AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #1 Skrevet 23. november 2017 Jeg er et såkalt forbrenningsmenneske, som lett blir undervektig om jeg ikke får i meg nok kalorier og jeg har en jobb/hverdag som ikke er særlig stillesittende. Det lille problemet er bare at kroppen min krever enormt mye mat! Noe som føles litt dyrt noen ganger. Det holder ikke med "normale" porsjoner, men jeg må gjerne ha noe tungt, fett og veldig kaloririkt. Aldri i livet om jeg kan holde meg til lett produkter og alt det der som folk flest skal spise i dag. Når jeg vil spare ekstra, være streng med meg selv og faktisk spise sunt, går kroppen på sult etter bare en time. Jeg er ofte i dårlig humør, smådeppa og negativ. Har tidligere hatt depresjon og kan fort bli veldig nedstemt. I tillegg har jeg slitt med angst, og jeg får angst ut av det blå noen ganger. Føler at alle misliker meg, at venner baksnakker meg (vet vel egentlig at det ikke er tilfelle, men det er en tidligere erfaring at jeg ante fred og ingen fare og så får jeg høre av nærmere venner at våre felles venner har snakket dritt om meg). Men når jeg spiser nok så blir dette borte. Da har jeg enetien jeg trenger og mer styrke i kroppen. Er det bare å akseptere at jeg må spise store kaloribomber? Jeg prøvde som mine venner å holde meg til sunne salater, brødskive og generelt ting som ikke er så stort når vi var ute og gikk en dag. Men jeg løp og kjøpte meg noen store fried chips med feit dressing, og det var det beste kroppen min har følt på lenge tror jeg, da holdt jeg meg i det minste mett og hadde energien oppe. Noen tips/erfaringer? Noen kommer sikkert til å nevne avokado her, og jeg elsker avokado, men det er også for lite.... Anonymkode: 0af8b...2b9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #2 Skrevet 23. november 2017 Du må jo helt tydelig ha mat med mye kalorier, så tror ikke du kan basere deg på å spise for det meste salater. Kalorier får man av karbohydrater og fett, og fettet varer lenger i kroppen, det vil si man må spise oftere om man baserer seg på karbohydrater enn når man baserer seg på animalsk protein og fett (kjøtt inneholder mye fett også når det er såkalt "magert"). Ikke tenk på pengene når du spiser, det er tross alt en investering for livet du gjør. Jeg vet ikke hva du mener med "sunt" eller "ikke sunt", så det ville vært bra med en oversikt over hva du spiser vanligvis, og hva du spiser når du prøver å spise "sunt". Anonymkode: d06c3...034
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #3 Skrevet 23. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må jo helt tydelig ha mat med mye kalorier, så tror ikke du kan basere deg på å spise for det meste salater. Kalorier får man av karbohydrater og fett, og fettet varer lenger i kroppen, det vil si man må spise oftere om man baserer seg på karbohydrater enn når man baserer seg på animalsk protein og fett (kjøtt inneholder mye fett også når det er såkalt "magert"). Ikke tenk på pengene når du spiser, det er tross alt en investering for livet du gjør. Jeg vet ikke hva du mener med "sunt" eller "ikke sunt", så det ville vært bra med en oversikt over hva du spiser vanligvis, og hva du spiser når du prøver å spise "sunt". Anonymkode: d06c3...034 Ok. For det første, jeg synes det er flaut å spise så mye når de andre spiser normalt. Jeg føler meg som et miljømonster! De aller fleste jeg kjenner "må holde seg unna" den slags type mat fordi de mener de legger på seg. Jeg spiser salater når jeg vil være sunn, i tillegg laks eller ørret (men skal man ha god kvalitet sv den maten er det ganske dyrt), egg. Ellers elsker jeg iskrem, yoghurt (gresk) , honning putter jeg på det meste. Av kjøtt så liker jeg kyllinglever veldig godt. Og jeg elsker avokado. Men det med kyllinglever og kjøtt er litt tungt, da jeg egentlig tenker veldig på miljøet og jeg prøver å spise så vegetarisk som mulig. Vegansk har jeg gitt opp, selv om jeg har perioder i livet hvor jeg bare godtar meg vegansk. Bruker soyamelk eller havremelk om jeg skal ha melk helst. Kjøttdeig av svin er ekkelt, så det spiser jeg ikke. Sånn helt egentlig burde jeg vært på Fridays og spsit burger til hver dag, men det er jo svindyrt og masse kjøtt. Anonymkode: 0af8b...2b9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #4 Skrevet 23. november 2017 Hva lurer du egentlig på? Trenger du mat- så spiser du🤷🏼♀️ Anonymkode: 777f3...3a0
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #5 Skrevet 23. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva lurer du egentlig på? Trenger du mat- så spiser du🤷🏼♀️ Anonymkode: 777f3...3a0 Jammen det er flaut. Denne mengden. Og jeg må bruke mer penger enn de med "normal" forbrenning. Anonymkode: 0af8b...2b9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #6 Skrevet 23. november 2017 Kjente ei gammel dame som var som deg. Hun pleide å drikke litt fløte når hun merket hun hadde spist for lite fett og humøret var på nedtur... Vet jo ikke helt om det er veldig sunt, men kanskje verdt et forsøk? Og så ville jeg tatt en tur til legen for blodprøver av stoffskiftet. Bare for å ha gjort det, liksom. Anonymkode: cc8b5...ee5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #7 Skrevet 23. november 2017 Tror kanskje dette er mest et problem med de du kjenner, kanskje de spiser annen mat når du ikke ser det? Vet du hva, bare spis det du vil og drit i hva andre sier. Hvis du føler du spiser for mye, så ha med deg noe frukt som du kan spise i smug innimellom, som f.ex. bananer, epler, pærer, og grønnsaker som avocado og cherrytomater er også praktisk å ha med seg (om man blir lei av det søte). Jeg må også bruke mere penger på mat fordi jeg ikke tåler så godt brød og ting som folk vanligvis spiser. Jeg spiser store mengder økologisk frukt og grønnsaker og det er utrolig dyrt. Men men, slik er det bare. Anonymkode: d06c3...034 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #8 Skrevet 23. november 2017 Kroppen din prøver å fortelle deg at du trenger mer mat. Det er vel ikke noe flaut i det. Om du beveger deg hele dagen trenger du mer kalorier enn meg som sitter på rumpa foran PCen på jobb. Tipper også de du sammenlikner deg med spiser mer enn du tror. Du ser jo ikke alt de spiser. Kanskje de spiser salat hele dagen, men en gigantisk porsjon middag og potetgull til dessert? Ingen krise det altså, men da velger de det fremfor den burgeren du spiser sammen med dem. For enkelt få i meg ekstra kalorie spiser jeg masse nøtter. Tilsetter frø til Skyr/Youghurt, så blir det plutselig et skikkelig måltid. Lager også mye smoothie som tilsettes f. eks kokosmelk, egg, avokado. Anonymkode: 1ade5...29a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå