vi har god økonomi, og ser ikke behovet for øremerkede midler til dem (ennå). Vi har fondssparing til egen pensjon, store bufferkontoer og kortsiktig sparing til ferier osv. Vi betaler nok formueskatt som det er, og har investert i bolig nylig. Ser for meg at ting som bunad, konfirmasjon, førerkort kan vi bare betale, "hjelp til å komme inn på boligmarkedet" får vi ta en avgjørelse på på et mye senere tidspunkt (førerkort også i grunnen), det er mye som kan forandre seg innen den tid, og det er ikke en selvfølge at vi bidrar. Anonymkode: 7e968...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ørnefaren Skrevet 27. november 2017 #14 Del Skrevet 27. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare sånn som et sidespor: lånerenten er så lav i dag at det faktisk svarer seg å ha boliglån og heller sette sparepenger i fond. Anonymkode: bb6eb...4fe Det er uansett best å være gjeldsfri da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #15 Del Skrevet 27. november 2017 Akkurat nå, Ørnefaren skrev: Det er uansett best å være gjeldsfri da På hvilken måte? Økonomisk sett svarer det seg å la gjelden være, og investere pengene i fond i stedet. Så på den måten er det ikke bedre, nei. Psykologisk sett kan jeg være helt enig med deg, det kan føles mye tryggere å være gjeldfri enn å ha gjeld og måtte passe på en investering. Anonymkode: bb6eb...4fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #16 Del Skrevet 27. november 2017 Vi prioriterer familieøkonomien nå. Vi pusser opp hus, betaler ned billån og kjøper møbler/ting vi trenger som familie. Vi har en sparekonto. Den har vi brukt til dåp, babyutstyr m.m. Skjønner ikke hvorfor det skal måtte stå i barnets navn om det skal brukes på konfirmasjon, bryllup e.l. Vi har også opprettet et fond. Babyen fikk et par tusen til dåpen som er satt inn på fondet. Etterhvert vil vi sette inn penger på fond til alle barna 1 gang i året, men da må vi ha kommet lengre på huset og nedbetaling av dyrere lån (topplån og billån) Anonymkode: 0e2ef...50d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #17 Del Skrevet 27. november 2017 Besteforeldre sparer litt til barna, vi gjør det ikke. Men setter pengergaver ol. på konto. Innen barna har blitt så store at det er aktuelt å flytte ut, vil huset være nedbetalt og vi vil kunne vippe opp egenkapital til dem. Det er nå vi bruker mest og familien er dyrest i drift, ikke minst på barna og deres aktiviteter, så for oss gir det ingen mening å begrense det månedlige handlingsrommet i økonomien fordi vi "skal" spare. Anonymkode: 47514...c26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #18 Del Skrevet 27. november 2017 20 timer siden, Glød skrev: Sparekonto? Fond? Annet? Og hvorfor valgte dere den løsningen? Sparingen til barn ment som «bruk når du er voksen» er jo langsiktig. Da er jo fond tingen. Anonymkode: 67f7e...90a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #19 Del Skrevet 27. november 2017 8 timer siden, Ørnefaren skrev: Det er uansett best å være gjeldsfri da Jo mer gjeld, desto mer fradrag. Egentlig lønner det seg å ha masse gjeld. Anonymkode: 67f7e...90a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #20 Del Skrevet 27. november 2017 Kan noen forklare hva fond egentlig går ut på? Anonymkode: 09ddc...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå