Gå til innhold

Arbeide deltid for å bevare helsa

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er bare i førtiårene men kjenner at jobben min (10%) går på helsa løs. Jeg går i mye negativt stress og kjenner at jeg noen ganger er skjelven av stressutløst angst på jobb eller etter jobb. Jeg er veldig glad i jobben, men underbemanning og stort arbeidspress gjør at det blir for mye. Det er også perioder jeg våkner altfor tidlig for eksempel halv to, og blir liggende våken. Jeg er alltid fryktelig sliten etter jobb og i helger, jeg sliter med å få gjort husarbeidet og å rett og slett ha overskudd til å glede meg over fritiden. 

Jeg har hatt flere runder der jeg har vært langt nede på grunn av dette, vært sykmeldt innimellom. Jeg vet at det kommer dersom jeg fortsetter slik, og derfor vil jeg jobbe redusert. Men har jeg rett til å få jobbe redusert? Over flere år? Jeg har ikke småbarn lengre. Slik det er nå ser jeg ikke for meg noe liv i fremtiden hvis jeg ikke gjør noe. Jeg har ikke noe liv egentlig, bare overlever og prøver å stå i jobb. Man blir jo stadig skremt med at man ikke skal jobbe redusert fordi man får dårlig pensjon. Jeg er ikke redd for det, jeg trenger ikke så mye penger, bare jeg har helse. Mine foreldre slet hardt i alle år, og da de ble pensjonister ble de syke og fikk uansett ikke mulighet til å bruke pengene på reiser og slikt. 

Anonymkode: ce62f...79d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare i førtiårene men kjenner at jobben min (10%) går på helsa løs. Jeg går i mye negativt stress og kjenner at jeg noen ganger er skjelven av stressutløst angst på jobb eller etter jobb. Jeg er veldig glad i jobben, men underbemanning og stort arbeidspress gjør at det blir for mye. Det er også perioder jeg våkner altfor tidlig for eksempel halv to, og blir liggende våken. Jeg er alltid fryktelig sliten etter jobb og i helger, jeg sliter med å få gjort husarbeidet og å rett og slett ha overskudd til å glede meg over fritiden. 

Jeg har hatt flere runder der jeg har vært langt nede på grunn av dette, vært sykmeldt innimellom. Jeg vet at det kommer dersom jeg fortsetter slik, og derfor vil jeg jobbe redusert. Men har jeg rett til å få jobbe redusert? Over flere år? Jeg har ikke småbarn lengre. Slik det er nå ser jeg ikke for meg noe liv i fremtiden hvis jeg ikke gjør noe. Jeg har ikke noe liv egentlig, bare overlever og prøver å stå i jobb. Man blir jo stadig skremt med at man ikke skal jobbe redusert fordi man får dårlig pensjon. Jeg er ikke redd for det, jeg trenger ikke så mye penger, bare jeg har helse. Mine foreldre slet hardt i alle år, og da de ble pensjonister ble de syke og fikk uansett ikke mulighet til å bruke pengene på reiser og slikt. 

Jobber ikke 10%, 100%

Skrevet

Jeg anbefaler deg å redusere stillingen din :) det gjorde jeg. Jobber 60% nå og har fått et nytt liv! Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk permisjon fra resten av stillingen, men kunne søke meg ned permanent. Jeg har altså gitt fra meg 40% for alltid, og har 60% stilling på papiret. Det gikk bra - men jeg fikk ikke permisjon fra stillingen hvis du skjønner. Så det kan hende du må ta den risikoen.

Anonymkode: e3343...498

• Liker 1
Skrevet

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Du har ikke automatisk rett på redusert arbeidstid, men om du kan dokumentere at du må pga helse, kan du stå sterkere mot en motvillig arbeidsgiver. 

Men kan du kanskje søke andre jobber? Om det er mye press i din nåværende jobb, behøver det ikke bety at det er slik i alle jobber i din bransje.

Når man skal ta valget om å jobbe redusert, må man også tenke på livskvalitet, ikke bare kroner og øre. Så lenge man har nok pensjon til å ha ok livskvalitet også da, synes jeg det kan være vel verdt det å jobbe redusert. Jeg leker med tanken selv. Om jeg går ned til 80-90%, vil jeg i stedet for å ha ekstremt god økonomi som pensjonist, "bare" ha veldig veldig god økonomi. Og da tenker jeg, hva er vitsen med å sitte med enorme summer i banken den dagen man dævver, og man har slitt seg gjennom sine beste år?

Anonymkode: 9bc86...ae6

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Du har ikke automatisk rett på redusert arbeidstid, men om du kan dokumentere at du må pga helse, kan du stå sterkere mot en motvillig arbeidsgiver. 

Men kan du kanskje søke andre jobber? Om det er mye press i din nåværende jobb, behøver det ikke bety at det er slik i alle jobber i din bransje.

Når man skal ta valget om å jobbe redusert, må man også tenke på livskvalitet, ikke bare kroner og øre. Så lenge man har nok pensjon til å ha ok livskvalitet også da, synes jeg det kan være vel verdt det å jobbe redusert. Jeg leker med tanken selv. Om jeg går ned til 80-90%, vil jeg i stedet for å ha ekstremt god økonomi som pensjonist, "bare" ha veldig veldig god økonomi. Og da tenker jeg, hva er vitsen med å sitte med enorme summer i banken den dagen man dævver, og man har slitt seg gjennom sine beste år?

Hvis man får dokumentasjon fra legen om at man ikke kan jobbe redusert har man vel egentlig krav på ufør på denne prosenten?

• Liker 3
Skrevet

Du har ikke krav, men kan selvsagt søke. På min jobb kan det ikke innvilges fordi man trenger den arbeidsstokken man har. Og er de underbemannet i utgangspunktet er vel oddsen lav. Men her er det jo forskjell på arbeidsgivere. I stat og kommune kan ting være anderledes.

Men du kan jo også se deg om etter andre jobber med lavere stillingsprosent

Anonymkode: 7b8c8...b7e

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man får dokumentasjon fra legen om at man ikke kan jobbe redusert har man vel egentlig krav på ufør på denne prosenten?

Hva mener du med "dokumentasjon fra legen om at man ikke kan jobbe redusert"? Det er vel ikke det du spør om i åpningsinnlegget ditt? 

Det er mulig å bli prosentmessig ufør, ja, men det er jo om man virkelig ikke kan jobbe mer enn x prosent. Her høres det ut som om det er denne jobben som er problemet, og at det kunne vært løst med å skifte jobb. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bare å søke det, evt kan du jo finne deg en ny jobb. 

Anonymkode: 7992a...fc8

• Liker 1
Skrevet

Uavhengig av stillingsprosent høres det ut som du trenger å lære deg stressmestring. Jeg lærte mye av boka "Stress" av Andries Kroese.

Anonymkode: c3995...107

Skrevet

Hvis du trives i jobben din ellers så hadde jeg aldri redusert stillingen min. Det har jeg ikke økonomi til, og i dagens jobbmarked så er man heldig når man har fast stilling. Er greit å ha i bakhodet at man tjener opp til pensjonen sin, feks. Jobb med stressmestring, begynn å trene om du ikke gjør det nå. Yoga og meditasjon gjorde underverker for meg. Ikke gi opp! 

Anonymkode: 778f9...3b2

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber ikke 10%, 100%

Vil ikke anbefale deg å søke redusert først. Du går til legen. Mulig en lengre sykmld med beh kan få deg på fote. Søke annen jobb. Mulig hjelp fra nav OL.  

Anonymkode: ec244...6f3

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke hvis det ikke er 50% eller mer uføregrad.

Jeg har en kronisk sykdom, og kommer ikke til å redusere stillingen min frivillig uten å gå en runde med å få vurdert arbeidskapasiteten min medisinsk.

Det handler om at dersom jeg velger å jobbe redusert, så er jo nettopp det pga helse - og ikke frivillig.

Men det tar flere år, og man må som sagt være 50% eller mer for å få noen økonomisk kompensasjon. Om man så blir ytterligere ufør så har man jo et problem når inntektsgrunnlaget over noen år er redusert ved å jobbe deltid. 

Men, det kan også redd ehverdagen for endel - så jeg tror man må kjenne litt på hvor mye man kan klare å jobbe og beholde. Jeg har også erfaring med at tiltak på personlig plan kan ha positiv innvirkning, men selvsagt bare til en viss grad.

Anonymkode: 9395e...edf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...