Gå til innhold

Adoptere Gatehunder fra utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere turt å adoptere en gatehund fra feks. Spania eller Tyrkia gjennom sider på Facebook? Det står litt om hver hund på disse sidene.

Tenkte mest på gemytt og helse og personlighet og sykdom. 

Har lyst til å hjelpe en stakkars hund men er samtidig skeptisk.

Man vet jo ingenting om fortiden for hunden men samtidig er det givenes å hjelpe en hund som ikke har ett hjem stakkars.

Anonymkode: 3a3cc...cb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei det hadde jeg aldri i verden gjort. Da vet man ingenting om helse, gemytt, stamtavle osv.

Doner heller penger om du vil hjelpe. 

Endret av Nerine_
  • Liker 9
Skrevet

Jeg har kjøpt. Men hundene kom til Norge og bodde i midlertidige hjem hos noen som var tilknyttet organisasjonen (de jobbet i landet selv også). Fikk med alle papirer. Alt var ryddig og ordentlig. Det er viktig å få med papirer fra veterinær, vaksinasjonskort, pass osv. 

Du kan jo kanskje kontakte noen andre som har kjøpt via den siden? Høre om deres erfaringer. Hvor mye tar de betalt? Der jeg kjøpte tok de kun betalt for vaksiner, veterinærsjekk og det som hørte med for å få hundene til Norge. Og dn liten symbolsk sum som gikk til organisasjonens arbeid, slik de kunne fortsette. Tydelig at de ikke var ute etter å tjene noe selv da summen ikke var så høy. 

Anonymkode: 6af27...62f

• Liker 4
Skrevet

Meg over også. Jeg fikk jo hilst på hunden her i Norge før jeg kjøpte. Så jeg følte meg ganske trygg. 

Anonymkode: 6af27...62f

• Liker 1
Skrevet

NEI! Ikke gjør det! Hvis du ser bort fra den høyst reelle risikoen for at du kan ende opp med en traumatisert hund som det kan være umulig for deg (eller andre) å beholde, er det to store ankepunkter:

1) innførsel av nye, smittsomme sykdommer

2) korrupsjon/økonomisk kriminalitet 

Helseattester og vaksinasjonspapirer blir forfalsket, valper blir oppdrettet under grusomme forhold i valpefabrikker for å selges som «gatehunder» for profitt, hunder smugles innad i EU for å selges som «spanske» (insert navn på land) gatehunder. Selv om papirene ikke forfalskes, er det UMULIG å teste for «alt».

Våre barn, og våre hunder, kan bli nødt til å betale prisen i framtiden.

Vil du hjelpe? I stedet for å bruke store summer på å «redde» EN hund, kan du donere penger til lokale nonprofit-organisasjoner som driver med kastrering, vaksinering og omplassering lokalt. Der kan du hjelpe mange flere hunder per krone, uten å risikere folke- og dyrehelsa i Norge.

Hilsen dyrlege 

Anonymkode: 20022...bcc

• Liker 17
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke. Deter gode grunner til at Mattilsynet fraråder og prøver å forby dette, med tanke på parasitter.

I tillegg er jo dette enten reelle gatehunder, som ofte ikke egner seg gemyttmessig i et samfunn som Norge og har masse issues etter et hardt liv. Jeg vet ikke hvordan andre har det, men jeg er i hvert fall anvhengig av å ha en hund som kan passere folk og dyr i Oslos gater, og er noenlunde trygge å ha rundt barn, venner og andre andre hunder i mitt eget hjem. 

Eller så er det helt normale hunder som er vokst opp i trygge omgivelser, men som er avlet frem i valpefabrikker for dette formålet, og som aldri har vært hjemløse. Slike kyniske mennesker ønsker jeg jo selvfølgelig ikke å støtte med penger. 

Anonymkode: 876f5...7ff

• Liker 9
Skrevet

Aldri i livet om jeg hadde gjort det siden jeg har barn. En vet aldri når det vil klikke for hunden. De kan ha alvorlige traumer

Anonymkode: 8af01...ea7

• Liker 5
Skrevet

Hvis du synes det virker som en givende oppgave å gi et hjem til en hund som har hatt det vanskelig (OG har ressursene og kunnskapen som trengs!!!), finnes det mange hunder i Norge som desperat trenger et godt hjem. Ingen grunn i verden til å dra til Spania eller Romania!

• Liker 12
Skrevet

Nei. Da donerer du heller penger til de som jobber med disse hundene. Det finnes nok av hunder her i Norge som aldri får et permanent hjem, hjelp heller en av dem. Eller er det ikke ille nok når de ikke har levd på gata og vært infisert av orm og midd? 

Uansett hvor ryddig alt kan virke så kan du faktisk bli lurt. Du kan få falske verrinærpapirer hvor det står at de har fått vaksine når de egentlig ikke har fått det. Å da har du et stort problem. Du kan få en hund som er totalt psyko. 

Hvorfor vil folk rissikere de norske dyrene ved å dra inn smitte vi ikke har her? 

Anonymkode: d1e71...b7c

• Liker 6
Skrevet

Nei, jeg har en hund, men når det eventuelt blir aktuelt en gang i tiden (mange år til, håper jeg) så vurderer jeg å adoptere fra Solplassen. Virker som et bra sted, som vurderer både hunden og ny eier nøye. 

Skrevet

NEI. Det hadde jeg ikke gjort.

Jeg vet at innerst inne er tanken veldig god. Og jeg er hundre prosent FOR "adopt, don´t shop"-tankegangen. Ta GJERNE et hjemløst dyr inn i varmen før du vurdere å gå til innkjøp fra oppdretter:hjerte: det er en nydelig tanke som flere burde ha. Ta derimot IKKE inn et dyr som stammer fra disse landene.

Veterinærer i hele Norge advarer mot denne trenden, nettopp fordi det kan ha svært negativ effekt på hundene våre her i Norge. Disse gatehundene har sykdommer og bakterier vi ikke har her, og ved å innføre disse hundene innfører vi også en stor helserisiko. Jeg er klar over at det går an å ta forholdsregler, men ofte er det kostbart og tidskrevende uten at man egentlig er helt 100 % sikker på om det er "helt riktig" likevel. Falske papirer er f.eks. et kjempestort problem i denne bransjen. Svindlere jobber i alle bransjer, også i denne...

• Liker 3
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde dere turt å adoptere en gatehund fra feks. Spania eller Tyrkia gjennom sider på Facebook? Det står litt om hver hund på disse sidene.

Tenkte mest på gemytt og helse og personlighet og sykdom. 

Har lyst til å hjelpe en stakkars hund men er samtidig skeptisk.

Man vet jo ingenting om fortiden for hunden men samtidig er det givenes å hjelpe en hund som ikke har ett hjem stakkars.

Anonymkode: 3a3cc...cb7

Jeg har selv adoptert hund fra FAPF i Ungarn. Disse hundene er ikke direkte "gatehunder", men hunder som folk har villet kvitte seg med av ulike grunner. Mange av dem har altså hatt et hjem før. FAPF samarbeider med veterinærhøyskolen i Budapest, så at akkurat disse hundene har sykdommer er det svært liten sjanse for.

Når det gjelder gemytt er det å adoptere en hund fra utlandet gambling. Jeg fikk en hund som er usikker på fremmede og som jeg må jobbe mye med i forhold til vokting av meg, bilen, maten, huset etc... Det var mere jobb enn jeg hadde regnet med. Du må ønske  å hjelpe skal du adoptere en slik hund, og du må være forberedt på problemer. Veldig mange av disse hundene er usikre på fremmede, og når det gjelder hunder som er vokst opp på gata og bare fanget inn til en kennel, så må du ta  hele jobben med å gjøre dem vant til huset og sivilisasjonen etc.

Anonymkode: 1a916...bc3

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv adoptert hund fra FAPF i Ungarn. Disse hundene er ikke direkte "gatehunder", men hunder som folk har villet kvitte seg med av ulike grunner. Mange av dem har altså hatt et hjem før. FAPF samarbeider med veterinærhøyskolen i Budapest, så at akkurat disse hundene har sykdommer er det svært liten sjanse for.

Når det gjelder gemytt er det å adoptere en hund fra utlandet gambling. Jeg fikk en hund som er usikker på fremmede og som jeg må jobbe mye med i forhold til vokting av meg, bilen, maten, huset etc... Det var mere jobb enn jeg hadde regnet med. Du må ønske  å hjelpe skal du adoptere en slik hund, og du må være forberedt på problemer. Veldig mange av disse hundene er usikre på fremmede, og når det gjelder hunder som er vokst opp på gata og bare fanget inn til en kennel, så må du ta  hele jobben med å gjøre dem vant til huset og sivilisasjonen etc.

