AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #1 Skrevet 26. november 2017 Hvis jeg skal tolke ut fra det jeg leser på Kvinneguiden, så er det vanlig med ticks. Men jeg har aldri sett det på andre enn min datter. Hun er ekstrem følsom for stress og lite søvn; og begge deler har det vært litt av nå i helga. Det føles GRUSOMT å si det, men jeg kvier meg faktisk for å ha henne med ut, på dårlige dager. Folk stusser jo av disse lydene og øye-rullingen... og det skjønner jeg godt. Jeg blir så utrolig stressa selv av å være rundt henne når hun setter igang. Hun er 11 år. Noen råd til meg? Anonymkode: 146bd...dd7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 #2 Skrevet 26. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg kvier meg faktisk for å ha henne med ut, på dårlige dager. Folk stusser jo av disse lydene og øye-rullingen... og det skjønner jeg godt. Jeg blir så utrolig stressa selv av å være rundt henne når hun setter igang. Hun er 11 år. Noen råd til meg? Anonymkode: 146bd...dd7 Herregud, skal du isolere henne hjemme da? Fordi "folk stusser"? Hva med å drite i hva vilt fremmede måtte tenke, og la datteren ha et normalt liv? Anonymkode: 86de8...902 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #3 Skrevet 27. november 2017 Ticks kan være så mangt, og i de aller fleste tilfeller går de over etter en stund. Noen kan ha det i en kort periode, andre i flere år. Jeg har selv hatt ticks i form av kremting, kjenner flere som har hatt ticks. Ticks er ofte kremting, harking, rynking på nesa, rykninger rundt øynene, blunking osv. Stusser litt på øyerulling, synes faktisk at du skal sjekke dette opp hos lege. Anonymkode: dba49...231
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #4 Skrevet 27. november 2017 Broren min på 12 har det. Slitt med denne øyerullingen hele veien, men fått med flere forskjellige ticks med årene. Blant annet at han svelger på en rar og veldig synlig måte hele tiden samtidig som øynene ruller. Ser ut som om han ruller med øynene for å være frekk, men dette er en helt vanlig ticks for han. På han så har det ikke noe å si om det er lite søvn heller, han gjør sånn hele tiden uten å tenke seg om. Ville aldri følt meg nervøs i hans nærvær for at han er slik, hadde heller ingen erfaring med dette tidligere. Hender jeg ser barn som gjør slike ting og man tenker jo automatisk på ticks. For veldig mange andre og, de man møter offentlig så tror jeg det er ekstra viktig at du som mamma ikke gjør noe mer ut av det. Det er bare sånn barnet er, ingenting galt med det. Man kan så klart få tips og råd fra lege, men det regner jeg med du har fått siden dere har diagnose. Anonymkode: ea839...57a
messweather Skrevet 27. november 2017 #5 Skrevet 27. november 2017 Min mann er i 30-årene og har hatt ticks hele livet. Dette er noe jeg la merke til helt i starten av forholdet, men ikke legger merke til nå lenger. Det er faktisk ikke uvanlig å ha ticks, og vi kjenner fler som har det, både eldre og unge. Hvis det ikke plager personen som har det, syns jeg ikke det burde plage deg heller...
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #6 Skrevet 27. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Broren min på 12 har det. Slitt med denne øyerullingen hele veien, men fått med flere forskjellige ticks med årene. Blant annet at han svelger på en rar og veldig synlig måte hele tiden samtidig som øynene ruller. Ser ut som om han ruller med øynene for å være frekk, men dette er en helt vanlig ticks for han. På han så har det ikke noe å si om det er lite søvn heller, han gjør sånn hele tiden uten å tenke seg om. Ville aldri følt meg nervøs i hans nærvær for at han er slik, hadde heller ingen erfaring med dette tidligere. Hender jeg ser barn som gjør slike ting og man tenker jo automatisk på ticks. For veldig mange andre og, de man møter offentlig så tror jeg det er ekstra viktig at du som mamma ikke gjør noe mer ut av det. Det er bare sånn barnet er, ingenting galt med det. Man kan så klart få tips og råd fra lege, men det regner jeg med du har fått siden dere har diagnose. Anonymkode: ea839...57a Det er ingen diagnose hos barnet. Det kommer peridevis. Ts Anonymkode: 146bd...dd7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #7 Skrevet 27. november 2017 Da går du til fastlegen legen og ber om henvising til BUP. Barnet må utredes, kanskje det har Tourettes? Det har jo både vokale og motoriske tics. Anonymkode: 37b76...26d 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #8 Skrevet 27. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen diagnose hos barnet. Det kommer peridevis. Ts Anonymkode: 146bd...dd7 Gå til legen med datteren din og la han undersøke, for å si at man har ticks så krever det diagnose som alle andre ting. Du kan også da få tips og råd for å få det bedre i perioder eller å bli kvitt det. Anonymkode: ea839...57a
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #9 Skrevet 27. november 2017 Jeg har tre barn som alle har eller har hatt tics. To av de har fått diagnosen tourettes syndrom, og den tredje en mer generell diagnose om tics. Det har uansett ikke stort å si hvilken diagnose som settes. Og diagnose i seg selv er ikke nødvendigvis noe man må sette heller. Det viktigste er hvordan barnet og de rundt det håndterer det. Det er utrolig viktig å akseptere barnet, og ikke la barnet føle ubehag, skyld, skam eller lignende negative assosiasjoner med ticsene. Det vil gjøre det så mye vanskeligere for barnet å leve med det, og det vil ofte også forverre ticsene. Vær åpne, aksepterende, søk informasjon og snakk gjerne om det, gi barnet mulighet til å forstå, skap en trygg og god atmosfære rundt barnet som vil gi barnet selvtillit og ro (som kan være dempende på ticsene). I særdeles tunge tilfeller kan det gis medisiner. Men dette er tunge og alvorlige tics, og medisinene er ikke optimale og har gjerne endel bivirkninger. Endel kan også lære å kontrollere, eller delvis kontrollere, ticsene sine til en viss grad gjennom det som gjerne kalles habit reversal training. Og tics kan variere mye, i styrke, hyypighet og frekvens. Så selv om det stopper opp, så kan det starte igjen dager, uker eller måneder senere. Og de kan endre karakter, lydene kan bli forskjellige, bevegelsene kan endre seg. Nye kan dukke opp, gamle kan forsvinne, eller de kan være ganske konstante. Anonymkode: 425bd...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #10 Skrevet 27. november 2017 Jobbet på barneskole, og kremting og øyebevegelser er det masse av, og rynking på nesa. Jeg hadde øyerulling, søsteren min hadde kremting. Men er det så ille at du faktisk kvier deg for å gå ut med henne så bør dere nok ta en tur til legen, da må det være mye verre enn det som er vanlig. Anonymkode: d4218...073
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #11 Skrevet 27. november 2017 Helt off topic - Men ble fascinert over at ts skrev "ticks" (som betyr flått på engelsk- og da skrev seks-sju personer innlegg med samme stavefeil før nr 8 e.l. endelig skrev tics. Har sett det samme med formuleringer - en skriver f eks "du må være deg selv", neste gjentar "synes du skal være deg selv", tredjemann skriver "viktig at du er deg selv". Og også med meninger... Interessant å se hvor utrolig lett vi lar oss påvirke! Til tema: Selv om en evt diagnose ikke er viktig, kan det jo være ok å avklare om barnet har Tourettes syndrom. I så fall kan det være behov for tilrettelegging. Det kan jo være noen tegn i og med at du sier jenta er var for stress og lite søvn, men sjekk med lege. Du burde ellers kanskje se etter nettforum e.l. spesifikt for dette, slik at du selv kan få mer aksept inni deg for datterens utfordringer. Det er jo ikke bra hvis hun merker at du skjems over henne... Men mange vokser det av seg. Anonymkode: 6a02e...543 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå