AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 #1 Skrevet 24. november 2017 Noen som har vært på rasp intensiv (rasp 3) og som vil si noe om behandlingsopplegget, vektkrav, måltider osv? Kan de som er der frivillig sondes dersom de ikke klarer å spise opp alt? Anonymkode: 56e85...587
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #2 Skrevet 25. november 2017 Hei! Jeg har vært innlagt på RASP 3 for ikke lenge siden.Det er korttidsopphold (6-8uker) og er mest vekt på å få igang måltider igjen. Ikke så mye behandling utover det å få hjelp til inntak av næring.Det er ikke stort annet opplegg der en måltider og hviletid og en luftetur 30min daglig dersom man er somatisk stabil til det. Du får et team med to kontaktpersoner, en pasientansvarlig lege og noen ganger psykolog, + ernæringsfysiolog. RASP har en egen grunnmeny, men man starter på halv grunnmeny. Full grunnmeny er frokost 3brødskiver med smør og pålegg eller havregrøt med kanel,sukker og smør eller 2,5dl kornblanding med 2dl melk. I tillegg er det ett glass melk og ett glass juice lunsj er 3brødskiver med pålegg eller salat (varierer hver dag)med dressing og ett rundstykke med smør, og ett glass melk og ett glass juice ofte mellommåltid: go morgen yoghurt,næringsdrikk etc middag er en porsjon og ett glass melk/saft og dessert (yoghurt/sjokoladepudding/gelé etc) kvelds er 3 brødskiver med pålegg eller 2,5dl gryn og Biola/melk + ett glass melk eller ett glass juice/en frukt senkvelds ved behov. måltidet varer i 30minutter og spiser med personal, de følger nøye med! Spiser du ikke opp maten innen tiden får du erstatning for det du ikke har spist opp i form av næringsdrikk(nutridrink). Den får du 15min på deg til å fullføre. Fullfører du ikke det så blir du enten sondet ufrivillig eller frivillig. Går helt sikkert an å be om sonde, men tviler på de anbefaler det. Sonde er jo hvis du må få næring veldig spredd utover,at kroppen er for svak til å tåle den påkjenning det er å spise eller hvis du nekter å spise. Det går alltids an å bare drikke næringsdrikker, men hva tenker du hjelper med sonde? Sonde er bare å utsette problemet for man må lære seg å spise, ordentlig mat, hvis du skjønner poenget mitt? Ellers er det vektkrav på 1,5kg i uken, hvis jeg husker riktig.er litt mer på rasp 3 fordi det er korttids,men de gjør helt sikkert individuelle tilpasninger. De prøver å samarbeide med deg så langt det lar seg gjøre. Noen ting er veldig spikret mens andre ting kan man forhandle litt på. Men de er ganske regime selv om man får enkelte ting tilpasset. Men alt i alt er det en bra avdeling med mange flinke ansatte og man føler seg godt ivaretatt. Men det er et tøft opplegg og spiser du ikke og fullfører så avsluttes behandlingen eller du får tenkepause fra avdelingen. Da sendes du hjem for å tenke over hvorfor du er der, og om du har motivasjon til å gjøre de endringene som kreves. Men noen ganger må man ha krav på seg for å klare å stå i endringer, det er tøft å gå opp i vekt. Det er liksom hovedfokuset for er fleste som er innlagt der selv om d seff er unntak. Ellers er det hviletid etter hvert måltid (inntil 1time) og du prater med personalet før hvert måltid. Anonymkode: 460ae...b28 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå