Gå til innhold

visdomstann

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg vil vite nøyaktig hva som skjer når en må operere ut visdomstann, - for det skal jeg. :evil: Å vite er trygt, derfor spør jeg om noen vet? Og hva koster dette helvete??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, jeg vet. Har nemlig operert ut to visdomstenner på et halv år. Først pris. Hver tann kostet ca: 2000 kroner, men her er det sikkert store forskjeller fra tannlege til tannlege. Du får en rufusjon fra trydekontoret på ca 375 tilbake. Ikke mye nei.

Å så var det selveste operasjonen. Uff ja. Var dritnervøs før jeg skulle inn. Svetta og greier. Heldigvis var han som assisteret veldig omsorgssfull og venlig. Jeg måtte hele tiden ta pauser, trodde jeg skulle besvime og greier. MEN VET DU HVA - det gjorde ikke noe vondt. Fikk MYE bedøvelse. Men de styra litt for å få ut tannen da. Mest den siste. De måtte dele den opp i flere biter for å klare å få den ut.

Godt var det ialle fall å få de ut. Men vær nøye med valg av tannlege - det er mitt rås. :blunke:

Lykke til

Skrevet

hvorfor opererer dere dem ut? fordi de gjør vondt? De kan jo liksågodt sitte der til de kommer helt ut har jeg hørt... så kan man bare trekke dem... billigere og mindre vondt :)

Skrevet

Jeg har måtte fjerne alle fire visdomstennene, så jeg vil si at jeg har litt peil på dette... Har operert ut to av dem, og av alle steder gjorde jeg det på odontologisk fakultet i Bergen (jada, det var studenter som opererte). Men anbefaler det likevel hvis du først må bli kvitt dem, og hvis du har anledning til å gjøre det på et slikt fak. Man må ha tilleggsutdanning i tillegg til å være vanlig tannlege for å få utføre slike operasjoner (sa de der i alle fall). Det var en spesialist som overvar det hele, og det kostet ca fem hundre kroner per gang, altså mye billigere hos andre tannleger. (og tannlegestudenten som gjorde det var temmelig kjekk og omtenksom :wink: )

Det hele gikk veldig smertefritt og greit, det var bedre å operere ut enn å trekke. Enkelte visdomstenner kommer ikke ut av seg selv, og MÅ opereres. Jeg fikk bedøvelse + noe framfor øynene pga det sterke lyset (eller fordi jeg ikke skulle se noe av det som skjedde), tannen ble delt i flere deler og såret ble sydd sammen i løpet av ca tre kvarter. Det er uansett bedre å få fjernet dem enn å kanskje få betennelse en gang! :D

Skrevet

Hei

Skal du få de operert ut av din private tannlege? Eller har du fått henvisning til en kjevekirurg ? Blir du henvist vil det bli mye billigere for deg , jeg har gjort det alle gangene , jeg har da bare betalt egenandelen som de har på sykehuset , 195,00 kr .

Hvis derimot tannlegen din opererer den ut vil det gå på tid , og en tannlege har høy timepris , og så tar de for utstyret de bruker .

Det er stor forskjeller på disse visdomstennene , noen er lette å få ut , andre mere kompliserte , det er din tannlege som skal vurdere dette . Jeg foretrekker helt klart en kirurg , da de gjør dette hver dag , og har gode rutiner på dette . Det er viktig at de arbeider sterilt hvis den må opereres ut , det vil si at de må kutte i tannkjøttet og kanskje dele tannen . Du vil få godt med bedøvelse uansett hvem som skal utføre det . Du skal ikke kjenne noe . Spør tannlegen din , han kan svare deg best :D

Uansett et inngrep er allltid forbundet med risiko , det kan være litt vondt etterpå pga sting og hvis de har jobbet litt hardt for å få den ut . Men uansett vil jeg anbefale deg det . I noen tilfeller er bare litt av tannen kommet frem , det legger seg da ofte matrester og bakterier ned mellom tann og tannkjøtt og det vil bli vondt , med betennelse. Så det er like greit å få dem ut , fordi det er ikke alltid de klarer å bryte helt frem . :)

Skrevet

Jeg vil nå vente å se om dem kommer ut av seg selv jeg da :) Grunnen til at det samler seg mye dritt der bak er at man sjelden eller aldri bruker disse visdomstennene. Et godt råd er derfor å sørge for å pusse godt der bak, og prøve å tygge litt med de bakerste tennene. Så får man se :) Operasjon, sying, deling av tenner, kutting av tannkjøtt... AU! :hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tromeg, ingen opererer bort visdomstennene hvis de ikke er nødt! Men det er ofte nødvendig, bl.a. kan de ødelegge tennene ved siden av. Og selv om de har kommet ut, er det ikke bare å trekke dem alltid, da røttene ofte har mothaker, har vokst til siden e.l. Har selv trukket to stk uten problemer. Måtte ta dem fordi jeg fikk hull, det var for trangt til at det var mulig å få pusset dem godt nok. Samboeren min måtte operere ut to, og etter hver gang gikk det ei uke til han klarte å spise fast føde... Hva var veldig hoven i noen dage, men så hadde de jo sydd en del sting også da...

Skrevet

I de fleste tilfeller så er det nok sånn at de MÅ opereres bort ja. Men, jeg har fått inntrykk av at det er mange tannleger som pusher på operasjon, når det egentlig ikke er nødvendig. I alle fall har det vært sånn med mange jeg kjenner. Jeg har heldigvis ikke kjent noe til mine visdomstenner enda, men de kommer vel :evil:

Skrevet

Det er ingen som opererer ut visdomstenner hvis de står fint der de står. Men slik tannlegen min forklarte meg det, er det alltid en viss fare for at visdomstenner som kommer delvis opp eller står feilplassert før eller siden kan bli betennelse ut av. Da er det bedre å operere dem ut når du er rundt 20 enn å få betennelse når du er f.eks. rundt 40, og må operere da. Har en venninne som fikk betennelse i en visdomstann som egentlig burde vært fjernet, men som hun ikke så vitsen i å fjerne. Betennelsen førte til en streng antibiotikakur, og suppe et par uker (hun klarte omtrent ikke å åpne munnen).

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har operert ut alle mine... De i underkjeven hadde såvidt begynt å komme opp, men fikk ikke plass. Jeg synes det var litt ubehaglig der nede, og min tannlege fortalte at det var fordi det lå matrester og råtnet mellom tannkjøttet og tannen..... Da ville jeg ha dem fjernet så fort som mulig.

Jeg fikk henvisning til tannlegehøyskolen i Oslo, og der var det en tannlege som fjernet tennene, mens to studenter så på. Og så tror jeg det kostet 100 kroner per tann eller noe slikt.

Å operere ut visdomstenne er ubehagelig, men ikke skrekkelig vondt. Du får god bedøvelse, og smertestillende til å ta etterpå. Men det tar lang tid før hullet etter tannen er borte. Visdomstennene i underkjeven er vondere å fjerne enn de i overkjeven (men det er de i underkjeven man oftest må fjerne).

Et siste lite tips, pass på å få noe smertestillende du tåler! Jeg hadde tatt paralgin forte en gang før, men denne gangen fikk jeg pinex forte. Resultatet var at jeg bare kastet opp. Det var ingen behagelig opplevelse.

Lykke til!

Nasse

Skrevet

Et spørsmål til om emnet: Må visdomstannen trekkes i det hele tatt hvis den kommer frem fint av seg selv, og det ikke er vondt? Jeg har en øverst til venstre, vært der et år ca, gjør ikke vondt, og har aldri vært vond..... Er det noen vits i å trekke da?

Skrevet

Majken: Det er ikke noe vits i å trekke tannen hvis den ikke gjør vondt og at det er plass til den :D Har alle mine 4, og jeg slipper å gjøre noe med dem, digg :wink:

-xeyes

Skrevet

Puuuuhhhh, da sparte jeg de penga, i hvertfall til jeg ser hvor god plass det er når den nederst på samme siden kommer. Mulig det blir trangt om plassen da... :wink: .

• 8 år senere...
Skrevet

Vil bare anbefale de som må operere ut visdomstann/visdomstenner, å gjøre dette på Tannlegehøyskolen i Oslo, for de som bor i nærheten. Jeg har tannlegeskrekk, men hadde hatt god erfaring derfra ifm. regulering. Snakket derfor med tannlegen min om hva hun tenkte om å gå på tannlegehøyskolen, og vi fant ut at hun skulle henvise meg dit. Første gang jeg kom dit, var det to studenter som stilte meg spørsmål om jeg hadde noen sykdommer, om det var noe operatøren burde vite om (f.eks. om man har tannlegeskrekk), og andre ting de trengte å vite i forkant av operasjonen. Tilslutt kom en av lærerne deres og kikka i munnen min og så over røntgenbildet, og gikk igjennom det de hadde skrevet. Dette besøket tok noe tid, men pga. alle pengene du sparer, følte jeg det var verdt det. Studentene var dessuten veldig hyggelige.

Deretter fikk jeg en dato for selve operasjonsdagen. Da jeg kom ble jeg tatt imot av en lærer og en student, pluss en operasjonssykepleier. Læreren var den som utførte alt inni munnen min, mens studenten kun holdt f.eks. den som suger opp spyttet, for læreren. Læreren passet på at jeg var godt nok bedøvet (jeg er noe vanskelig å bedøve tilfredsstillende i underkjeven). Jeg fikk informasjon underveis om hva som ble gjort, fordi jeg hadde gitt beskjed om at jeg syntes det var beroliggende ifm. tannlegeskrekken min å høre hva de til en hver tid skulle gjøre, før de gjorde det, slik at jeg var noe mentalt forberedt. Hele operasjonen var en veldig positiv opplevelse! Jeg kjente ingen smerter under operasjonen. Jeg hadde i tillegg minimalt med smerter etter (klarte meg med ibux og paracet). Tannlegen min fjernet stingene fordi jeg skulle til henne i passe tid etterpå, fordi jeg mistet timen min på tannlegehøyskolen, og hun sa det så veldig fint ut der de hadde operert.

Nå har jeg nylig tatt tann nr. 2, også i underkjeven. Denne gang var det to lærere som opererte fordi tannlegestudentene var på et seminar eller noe, altså både en lærer som opererte, akkurat som det pleier å være, men i tillegg var den som assisterte også lærer. Nok en gang ble det passet på at jeg var godt nok smertelindra. Har hatt like lite smerter denne gangen som forrige gang, ikke hatt behov for noe mer enn ibux og paracet. Føler jeg ble veldig godt ivaretatt på Tannlegehøyskolen i oslo, og at jeg fikk god og relevant informasjon før og etter operasjonen. Og de tok seg tid til å svare på alle spørsmål etter operasjonen. Jeg betalte 775 kr, og dette var inkludert ekstra med bedøvelse. Vil gjerne fortelle dette så dere som kanskje skal operere ut visdomstann kan vite at det er ikke alltid det gjør så vondt som folk skal ha det til, så det er ikke vits å grue seg så innmari. Det kan gå veldig bra også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...