Anonymkode: 1a916...bc3

Siden du adopterte en hund som tidligere har hatt et hjem, hvorfor ikke adoptere her i Norge? Noe galt med hundene her? Ikke nok status å adoptere fra norge? "Se på meg jeg reddet en hund i Tyrkia" *applaus* 

• Liker 8
Skrevet

Det finnes så mange hunder her i Norge som må omplasseres, at jeg ikke ser noen grunn til å importere en hund fra andre land. Jeg har omplasseringshund nå, og jeg har hatt flere tidligere. 

Anonymkode: 85b7e...dfe

• Liker 6
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden du adopterte en hund som tidligere har hatt et hjem, hvorfor ikke adoptere her i Norge? Noe galt med hundene her? Ikke nok status å adoptere fra norge? "Se på meg jeg reddet en hund i Tyrkia" *applaus* 

Hva?!? Er noen så kyniske selv at de tror andre adoptere og REDDER liv gjør det for glory? SKJERP DEG!!!!!!!

Anonymkode: 67d6a...43b

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes så mange hunder her i Norge som må omplasseres, at jeg ikke ser noen grunn til å importere en hund fra andre land. Jeg har omplasseringshund nå, og jeg har hatt flere tidligere. 

Anonymkode: 85b7e...dfe

Hundene i Norge har HELT ANNEN SKJEBNE i vente enn mishandlede dumpede hunder i andre land og der krever ikke høy IQ, EQ for å forstå det!

• Liker 1
Skrevet

N.E.I! 
Det er slik vi får sykdommer inni vårt land! 
Det finnes mer enn nok av hunder i Norge som trenger et hjem. 

Anonymkode: ccc92...651

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva?!? Er noen så kyniske selv at de tror andre adoptere og REDDER liv gjør det for glory? SKJERP DEG!!!!!!!

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hundene i Norge har HELT ANNEN SKJEBNE i vente enn mishandlede dumpede hunder i andre land og der krever ikke høy IQ, EQ for å forstå det!

Men å rissikere helsen til hundene vi har i Norge på grunn av dette er helt greit? Samme for dere om hundene vi har får sykdommer som aldri har vært i Norge og som er vanskelig å behandle så lenge dere redder en hund i Spania sant? 

• Liker 4
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

NEI! Ikke gjør det! Hvis du ser bort fra den høyst reelle risikoen for at du kan ende opp med en traumatisert hund som det kan være umulig for deg (eller andre) å beholde, er det to store ankepunkter:

1) innførsel av nye, smittsomme sykdommer

2) korrupsjon/økonomisk kriminalitet 

Helseattester og vaksinasjonspapirer blir forfalsket, valper blir oppdrettet under grusomme forhold i valpefabrikker for å selges som «gatehunder» for profitt, hunder smugles innad i EU for å selges som «spanske» (insert navn på land) gatehunder. Selv om papirene ikke forfalskes, er det UMULIG å teste for «alt».

Våre barn, og våre hunder, kan bli nødt til å betale prisen i framtiden.

Vil du hjelpe? I stedet for å bruke store summer på å «redde» EN hund, kan du donere penger til lokale nonprofit-organisasjoner som driver med kastrering, vaksinering og omplassering lokalt. Der kan du hjelpe mange flere hunder per krone, uten å risikere folke- og dyrehelsa i Norge.

Hilsen dyrlege 

BS 90% av det du skriver!!  Løgn! DU vet tydeligvis veldig lite om hundestand i andre land,  helt utrolig at noen ikke vet bedre, og er bedre opplyst 

DET ER HEEEEEEEEEELT LOVLIG Å ADOPTER FRA UTLANDET SÅ NULL VERDI DISSE ORDENE  HA!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

BS 90% av det du skriver!!  Løgn! DU vet tydeligvis veldig lite om hundestand i andre land,  helt utrolig at noen ikke vet bedre, og er bedre opplyst 

DET ER HEEEEEEEEEELT LOVLIG Å ADOPTER FRA UTLANDET SÅ NULL VERDI DISSE ORDENE  HA!

DU TRENGER IKKE Å ROPE FOR Å FÅ FOLK TIL Å FORSTÅ DEG!! ELLER KANSKJE VI BARE SKLA BEGYNNE Å SKRIVE MED STORE BOKSTAVER ALLE SAMMEN?? 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...