Gå til innhold

4X4 eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne og nabo av meg lurer på å kjøpe seg firhjulstrekk neste gang hun kjøper bil. Det kan være dager det er vanskelig å komme opp bakkene her vi bor, men jeg har enda ikke opplevd å stå fast (men kjører ikke så ofte heller). Jeg hadde 4X4 før, og var litt bekymret for å gå over til fremhjulstrekk, men finner nå at dette går igrunn greit.

Min venninne liker ikke å kjøre på vinterføre, hun bekymrer seg både for å få sleng på bilen, og for å ikke komme frem. Da hun sa til meg at hun ville ha 4X4, svarte jeg at det er igrunn viktigere med gode dekk, og det at hun har en 4X4 vil gjøre at hun kommer seg lettere frem, men det vil ikke sikre henne mot å få sleng i svingene. Jeg sa også at jeg har hørt fra en kamerat som har mye greie på bil at en 4X4 holder lenger i svingen uten å få sleng, men når man først får det så får man det verre enn med en fremhjulstrukket bil. Selv husker jeg faktisk ikke hvordan det var å ha 4X4 akkurat med dette, så jeg kan ikke si om det stemmer...det var bare noe jeg sa og som jeg nå er litt usikker på.

Det jeg også sa til henne er at siden det er mannen hennes som står for bil- og dekkjøpene der i gården, så vil han nok ha lavere kriterier for hva som er gode vinterdekk enn det hun har, og at det beste hun kan gjøre er å ta seg av dekkene på bilen selv, altså bevisst gå inn for å alltid ha gode dekk, og å kjøpe de beste for dette føret som er her.

Hva mener dere?

Anonymkode: b19ed...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du ikke trenger å blande deg borti hvilken bil noen andre skal kjøpe.

Anonymkode: 4085b...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes biler med mulighet for å koble inn firhjulstrekk ved behov. Kan det være et alternativ? For man trenger strengt tatt ikke firhjulstrekk på normale veier mesteparten av året.

Anonymkode: c5b0c...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har meninger om hva kvaliteten på dekkene har å si vs. om man har firhjulstrekk eller ikke? Eller hvordan det er med firhjulstrekk og sleng på bilen? TS

Anonymkode: b19ed...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor så opphengt i bilvalg til en annen person? Skjønner det ikke.

Anonymkode: 4085b...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så opphengt i bilvalget til en annen person, jeg bare skrev det ganske så utbroderende for at dere skulle forstå hvorfor jeg spør. Jeg begynte bare å tenke på det etterpå.

Hva gjør man når man er redd for å kjøre på glatta, skaffer man 4X4 eller bedre dekk? Hva er problemet, hvorfor er det så vanskelig å svare på det istedenfor å henge seg opp i hva JEG tenker? :PTS

Anonymkode: b19ed...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har meninger om hva kvaliteten på dekkene har å si vs. om man har firhjulstrekk eller ikke? Eller hvordan det er med firhjulstrekk og sleng på bilen? TS

Anonymkode: b19ed...fa4

Så klart har dekkvalget mye å si. Du kan kjøre så god bil du bare vil, kjører du på ræva dekk får bilen din ræva kjøreegenskaper. Det sier seg selv.

Bor dere på en plass med en ekkel bakke skjønner jeg godt at din venninne ønsker seg en 4x4. Har selv bodd på en plass med ekkel bakke vinterstid og jeg fikk en ny hverdag når jeg kjøpte meg 4x4. Plutselig slapp jeg å grue meg til å kjøre opp bakken på vei hjem og jeg slapp å måtte parkere bilen i bunnen av bakken/sette meg fast fordi føret var elendig.

Ang kjøring langs veien så skal føret være rimelig ille før du får bruk for en 4x4. Jeg hadde en bil hvor du kunne slå av 4x4 og det var fryktelig sjeldent jeg hadd

e den på ved normal kjøring. Jeg satt den derimot alltid på i bunnen av bakken vinterstid. 

Ja, får du først sleng med en 4x4 så er det (ofte) mye værre enn å få sleng med en ordinær frem eller bakhjulstrekk. Dette sier også seg selv. En ordinær bil slipper som regel framme eller bak, har du skikkelig uflaks med en 4x4 så slippen den på alle fire. Jeg kjører nå bil med bakhjulstrekk og selv om det skal være grusomt på vinterføre så er det jo faktisk ikke værre enn å kjøre som folk. 

Om argumentet til din venninne for å kjøpe 4x4 er bakken så skjønner jeg henne godt. Hadde jeg fremdeles bodd der jeg gjorde så hadde jeg fremdeles kjørt 4x4 uten tvil. Nå bor jeg en plass med "normale kjøreforhold" og ser ikke lenger behovet for noe annet enn bakhjulstrekk.

Slik jeg ser det er det fordeler og ulemper med begge deler. Min 4x4 var relativt dyr i drift. Den var stor, tung og brukte mye drivstoff. Den kom seg derimot frem overalt og oppførte seg som en fjellgeit. Min nåværende bil er mye billigere i drift, derimot så dør den litt om den ser 40cm med snø. Da er det game over og den flytter seg ikke før snøen er fjernet. Med den andre bare brøyta jeg meg gjennom  - like a boss 😎 Det er med andre ord ikke snakk om å ikke gidde å brøyte oppkjørselen lenger. 

Når det er sagt så er gode dekk alfa og omega. Har du drittdekk spiller det ingen rolle om du kjører 4x4 eller en framhjulsdrevet bil. Da er du fucked uansett om du havner i en kjip situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så opphengt i bilvalget til en annen person, jeg bare skrev det ganske så utbroderende for at dere skulle forstå hvorfor jeg spør. Jeg begynte bare å tenke på det etterpå.

Hva gjør man når man er redd for å kjøre på glatta, skaffer man 4X4 eller bedre dekk? Hva er problemet, hvorfor er det så vanskelig å svare på det istedenfor å henge seg opp i hva JEG tenker? :PTS

Anonymkode: b19ed...fa4

Om denne bakken er vond å komme opp uten 4x4, så husk at motsatt kjøreretning er den samme bakken unnabakke, da hjelper ikke 4x4 en døyt! Kjører selv forhjulsdrevet, står aldri fast, trekker henger og noen ganger, har kjøpt kjettinger for å bruke i et knipetak, men de er enda ubrukt. Har piggfrie GODE vinterdekk😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

4x4 er best på vinterføre uansett. 

Anonymkode: 65f91...a31

AWD er minst like bra.

Anonymkode: 6a47e...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

AWD er minst like bra.

Anonymkode: 6a47e...301

Mener 4-motion er det beste, tett etterfulgt av Quattro og xDrive.

Anonymkode: 4085b...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tdm900 skrev:

Om denne bakken er vond å komme opp uten 4x4, så husk at motsatt kjøreretning er den samme bakken unnabakke, da hjelper ikke 4x4 en døyt! Kjører selv forhjulsdrevet, står aldri fast, trekker henger og noen ganger, har kjøpt kjettinger for å bruke i et knipetak, men de er enda ubrukt. Har piggfrie GODE vinterdekk😊😊

Når man har bodd med en slik bakke som jeg har så er det 4x4 som gjelder 🙈 Kjørte opp og ned i åresvis med "vanlig bil" og aner ikke hvor mange ganger jeg sto fast pga snø eller is. Man kan ikke forstå det uten å ha kjørt en slik bakke daglig på vinterstid selv. Ellers har du helt rett i at 4x4 ikke hjelper nedover, men nedover hjelper ingenting 😂

Nå kjører jeg som sagt bakhjulsdrevet bil og savner ikke 4x4. Bruker den til alt. Når jeg skal trekke tunge hengere låner jeg bilen til en venn. Jeg har også gode vinterdekk og har ikke stått fast enda :) Men har heller ikke prøvd meg på en sånn drittbakke midtvinters med den enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjæresten min som er en del eldre enn meg(ca 55) kjører en Suzuki av nyere dato. Hun ville ha denne fordi den hadde 4x4 og automatgir. Og den har en funksjon som gjør at man kan låse firhjulstrekken slik at man kan komme seg ut av vanskelige situasjoner og dette liker hun veldig godt.

Nå skal det presiseres at det er bare Subaru som har skikkelig 4x4 system, de andre har noe ræl som fungerer greit, Suzuki har et greit system med lock funksjon som også er veldig bra. Selv kjører jeg Land Cruiser og har gjort dette i over 15år

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi Quattro, en av de første "ordinære" 4x4 bilene pleide å ha dobbelt så høye forsikringspremier på firehjulsdrift som fremhjulsdrift - fordi folk glemmer at det er glatt når de har god fremdrift. Bremsing derimot er lik for alle.

Det er klart dekk er svært avgjørende, men det er likt for alle biler. 

Anonymkode: e27b6...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel 1998 Mitsubishi Space Wagon. Firehjulstrekk og automat. Jeg har ennå ikke stått fast en eneste gang. Selv i tjukk snø. Men forhjulstrekk er bra det også. I mange situasjoner kommer du løs ved å fri på rattet frem og tilbake når du har forhjulstrekk. 

Anonymkode: e44ad...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Sirah skrev:

Når man har bodd med en slik bakke som jeg har så er det 4x4 som gjelder 🙈 Kjørte opp og ned i åresvis med "vanlig bil" og aner ikke hvor mange ganger jeg sto fast pga snø eller is. Man kan ikke forstå det uten å ha kjørt en slik bakke daglig på vinterstid selv. Ellers har du helt rett i at 4x4 ikke hjelper nedover, men nedover hjelper ingenting 😂

Nå kjører jeg som sagt bakhjulsdrevet bil og savner ikke 4x4. Bruker den til alt. Når jeg skal trekke tunge hengere låner jeg bilen til en venn. Jeg har også gode vinterdekk og har ikke stått fast enda :) Men har heller ikke prøvd meg på en sånn drittbakke midtvinters med den enda...

Jo, faktisk. Jeg har et par bakker som må forseres til og fra jobb, sist vinter hadde jeg en heftig opplevelse på vei til jobb. Det var underkjølt regn, som frøs rett på veien, og frontruta, men fikk jo varme etter hvert. Ned bakken prøvde jeg på 1-giret og la motor holde igjen på tomgang, det gikk ikke, og da var det ingen returmulighet. Endte opp med å tråkke inn clutchen, og holde igjen med bremsene. Siden de griper på skivene ganske greit på alle 4 hjul gikk det forbausende bra! Opp på andre siden gikk også bra, selv om det spant litt. Kom meg fort opp i 3-giret så ikke så mye krefter gikk ut på hjulene.

Har lest at å kjøre 4X4 med automat, så settes girkassa i manuell, da holder motoren igjen med å bremse hjulene. Har du gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Einus skrev:

Kjæresten min som er en del eldre enn meg(ca 55) kjører en Suzuki av nyere dato. Hun ville ha denne fordi den hadde 4x4 og automatgir. Og den har en funksjon som gjør at man kan låse firhjulstrekken slik at man kan komme seg ut av vanskelige situasjoner og dette liker hun veldig godt.

Nå skal det presiseres at det er bare Subaru som har skikkelig 4x4 system, de andre har noe ræl som fungerer greit, Suzuki har et greit system med lock funksjon som også er veldig bra. Selv kjører jeg Land Cruiser og har gjort dette i over 15år

 

Helt enig, har prøvd et par modeller av Subaru på skikkelig vinterføre, ene gangen trodde jeg at jeg ble sittende fast, men neida, den sparka seg løs fra snøen utenfor asfaltkanten og jeg kom meg videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Audi Quattro, en av de første "ordinære" 4x4 bilene pleide å ha dobbelt så høye forsikringspremier på firehjulsdrift som fremhjulsdrift - fordi folk glemmer at det er glatt når de har god fremdrift. Bremsing derimot er lik for alle.

Det er klart dekk er svært avgjørende, men det er likt for alle biler. 

Anonymkode: e27b6...28c

Det er faktisk svært mange som tror at du stopper raskere med 4.hjulsdrift enda! Men da har man ikke snøring på hva man driver med :P:):) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Jo, faktisk. Jeg har et par bakker som må forseres til og fra jobb, sist vinter hadde jeg en heftig opplevelse på vei til jobb. Det var underkjølt regn, som frøs rett på veien, og frontruta, men fikk jo varme etter hvert. Ned bakken prøvde jeg på 1-giret og la motor holde igjen på tomgang, det gikk ikke, og da var det ingen returmulighet. Endte opp med å tråkke inn clutchen, og holde igjen med bremsene. Siden de griper på skivene ganske greit på alle 4 hjul gikk det forbausende bra! Opp på andre siden gikk også bra, selv om det spant litt. Kom meg fort opp i 3-giret så ikke så mye krefter gikk ut på hjulene.

Har lest at å kjøre 4X4 med automat, så settes girkassa i manuell, da holder motoren igjen med å bremse hjulene. Har du gjort det?

Det var et godt tips :) Nei, det prøvde jeg aldri, men nå hadde jeg aldri noen problemer nedover med min bil heller. Var å komme opp som var problemet her. Når du sier det så er det jo egentlig logisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...