Gå til innhold

Ta ut mye penger, minibank?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å ta ut for eksempel 10 000 kroner av gangen fleire ganger med kort tids mellomrom, i samme minibank? 

Anonymkode: bb443...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Ikke på flere heller. Som regel er det 10 tusen før man må vente 4 dager igjen for et mindre beløp. Se på banken sin sin sider om hva grensa er. Det står som regel under prisene til bankkorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på sperren i kortet. Setter man maks ukesuttak til kr. 5 000 så nytter det ikke å prøve å ta ut mer. 

Anonymkode: a37b7...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen minibanker får man bare tatt ut to tusen, mens andre har høyere grense. Hvorfor vet jeg ikke. Kanskje minibanker på store kjøpesentre er mer besøkt og derfor har mindre uttaks-beløp så den ikke går tom?

Anonymkode: 0773b...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle minibanker skal ha samme grense, som er 9900kroner i uken. Dette fordi uttak over 10000 kroner skal meldes inn til offentlig register.  I tillegg til å ta ut i minibank, kan man ta ut på butikker. På Meny kan man ofte ta ut opp til 9000kr, der kan man gjøre det flere ganger. Det er kun i minibanken man bare kan ta ut 9900kr pr uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎11‎.‎2017 den 11.51, AnonymBruker skrev:

I noen minibanker får man bare tatt ut to tusen, mens andre har høyere grense. Hvorfor vet jeg ikke. Kanskje minibanker på store kjøpesentre er mer besøkt og derfor har mindre uttaks-beløp så den ikke går tom?

Anonymkode: 0773b...2e2

Litt sent svar her, men det er maks 2000kr pr gang. Det vil si at du kan fint ta ut 8000kr i minibankene også på kjøpesentra, bare at du må gjøre det fire ganger på rad....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Aule said:

Litt sent svar her, men det er maks 2000kr pr gang. Det vil si at du kan fint ta ut 8000kr i minibankene også på kjøpesentra, bare at du må gjøre det fire ganger på rad....

Men hvorfor fikk jeg tatt ut firetusen på en minibank for bare par uker siden? Et lite kjøpesenter på vestkanten.

Anonymkode: 0773b...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenge siden jeg tok ut 4500 i minibank i bergen, dro til en annen og tok ut 3000 til. På post i butikk kan en ta ut inntil 23000 fikk jeg beskjed om

Anonymkode: 50c8a...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor fikk jeg tatt ut firetusen på en minibank for bare par uker siden? Et lite kjøpesenter på vestkanten.

Anonymkode: 0773b...2e2

Så vidt jeg har observert er det NOKAS sine minibanker som har maks 2000kr pr uttak (men du kan ta ut flere ganger på rad). Andre minibanker (DNB?) har vel ikke dette maksbeløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller gått til posten eller bank enn å ta ut mange småbeløp fra minibank. Husk at det blir mange gebyr for hvert uttak. 

Anonymkode: 9642f...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar de på postkontoret også men der får du ihvertfall tatt ut større beløp. 

Anonymkode: 9642f...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta ut 9900kr fra minibanken. 25.000kr fra posten. Har tatt ut flere 100.000 cash, så ingen problem. Bare bruk noen dager, og du kan overføre til samboeren eller noen andre så kan de også ta ut for deg. Har alltid rundt 2.000kr cash i lommeboken. Ungene får aldri kort av meg, de lærer seg ikke et snev av økonomisk sans den veien.

Anonymkode: d159f...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta ut 9900kr fra minibanken. 25.000kr fra posten. Har tatt ut flere 100.000 cash, så ingen problem. Bare bruk noen dager, og du kan overføre til samboeren eller noen andre så kan de også ta ut for deg. Har alltid rundt 2.000kr cash i lommeboken. Ungene får aldri kort av meg, de lærer seg ikke et snev av økonomisk sans den veien.

Anonymkode: d159f...93d

Du har jo tydeligvis forstand på økonomi. Men jeg lurer på hvorfor man trenger flere hundre tusen i kontanter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 24.11.2017 at 9:20 PM, yeans said:

Ikke engang vurder å ta ut 80 000 i cash...

Jo, absolutt! Prøver du på å få kjøpt en bruktbil som eieren vil ha 85000 for, er det uhyre effektivt å vifte med 80 lapper foran nesa hans. Det er noe helt annet enn et tall på en skjerm. Cash is king!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stan skrev:

Du har jo tydeligvis forstand på økonomi. Men jeg lurer på hvorfor man trenger flere hundre tusen i kontanter? 

Hvorfor trenger du flere hundre tusen på kontoen da? Selv om du trur kontanter ikke er brukbare, så er de faktisk det idag også.

Anonymkode: d159f...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trenger du flere hundre tusen på kontoen da? Selv om du trur kontanter ikke er brukbare, så er de faktisk det idag også.

Anonymkode: d159f...93d

Penger på kontoen får jeg litt renter på. Og de er forsikret. 

Kontanter er ganske greit. Men ikke hundretusener. 

De eneste gangene jeg har hatt behov for større beløp kontant er det for å skjule spor i tvilsomme transaksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, stan said:

Penger på kontoen får jeg litt renter på

Av 100 000 på konto får du renter på fra 100 kr til ca. 2000 pr. år, avhengig av bl.a. hvor lett de er tilgjengelige. Disse rentene må skattes av som inntekt, og du sitter igjen med kanskje så lite som 53 eller 1060 kr. I tillegg kommer formuesskatten på opptil 850 kr (uansett hvor mye du tjener i renter). Summa sumarum er det mange om direkte taper penger på å ha dem i banken.

Mens kontanter, de er derimot i praksis skattefrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...