Gå til innhold

Erfaring med dampvasker ønskes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det finnes flere dampvaskere i håndholdt størrelse. Det jeg tenker å bruke den til er: vaske vinduer, glassplaten bak kjøkkenbenkene, kjøkkenskapene (høyglans, fettflekker og fettlag pga dårlig avtrekksvifte), dusjvask, fliser på bad, koketopp.

Hva slags erfaringer har dere? Er det verdt det? 

Jeg ønsker å slippe å bruke så mye kjemikalier, samt slippe å gnikke/skrubbe så mye.

Skrevet

Jeg har en. Den gjør en god jobb, men den gjør ikke mirakler. 

Det vanskeligste fettet tar den ikke, temperaturen er rett og slett ikke høy nok.

Men den er god til å rengjøre i kroker og kanter hvor skitten setter seg. Den blåser det rent.

Den er også kjekk når jeg de-iser av fryseren.

Så det blir mest ved stor-rengjøring den blir brukt.

For det verste fettet bruker jeg gjerne aceton. Det er effektivt, men innånding kan være helsefarlig, så jeg bruker alltid god lufting. 

Skrevet

Følger denne tråden :Nikke: 

Hvilken type har du stan?

25 minutter siden, stan skrev:

Det vanskeligste fettet tar den ikke, temperaturen er rett og slett ikke høy nok.

Men den er god til å rengjøre i kroker og kanter hvor skitten setter seg. Den blåser det rent.

For det verste fettet bruker jeg gjerne aceton. Det er effektivt, men innånding kan være helsefarlig, så jeg bruker alltid god lufting. 

Anonymkode: d6d0a...b62

Skrevet

For det verste, størkna fettet, slipper du ikke unna kjemikalier. Men å spraye med dusjflaske inneholdende vann med Zalo og salmiakk, før du går over med damp, funker ganske så bra. Men salmiakkdampen er jo påtagelig. Så god lufting behøves.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken type har du stan

Husker ikke, kjøpt hos biltema eller tilsvarende. Det kan være at det finnes bedre varianter. (Jeg er ikke hjemme før om tre uker, så jeg kan ikke sjekke) 

1 time siden, T-Rex skrev:

verste, størkna fettet, slipper du ikke unna kjemikalier

Jeg har brukt aceton en del. Det fungerer ganske bra. Men det er helsefarlig om det pustes inn. 

Det bruker aceton særlig for å rengjøre avtrekksviften. Da er lufting ikke noe problem. 

Skrevet
14 timer siden, T-Rex skrev:

For det verste, størkna fettet, slipper du ikke unna kjemikalier. Men å spraye med dusjflaske inneholdende vann med Zalo og salmiakk, før du går over med damp, funker ganske så bra. Men salmiakkdampen er jo påtagelig. Så god lufting behøves.

Jeg har en spray jeg bruker i dusjen, som funker fint. Så det hadde vel kanskje fungert hvis jeg skylte over dørene med vann, sprayet på, og deretter gikk over med dampvaskeren? Så hadde jeg vel sluppet den verste gnikkingen.

Skrevet
20 timer siden, stan skrev:

Jeg har ikke så mye vanskelig fett, heldigvis. Er mest litt skitne overflater jeg tenker på, som er litt slitsomme å vaske hvis man skal gjøre det med klut og såpe.

Skrevet
23 minutter siden, stan skrev:

Prøv.

Her er den jeg har: http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Damprenser-2000020303/

Koster 299,- og det er den verd.

Er den like hendig og kjekk som den ser ut til? Jeg har fått låne en 90-tallsutgave av en dampvasker noen ganger, og den er supereffektiv men stor, tung og uhåndterlig som fy, og trenger lang nedkjølingstid mellom hvert påfyll av vann. Jeg har derfor aldri vurdert å kjøpe en selv. Men jeg kunne godt tenkte meg liknende effekt i en liten håndholdt dings! :P 

De store er selvsagt kraftigere, men jeg tenker at teknologien kanskje har gått nok fremover siden 90-tallet til at denne kan holde godt til mitt bruk. :)

Anonymkode: 1a2d9...709

Skrevet (endret)
På 25.11.2017 den 16.02, Nuttery skrev:

Jeg ser det finnes flere dampvaskere i håndholdt størrelse. Det jeg tenker å bruke den til er: vaske vinduer, glassplaten bak kjøkkenbenkene, kjøkkenskapene (høyglans, fettflekker og fettlag pga dårlig avtrekksvifte), dusjvask, fliser på bad, koketopp.

Hva slags erfaringer har dere? Er det verdt det? 

Jeg ønsker å slippe å bruke så mye kjemikalier, samt slippe å gnikke/skrubbe så mye.

Bruk mikrofiberklut og rent vann på det meste. Mikrofiber viser seg å være det mest effektive til å fjerne både møkk og bakterier.

Endret av jabx
Skrevet
6 minutter siden, jabx skrev:

Bruk mikrofiberklut og rent vann på det meste. Mikrofiber viser seg å være det mest effektive til å fjerne både møkk og bakterier.

Jeg har forsøkt det, men føler ikke det blir rent, og jeg må gnikke og gnu så fælt.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er den like hendig og kjekk som den ser ut til? Jeg har fått låne en 90-tallsutgave av en dampvasker noen ganger, og den er supereffektiv men stor, tung og uhåndterlig som fy, og trenger lang nedkjølingstid mellom hvert påfyll av vann. Jeg har derfor aldri vurdert å kjøpe en selv. Men jeg kunne godt tenkte meg liknende effekt i en liten håndholdt dings! :P 

De store er selvsagt kraftigere, men jeg tenker at teknologien kanskje har gått nok fremover siden 90-tallet til at denne kan holde godt til mitt bruk. :)

Den er som en vanlig kaffekanne i størrelse. 

Jeg tabbet meg ut til å begynne med, jeg fylte ikke den helt full med vann. Når den er helt full varer den ganske lenge. 

Det er heller oppvarminga som tar litt tid, men det er lurt å bruke hansker så slipper man å brenne seg på varm damp. 

Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Den er som en vanlig kaffekanne i størrelse. 

Jeg tabbet meg ut til å begynne med, jeg fylte ikke den helt full med vann. Når den er helt full varer den ganske lenge. 

Det er heller oppvarminga som tar litt tid, men det er lurt å bruke hansker så slipper man å brenne seg på varm damp. 

Takk! :) 

(Hmmm, det åpnet en ny Biltema her i går. Lurer på hvor jeg skal i morgen? :nori:

• Liker 1
Skrevet

Testet Kärcher SC 3. Helt ubrukelig, spør du meg.

Anonymkode: 55dae...580

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...