Gå til innhold

Europa inn i Sudan

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet

Enkelte naive røster tror at noen middels sterke ord og fordømmelser er nok til å stoppe det rasistiske angrep på den kristne svarte befolkning i Sudan. Det viser seg nå klart at dette ikke virker. Fn er impotent. Med Usa opptatt med demokratiseringen av Irak bør Europeiske land med ledelse av Tyskland/Frankrike og større Afrikanske land som Sør-Afrika og Nigeria gå inn i Sudan med stor styrke. Man bør gi et klart signal om at slikt ikke kan aksepteres.

http://news.yahoo.com/news?tmpl=story&u=/n...dan_darfur_dc_7

The Sudanese air force bombed a town in western Sudan this week killing or wounding 100 people and forcing thousands to flee, a U.N. spokeswoman said on Friday.

....

There have been close to 100 confirmed cease-fire violations since late last year.

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Vi får da håpe at folk endelig har lært av Vietnam og Irak nå.

Gjest Valhalla
Skrevet

Ja hvorfor bry seg, det er jo så langt unna uansett?

Gjest Anonymous
Skrevet

http://www.sudansupport.no/sudan_konflikt/...p_religion.html

Synes denne siden virker som den har mye interessant info om konflikten.

Rasistisk konflikt, ja. Religiøs - delvis. Mest, og som de fleste konflikter er det en kamp om ressurser. Jeg er faktisk enig i at verdenssamfunnet bør gripe inn og hindre regjeringens massakrer, men samtidig: Se på Irak. Uansett hva du mener, Valhalla, tror jeg ikke befolkningen der er særlig mye nærmere demokrati og et godt liv all den tid ørten ulike grupper/stammer bruker alle midler for å være dem som får makta etter at ETT diktatur er styrtet. Angrepskrig er ikke løsninga, tror jeg.

Gjest Valhalla
Skrevet

Dette her er en akutt krise, og det må handles med styrke for å stoppe nedslakting på mennesker på stor skala. Vi er moralsk forpliktet til å gripe inn.

Gjest Anonymous
Skrevet
Dette her er en akutt krise' date=' og det må handles med styrke for å stoppe nedslakting på mennesker på stor skala. Vi er moralsk forpliktet til å gripe inn.[/quote']

Flott at du er religiøst og rasemessig engasjert, Valhalla! En gang i fremtiden vil du kanskje også ønske å bidra med noe når det handler om ren, uforfalsket nød - det er litt trist å se at engasjementet bare begrenser seg til forhåpninger om militær inngripen.

Gjest Valhalla
Skrevet

Det er fordi militær inngripen er det som virker. Vi burde okkupere både Sudan og Somalia og få en skikk på landene.

Gjest Valhalla
Skrevet

En gang i fremtiden vil du kanskje også ønske å bidra med noe når det handler om ren, uforfalsket nød

Hva mener du, prøver du å si at det er forfalsket nød i Sudan?

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er fordi militær inngripen er det som virker. Vi burde okkupere både Sudan og Somalia og få en skikk på landene.

Artig filosofi.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva mener du, prøver du å si at det er forfalsket nød i Sudan?

Bare artig.

Gjest Valhalla
Skrevet

Ja du gleder deg vel over deres artige situasjon du.

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja du gleder deg vel over deres artige situasjon du.

Ja, selvsagt - ingenting gleder meg mer enn fattige og undertrykte som lider.

Djeeez, har du en av de dagene..?

Det jeg forsøker å fortelle deg, lille historieløse historiestudent, er at det ikke alltid er sånn at alle problemer løses utelukkende gjennom militær inngripen. Jeg mener å ha lest i en annen tråd at du allerede hadde begynt å kikke litt i pensum, men du har tydeligvis ikke kommet så langt.

Gjest Valhalla
Skrevet

Og noen ganger er KUN militær løsning det som fungerer. Vi har nå sett at andre løsninger er forsøkt og som vanlig virker det ikke. Selv om jeg var uenig i kosovokrigen så er vel det en konflikt man kan sammenligne med på en måte.

Men det er klart, det er jo ikke europeere denne gangen.

:sarkasme:

Gjest Anonymous
Skrevet
Og noen ganger er KUN militær løsning det som fungerer. Vi har nå sett at andre løsninger er forsøkt og som vanlig virker det ikke. Selv om jeg var uenig i kosovokrigen så er vel det en konflikt man kan sammenligne med på en måte.

Men det er klart, det er jo ikke europeere denne gangen.

:sarkasme:

:ler:

Sorry, Valhalla, i denne tråden har du skrudd deg langt unna ditt vanlige fokus - afrikanere i nød er nok et emne der du trenger endel oppdatering før du vifter med ord og flagg.

Gjest Valhalla
Skrevet

Gi meg din løsning. Hva mer skal impotente FN gjøre? Sende noen fler meldinger med sterke ord, jeg er sikker på at Khartoum skjelver i buksene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du har fulgt lit med i det siste, bortsett fra på Fox, så har du kanskje registrert at både Norge og de fleste andre land (USA delvis unntatt) virkelig har vist at det er mulig å bidra humanitært - både med penger og andre tiltak.

Deler av Afrika opplever konstante "tsunamier" i form av blant annet sultkatastrofer. Hvis vi rikinger hadde vist noe i nærheten av tilsvarende evne og vilje til å hjelpe, hadde det virkelig gitt resultater.

Jeg kan imidlertid ikke huske at du har ivret så voldsomt for sånn hjelp, for å si det svært forsiktig.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Live-sultkatastrofer tar seg ikke så bra ut som live-kriger. *hente pop-kønn og gjøre meg klar til TV-fest*

EDIT: Altså mente at fredfull nødhjelp til sultkatastroferammede ikke er så underholdene som krigføring.

Gjest Valhalla
Skrevet

Nei, men det er ikke det vi diskuterer her. Dessuten er jeg ikke motstander av nødhjelp, jeg har problemer med u-hjelp.

Gjest Anonymous
Skrevet
Live-sultkatastrofer tar seg ikke så bra ut som live-kriger. *hente pop-kønn og gjøre meg klar til TV-fest*

Dessuten er det få vestlig orienterte i Darfur som har blogger på nettet. Lett å gå glipp av sånne situasjoner, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...