Gå til innhold

Fordeler med kondom

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 26.11.2017 den 0.22, AnonymBruker skrev:

I dag er kondomer så ultra tynne at man kan ikke hevde at mannen føler mindre av å bruke kondom lenger, det er bare en dårlig unnskyldning for å utøve makt mot kvinnen ved å "nekte" kondom. 

Anonymkode: 87049...fdb

Makt over kvinnen? Nekte kondom? Jeg har aldri nektet eller en gang prøvd å overtale noen til å droppe kondom, men du snakker fullstendig uten erfaring når du påstår at følelsen er den samme. I så fall påstår jeg at det er akkurat like godt for kvinner å bli slikket med gladpack:) I et fast forhold vil også de fleste kvinner ha sex uten kondom, og da er det ikke særlig mange alternativer for menn. Sterilisering, ja, men livssituasjonen kan endre seg. Man kan reversere en sterilisering, men da med stor fare for lav sædkvalitet. Dukker det opp en pålitelig p-pille for menn, så skal det ikke være noe vanskeligere for meg enn for en kvinnelig partner. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 26.11.2017 den 8.12, AnonymBruker skrev:

Hva er en spiral? En spiral er et fremmedlegeme som som plasseres i livmorhulen. Spiralen settes på plass av en lege og gir normalt sett en rie-aktig smerte i underlivet. Pasienten bør ta smertestillende og betennelsesdempende medisiner før inngrepet. 
Hvilke bivirkinger finnes? De fleste kvinner får kraftigere menstruasjoner, og de varer lengre enn normalt. Dette må man tenke over før en velger spiral. 
Det er en økt risiko for underlivsbetennelse i livmorhalsen og egglederne. Brukere av spiral skal være oppmerksom på kroppens signaler på graviditet siden graviditet fremdeles kan forekomme. 
Brukere av spiral har også økt risiko svangerskap utenfor livmoren og spiral anbefales derfor i hovedsak kun til kvinner som allerede har fått barn.  En spiral er ikke godt egnet til kvinner som ikke enda har født, da de ofte får hyppige kraftige rie-aktige underlivssmerter.

Alvorlige bivirkninger av spiral er bla.  perforasjon, bekkeninfeksjon, infeksjoner i livmoren og økt risiko for egglederbetennelse.
Mindre alvorlige men hyppige bivirkninger er smerter, forværret menstruasjon, forværret blødningsanemi,  vasovagale reaksjoner med svetting, besvimelse, kvalme og oppkast, ustøting av fremmedlegemet, udiagnosert vaginalblødning og mellomblødninger,

Og til spørsmålet ditt om seksuell trakassering så er dette svart på i trådene som diskuterer temaet. Men grunnen til at jeg brukte det som et eksempel her å sa at menn får tenke på at de ikke kan vite hvordan det er å være kvinne å bli seksuelt trakassert, var for at de sitter å bagetelliserer kvinners opplevelser med seksuell trakassering og overgrep og har godt at å bruke sitt eget arugment mot seg selv , når han skriver at kvinner ikke kan vite hvordan det er å være mann å måtte bruke kondom, så bør de også praktisere dette selv og ikke uttale seg om hvordan det er å være kvinne å være utsatt for overgrep. De to tingene kan selvfølgelig ikke sammenlignes, siden kondombruk som sagt er 100% bivirkningsfri (med mindre man har latex allergi, da finnes det latexfrie alternativer) og seksuell trakassering og overgrep fører til nedsatt fysisk og psykisk helse, og seksuelle traumer som reduserer sexlivet og forhold til egen kropp potensielt resten av livet,  men argumentet han brukte mot meg ang følelsen av å ha en kondom på pikken og at jeg som kvinne ikke kan vite det, bør han også snu om og følte selv i andre diskusjoner. 
Jeg sa med en gang at ja det stemmer, jeg som kvinne kan ikke vite hvordan det føles å ha en kondom på pikken sin, men det at jeg erkjenner det i stedet for å fortsette å bagatellisere at han opplever (slik de fortsetter å bagatellisere kvinners opplevelse av overgrep) noe redusert følelse endrer ikke det faktum at kondom fortsatt er bivirkningsfritt å bruke forhold til helsemessige problemer.  Og igjen vil jeg påpeke at kondom også nedsetter følsomheten hos meg som kvinne, men når man må velge mellom det eller helsefarlige bivirkninger og potensielt manglende sexlyst og potensielt dødelighet, så burde det jo være lett for både kvinner OG menn å ta det valget som er tryggest

Den største fordelen med kondom er jo også at det er eneste som beskytter mot kjønnssykdommer så det er veldig mange helseområder som beskyttes ved å bruke kondom og dette bør veie mer enn en vag nedsatt følelse kondom potensielt gir enkelte. 

Anonymkode: 87049...fdb

http://www.lommelegen.no/artikkel/spiral-fire-myter-og-fakta

Her kan du lese om spiral. 

Sier ikke at alle er så heldig som meg, men har hatt spiral i 8 år nå. Ingen bivirkninger, mannen min har aldri merket noe til den, går helt fin å få satt den inn og tatt den ut, blør ikke mer en vanlig og jeg har ikke menssmerter. Setter den inn og tar den ut hos fastlege. Ingen smertestillende inne i bilde. 

Har kobberspiral. Hadde uregelmessig menstruasjon de 2-3 første månedene,  men etter det var det ingen problemer. 

Når de kommer til kondom så er det helt greit i begynnelsen av forholdet, men etterhvert, nå man virkelig stoler på hverandre, er det skikkelig deilig å slippe den. Liker å kjenne varmen fra peisen hans, noe jeg ikke gjør i samme grad når vi bruker kondom. 

For å illustrere for meg hvordan det var for han å bruke kondom, strøk han meg først oppå genseren for så å gjøre det samme rett på min bare arm. 

Kondom skal man bruke når man må eller hvis man vil, men forstår menn som sier de kjenner mindre med. Ikke at det noengang skal være en unnskyldning for å slippe kondom. 

Anonymkode: 856c0...d6f

• Liker 1
Skrevet

Haha. Ab over her. "Liker å kjenne varmen fra penisen hans" skal det stå, ikke "fra peisen". Selv om det er deilig å kjenne varmen fra den også. 

Anonymkode: 856c0...d6f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...